Rozporządzenie delegowane 2023/2450 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2557 przez ustanowienie wykazu usług kluczowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2450
z dnia 25 lipca 2023 r.
uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2557 przez ustanowienie wykazu usług kluczowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2557 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie odporności podmiotów krytycznych i uchylającą dyrektywę Rady 2008/114/WE 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa (UE) 2022/2557 ma na celu zapewnienie, aby usługi kluczowe dla utrzymania niezbędnych funkcji społecznych lub niezbędnej działalności gospodarczej były świadczone na rynku wewnętrznym w sposób niezakłócony oraz aby zwiększona została odporność podmiotów krytycznych świadczących takie usługi.

(2) W tym celu i zgodnie z art. 5 ust. 1 dyrektywy (UE) 2022/2557 Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktu delegowanego ustanawiającego niewyczerpujący wykaz usług kluczowych w sektorach i podsektorach, określonych w załączniku do tej dyrektywy. Z tego wykazu korzystać będą właściwe organy przy przeprowadzaniu oceny ryzyka, która następnie zostanie wykorzystana przy identyfikacji podmiotów krytycznych.

(3) Wykaz usług kluczowych należy sporządzić w sposób ogólny, aby uwzględnić specyfikę poszczególnych państw członkowskich, na przykład pod względem ich wielkości, gęstości zaludnienia lub położenia geograficznego. Powinien on jednak obejmować wyłącznie usługi kluczowe dotyczące kategorii podmiotów określonych w załączniku do dyrektywy (UE) 2022/2557. W tym celu za usługi kluczowe, w rozumieniu definicji zawartej w art. 2 pkt 5 dyrektywy (UE) 2022/2557, należy uznawać wyłącznie usługi świadczone przez podmioty należące do tych kategorii.

(4) Ogólnie rzecz biorąc, z wykazu usług kluczowych należy korzystać zgodnie ze wszystkimi odpowiednimi przepisami dyrektywy (UE) 2022/2557. Obejmuje to definicję usług kluczowych jako usług, które mają decydujące znaczenie dla utrzymania niezbędnych funkcji społecznych, niezbędnej działalności gospodarczej, zdrowia i bezpieczeństwa publicznego lub środowiska, a także definicję podmiotu administracji publicznej i przepisy dotyczące zakresu stosowania dyrektywy. Zgodnie z art. 1 ust. 6 dyrektywy (UE) 2022/2557 nie dotyczy to jednak podmiotów administracji publicznej, które prowadzą swoją działalność w obszarach bezpieczeństwa narodowego, bezpieczeństwa publicznego, obronności lub egzekwowania prawa, w tym w zakresie prowadzenia postępowań przygotowawczych oraz wykrywania i ścigania przestępstw.

(5) W związku z tym rodzaje działalności gospodarczej wymienione w sposób niewyczerpujący w niniejszym rozporządzeniu delegowanym powinny być uznawane za usługi kluczowe do celów niniejszego rozporządzenia delegowanego i dyrektywy (UE) 2022/2557 wyłącznie wówczas, gdy kwalifikują się jako usługi kluczowe zgodnie z definicją zawartą w tej dyrektywie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejszym rozporządzeniem ustanawia się, zgodnie z art. 5 ust. 1 dyrektywy (UE) 2022/2557, niewyczerpujący wykaz usług kluczowych, w rozumieniu definicji zawartej w art. 2 pkt 5 dyrektywy, świadczonych w sektorach i podsektorach, określonych w załączniku do tej dyrektywy.

Artykuł  2

Niewyczerpujący wykaz usług kluczowych

Niewyczerpujący wykaz usług kluczowych, o którym mowa w art. 1, jest następujący:

