uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1,
(1) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 1194/2013 ("rozporządzenie pierwotne") 2 Rada nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz biodiesla pochodzącego z Argentyny i Indonezji. Rozporządzenie to weszło w życie z dniem 27 listopada 2013 r.
(2) W dniu 15 września 2016 r. Sąd Unii Europejskiej ("Sąd") wydał wyroki w sprawach T-80/14 3 , T-111/14 do T-121/14 4 i T-139/14 5 ("wyroki"), w których stwierdzono nieważność art. 1 i 2 rozporządzenia pierwotnego w zakresie, w jakim przepisy te dotyczyły skarżących w tych sprawach ("producenci eksportujący, których dotyczy postępowanie") 6 . Rada Unii Europejskiej początkowo odwołała się od wyroków, ale w następstwie decyzji Rady z 2018 r. o wycofaniu odwołań wyroki te stały się ostateczne i wiążące od dnia ich ogłoszenia.
(3) W dniu 26 października 2016 r. Organ Rozstrzygania Sporów WTO przyjął sprawozdanie zespołu orzekającego, zmienione sprawozdaniem Organu Apelacyjnego ("sprawozdania dotyczące Argentyny"), dotyczące sprawy związanej ze sporem Unia Europejska - Środki antydumpingowe nałożone na biodiesel z Argentyny (DS473) 7 . W sprawozdaniach stwierdzono między innymi, że dostosowanie kosztów dokonane przez UE przy nakładaniu ceł antydumpingowych na biodiesel pochodzący z Argentyny było niezgodne z prawem WTO.
(4) W dniu 18 września 2017 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/1578 wdrażające ustalenia Organu Rozstrzygania Sporów w sprawie DS473 i zmieniające rozporządzenie pierwotne w odniesieniu do przywozu z Argentyny ("rozporządzenie zmieniające") 8 .
(5) W dniu 28 lutego 2018 r. przyjął on także sprawozdanie zespołu orzekającego w sprawie związanej ze sporem Unia Europejska - Środki antydumpingowe dotyczące biodiesla z Indonezji (DS480) ("sprawozdanie dotyczące Indonezji") 9 . Ani Indonezja, ani UE nie odwołały się od tego sprawozdania, którego ustalenia były podobne do ustaleń zawartych w sprawie DS473, w szczególności, że korekta kosztów dokonana przez UE w odniesieniu do przywozu z Indonezji była niezgodna z prawem WTO.
(6) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1570 10 Komisja zakończyła postępowanie w sprawie przywozu biodiesla pochodzącego z Argentyny i Indonezji i uchyliła rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1194/2013.
(7) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1570 Komisja poleciła organom celnym zwrot lub umorzenie ostatecznych ceł antydumpingowych zapłaconych na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1194/2013 od przywozu biodiesla z Argentyny i Indonezji oraz ceł tymczasowych ostatecznie pobranych zgodnie z art. 2 tego rozporządzenia w zakresie, w jakim dotyczą przywozu biodiesla sprzedawanego na wywóz do Unii przez producentów eksportujących w Argentynie i Indonezji, którzy skutecznie zaskarżyli rozporządzenie pierwotne do Sądu 11 . Z drugiej strony Komisja stwierdziła, że cła antydumpingowe nałożone na inne przedsiębiorstwa zostały legalnie pobrane na mocy prawa Unii i nie powinny być zwracane ani umarzane. Wnioski o zwrot lub umorzenie należało składać do krajowych organów celnych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa celnego.
(8) 22 czerwca 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości orzekł w sprawie C-268/22, Vitol przeciwko Belgische Staat 12 , doty
czącej wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego na podstawie art. 267 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) przez Nederlandstalige rechtbank eerste aanleg Brussel, że rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1194/2013, zmienione rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1578, jest nieważne. W szczególności Trybunał Sprawiedliwości zauważył, że wszystkie odpowiednie wnioski należy wyciągnąć z ustaleń dokonanych zarówno przez Sąd, jak i samą Komisję w następstwie wznowienia w maju 2018 r. dochodzenia antydumpingowego dotyczącego przywozu biodiesla pochodzącego z Argentyny i Indonezji 13 .
(9) Zgodnie z art. 266 TFUE instytucje Unii są zobowiązane do podjęcia niezbędnych kroków w celu wykonania wyroków Trybunału.
(10) Komisja przypomniała, że zmienione rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1194/2013 zostało uchylone z dniem 20 października 2018 r. rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1570. Wyrok w sprawie C-268/22 skutkuje jednak unieważnieniem pierwotnego rozporządzenia, zmienionego w 2017 r., erga omnes i ex-tunc. Innymi słowy, orzeczenie ma zastosowanie do wszystkich stron, a zmienione rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1194/2013 uznaje się za nieważne od dnia jego wejścia w życie w odniesieniu do wszystkich stron.
(11) Komisja uznała, że błędów stwierdzonych przez Trybunał nie można naprawić w taki sposób, by prawidłowe stosowanie przepisów nie mogło uzasadniać ponownego nałożenia środków. W związku z tym rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1194/2013, zmienione rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1578, traci moc w całości ze skutkiem od dnia 27 listopada 2013 r. Ponadto wszelkie ostateczne cło zapłacone oraz cło tymczasowe pobrane zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 1194/2013, z późniejszymi zmianami, podlegają zwrotowi lub umorzeniu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa celnego. Wynika z tego w szczególności, że każdy podmiot, który uiścił te cła, może co do zasady żądać ich zwrotu tylko wtedy i tylko w takim zakresie, w jakim nie upłynął trzyletni termin przewidziany w tym celu w art. 121 ust. 1 lit. a) unijnego kodeksu celnego. Fakt, że rozporządzenie (UE) nr 1194/2013 zostało unieważnione (w tym ze skutkiem erga omnes), nie stanowi nieprzewidywalnej okoliczności ani siły wyższej pozwalających na przedłużenie tego terminu zgodnie z art. 121 ust. 1 akapit drugi unijnego kodeksu celnego.
(12) Zgodnie z art. 109 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 14 , gdy kwotę należy zwrócić w następstwie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do wypłaty należnych odsetek stosuje się stopę oprocentowania stosowaną przez Europejski Bank Centralny w odniesieniu do jego podstawowych operacji refinansujących, opublikowaną w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, obowiązującą pierwszego kalendarzowego dnia każdego miesiąca.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 września 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.239.23 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2072 uchylające cła antydumpingowe na przywóz biodiesla pochodzącego z Argentyny i Indonezji nałożone rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 1194/2013 |
| Data aktu: | 27/09/2023 |
| Data ogłoszenia: | 28/09/2023 |
| Data wejścia w życie: | 29/09/2023 |