Rozporządzenie wykonawcze 2023/2159 w sprawie przyjęcia wniosku o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego w odniesieniu do ostatecznych środków antydumpingowych wprowadzonych wobec przywozu niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/191

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/2159
z dnia 17 października 2023 r.
w sprawie przyjęcia wniosku o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego w odniesieniu do ostatecznych środków antydumpingowych wprowadzonych wobec przywozu niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/191

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1  ("rozporządzenie podstawowe"),

uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/191 z dnia 16 lutego 2022 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej 2  ("rozporządzenie pierwotne"), w szczególności jego art. 2,

a także mając na uwadze, co następuje,

1. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI

(1) 16 lutego 2022 r. rozporządzeniem pierwotnym Komisja nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz nie

których elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("produkt objęty postępowaniem").

(2) 23 maja 2022 r. Komisja zmieniła rozporządzenie pierwotne rozporządzeniem wykonawczym Komisji

(UE) 2022/807 3 .

(3) W pierwotnym dochodzeniu wobec producentów eksportujących z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL") zastosowano kontrolę wyrywkową zgodnie z art. 17 rozporządzenia podstawowego.

(4) Komisja nałożyła na przywóz produktu objętego postępowaniem od objętych próbą producentów eksportujących z ChRL indywidualne stawki cła antydumpingowego wynoszące od 22,1 % do 48,8 %. Na współpracujących producentów eksportujących, którzy nie zostali włączeni do próby nałożono stawkę cła w wysokości 39,6 %. Współpracujący producenci eksportujący nieobjęci próbą są wymienieni w załączniku do rozporządzenia pierwotnego. Ponadto na przywóz produktu objętego postępowaniem wyprodukowanego przez przedsiębiorstwa w ChRL, które się nie zgłosiły lub nie współpracowały w dochodzeniu, nałożono ogólnokrajową stawkę cła w wysokości 86,5 %.

(5) Na podstawie art. 2 rozporządzenia pierwotnego załącznik do tego rozporządzenia może zostać zmieniony poprzez przyznanie nowemu producentowi eksportującemu stawki cła mającej zastosowanie wobec współpracujących przedsiębiorstw niewłączonych do próby, czyli stawki cła w wysokości 39,6 %, w przypadku gdy taki nowy producent eksportujący w ChRL dostarczy Komisji wystarczające dowody na to, że:

a) nie dokonywał wywozu do Unii produktu objętego postępowaniem w okresie objętym dochodzeniem, to jest od dnia 1 lipca 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. ("okres objęty pierwotnym dochodzeniem");

b) nie jest powiązany z żadnym eksporterem lub producentem w ChRL, który podlega środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym i który współpracował lub mógł współpracować w pierwotnym dochodzeniu oraz

c) faktycznie dokonywał wywozu do Unii produktu objętego postępowaniem po upływie okresu objętego pierwotnym dochodzeniem lub stał się stroną nieodwołalnego zobowiązania umownego do wywozu do Unii znaczącej ilości wspomnianego produktu.

2. WNIOSEK O PRZYZNANIE STATUSU NOWEGO PRODUCENTA EKSPORTUJĄCEGO

(6) 27 lipca 2022 r. przedsiębiorstwo Ningbo Londex Industrial Co., Ltd. ("Londex" lub "wnioskodawca") przedłożyło

Komisji wniosek o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego ("NEPT"), a zatem o zastosowanie względem niego stawki cła wynoszącej 39,6 %, mającej zastosowanie do nieobjętych próbą współpracujących przedsiębiorstw w ChRL, twierdząc, że spełniło wszystkie warunki określone w art. 2 rozporządzenia pierwotnego ("warunki NEPT").

(7) W celu ustalenia, czy wnioskodawca spełnia warunki NEPT, jak określono w art. 2 rozporządzenia pierwotnego, Komisja przesłała najpierw wnioskodawcy kwestionariusz, w którym zwróciła się o przedstawienie dowodów potwierdzających spełnienie warunków NEPT.

