Decyzja EBC/2022/47 (2023/55) zmieniająca decyzję (UE) 2019/1743 w sprawie oprocentowania nadwyżek rezerw oraz niektórych depozytów (EBC/2019/31) oraz decyzję (UE) 2022/1521 w sprawie tymczasowych dostosowań oprocentowania niektórych niepieniężnych depozytów przechowywanych w krajowych bankach centralnych i Europejskim Banku Centralnym (EBC/2022/30)

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2023/55
z dnia 16 grudnia 2022 r.
zmieniająca decyzję (UE) 2019/1743 w sprawie oprocentowania nadwyżek rezerw oraz niektórych depozytów (EBC/2019/31) oraz decyzję (UE) 2022/1521 w sprawie tymczasowych dostosowań oprocentowania niektórych niepieniężnych depozytów przechowywanych w krajowych bankach centralnych i Europejskim Banku Centralnym (EBC/2022/30) (EBC/2022/47)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze oraz art. 17 i 18,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jak stwierdzono we wniosku dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa+) 1  oraz we wniosku dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) 2018/1046 w odniesieniu do ustanowienia zróżnicowanej strategii finansowania jako ogólnej metody zaciągania pożyczek 2 , potrzeby w zakresie finansowania unijnego wsparcia dla Ukrainy wymagają uruchomienia i wypłaty w sposób racjonalny pod względem kosztów i solidny pod względem finansowym, z uwzględnieniem wszystkich potrzeb finansowania, w tym potrzeb w zakresie NextGenerationEU ("NGEU"). Finansowanie należy zatem organizować w ramach jednolitej metody finansowania, aby umożliwić jednoczesne zaspokajanie potrzeb różnych rodzajów polityki, umożliwiając tym samym jednoczesne finansowanie wszystkich programów unijnych opierających się na zaciąganiu pożyczek.

(2) Art. 13 ust. 2 decyzji wykonawczej Komisji z dnia 14 kwietnia 2021 r. ustanawiającej niezbędne uzgodnienia dotyczące zarządzania operacjami zaciągania pożyczek na podstawie decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 oraz operacji udzielania pożyczek związanych z pożyczkami udzielonymi zgodnie z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 3  stanowi, że Europejski Bank Centralny (EBC) prowadzi specjalny rachunek na potrzeby ostrożnościowych środków pieniężnych. Po ustanowieniu jednolitej metody finansowania zapewniającej równoległe finansowanie wszystkich programów unijnych, które opierają się na zaciąganiu pożyczek, specjalny rachunek prowadzony przez EBC ma być również wykorzystywany w kontekście tej jednolitej metody finansowania na potrzeby ostrożnościowych środków pieniężnych związanych z Instrumentem wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa +).

(3) Rada Prezesów zdecydowała, że specjalny rachunek prowadzony w EBC, który jest obecnie wykorzystywany na potrzeby ostrożnościowych środków pieniężnych związanych z NGEU i który zostanie rozszerzony w celu wykorzystania również w odniesieniu do ostrożnościowych środków pieniężnych związanych z Instrumentem wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa +), powinien nadal podlegać oprocentowaniu na podstawie zasad określonych w decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) 4  i decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1521 (EBC/2022/30) 5 .

(4) Decyzja (UE) 2022/1521 (EBC/2022/30) pozostanie w mocy do dnia 30 kwietnia 2023 r. Do tego dnia, zgodnie z art. 3 tej decyzji, w przypadku kolizji między jejpostanowieniami a - między innymi - art. 2 decyzji (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31), pierwszeństwo ma decyzja (UE) 2022/1521 (EBC/2022/30). W związku z tym decyzję (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) należy odczytywać w związku z decyzją (UE) 2022/1521 (EBC/2022/30).

