uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 i (WE) nr 552/2004 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 74 ust. 8,
(1) Zgodnie z art. 74 rozporządzenia (UE) 2018/1139 informacje dotyczące lotnictwa cywilnego mają być przechowywane w ustanowionym i zarządzanym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") elektronicznym repozytorium informacji niezbędnych do zapewnienia skutecznej współpracy między Agencją oraz właściwymi organami krajowymi w zakresie wykonywania ich zadań związanych z certyfikacją, nadzorem i egzekwowaniem przepisów wynikających z tego rozporządzenia.
(2) Ważne jest, aby Komisja i właściwe organy krajowe były zaangażowane w tworzenie repozytorium i zarządzanie nim przez Agencję, w związku z czym w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić odpowiedni mechanizm konsultacji w celu zapewnienia, aby Agencja konsultowała się z państwami członkowskimi i Komisją przed podjęciem decyzji dotyczących repozytorium.
(3) W celu zagwarantowania skutecznego korzystania z repozytorium jego struktura powinna zapewniać centralną bazę danych, infrastrukturę komunikacyjną i interfejs niezbędny do wydawania i przeszukiwania informacji przechowywanych w repozytorium oraz uzyskiwania dostępu do tych informacji. Aby ułatwić współpracę między podmiotami korzystającymi z repozytorium, powinien istnieć jeden interfejs bezpośrednich zapytań użytkowników do repozytorium oraz jeden interfejs dla właściwych organów krajowych.
(4) Repozytorium powinno ułatwiać integrację właściwych organów z repozytorium oraz komunikację z repozytorium za pomocą odpowiednich specyfikacji funkcjonalnych obejmujących informacje dotyczące interfejsu, bezpieczeństwa, sieci i konfiguracji aplikacji.
(5) Agencja powinna zapewnić, aby repozytorium było przechowywane w odpowiednich warunkach działania w celu uniknięcia awarii technicznych oraz zapewnienia ciągłości funkcjonowania repozytorium i zarządzania jego danymi.
(6) Informacje powinny być przekazywane do repozytorium i wymieniane za jego pośrednictwem z wykorzystaniem wspólnie uzgodnionych formatów informacji zaproponowanych przez Agencję, tak aby informacje będące przedmiotem wymiany były rozumiane w ten sam sposób przez poszczególne podmioty przekazujące informacje.
(7) Regularne aktualizacje informacji przechowywanych w repozytorium powinny przyczynić się do lepszej wymiany informacji. W związku z tym Agencja i właściwe organy krajowe powinny opracować metodykę regularnego aktualizowania informacji przechowywanych w repozytorium.
(8) W niniejszym rozporządzeniu należy również ustanowić wymogi dotyczące klasyfikacji informacji, tak aby informacje przechowywane w repozytorium były przetwarzane zgodnie z parametrami prywatności, poufności, integralności i dostępności. Należy dokonać ponownej oceny klasyfikacji informacji w każdym przypadku, gdy dojdzie do zmiany sposobu wykorzystania danych, aby zapewnić aktualność tej klasyfikacji.
(9) Ważne jest wskazanie zainteresowanych stron, które mogą otrzymywać informacje przechowywane w repozytorium, oraz określenie szczegółowych zasad rozpatrywania ich wniosków o dostęp. W tym celu w niniejszym rozporządzeniu należy określić warunki niezbędne do rozpowszechniania informacji wśród zainteresowanych stron. Należy również zapewnić, aby informacjami otrzymanymi przez zainteresowane strony zarządzano w sposób poufny.
(10) System identyfikowalności informacji przechowywanych w repozytorium powinien gwarantować ochronę przed nieuprawnionym dostępem do nich i umożliwiać monitorowanie operacji, w których przetwarzane są informacje, w tym dane osobowe, w celu zapewnienia integralności danych i bezpieczeństwa informacji.
(11) Personel upoważnionych użytkowników, który musi uzyskać dostęp do repozytorium, powinien być upoważniony przez odpowiednie organizacje zgodnie z udokumentowanymi procedurami. Odpowiednie właściwe organy krajowe powinny upoważnić personel centrów medycyny lotniczej.
(12) W ramach polityki zarządzania bezpieczeństwem należy opracować wymogi dotyczące ochrony odpowiedniej infrastruktury i danych. W szczególności należy opracować środki dotyczące zarządzania bezpieczeństwem, ciągłości działania i planów przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej. Uprawnieni użytkownicy powinni zapewnić wprowadzenie niezbędnych środków bezpieczeństwa i współpracę w tym zakresie.
(13) Dane osobowe powinny być przetwarzane wyłącznie w celu zapewnienia skutecznej współpracy między Agencją oraz właściwymi organami krajowymi dotyczącej wykonywania zadań związanych z certyfikacją, nadzorem i egzekwowaniem przepisów. W niniejszym rozporządzeniu należy określić szczegółowe ustalenia dotyczące ochrony danych osobowych przechowywanych w repozytorium i wymienianych za jego pośrednictwem. Takie przetwarzanie musi być zgodne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 i (UE) 2018/1725 3 rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE); w jego ramach należy doprecyzować obowiązki odpowiednich podmiotów wyznaczonych do dopilnowania, aby zapewniono ochronę danych.