(8) Na podstawie analizy odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu Komisja zwróciła się o dodatkowe informacje i dowody potwierdzające, które wnioskodawca przekazał.

(9) Komisja zgromadziła i zweryfikowała wszelkie informacje, które uznała za niezbędne do ustalenia, czy wnioskodawca spełnia warunki NEPT. W tym celu Komisja przeanalizowała dowody przedstawione przez wnioskodawcę, zapoznała się z internetową bazą danych Orbis 4  i przeprowadziła zdalne kontrole krzyżowe z wnioskodawcą. Jednocześnie Komisja poinformowała o wniosku wnioskodawcy przemysł Unii i wezwała go do przedstawienia ewentualnych uwag. Przemysł Unii przedstawił uwagi dotyczące spełnienia przez wnioskodawcę warunku określonego w art. 2 lit. a) rozporządzenia pierwotnego.

3. ANALIZA WNIOSKU

(10) W odniesieniu do pierwszego warunku NEPT, zgodnie z którym wnioskodawca miał nie dokonywać wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem, Komisja ustaliła, że wnioskodawca rzeczywiście nie dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w tym okresie. Londex zostało utworzone w grudniu 2005 r. i wywoziło od tej daty produkty inne niż produkt objęty postępowaniem. Wszystkie operacje wywozu w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem zostały zweryfikowane i nie znaleziono dowodów wskazujących na możliwy wywóz produktu objętego postępowaniem do Unii. Dokładniej rzecz ujmując, księga sprzedaży przedsiębiorstwa nie zawierała żadnych transakcji wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem. Ponadto księgi Londex w tym okresie były zgodne ze sprawozdaniem finansowym przedsiębiorstwa. Dodatkowo nie istniały żadne dalsze dowody wskazujące, że wnioskodawca dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii przed lipcem 2020 r., czyli przed końcem okresu objętego pierwotnym dochodzeniem.

(11) Przemysł Unii podkreślił w swoich wstępnych uwagach, że wnioskodawca był zaangażowany w działalność wywozową od momentu jego utworzenia w 2005 r. i ponieważ wnioskodawca wystąpił o wyłączenie wkrętów kotwiących do betonu w trakcie pierwotnego dochodzenia, prawdopodobne jest, że wnioskodawca dokonywał wywozu takich elementów złącznych w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem. Przemysł Unii nie przedstawił jednak żadnych dowodów na to, że Londex nie spełniało pierwszego warunku NEPT.

(12) Londex faktycznie złożyło wniosek o wyłączenie wkrętów kotwiących do betonu w trakcie pierwotnego dochodzenia. W sekcji 2.3.5 rozporządzenia pierwotnego oceniono wnioski o wyłączenie produktu, m.in. wkrętów kotwiących do betonu, i stwierdzono, że wkręty kotwiące do betonu są objęte zakresem produktu. Komisja uznała je za objęte definicją produktu, ponieważ mają one takie same właściwości fizyczne jak wkręty z łbami. Ustalono jednak, że przedsiębiorstwo Londex rozpoczęło wywóz wkrętów kotwiących do betonu do Unii dopiero po okresie objętym pierwotnym dochodzeniem.

(13) Komisja ustaliła, że przed okresem objętym pierwotnym dochodzeniem i w jego trakcie wnioskodawca dokonywał wywozu do Unii wyłącznie produktów innych niż produkt objęty postępowaniem, w tym kotew. Kotwy nie były jednak objęte definicją produktu przez cały okres pierwotnego dochodzenia. W zawiadomieniu wszczynającym pierwotne dochodzenie 5  zdefiniowano produkt objęty dochodzeniem jako "niektóre elementy złączne z żeliwa lub stali, inne niż ze stali nierdzewnej, tj. wkręty do drewna (z wyłączeniem wkrętów do podkładów), wkręty samogwintujące, pozostałe wkręty i śruby z łbami (nawet z nakrętkami lub podkładkami, ale z wyłączeniem wkrętów i śrub do mocowania kolejowych materiałów konstrukcyjnych) oraz podkładki". Kotwy z żeliwa lub stali, objęte kodem CN 7318 19 00, nie są wkrętami ani śrubami z łbami i nie można ich uznać za objęte definicją produktu objętego postępowaniem, jak wyjaśniono w motywach 148-155 rozporządzenia pierwotnego.

