Decyzja wykonawcza 2023/2697 w sprawie akceptacji wniosków złożonych przez Republikę Włoską i Republikę Francuską na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczących niestosowania pkt 4.2.10.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 w odniesieniu do czterech pojazdów V300 Zefiro I-F

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2697
z dnia 1 grudnia 2023 r.
w sprawie akceptacji wniosków złożonych przez Republikę Włoską i Republikę Francuską na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczących niestosowania pkt 4.2.10.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 w odniesieniu do czterech pojazdów V300 Zefiro I-F

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 8145)

(Jedynie teksty w językach francuskim i włoskim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 6 grudnia 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 17 kwietnia 2023 r. Włochy przedłożyły Komisji wniosek o niestosowanie pkt 4.2.10.2.1 ("Środki zapobiegania pożarom - Wymagania materiałowe") załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 2  w odniesieniu do modernizacji czterech pojazdów V300 Zefiro produkowanych przez przedsiębiorstwo Bombardier, oznaczonych odpowiednio numerami ERT 1000: -23; -28; -31 i -47.

(2) W dniu 11 maja 2023 r. Francja przedłożyła Komisji identyczny wniosek dotyczący tych samych czterech pojazdów.

(3) Informacje przedstawione przez wnioskodawców pozwoliły Komisji na przeprowadzenie analizy przedmiotowych wniosków o niestosowanie.

(4) Wnioski dotyczą pojazdów V300 Zefiro, które zostały zakupione przez przedsiębiorstwo Trenitalia S.p.A. w 2010 r. (na mocy umowy nr 14625 z 30 września 2010 r.) w ramach floty 50 pojazdów przeznaczonych do eksploatacji we włoskiej sieci kolejowej. W dniu 22 października 2021 r. przedsiębiorstwo Trenitalia S.p.A. (na mocy umowy nr 4669) zwróciło się o modernizację trzech pojazdów pierwotnej floty na potrzeby ich eksploatacji w ramach usługi transgranicznej między Francją a Włochami. W dniu 7 listopada 2021 r. przedsiębiorstwo Trenitalia S.p.A., pismem intencyjnym o numerze TRNIT-DACQ.ACQR \P \2022 \0040367, zwróciło się o modernizację jeszcze jednego pojazdu do tych samych celów. Zmodernizowany typ pojazdu określa się jako V300 Zefiro I-F. Na potrzeby rozszerzenia ich eksploatacji na francuską sieć krajową pojazdy V300 Zefiro I-F są wyposażane w dodatkowy system automatycznej kontroli pociągu (system "ATP"): dwustandardowy podsystem ERTMS/TVM 3  w konfiguracji "ograniczonej krajowej" połączony z podsystemem kontroli pociągu KVB 4 , wraz z podsystemem ATESS 3G 5  połączonym z KVB. Przedmiotowy ATP jest jedynym systemem dopuszczonym do eksploatacji na tych liniach francuskiej sieci kolei dużych prędkości, które nie są wyposażone w ERTMS.

(5) Przedmiotowe cztery pojazdy V300 Zefiro mają służyć wzmocnieniu floty pięciu pociągów dużych prędkości V300 Zefiro wykonujących przewozy transgraniczne między Francją a Włochami, które były przedmiotem takiego samego wniosku o niestosowanie, pierwotnie zaakceptowanego decyzją wykonawczą Komisji (2021) 3242 final 6  odnośnie do Francji i decyzją wykonawczą Komisji (2021) 3225 final 7  odnośnie do Włoch.

(6) Wnioski złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, a mianowicie w związku z brakiem ekonomicznej opłacalności przeprowadzania modernizacji przedmiotowych pojazdów w pełnej zgodności z pkt 4.2.10.2.1 ("Środki zapobiegania pożarom - Wymagania materiałowe") załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014.

(7) Spośród systemów wymienionych w motywie 4 wersja KVB, która ma być połączona z dwustandardowym podsystemem ERTMS/TVM wzorca 2, nie jest już produkowana i nie oczekuje się, że będzie ponownie produkowana w przyszłości. Dostępne dla wnioskodawcy podsystemy KVB to części wyprodukowane przed rokiem 2011. Większość ich komponentów nie odpowiada normie EN 45545-2:2013+A1:2015, o której mowa w pkt 58 dodatku J.1 do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014. Podobnie niektóre komponenty dwustandardowego podsystemu ERTMS/TVM także nie odpowiadają normie EN 45545-2:2013+A1:2015. Opracowanie rozwiązania technicznego odpowiadającego normie EN 45545-2:2013+A1:2015 podważałoby ekonomiczną opłacalność projektu, ponieważ wymagałoby znacznych inwestycji w okresie opracowania i certyfikacji trwającym około 52 miesiące.