1)
sektor energii:
a)
podsektor energii elektrycznej:
(i)
dostawa energii elektrycznej (przedsiębiorstwa energetyczne);
(ii)
eksploatacja, utrzymanie i rozwój systemu dystrybucji energii elektrycznej (operatorzy systemów dystrybucyjnych);
(iii)
eksploatacja, utrzymanie i rozwój systemu przesyłowego energii elektrycznej (operatorzy systemów przesyłowych);
(iv)
wytwarzanie energii elektrycznej (wytwórcy);
(v)
usługi wyznaczonego operatora rynku energii elektrycznej (wyznaczeni operatorzy rynku energii elektrycznej);
(vi)
odpowiedź odbioru (uczestnicy rynku energii elektrycznej);
(vii)
agregacja energii elektrycznej (uczestnicy rynku energii elektrycznej);
(viii)
magazynowanie energii (uczestnicy rynku energii elektrycznej);
b)
podsektor systemu ciepłowniczego i systemu chłodniczego: dostarczanie systemów ciepłowniczych lub systemów chłodniczych (operatorzy systemów ciepłowniczych lub systemów chłodniczych);
c)
podsektor ropy naftowej:
(i)
przesył ropy naftowej (operatorzy ropociągów);
(ii)
produkcja ropy naftowej (operatorzy produkcji ropy naftowej);
(iii)
rafinacja i przetwarzanie ropy naftowej (operatorzy instalacji służących do rafinacji, przetwarzania ropy naftowej);
(iv)
magazynowanie ropy naftowej (operatorzy magazynowania ropy naftowej);
(v)
zarządzanie zapasami naftowymi, w tym zapasami interwencyjnymi i zapasami specjalnymi (krajowe centrale zapasów);
d)
podsektor gazu:
(i)
dostawa gazu (przedsiębiorstwa dostarczające gaz);
(ii)
dystrybucja gazu (operatorzy systemów dystrybucyjnych);
(iii)
przesył gazu (operatorzy systemów przesyłowych);
(iv)
magazynowanie gazu (operatorzy systemów magazynowania);
(v)
eksploatacja systemu skroplonego gazu ziemnego (LNG) (operatorzy systemów LNG);
(vi)
produkcja gazu ziemnego (przedsiębiorstwa gazowe);
(vii)
zakup gazu ziemnego (przedsiębiorstwa gazowe);
(viii)
rafinacja i przetwarzanie gazu ziemnego (operatorzy instalacji służących do rafinacji i przetwarzania gazu ziemnego);
e)
podsektor wodoru:
(i)
produkcja wodoru (operatorzy produkcji wodoru);
(ii)
magazynowanie wodoru (operatorzy magazynowania wodoru);
(iii)
przesył wodoru (operatorzy przesyłu wodoru);
2)
sektor transportu:
a)
podsektor transportu lotniczego:
(i)
usługi w zakresie (pasażerskiego i towarowego) transportu lotniczego do celów handlowych (przewoźnicy lotniczy);
(ii)
obsługa i utrzymanie portów lotniczych oraz infrastruktury sieci portów lotniczych oraz zarządzanie nimi (organy zarządzające portem lotniczym);
(iii)
służby kontroli ruchu lotniczego (operatorzy zarządzający ruchem lotniczym);
b)
podsektor transportu kolejowego:
(i)
usługi w zakresie transportu kolejowego (pasażerskiego i towarowego) (przedsiębiorstwa kolejowe);
(ii)
eksploatacja i utrzymanie infrastruktury kolejowej, w tym stacji pasażerskich, terminali towarowych, stacji rozrządowych i centrów sterowania ruchem, i zarządzanie nimi (zarządcy infrastruktury);
(iii)
eksploatacja i utrzymanie obiektów kolejowej infrastruktury usługowej i zarządzanie nimi (operatorzy obiektów infrastruktury usługowej);
(iv)
eksploatacja i utrzymanie instalacji i systemów związanych z zarządzaniem i sterowaniem ruchem kolejowym oraz telekomunikacją, które są wykorzystywane do sterowania ruchem, oraz zarządzanie tymi systemami i instalacjami (zarządcy infrastruktury);
c)
podsektor transportu wodnego:
(i)
usługi w zakresie śródlądowego, morskiego i przybrzeżnego transportu wodnego (pasażerskiego i towarowego) (armatorzy śródlądowego, morskiego i przybrzeżnego wodnego transportu pasażerów i towarów);
(ii)
eksploatacja i utrzymanie portu oraz obiektów portowych i zarządzanie nimi, wykonywanie prac i operowanie sprzętem znajdującym się w portach, w tym bunkrowanie, przeładunek ładunku, cumowanie, usługi przewozu pasażerskiego, wyładowanie odpadów wytwarzanych przez statki i pozostałości ładunku, usługi w zakresie pilotażu i holowania (organy zarządzające portami oraz podmioty wykonujące prace i operujące sprzętem znajdującym się w portach);
(iii)
systemy kontroli ruchu statków (operatorzy systemów kontroli ruchu statków);
d)
podsektor transportu drogowego:
(i)
zarządzanie ruchem drogowym - w tym aspekty związane z planowaniem sieci drogowej, jej kontrolą i zarządzaniem nią - z wyłączeniem zarządzania ruchem lub obsługi inteligentnych systemów transportowych, jeżeli nie stanowią one istotnej części ogólnej działalności podmiotów publicznych (organy administracji drogowej);
(ii)
usługi związane z inteligentnymi systemami transportowymi (operatorzy inteligentnych systemów transportowych);
e)