(14) W związku z tym Komisja stwierdziła, że wnioskodawca nie dokonywał wywozu do Unii produktu objętego postępowaniem w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem.

(15) W odniesieniu do warunku określonego w art. 2 lit. b) rozporządzenia pierwotnego, zgodnie z którym wnioskodawca miał nie być powiązany z żadnym eksporterem lub producentem, który podlega środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym, Komisja ustaliła, że Londex nie jest powiązane z żadnym chińskim producentem eksportującym, który jest objęty środkami antydumpingowymi. Według Orbis udziałowiec Londex posiada udziały w kilku przedsiębiorstwach innych niż Londex, z których żadne nie ma siedziby w ChRL, a zatem nie podlega środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym. Wnioskodawca spełnia zatem ten warunek.

(16) W odniesieniu do warunku określonego w art. 2 lit. c) rozporządzenia pierwotnego, zgodnie z którym wnioskodawca faktycznie miał dokonywać wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii po upływie okresu objętego pierwotnym dochodzeniem lub stać się stroną nieodwołalnego zobowiązania umownego do wywozu do Unii znaczącej ilości wspomnianego produktu, w trakcie dochodzenia Komisja ustaliła, że wnioskodawca dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii od lipca 2020 r., czyli po okresie objętym pierwotnym dochodzeniem. Wnioskodawca przedstawił dokumenty potwierdzające dotyczące wysyłek znacznych ilości produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie od lipca 2020 r. do lipca 2022 r. Wnioskodawca spełnia zatem ten warunek.

(17) Wnioskodawca spełnia zatem wszystkie trzy warunki przyznania statusu nowego producenta eksportującego, określone w art. 2 rozporządzenia pierwotnego, w związku z czym wniosek powinien zostać przyjęty. W rezultacie wnioskodawca powinien zostać objęty cłem antydumpingowym w wysokości 39,6 %, stosowanym wobec współpracujących przedsiębiorstw niewłączonych do próby podczas pierwotnego dochodzenia.

4. UJAWNIANIE USTALEŃ

(18) Wnioskodawca i przemysł Unii zostali poinformowani o istotnych faktach i ustaleniach, na podstawie których uznano, że wobec przedsiębiorstwa Londex należy zastosować stawkę cła antydumpingowego mającą zastosowanie do przedsiębiorstw współpracujących niewłączonych do próby podczas pierwotnego dochodzenia.

(19) Strony otrzymały możliwość zgłoszenia uwag. Nie otrzymano żadnych uwag.

(20) Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/191, zmienionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2022/807, zawierającego wykaz współpracujących przedsiębiorstw niewłączonych do próby dodaje się następujące przedsiębiorstwo:

Przedsiębiorstwo

TARIC kod dodatkowy

"Ningbo Londex Industrial Co., Ltd.

899L"

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 października 2023 r.

1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.
2 Dz.U. L 36 z 17.2.2022, s. 1.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/807 z dnia 23 maja 2022 r. w sprawie sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/191 nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. L 145 z 24.5.2022, s. 31).
4 Orbis jest globalnym dostawcą danych dotyczących przedsiębiorstw, które to dane obejmują ponad 220 mln przedsiębiorstw na całym świecie. Dostarcza on przede wszystkim standardowych informacji na temat przedsiębiorstw prywatnych i struktur korporacyjnych.
5 Zawiadomienie o wszczęciu postępowania antydumpingowego dotyczącego przywozu niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. C 442 z 21.12.2020, s. 6).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2159

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/2159 w sprawie przyjęcia wniosku o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego w odniesieniu do ostatecznych środków antydumpingowych wprowadzonych wobec przywozu niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/191
Data aktu: 17/10/2023
Data ogłoszenia: 18/10/2023
Data wejścia w życie: 19/10/2023