Decyzja 2023/2190 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach wspólnego komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Islandią w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych produktów rolnych i środków spożywczych, w odniesieniu do przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego

DECYZJA RADY (UE) 2023/2190
z dnia 28 września 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach wspólnego komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Islandią w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych produktów rolnych i środków spożywczych, w odniesieniu do przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa między Unią Europejską a Islandią w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych produktów rolnych i środków spożywczych 1  (zwana dalej "umową") została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2017/1912 2  i weszła w życie w dniu 1 maja 2018 r.

(2) W art. 10 ust. 1 umowy ustanowiony został wspólny komitet.

(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 umowy wspólny komitet przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach wspólnego komitetu w odniesieniu do jego regulaminu wewnętrznego, ponieważ ten regulamin wewnętrzny będzie dla Unii wiążący.

(5) Stanowisko Unii w ramach wspólnego komitetu powinno zatem być oparte na dołączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach wspólnego komitetu w odniesieniu do przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego, oparte jest na projekcie decyzji wspólnego komitetu dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2023 r.

PROJEKT

DECYZJA nr 1/... WSPÓLNEGO KOMITETU z dnia

w sprawie przyjęcia regulaminu wewnętrznego

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Umowę między Unią Europejską a Islandią w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych produktów rolnych i środków spożywczych 3  (zwaną dalej "umową"), w szczególności jej art. 10 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Zgodnie z art. 10 ust. 2 umowy wspólny komitet przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.
(2)
Należy przyjąć regulamin wewnętrzny wspólnego komitetu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się regulamin wewnętrzny wspólnego komitetu określony w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w ..

ZAŁĄCZNIK

Regulamin wewnętrzny wspólnego Komitetu

Artykuł  1

Szefowie delegacji

1. 
Unia Europejska i Islandia (zwane dalej "Stronami") wyznaczają swoich szefów delegacji, odpowiedzialnych za kontakty we wszelkich sprawach związanych ze wspólnym komitetem. Strony wyznaczają również zastępców szefów delegacji.
2. 
Szef delegacji może powierzyć wszystkie lub niektóre zadania szefa delegacji swojemu zastępcy; w takim przypadku wszystkie odniesienia do szefa delegacji odnoszą się również do zastępcy.
Artykuł  2

Przewodniczący

Stanowisko przewodniczącego wspólnego komitetu zajmuje przez okres roku kalendarzowego na zmianę szef delegacji każdej ze Stron.

Artykuł  3

Posiedzenia

1. 
O ile Strony nie uzgodniły inaczej, wspólny komitet zbiera się na wniosek którejkolwiek ze Strony, naprzemiennie w Unii i Islandii, nie później niż 90 dni po dniu złożenia wniosku.
2. 
Każde posiedzenie wspólnego komitetu jest zwoływane przez przewodniczącego w terminie i miejscu uzgodnionym przez Strony. Ogłoszenie o zwołaniu posiedzenia jest wydawane przez przewodniczącego nie później niż 28 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem posiedzenia, chyba że Strony uzgodnią inaczej.
3. 
Jeżeli obie Strony wyrażą na to zgodę, w posiedzeniach wspólnego komitetu mogą uczestniczyć eksperci, którzy na żądanie mogą przedstawić potrzebne informacje szczególne.
4. 
Posiedzenia wspólnego komitetu nie są jawne, o ile nie zostanie to uzgodnione inaczej przez Strony.
5. 
W drodze wyjątku posiedzenia wspólnego komitetu mogą się odbywać za pomocą wszelkich uzgodnionych przez Strony środków technicznych, w tym również wideokonferencji.
Artykuł  4

Delegacje

Przed każdym posiedzeniem Strona informuje drugą Stronę, za pośrednictwem sekretariatu wspólnego komitetu określonego w art. 5, o planowanym składzie swojej delegacji.

Artykuł  5

Sekretariat

Szefowie delegacji wyznaczają odpowiednio przedstawiciela Komisji Europejskiej oraz przedstawiciela Islandii, aby działali oni wspólnie w charakterze sekretarzy wspólnego komitetu oraz wypełniali wspólnie obowiązki sekretariatu w duchu wzajemnego zaufania i współpracy.

