uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31, art. 43 ust. 2 i art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Decyzją Rady 87/369/EWG 1 Unia zatwierdziła Międzynarodową Konwencję w sprawie Zharmonizowanego Systemu Określania i Kodowania Towarów 2 oraz Protokół zmian do tej Konwencji 3 (zwaną dalej "Konwencją HS"), na mocy której ustanowiono między innymi Komitet Systemu Zharmonizowanego (zwany dalej "Komitetem").
(2) Zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. b) i c) Konwencji HS Komitet odpowiada między innymi za przygotowanie not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy, jak poradniki do interpretacji Systemu Zharmonizowanego, a także za przygotowanie zaleceń dla zabezpieczenia jednolitości interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego.
(3) Zgodnie z art. 8 ust. 3 Konwencji HS noty wyjaśniające, opinie klasyfikacyjne oraz inne informacje mające charakter doradczy dotyczące interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zalecenia mające zabezpieczyć jednolitość interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego, przygotowywane podczas sesji Komitetu (zwane dalej "decyzjami Komitetu") uważane są za zatwierdzone przez Radę Światowej Organizacji Celnej (WCO), jeżeli do końca drugiego miesiąca następującego po tym miesiącu, w którym sesja została zamknięta, żadna z Umawiających się Stron Konwencji HS nie powiadomiła Sekretarza Generalnego WCO o przekazaniu sprawy do ponownego zbadania przez Komitet Systemu Zharmonizowanego lub odesłaniu do Rady WCO.
(4) Zgodnie z art. 8 ust. 4 Konwencji HS, po odesłaniu sprawy do Rady WCO, zgodnie z postanowieniami ust. 2 tego artykułu, Rada WCO zatwierdza takie noty wyjaśniające, opinie klasyfikacyjne oraz inne informacje mające charakter doradczy albo zalecenia, chyba że któryś z członków Rady WCO będący Umawiającą się Stroną Konwencji HS poprosi o ich odesłanie w całości lub części do Komitetu w celu ponownego zbadania.
(5) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach WCO w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego, a także zaleceń mających zabezpieczyć jednolitości interpretacji i stosowania Konwencji HS, ponieważ przedmiotowe decyzje przygotowane przez Komitet będą mogły wywrzeć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 4 .
(6) W interesie Unii leży, aby stanowiska wyrażane przez Unię w ramach Komitetu były ustalane zgodnie z zasadami, kryteriami i wytycznymi dotyczącymi klasyfikacji taryfowej towarów. W interesie Unii leży również, aby takie stanowiska były ustalane w możliwie najszybszy sposób, tak aby umożliwić Unii wykonywanie jej praw w ramach Komitetu.
(7) Aby zabezpieczyć prawa Unii, Komisja powinna mieć również możliwość zwrócenia się w imieniu Unii o przekazanie sprawy Radzie WCO lub Komitetowi w celu ponownego zbadania zgodnie z art. 8 ust. 2 Konwencji HS, aby uniknąć przyjęcia decyzji w sprawie, co do której Rada WCO nie jest w stanie wypracować stanowiska przed upływem terminu określonego w art. 8 ust. 3 Konwencji HS albo osiągnęła stanowisko, które różni się znacznie od decyzji przyjętej przez Komitet.
(8) Ze względu na zmienny i wysoce techniczny charakter klasyfikacji towarów w ramach Konwencji HS, dużą liczbę zagadnień poddawanych dyskusji na posiedzeniach Komitetu odbywających się dwa razy w roku oraz ograniczone ramy czasowe na zapoznanie się z dokumentami rozsyłanymi przez Sekretariat WCO i Umawiające się Strony w ramach przygotowań do posiedzeń Komitetu, a także wynikającą z tego konieczność uwzględnienia w stanowisku Unii nowych informacji przedstawionych przed takimi posiedzeniami lub w ich trakcie oraz skutecznego działania na podstawie tych informacji, należy ustalić, zgodnie z zasadą lojalnej współpracy między instytucjami Unii zapisaną w art. 13 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), niezbędne kroki w celu określenia stanowiska Unii.
(9) Decyzja Rady (UE) 2020/1707 5 określa skuteczną i przyśpieszoną procedurę ustalania stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zaleceń mających zabezpieczyć jednolitość interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego w ramach Konwencji HS, a także w odniesieniu do przygotowania takich aktów w ramach WCO. Ponieważ decyzja ta traci moc z dniem 31 grudnia 2023 r., należy ją zastąpić nową decyzją.
(10) Z uwagi na powtarzające się opóźnienia w dystrybucji dokumentów roboczych przed posiedzeniami Komitetu oraz w celu zabezpieczenia praw i interesów Unii w ramach WCO Komisja powinna starać się wzywać Sekretariat WCO do zapewniania dostępności dokumentów roboczych zgodnie z regulaminem Komitetu, tak aby takie dokumenty były rozsyłane co najmniej 30 dni przed otwarciem danej sesji.
(11) Aby zapewnić Radzie możliwość regularnej oceny oraz, w stosownych przypadkach, zmiany sposobu postępowania określonego w niniejszej decyzji, a także w duchu lojalnej współpracy między instytucjami Unii zapisanej w art. 13 ust. 2 TUE, obowiązywanie niniejszej decyzji powinno być ograniczone w czasie. W ramach przygotowań do strategicznego przeglądu Systemu Zharmonizowanego, który ma zostać poddany dyskusji w ramach Komisji Polityki WCO i Rady WCO w czerwcu 2024 r., obowiązywanie niniejszej decyzji może zostać na wniosek Komisji skrócone przed jej wygaśnięciem.
(12) Aby stanowisko Unii w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zaleceń dla zabezpieczenia jednolitości interpretacji Systemu Zharmonizowanego w ramach Konwencji HS, a także w odniesieniu do przygotowania takich aktów w ramach WCO zostało utrzymane po wygaśnięciu decyzji (UE) 2020/1707 z dniem 31 grudnia 2023 r., niniejszą decyzję należy stosować od dnia 1 stycznia 2024 r. i w związku z tym powinna ona wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2898 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2023/2898 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Światowej Organizacji Celnej (WCO) w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zaleceń mających zabezpieczyć jednolitość interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego w ramach Konwencji HS |
| Data aktu: | 19/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 22/12/2023 |