podsektor transportu publicznego: usługi publiczne w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego i inne środki transportu szynowego (podmioty świadczące usługi publiczne);
3)
sektor bankowości:
(i)
przyjmowanie depozytów (instytucje kredytowe);
(ii)
udzielanie pożyczek i kredytów (instytucje kredytowe);
4)
sektor infrastruktury rynków finansowych;
(i)
obsługa systemu obrotu (operatorzy systemów obrotu);
(ii)
obsługa systemów rozliczeniowych (kontrahenci centralni);
5)
sektor zdrowia:
(i)
świadczenie usług opieki zdrowotnej (świadczeniodawcy);
(ii)
przeprowadzanie analiz przez laboratorium referencyjne Unii Europejskiej (laboratoria referencyjne UE);
(iii)
badania i rozwój w zakresie produktów leczniczych (podmioty prowadzące działania badawczo-rozwojowe w zakresie produktów leczniczych);
(iv)
produkcja podstawowych produktów farmaceutycznych oraz podstawowych leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych (podmioty produkujące podstawowe produkty farmaceutyczne oraz leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne);
(v)
produkcja wyrobów medycznych, w odniesieniu do których uznano, że mają one krytyczne znaczenie podczas stanu zagrożenia zdrowia publicznego (podmioty produkujące wyroby medyczne);
(vi)
dystrybucja produktów leczniczych (podmioty posiadające pozwolenie na dystrybucję);
6)
sektor wody pitnej: dostarczanie i dystrybucja wody pitnej, z wyłączeniem dystrybucji wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, w przypadku gdy usługa ta stanowi inną niż istotna część ogólnej działalności dystrybutorów polegającej na dystrybucji innych produktów i towarów (dostawcy i dystrybutorzy wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi);
7)
sektor ścieków: zbieranie, oczyszczanie i odprowadzanie ścieków, z wyłączeniem zbierania, odprowadzania lub oczyszczania ścieków komunalnych, bytowych lub przemysłowych, jeżeli usługi te nie stanowią istotnej części ogólnej działalności przedsiębiorstw (przedsiębiorstwa zbierające, odprowadzające lub oczyszczające ścieki komunalne, ścieki bytowe i ścieki przemysłowe);
8)
sektor infrastruktury cyfrowej:
(i)
dostarczanie i obsługa punktów wymiany ruchu internetowego (dostawcy punktów wymiany ruchu internetowego);
(ii)
świadczenie usług związanych z systemem nazw domen (DNS), z wyłączeniem usług związanych z głównymi serwerami nazw (dostawcy usług DNS);
(iii)
obsługa rejestrów nazw domen najwyższego poziomu (TLD) i administrowanie nimi (rejestry TLD);
(iv)
świadczenie usług chmurowych (dostawcy usług chmurowych);
(v)
świadczenie usług ośrodka przetwarzania danych (dostawcy usług ośrodka przetwarzania danych);
(vi)
zapewnianie sieci dostarczania treści/danych/zawartości (dostawcy sieci dostarczania treści/danych/zawartości);
(vii)
świadczenie usług zaufania (dostawcy usług zaufania);
(viii)
dostarczanie publicznych sieci łączności elektronicznej (dostawcy sieci łączności elektronicznej);
(ix)
dostarczanie publicznych sieci łączności elektronicznej (dostawcy publicznych sieci łączności elektronicznej);
9)
sektor administracji publicznej; usług świadczone przez podmioty administracji publicznej - w rozumieniu definicji zawartej w art. 2 pkt 10 dyrektywy (UE) 2022/2557 - w ramach instytucji rządowych na szczeblu centralnym zdefiniowane przez państwa członkowskie zgodnie z prawem krajowym (podmioty administracji publicznej w ramach instytucji rządowych);
10)
sektor przestrzeni kosmicznej: obsługa infrastruktury naziemnej, której właścicielami, zarządcami i operatorami są państwa członkowskie lub podmioty prywatne, które wspierają świadczenie usług kosmicznych, z wyjątkiem dostawców publicznych sieci łączności elektronicznej (operatorzy infrastruktury naziemnej);
11)
sektor produkcji, przetwarzania i dystrybucji żywności (przedsiębiorstwa spożywcze zajmujące się wyłącznie logistyką i dystrybucją hurtową oraz produkcją przemysłową i przetwórstwem przemysłowym na dużą skalę):
(i)
produkcja przemysłowa i przetwórstwo przemysłowe żywności na dużą skalę;
(ii)
usługi związane z łańcuchem dostaw żywności, w tym jej przechowywanie i logistyka;
(iii)
dystrybucja hurtowa żywności.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 lipca 2023 r.

1 Dz.U. L 333 z 27.12.2022, s. 164.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2450

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/2450 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2557 przez ustanowienie wykazu usług kluczowych
Data aktu: 25/07/2023
Data ogłoszenia: 30/10/2023
Data wejścia w życie: 19/11/2023