uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 281 akapit pierwszy,
(1) Art. 6 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny stanowi, że wymiana informacji pomiędzy organami celnymi oraz pomiędzy przedsiębiorcami i organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji mają się odbywać przy użyciu technik elektronicznego przetwarzania danych. Art. 280 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 stanowi, że Komisja ma sporządzić program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym ("program prac").
(2) Komisja przyjęła pierwszy program prac decyzją wykonawczą Komisji 2014/255/UE 2 i zaktualizowała go decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2016/578 3 i decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/2151 4 . Należy zaktualizować wersję programu prac przyjętą w decyzji wykonawczej (UE) 2019/2151, aby uwzględnić ostatnie zmiany w zakresie planowania systemów teleinformatycznych.
(3) Program prac należy zaktualizować, tak aby zawierał wykaz systemów teleinformatycznych przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013, odpowiednie artykuły, w których systemy te są przewidziane, oraz terminy, od których mają one funkcjonować. W programie prac należy wprowadzić rozróżnienie między systemami teleinformatycznymi, które państwa członkowskie mają rozwijać same ("systemy krajowe"), a systemami, które państwa te mają rozwijać we współpracy z Komisją ("systemy transeuropejskie"). Systemy teleinformatyczne, o których mowa w programie prac, powinny być zarządzane, przygotowywane i rozwijane zgodnie z dokumentem planowania obejmującym wszystkie projekty celne związane z technologiami informatycznymi 5 ("wieloletni plan strategiczny dla elektronicznych systemów celnych" lub "MASP-C"), który sporządzany jest zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/WE 6 , w szczególności jej art. 4 i art. 8 ust. 2.
(4) W programie prac określono bardziej szczegółowo faktyczne terminy wdrożenia każdego z systemów teleinformatycznych i określono ostateczny termin wdrożenia zgodnie z okresami przejściowymi określonymi w art. 278 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 i w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/341 7 .
(5) W przypadku gdy program prac umożliwia państwom członkowskim podjęcie decyzji o wdrożeniu transeuropejskiego lub krajowego systemu teleinformatycznego w danym okresie (okres wdrażania), w załączniku do niniejszej decyzji należy wyjaśnić, że "termin rozpoczęcia ich wdrażania" jest najwcześniejszą datą, w której państwa członkowskie mogą rozpocząć użytkowanie nowego systemu teleinformatycznego, a "termin ostateczny zakończenia ich wdrażania" jest najpóźniejszym dniem, w którym państwa członkowskie i przedsiębiorcy muszą rozpocząć korzystanie z nowego lub unowocześnionego systemu teleinformatycznego. Termin ostateczny wdrażania powinien być również końcem okresu obowiązywania środków przejściowych związanych z danym systemem teleinformatycznym. Data ta powinna zatem zostać ustalona na podstawie terminów przewidzianych w art. 278 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Te okresy wdrażania są konieczne do wdrożenia systemów na poziomie Unii przy uwzględnieniu potrzeb każdego systemu. Odmienne zasady dotyczące okresów wdrażania powinny mieć zastosowanie do projektu kontroli celnej przed przybyciem towarów dotyczącej zagrożeń dla bezpieczeństwa (ICS2). W tym przypadku państwa członkowskie powinny być gotowe do wdrożenia każdej wersji projektu z dniem jej rozpoczęcia, a przedsiębiorcy powinni za zgodą państw członkowskich mieć możliwość połączenia się z systemem w tym okresie wdrażania. Ze względu na znaczne opóźnienia we wdrażaniu, które wystąpiły w niektórych państwach członkowskich w odniesieniu do wersji 2 ICS2, Komisja przyjęła decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/438 8 przyznającą odstępstwo na podstawie art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 dotyczące stosowania środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji w ramach wersji 2 ICS2. W związku z tymi opóźnieniami państwa członkowskie i przedsiębiorcy wyrazili również obawy co do wykonalności harmonogramu projektu dotyczącego wersji 3 ICS2. Komisja powinna zatem przeprowadzić wdrażanie stopniowo, w trzech krokach - począwszy od przewoźników morskich w ICS2 od dnia 3 czerwca 2023 r., następnie rejestratorów na poziomie spedytora/przewoźnika w transporcie morskim w ICS2 od dnia 4 grudnia 2024 r. i wreszcie przewoźników drogowych i kolejowych w ICS2 od dnia 1 kwietnia 2025 r.
