uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 7,
(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/86 2 ustanowiono tymczasowy plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków dennych w Morzu Śródziemnym, który obowiązywał od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/4 3 przedłużono następnie okres stosowania tymczasowego planu w zakresie odrzutów do dnia 31 grudnia 2021 r.
(2) Nowe wyłączenie de minimis ustanowiono następnie rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/2064 4 . Wyłączenie to ustanowiono w odniesieniu do gatunków dennych do dnia 31 grudnia 2023 r., natomiast wyłączenie w odniesieniu do przyłowów małych gatunków pelagicznych dokonanych ramach połowów dennych ustanowiono jedynie do dnia 31 grudnia 2022 r. Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2022/2564 5 przedłużono następnie do dnia 31 grudnia 2023 r. wyłączenia de minimis w odniesieniu do przyłowów małych gatunków pela- gicznych.
(3) Chorwacja, Włochy i Słowenia ("grupa wysokiego szczebla ADRIATICA") oraz Grecja, Włochy, Cypr i Malta ("grupa wysokiego szczebla SUDESTMED") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami, odpowiednio, w Morzu Adriatyckim i w południowowschodnim Morzu Śródziemnym. W dniu 2 maja 2023 r. grupa wysokiego szczebla ADRIATICA i grupa wysokiego szczebla SUDESTMED przedłożyły pierwotne wspólne rekomendacje zawierające wniosek o przedłużenie wyłączeń de minimis ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/2064.
(4) W dniu 15 czerwca 2023 r. Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa ("STECF") dokonał oceny dowodów naukowych potwierdzających pierwotne wspólne rekomendacje 6 .
(5) Po pierwsze, STECF zauważył, że połączone podejście de minimis uwzględnione w dowodach naukowych obejmuje liczną grupę gatunków o szerokim zakresie wskaźników odrzutów, ale uznał tak szeroki zakres za właściwe podejście ze względu na złożoność połowów w Morzu Adriatyckim i południowowschodnim Morzu Śródziemnym.
(6) Po drugie, STECF uznał, że indywidualne wyłączenia de minimis obejmujące pojedyncze gatunki mogłyby prowadzić do wielu odrębnych wyłączeń, które byłyby równie trudne do monitorowania.
(7) Wskaźniki odrzutów charakteryzują się bardzo dużym zróżnicowaniem zarówno pod względem podobszarów geograficznych (GSA), jak i puli gatunków (zwłaszcza w odniesieniu do gatunków poławianych przy użyciu włoków dennych), przy czym priorytetowo należy traktować zmniejszenie poziomu niezamierzonych połowów poprzez stosowanie selektywnych narzędzi połowowych lub morskich obszarów chronionych.
(8) Po czwarte, jeśli chodzi w szczególności o przedstawione przez grupę wysokiego szczebla ADRIATICA dowody naukowe dotyczące nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, STECF przyjął do wiadomości, że kilka projektów badawczych i analiz jest w trakcie realizacji lub zostanie opracowanych oraz że przedstawiono solidne argumenty uzasadniające trudności dotyczące poprawy selektywności i uniknięcia wszelkich niezamierzonych połowów w perspektywie krótkoterminowej. STECF z zadowoleniem przyjął również wysiłki podjęte w celu przeprowadzenia badań dotyczących nieproporcjonalnie wysokich kosztów i selektywności oraz fakt, że odpowiednie państwa członkowskie wdrożą nowe projekty.
(9) Po piąte, jeśli chodzi w szczególności o przedstawione przez grupę wysokiego szczebla SUDESTMED dowody naukowe dotyczące nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, STECF odnotował wysiłki i prace podjęte w celu dostarczenia dowodów dotyczących nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami w południowowschodnim Morzu Śródziemnym za pomocą wyczerpującej analizy wielokryterialnej macierzy osiągnięć. STECF z zadowoleniem przyjął również wysiłki dokonane w celu przeprowadzenia badań dotyczących selektywności oraz fakt, że państwa członkowskie wdrożą nowe projekty.
(10) W dniu 27 czerwca 2023 r. grupa wysokiego szczebla SUDESTMED, a w dniu 28 czerwca 2023 r. grupa wysokiego szczebla ADRIATICA przedstawiły - odpowiednio - zaktualizowane wspólne rekomendacje.
(11) Zgodnie z art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 7 Komisja rozpatrzyła zaktualizowane wspólne rekomendacje grup wysokiego szczebla ADRIATICA i SUDESTMED w świetle dokonanej przez STECF oceny pierwotnej wspólnej rekomendacji w celu zapewnienia zgodności zaktualizowanej wspólnej rekomendacji z odpowiednimi unijnymi środkami ochrony, w tym z obowiązkiem wyładunku.
(12) Komisja wzięła również pod uwagę, że: (i) oczekuje się, że zbliżająca się ocena obowiązku wyładunku 8 dostarczy więcej informacji na temat skuteczności, wydajności, spójności, adekwatności i wartości dodanej obowiązku wyładunku; oraz (ii) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) zauważył 9 , że obecny proces oceny wspólnych rekomendacji jest nieskuteczny, że konieczna jest dalsza refleksja nad tym, jak go dalej poprawić oraz że taka refleksja umożliwiłaby dyskusję na temat kwestii dotyczących danych oraz na temat znalezienia nowych sposobów poprawy wdrażania obowiązku wyładunku.
(13) Komisja odnotowuje także, że w Morzu Adriatyckim i w południowowschodnim Morzu Śródziemnym gatunki są poławiane jednocześnie, w bardzo różnych ilościach, co sprawia, że stosowanie podejścia opartego na pojedynczym stadzie staje się trudne. Gatunki te są ponadto poławiane w ramach rybołówstwa łodziowego i wyładowywane w wielu miejscach wyładunku rozmieszczonych geograficznie wzdłuż wybrzeża. Powoduje to nieproporcjonalnie wysokie koszty postępowania z niezamierzonymi połowami.
(14) Ponadto w zaktualizowanych wspólnych rekomendacjach państwa członkowskie ponowiły swoje zobowiązanie do przeprowadzenia nowych badań z planem działania oraz do zwiększenia selektywności narzędzi połowowych zgodnie z wynikami bieżących programów badawczych, aby zredukować i ograniczyć niezamierzone połowy, w szczególności połowy osobników o rozmiarach poniżej minimalnych rozmiarów odniesienia do celów ochrony. Państwa członkowskie zobowiązały się również do wyznaczenia kolejnych obszarów zamkniętych w celu zmniejszenia śmiertelności osobników młodocianych.
(15) Ponadto, z uwagi na dużą liczbę różnych gatunków złowionych w tym samym czasie w ramach operacji połowów dennych prowadzonych przy użyciu haków, lin, sieci skrzelowych i drygawic w Morzu Adriatyckim i południowo- wschodnim Morzu Śródziemnym, w zaktualizowanych wspólnych rekomendacjach państwa członkowskie zaproponowały progi de minimis, które są proporcjonalne do częstotliwości połowów gatunków.
(16) Z powodów określonych w motywach 3-15 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenia należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(17) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych i na powiązaną działalność gospodarczą oraz ze względu na pewność prawa, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 sierpnia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2918 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/2918 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 w zakresie ustanowienia wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych w Morzu Adriatyckim i południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym |
| Data aktu: | 22/08/2023 |
| Data ogłoszenia: | 28/12/2023 |
| Data wejścia w życie: | 29/12/2023, 01/01/2024 |