Artykuł  6

Korespondencja

1. 
Korespondencja adresowana do wspólnego komitetu jest kierowana do sekretarzy.
2. 
Sekretariat zapewnia przekazywanie korespondencji adresowanej do wspólnego komitetu przewodniczącemu oraz w stosownych przypadkach rozsyłanie jej.
3. 
Korespondencja między Stronami może mieć dowolną formę pisemną, w tym wiadomości elektronicznej.
Artykuł  7

Porządek obrad

1. 
Wstępny porządek obrad każdego posiedzenia jest sporządzany przez sekretariat na podstawie wniosków obu Stron. Wstępny porządek obrad obejmuje punkty, w odniesieniu do których sekretariat otrzymał wniosek od jednej ze Stron o zamieszczenie ich w porządku obrad, wraz z odpowiednimi dokumentami, nie później niż 21 dni kalendarzowych przed datą posiedzenia.
2. 
Wstępny porządek obrad, wraz z odpowiednimi dokumentami, jest rozsyłany nie później niż 15 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem posiedzenia.
3. 
Przewodniczący i szef drugiej delegacji przyjmują porządek obrad na początku każdego posiedzenia. Za zgodą Stron w porządku obrad można zamieszczać punkty, które nie znajdowały się we wstępnym porządku obrad.
4. 
Przewodniczący, w porozumieniu ze Stronami, może skrócić terminy określone w ust. 1 i 2 w celu uwzględnienia szczególnych okoliczności.
Artykuł  8

Przyjmowanie instrumentów

1. 
Decyzje wspólnego komitetu w rozumieniu art. 10 ust. 2 i 3 umowy są przyjmowane w drodze konsensusu i adresowane do Stron. Decyzje podpisuje przewodniczący i szef drugiej delegacji.
2. 
Każda decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia, o ile nie stanowi ona inaczej.
3. 
Każda ze Stron może podjąć decyzję o publikacji wszelkich decyzji przyjętych przez wspólny komitet.
Artykuł  9

Procedura pisemna

Za zgodą Stron wspólny komitet może przyjmować decyzje w drodze procedury pisemnej. Procedura pisemna polega na wymianie not między obydwoma sekretarzami, działającymi w porozumieniu ze Stronami. Strona wnioskująca o zastosowanie procedury pisemnej przedkłada projekt decyzji drugiej Stronie, która udziela odpowiedzi, wskazując, czy akceptuje projekt, proponuje do niego poprawki lub prosi o czas na zastanowienie. Jeżeli projekt zostanie uzgodniony, podlega on ostatecznemu przyjęciu zgodnie z art. 8 ust. 1.

Artykuł  10

Protokoły

1. 
Przewodniczący sporządza projekt protokołu z każdego posiedzenia i przedkłada go szefowi drugiej delegacji w terminie 20 dni roboczych od posiedzenia. Projekt protokołu zawiera zalecenia i może także obejmować wszelkie inne przyjęte wnioski. Szef drugiej delegacji zatwierdza projekt lub proponuje do niego poprawki. Po uzgodnieniu projektu protokołu przewodniczący i szef drugiej delegacji podpisują dwa oryginalne egzemplarze protokołu. Przewodniczący i szef drugiej delegacji zachowują po jednym oryginalnym egzemplarzu protokołu.
2. 
W przypadku gdy przed zwołaniem kolejnego posiedzenia nie osiągnięto porozumienia w sprawie protokołu, poprawki zaproponowane przez szefa drugiej delegacji załącza się do projektu protokołu.
Artykuł  11

Koszty

1. 
Każda ze Stron ponosi koszty związane ze swoim uczestnictwem w posiedzeniach wspólnego komitetu.
2. 
Koszty związane z organizacją posiedzeń oraz powielaniem dokumentów ponosi Strona pełniąca rolę gospodarza posiedzenia.
Artykuł  12

Poufność

Obrady wspólnego komitetu są poufne.

1 Dz.U. L 274 z 24.10.2017, s. 3.
2 Decyzja Rady (UE) 2017/1912 z dnia 9 października 2017 r. w sprawie zawarcia Umowy między Unią Europejską a Islandią w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych produktów rolnych i środków spożywczych (Dz.U. L 274 z 24.10.2017, s. 1).
3 Dz.U. L 274 z 24.10.2017, s. 3.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2190

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2190 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach wspólnego komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Islandią w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych produktów rolnych i środków spożywczych, w odniesieniu do przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego
Data aktu: 28/09/2023
Data ogłoszenia: 13/10/2023