(6) Okresy wdrażania dla migracji krajowych systemów teleinformatycznych powinny uwzględniać krajowe plany państw członkowskich dotyczące projektów i migracji oraz specyficzne środowiska i uwarunkowania informatyczne. Terminy ostateczne wdrażania krajowych systemów teleinformatycznych powinny również kończyć środki przejściowe związane z tymi systemami teleinformatycznymi. Daty te powinny zatem zostać ustalone na podstawie terminów przewidzianych w art. 278 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Ze względu na znaczne opóźnienia we wdrażaniu krajowych systemów teleinformatycznych w niektórych państwach członkowskich Komisja przyjęła decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/234 9 , decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/235 10 , decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/236 11 i decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/237 12 , przyznające odstępstwa zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. W załączniku należy zawrzeć odniesienia do tych odstępstw.
(7) Odstępstwa przyznane decyzją wykonawczą (UE) 2023/237 mają wpływ na projekt scentralizowanej odprawy dla importu (CCI) i doprowadziły do przedefiniowania podejścia projektowego. W przypadku etapu 1 CCI harmonogram przedłużono o 7 miesięcy, a państwa członkowskie mogą wdrożyć etap 1 systemu CCI wyłącznie ze standardowym zgłoszeniem celnym, co stanowi pierwszy krok realizacji całego projektu CCI. Państwa członkowskie mają możliwość wdrożenia etapu 1 CCI z wykorzystaniem specyfikacji etapu 2 CCI (w pełnym zakresie) i w związku z tym uniknięcia przejścia z etapu 1 CCI do etapu 2 CCI. Ułatwi to również przedsiębiorcom dostosowanie ich systemów w sprawny sposób, zapewniając funkcjonalne korzystanie z systemu CCI, w związku z czym projekt CCI powinien zostać zrealizowany do dnia 2 czerwca 2025 r.
(8) Aby zapewnić możliwość wywozu lub przemieszczania towarów w obrębie Unii/do Unii w ramach procedury tranzytu bez problemów z brakiem ciągłości operacyjnej, należy dostosować harmonogram wdrażania transeuropejskich projektów związanych z nowym skomputeryzowanym systemem tranzytowym (NCTS) i Automatycznym Systemem Eksportu (AES) poprzez wprowadzenie terminu wdrożenia na dzień 1 grudnia 2023 r. Chociaż większość państw członkowskich wdrożyła swój system, ograniczona liczba państw członkowskich ogłosiła, że ich krajowe aplikacje nie będą (w pełni) gotowe do rozpoczęcia funkcjonowania w 5 etapie NCTS lub w AES. Skupienie się na sprawnym wdrożeniu najpierw podstawowych funkcji systemów, a następnie funkcji innych niż podstawowe powinno ułatwić płynne zakończenie projektu do dnia 2 grudnia 2024 r. Ponadto przedsiębiorcy również borykają się z opóźnieniami, w szczególności w tych państwach członkowskich, w których wystąpiły opóźnienia w planowaniu projektu. Państwa członkowskie pozostaną odpowiedzialne za ustanowienie krajowej strategii transformacji dla swoich przedsiębiorców. Od dnia 2 grudnia 2024 r. państwa członkowskie i przedsiębiorcy powinni korzystać z nowych systemów, natomiast niektóre przepisy przejściowe będą nadal stosowane (ze względów technicznych) do dnia 21 stycznia 2025 r. w odniesieniu do 5 etapu NCTS i do dnia 11 lutego 2025 r. w odniesieniu do AES.
(9) Państwa członkowskie i Komisja powinny również zapewnić, aby przedsiębiorcy otrzymywali terminowo informacje techniczne niezbędne do aktualizacji ich własnych systemów teleinformatycznych oraz połączenia się z nowymi lub unowocześnionymi systemami teleinformatycznymi, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013. Państwa członkowskie i Komisja powinny informować przedsiębiorców o zmianach w okresie od 12 do 24 miesięcy przed wdrożeniem danego systemu, w zależności od systemu i w stosownych przypadkach uwzględniając zakres i charakter tego systemu. W przypadku niewielkich zmian okres ten może być krótszy.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2879 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/2879 ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym |
| Data aktu: | 15/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 22/12/2023 |
| Data wejścia w życie: | 11/01/2024 |