uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1231 z dnia 14 czerwca 2023 r. w sprawie przepisów szczególnych dotyczących wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa niektórych przesyłek towarów detalicznych, roślin przeznaczonych do sadzenia, sadzeniaków ziemniaka, maszyn i niektórych pojazdów wykorzystywanych do celów rolniczych lub leśnych, a także przemieszczania o charakterze niehandlowym niektórych zwierząt domowych do Irlandii Północnej 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2023/1231 ustanowiono przepisy szczególne dotyczące między innymi wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa niektórych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego, roślin innych niż rośliny przeznaczone do sadzenia, karmy dla zwierząt domowych i gryzaków dla psów, gotowych do sprzedaży, produktów złożonych, innej żywności i materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością ("towary detaliczne"), przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w Irlandii Północnej dla konsumenta końcowego.
(2) W szczególności art. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2023/1231 stanowią, że niektóre przesyłki towarów detalicznych mają podlegać przepisom szczególnym dotyczącym specjalnych poziomów kontroli urzędowych i świadectwa ogólnego do celów ich wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa i wprowadzania ich do obrotu w Irlandii Północnej wyłącznie wtedy, gdy spełnione są określone warunki, w tym pisemne gwarancje, które Zjednoczone Królestwo ma przedstawić zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. g) i art. 5 ust. 1 lit. f) tego rozporządzenia.
(3) Przepisy szczególne obejmują stosowanie poziomów częstotliwości kontroli dokumentacji, kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich tych przesyłek oraz wzoru świadectwa ogólnego, które musi towarzyszyć tym przesyłkom i być przedstawiane w punktach kontroli sanitarnej i fitosanitarnej (SPS) pierwszego przybycia do Irlandii Północnej.
(4) Pisemne gwarancje mają zapewnić przeprowadzanie skutecznych kontroli urzędowych przesyłek towarów detalicznych w punktach kontroli SPS pierwszego przybycia do Irlandii Północnej spełniających wymogi określone w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2023/1231 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 2 oraz przeprowadzanie kontroli urzędowych, udokumentowanych za pomocą planu kontroli, oraz monitorowania zgodnie z wymogami określonymi w części 1 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2023/1231, obejmujących przemieszczanie tych przesyłek z punktów kontroli SPS pierwszego przybycia do Irlandii Północnej do wymienionych w wykazie zakładów przeznaczenia, w celu zagwarantowania, że przesyłki te są przeznaczone wyłącznie do sprzedaży detalicznej w wymienionych w wykazie zakładach w Irlandii Północnej i nie będą następnie przemieszczane do państwa członkowskiego.
(5) W piśmie z dnia 4 września 2023 r. Zjednoczone Królestwo stwierdza, że punkty kontroli SPS pierwszego przybycia do Irlandii Północnej do dnia 1 października 2023 r. spełnią wymogi określone w części 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/1231.
(6) W pismach z dni 4 i 7 września 2023 r. Zjednoczone Królestwo stwierdza ponadto, że od dnia 1 października 2023 r. w punktach kontroli SPS pierwszego przybycia do Irlandii Północnej przeprowadzane będą skuteczne kontrole urzędowe przesyłek towarów detalicznych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/625, a kontrole urzędowe i monitorowanie zgodnie z wymogami określonymi w części 1 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2023/1231 będą przeprowadzane w odniesieniu do przemieszczania tych przesyłek z punktów kontroli SPS pierwszego przybycia do Irlandii Północnej do wymienionego w wykazie zakładu przeznaczenia.
(7) Zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1231 w dniach 11-14 września 2023 r. służby Komisji przeprowadziły w Irlandii Północnej kontrolę weryfikacji zgodności punktów kontroli SPS w Irlandii Północnej z wymogami określonymi w części 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/1231. W sprawozdaniu z dnia 15 września 2023 r. sporządzonym w następstwie tej kontroli Komisji stwierdzono, że punkty kontroli SPS portu w Belfaście, portu w Larne i portu w Warrenpoint spełniają odpowiednie wymogi określone w części 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/1231.
(8) Ponieważ Zjednoczone Królestwo przedstawiło niezbędne pisemne gwarancje wymagane na mocy art. 4 ust. 1 lit. g) i art. 5 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) 2023/1231, należy ustanowić specjalne poziomy kontroli urzędowych takich przesyłek, a także przepisy dotyczące tych kontroli urzędowych oraz wzoru świadectwa ogólnego dla przesyłek towarów detalicznych, w tym niektórych towarów detalicznych, których wprowadzanie do Unii jest obecnie zakazane.
(9) Art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1231 zawiera wymóg, aby wszystkie towary detaliczne były oznakowane. W szczególności stanowi on, że niektóre towary detaliczne należy oznakować indywidualnie od dnia 1 października 2023 r., inne towary detaliczne od dnia 1 października 2024 r., a kolejne towary detaliczne od dnia 1 lipca 2025 r., aby umożliwić dostosowanie łańcucha dostaw w Irlandii Północnej do przepisów szczególnych określonych w rozporządzeniu (UE) 2023/1231. Art. 4 ust. 3 tego rozporządzenia zawiera wymóg, aby poziomy kontroli identyfikacyjnych towarów detalicznych były dostosowywane w zależności od zakresu, w jakim poszczególne rodzaje towarów detalicznych są indywidualnie oznaczane. Szczegółowe przepisy dotyczące kontroli identyfikacyjnych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego i towarów określone w art. 3 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2130 3 nie powinny mieć zastosowania do kontroli identyfikacyjnych przesyłek towarów detalicznych, w przypadku gdy zastosowanie mają przepisy szczególne określone w rozporządzeniu (UE) 2023/1231, w celu zapewnienia spójnego stosowania tego rozporządzenia w odniesieniu do tych towarów detalicznych.
(10) W celu zapewnienia pewności prawa oraz uniknięcia niepotrzebnych zakłóceń w handlu niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(11) Obowiązek oznakowania towarów detalicznych zgodnie z załącznikiem IV do rozporządzenia (UE) 2023/1231 ma zastosowanie od dnia 1 października 2023 r. Niniejsze rozporządzenie powinno być zatem stosowane od dnia 1 października 2023 r., aby zapewnić spójność i pewność prawa oraz uniknąć niepotrzebnych zakłóceń w handlu.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 września 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.238.97 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2058 ustanawiające przepisy szczególne dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1231 w odniesieniu do specjalnych poziomów kontroli urzędowych i wzoru świadectwa ogólnego do celów wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa przesyłek niektórych towarów detalicznych |
| Data aktu: | 26/09/2023 |
| Data ogłoszenia: | 27/09/2023 |
| Data wejścia w życie: | 01/10/2023, 27/09/2023 |