(8) Alternatywne specyfikacje stosowane do wszystkich komponentów, o których mowa w motywie 7, z wyjątkiem szczotki Memor, to francuskie normy NF F 16-101:1988 i NF F 16-102:1992. Są one powszechnie uznawane na poziomie Unii, ponieważ zostały zaaprobowane jako rozwiązanie alternatywne względem normy EN 45545-2:2013 w okresie przejściowym przewidzianym w pkt 7.1.1.5 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014, który zakończył się w dniu 1 stycznia 2018 r. W przypadku szczotki Memor o masie 403 gramów kategorią odporności ogniowej, stosowaną w poprzednich projektach i zaaprobowaną zgodnie z poprzednimi wersjami technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski", była UL94:HB. W przypadku części zewnętrznych o masie powyżej 400 gramów norma EN 45545-2:2013 +A1:2015 wymaga zastosowania wyższej kategorii UL94:V0. Nie jest ona wymagana w przypadku części zewnętrznych lżejszych niż 400 gramów. Biorąc pod uwagę wcześniejsze doświadczenia zgromadzone w trakcie powszechnego stosowania systemu ATP oraz fakt, że masa szczotki Memor przekracza próg jedynie o 3 gramy, wnioskodawca proponuje utrzymanie kategorii UL94:HB.

(9) Brak pozytywnej decyzji przyniósłby czteroletnie opóźnienie w dostępności nowych pociągów zdolnych do świadczenia tej samej usługi, wraz z powiązanymi skutkami gospodarczymi, przejście na mniej ekologiczne środki transportu, a także rezygnację z synergii między pięcioma eksploatowanymi już pociągami Zefiro V300 a pojazdami będącymi przedmiotem niniejszego wniosku.

(10) Opierając się na argumentach przedstawionych przez wnioskodawców i powtórzonych w motywach 7, 8 i 9, należy uznać, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 zostały spełnione w odniesieniu do czterech modernizowanych pojazdów objętych wnioskami złożonymi przez Francję i Włochy. W związku z tym należy zaakceptować przedmiotowe wnioski.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wnioski Włoch i Francji, zgłoszone Komisji odpowiednio 17 kwietnia 2023 r. i 11 maja 2023 r., dotyczące niestosowania pkt 4.2.10.2.1 ("Środki zapobiegania pożarom - Wymagania materiałowe") załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014 w odniesieniu do pojazdów V300 Zefiro I-F o numerach ERT 1000 -23, ERT 1000 -28, ERT 1000 -31 i ERT 1000 -47, dostarczonych przez przedsiębiorstwo Bombardier Transportation Italy, zostają zaakceptowane dla komponentów wymienionych w poniższej tabeli, pod warunkiem że odpowiadają one odpowiednich normom alternatywnym.

Nazwa komponentu

Norma alternatywna

Podsystem KVB

Moduł UEVAL z wyposażeniem

NF F 16-101 i NF F 16-102

Panel wyświetlacza STD

NF F 16-101 i NF F 16-102

Panel wizualizacji danych STD

NF F 16-101 i NF F 16-102

Antena

NF F 16-101 i NF F 16-102

Skrzynka CTV

NF F 16-101 i NF F 16-102

Specjalne kable do płyty KVB

NF F 16-101 i NF F 16-102

Obudowa płyty KVB

NF F 16-101 i NF F 16-102

Dwustandardowy podsystem ERTMS/TVM

PSTD-A

NF F 16-101 i NF F 16-102

PSTD-B

NF F 16-101 i NF F 16-102

Czujnik TVM IP-1/P

NF F 16-101 i NF F 16-102

Czujnik TVM 2G

NF F 16-101 i NF F 16-102

Czujnik TVM BSP

NF F 16-101 i NF F 16-102

BE KARM GPS 72 V

NF F 16-101 i NF F 16-102

Szczotka Memor

UL94: HB

Niniejsza decyzja ma zastosowanie w granicach geograficznych włoskiej i francuskiej sieci kolejowej.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Francuskiej i Republiki Włoskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 grudnia 2023 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 228).
3 ERTMS: europejski system zarządzania ruchem kolejowym; TVM: Transmission voie-machine (transmisja tor-pojazd).
4 KVB: Contrôle de Vitesse par Balises (kontrola prędkości za pomocą balis).
5 ATESS 3G: rejestrator danych pociągu.
6 Decyzja wykonawcza Komisji z dnia 11 maja 2021 r. w sprawie akceptacji wniosku złożonego przez Republikę Francuską na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego niestosowania pkt 4.2.10.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 w odniesieniu do pięciu pojazdów V300 ZEFIRO, C(2021) 3242 final.
7 Decyzja wykonawcza Komisji z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie sprostowania decyzji wykonawczej C(2020) 4326 final w sprawie akceptacji wniosku złożonego przez Republikę Włoską na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego niestosowania pkt 4.2.10.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1302/2014 w odniesieniu do pięciu pojazdów V300 ZEFIRO.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2697

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/2697 w sprawie akceptacji wniosków złożonych przez Republikę Włoską i Republikę Francuską na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczących niestosowania pkt 4.2.10.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 w odniesieniu do czterech pojazdów V300 Zefiro I-F
Data aktu: 01/12/2023
Data ogłoszenia: 06/12/2023