(14) Konieczne jest określenie i przydzielenie odpowiednich obowiązków podmiotów, które przetwarzają dane osobowe w repozytorium, w tym wprowadzanie i pobieranie danych osobowych z repozytorium. Rozporządzenie (UE) 2018/1139 stanowi, że Agencja tworzy, we współpracy z Komisją oraz właściwymi organami krajowymi, repozytorium informacji niezbędnych do zapewnienia skutecznej współpracy między Agencją oraz właściwymi organami krajowymi, a także zarządza tym repozytorium. W szczególności współpraca ta ma na celu zapewnienie zarządzania bezpieczeństwem repozytorium. W związku z tym powinni oni być współadministratorami do celów przetwarzania danych osobowych na potrzeby zarządzania repozytorium. Konieczne jest zatem określenie obowiązków współadministratorów i ich szczególnych obowiązków wobec osób, których dane dotyczą.
(15) Każdy właściwy organ krajowy, Agencja oraz Komisja powinni być wyłącznymi administratorami operacji przetwarzania danych przeprowadzanych w ich własnych systemach jako uprawnieni użytkownicy. Operacje przetwarzania danych powinny być przeprowadzane zgodnie z rozporządzeniami (UE) 2016/679 i (UE) 2018/1725. Ponieważ dane wymieniane w repozytorium pochodzą od każdego administratora, powinni oni powiadomić Agencję o każdym naruszeniu ochrony danych osobowych w ich systemie, które mogłoby zagrozić bezpieczeństwu, poufności, dostępności lub integralności danych osobowych przetwarzanych w repozytorium.
(16) Należy przewidzieć obowiązek wzajemnego zgłaszania naruszeń bezpieczeństwa, w tym naruszeń ochrony danych osobowych, aby umożliwić współadministratorom jak najszybsze wykrywanie incydentów bezpieczeństwa i naruszeń ochrony danych. Każdy administrator powinien odpowiednio zapewnić niezbędne zgłaszanie tych naruszeń.
(17) W razie konieczności wykonywanie przez osobę, której dane dotyczą, przysługujących jej praw może zostać ograniczone pod pewnymi określonymi warunkami. Ograniczenia takie powinny być proporcjonalne i określone pod względem zakresu i czasu. Osoba, której dane dotyczą, powinna mieć możliwość skorzystania z prawa do skutecznej obrony i środka ochrony prawnej przed sądem.
(18) W celu zapewnienia bezpieczeństwa lotniczego właściwy organ może potrzebować dostępu do poprzednich rejestrów, w tym do rejestrów zawierających dane osobowe. W szczególności może to dotyczyć dostępu do danych medycznych uzasadniających wcześniejsze okresy niezdolności do pracy lub nakładających ograniczenia. W związku z tym, bez uszczerbku dla krótszych okresów przewidzianych w prawie krajowym, maksymalny okres przechowywania wynoszący 10 lat od daty upływu ważności dokumentu (np. świadectw zdrowia, orzeczeń lekarskich, licencji), w tym wszelkich dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia procedur, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2018/1139, powinien przyczynić się do tego, aby uprawnieni użytkownicy mogli w dalszym ciągu mieć dostęp do tych danych.
(19) Dane osobowe w repozytorium stanowią podstawowe informacje, które należy przechowywać do celów archiwizacji ze względu na bezpieczeństwo lotnicze i do celów badań historycznych. Po upływie okresu przechowywania lub krótszego okresu, który może być przewidziany w prawie krajowym, należy natychmiast usunąć dane osobowe z repozytorium. Dane osobowe można przechowywać poza repozytorium do celów archiwizacji w interesie publicznym, do celów bezpieczeństwa lotniczego i badań historycznych.
(20) Aby zapewnić właściwe stosowanie niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie i zainteresowane podmioty powinny otrzymać wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich procedur do nowych ram regulacyjnych przed rozpoczęciem stosowania niniejszego rozporządzenia. W związku z tym niektóre wymogi określone w załączniku I powinny mieć zastosowanie w późniejszym terminie zgodnie z ich kategorią obiektów informacji i datą wydania.
(21) Agencja przygotowała projekt aktu wykonawczego dotyczącego funkcjonowania repozytorium informacji i zarządzania nim na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1139 i przedłożyła go Komisji wraz z opinią nr 04/2022 4 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(22) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 29 marca 2023 r.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ds. stosowania wspólnych zasad bezpieczeństwa w dziedzinie lotnictwa cywilnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2117 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2117 ustanawiające zasady niezbędne do funkcjonowania repozytorium informacji i zarządzania nim oraz szczegółowe wymogi na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 |
| Data aktu: | 12/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 13/10/2023 |
| Data wejścia w życie: | 02/11/2023, 01/01/2029, 01/04/2025, 01/01/2027, 01/01/2028 |