uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (zwanej dalej "konwencją"), zgodnie z decyzją Rady 2013/103/UE 1 oraz Umową między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do konwencji 2 (zwaną dalej "umową w sprawie przystąpienia do konwencji").
(2) Mandat działającego w ramach OTIF komitetu ad hoc do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej (zwanego dalej "komitetem") obejmuje zgodnie z art. 2 jego regulaminu wewnętrznego przygotowywanie projektów zmian lub uzupełnień konwencji, udzielanie porad prawnych z własnej inicjatywy lub na wniosek organów, o których mowa w art. 13 §§ 1 i 2 konwencji, lub na wniosek organów ustanowionych przez te organy, promowanie i ułatwianie funkcjonowania i wdrażania konwencji, monitorowanie i ocenę instrumentów prawnych oraz podejmowanie decyzji dotyczących współpracy z innymi międzynarodowymi organizacjami i stowarzyszeniami, w tym ustanawianie i rozwiązywanie konsultacyjnych grup kontaktowych z innymi międzynarodowymi organizacjami i stowarzyszeniami oraz monitorowanie funkcjonowania grup kontaktowych.
(3) Unia uczestniczy w komitecie zgodnie z konwencją, regulaminem wewnętrznym komitetu oraz umową w sprawie przystąpienia do konwencji.
(4) Na 5. posiedzeniu w dniach 7-9 listopada 2023 r. komitet ma podjąć decyzje w sprawie doradczej opinii prawnej dotyczącej stosowania załącznika E do konwencji do obiektów kolejowej infrastruktury usługowej, możliwych wariantów zmiany załącznika B do konwencji w celu ułatwienia wprowadzenia elektronicznego listu przewozowego, niektórych aspektów opracowania długoterminowej strategii dla OTIF, możliwych wariantów zmiany COTIF w odniesieniu do zawieszenia i wypowiedzenia konwencji lub członkostwa w OTIF w odniesieniu do określonego członka OTIF, przygotowania zalecenia dotyczącego stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej korespondencji między OTIF a jej członkami, rozwoju polityki w zakresie praw autorskich oraz opracowania wytycznych dotyczących ochrony nazwy, skrótu i logo OTIF oraz doprecyzowania znaczenia terminu "ekspert" w kontekście udziału zainteresowanych stron w pracach OTIF.
(5) Oczekuje się, że komitet podejmie decyzję w sprawie doradczej opinii prawnej dotyczącej stosowania przepisów ujednoliconych o umowie użytkowania infrastruktury w międzynarodowej komunikacji kolejowej (CUI) określonych w załączniku E do konwencji do obiektów kolejowej infrastruktury usługowej. Należy zapewnić w odniesieniu
do obiektów kolejowej infrastruktury usługowej zharmonizowaną i uzupełniającą wykładnię tych przepisów, z jednej strony, oraz przepisów stosowanych przez członków OTIF, z drugiej strony, w szczególności - w odniesieniu do Unii - dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE 3 .
(6) Obowiązujące postanowienia załącznika B do konwencji dopuszczają stosowanie elektronicznego listu przewozowego w oparciu o zasadę równoważności funkcjonalnej z wersją papierową. Z uwagi na postępującą cyfryzację transportu należy dokonać przeglądu adekwatności ram prawnych OTIF i rozważyć możliwe warianty zmiany konwencji w celu ułatwienia wprowadzenia elektronicznego listu przewozowego, z uwzględnieniem przepisów przyjętych przez Unię na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1056 4 .
(7) W odniesieniu do strategicznego rozwoju OTIF, ważne jest, aby zapewnić Sekretarzowi Generalnemu OTIF dalsze doradztwo i wytyczne dotyczące opracowania długoterminowej strategii dla OTIF, która ma zostać przedstawiona Zgromadzeniu Ogólnemu OTIF do rozpatrzenia i przyjęcia na jego następnej sesji zwyczajnej.
(8) Zważywszy na niedawne napięcia geopolityczne w regionie paneuropejskim, oczekuje się, że komitet wznowi dyskusję na temat zawieszenia i wypowiedzenia konwencji lub członkostwa w OTIF w odniesieniu do określonego członka OTIF. Należy zapewnić dokonanie należytego przeglądu postanowień konwencji dotyczących jej zawieszenia lub wypowiedzenia lub zawieszenia lub wypowiedzenia członkostwa w OTIF, w tym ograniczenia niektórych praw, a także podjąć decyzję, czy należy zmienić konwencję, aby lepiej chronić integralność OTIF i sieci jego członków, a także aby lepiej wspierać realizację celu OTIF polegającego na promowaniu, usprawnianiu i ułatwianiu międzynarodowego ruchu kolejowego pod każdym względem.
(9) Rozwój łączności elektronicznej wymaga pewnych aktualizacji o charakterze administracyjnym oraz modernizacji w celu zapewnienia bezpiecznego i niezawodnego stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej korespondencji między OTIF a jej członkami. Ważne jest poparcie przygotowania zalecenia w tym zakresie, które uwzględni różny poziom doświadczenia członków OTIF i będzie zgodne z przepisami ustanowionymi na poziomie unijnym, w szczególności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 5 .
(10) W odniesieniu do ochrony prawnej nazwy, skrótu, logo i własności intelektualnej OTIF, komitet może podjąć decyzję o opracowaniu dla OTIF polityki zarządzania dokumentami stanowiącymi własność intelektualną. Polityka ta powinna być sformułowana w taki sposób, by ułatwiać ponowne wykorzystywanie informacji i dokumentów będących własnością OTIF zgodnie z przepisami określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 6 oraz w decyzji Komisji 2011/833/UE 7 .
(11) Komitet może podjąć decyzję w sprawie doprecyzowania znaczenia terminu "ekspert" w kontekście zalecenia dotyczącego udziału zainteresowanych stron w pracach OTIF, przyjętego przez komitet w dniu 5 kwietnia 2022 r. Należy zapewnić zharmonizowaną wykładnię tego terminu, biorąc pod uwagę znaczenie zapewnienia odpowiedniego udziału zainteresowanych stron w działaniach komitetu.
(12) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na 5. posiedzeniu komitetu, ponieważ Unia jest członkiem OTIF, a decyzje podejmowane przez komitet mogą prowadzić do przyjęcia aktów, które będą wiążące na mocy prawa międzynarodowego i będą mogą w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść przepisów Unii, w szczególności dyrektywy 2012/34/UE, rozporządzenia (UE) nr 910/2014 oraz rozporządzenia (UE) 2020/1056.
(13) Proponowane decyzje, które mają zostać podjęte na 5. posiedzeniu komitetu, są zgodne z prawem Unii i jej celami strategicznymi, w związku z czym należy je poprzeć,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2582 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2023/2582 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 5. posiedzeniu komitetu ad hoc do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej działającego w ramach OTIF |
| Data aktu: | 08/11/2023 |
| Data ogłoszenia: | 16/11/2023 |