(5) W świetle obecnej sytuacji na Ukrainie niniejsza decyzja powinna wejść w życie i być stosowana w trybie pilnym.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) i decyzję (UE) 2022/1521

(EBC/2022/30),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiana decyzji (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31)

W art. 2 decyzji (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Specjalny rachunek prowadzony przez EBC zgodnie z art. 13 ust. 2 decyzji wykonawczej Komisji z dnia 14 kwietnia 2021 r. ustanawiającej niezbędne ustalenia dotyczące zarządzania operacjami zaciągania pożyczek na mocy decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 i operacjami udzielania pożyczek związanych z pożyczkami udzielanymi zgodnie z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 * i wykorzystywany na potrzeby ostrożnościowych środków pieniężnych w odniesieniu do instrumentu NextGenerationEU (»NGEU«) oraz w odniesieniu do Instrumentu wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa +) podlega oprocentowaniu w wysokości wyższej z następujących wartości: zera procent lub krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR), z wyjątkiem przypadków gdy łączna kwota depozytów utrzymywanych na tym specjalnym rachunku przekracza 20 mld EUR, w której to sytuacji kwota przekraczająca tę kwotę podlega oprocentowaniu w następującej wysokości:

a) jeżeli stopa depozytu w banku centralnym ma w danym dniu kalendarzowym wartość zerową lub wyższą (dodatnią) - w wysokości niższej z następujących wartości: zera procent lub krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR);

b) jeżeli stopa depozytu w banku centralnym ma w danym dniu kalendarzowym wartość niższą niż zero (ujemną) - w wysokości niższej z następujących wartości: stopy depozytu w banku centralnym lub krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR).

Artykuł  2

Zmiana decyzji (UE) 2022/1521 (EBC/2022/30)

W art. 2 decyzji (UE) 2022/1521 (EBC/2022/30) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Specjalny rachunek prowadzony przez EBC zgodnie z art. 13 ust. 2 decyzji wykonawczej Komisji z dnia 14 kwietnia 2021 r. ustanawiającej niezbędne ustalenia dotyczące zarządzania operacjami zaciągania pożyczek na mocy decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 i operacjami udzielania pożyczek związanych z pożyczkami udzielanymi zgodnie z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 * i wykorzystywany na potrzeby ostrożnościowych środków pieniężnych w odniesieniu do instrumentu NextGenerationEU (»NGEU«) oraz w odniesieniu do Instrumentu wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa +) podlega oprocentowaniu w wysokości wyższej z następujących wartości: zera procent lub krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR), z wyjątkiem przypadków gdy łączna kwota depozytów utrzymywanych na tym specjalnym rachunku przekracza 20 mld EUR, w której to sytuacji kwota przekraczająca kwotę 20 mld EUR podlega oprocentowaniu w wysokości niższej z następujących wartości: stopy depozytu w banku centralnym lub krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR).

Artykuł  3

Wejście w życie

1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2. 
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 9 stycznia 2023 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 16 grudnia 2022 r.

1 COM(2022) 597 final.
2 COM(2022) 596 final.
3 C(2021) 2502 final.
4 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 z dnia 15 października 2019 r. w sprawie oprocentowania nadwyżek rezerw oraz niektórych depozytów (EBC/2019/31) (Dz.U. L 267 z 21.10.2019, s. 12).
5 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1521 z dnia 12 września 2022 r. w sprawie tymczasowych dostosowań oprocentowania niektórych niepieniężnych depozytów przechowywanych w krajowych bankach centralnych i Europejskim Banku Centralnym (EBC/2022/30) (Dz.U. L 236I z 13.9.2022, s. 1).
* C(2021) 2502 final.".
* C(2021) 2502 final.".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.3.16

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2022/47 (2023/55) zmieniająca decyzję (UE) 2019/1743 w sprawie oprocentowania nadwyżek rezerw oraz niektórych depozytów (EBC/2019/31) oraz decyzję (UE) 2022/1521 w sprawie tymczasowych dostosowań oprocentowania niektórych niepieniężnych depozytów przechowywanych w krajowych bankach centralnych i Europejskim Banku Centralnym (EBC/2022/30)
Data aktu: 16/12/2022
Data ogłoszenia: 05/01/2023
Data wejścia w życie: 09/01/2023, 06/01/2023