Decyzja wykonawcza 2023/1624 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/2333 dotyczącą niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1624
z dnia 4 sierpnia 2023 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/2333 dotyczącą niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 5415)

(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 10 sierpnia 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2022/2333 2  przyjęto w ramach rozporządzenia (UE) 2016/429 i ustanowiono w niej środki nadzwyczajne dotyczące ognisk ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii, które wykryto w regionach Andaluzja i Kastylia-La Mancha i które tworzą dwa odrębne skupiska, po jednym w każdym regionie. Wspomniana decyzja wykonawcza obowiązuje do dnia 31 grudnia 2023 r.

(2) Decyzja wykonawcza (UE) 2022/2333 stanowi w szczególności, że obszary zapowietrzone, obszary zagrożone i obszary buforowe, które zgodnie z art. 21 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/687 3  mają zostać ustanowione przez Hiszpanię w następstwie wystąpienia ognisk ospy owiec i ospy kóz, powinny obejmować co najmniej obszary wymienione w załączniku do wspomnianej decyzji wykonawczej.

(3) Oprócz obszarów zapowietrzonych i zagrożonych ustanowiono obszar buforowy, zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687, w regionach Andaluzja i Kastylia-La Mancha, gdzie Hiszpania musi stosować pewne środki w odniesieniu do ograniczeń przemieszczania owiec i kóz poza ten obszar buforowy, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się ospy owiec i ospy kóz na pozostałą część jej terytorium i na pozostałe terytorium Unii.

(4) Po przyjęciu decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333 Hiszpania powiadomiła Komisję o wystąpieniu pewnej liczby dodatkowych ognisk ospy owiec i ospy kóz w zakładach, w których utrzymuje się owce lub kozy. W rezultacie obszary wymienione w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333 jako obszary zapowietrzone i zagrożone, a także jako obszary buforowe w Hiszpanii zostały zmienione. Załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333 został ostatnio zmieniony decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2023/1145 4 .

(5) Od czasu przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2023/1145 Hiszpania poinformowała Komisję o nadzorze wprowadzonym na obszarach zapowietrzonych i zagrożonych wymienionych w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333. Wyniki tego nadzoru wskazują, że od dnia 17 maja 2023 r. w Hiszpanii nie wystąpiły żadne nowe ogniska ospy owiec i ospy kóz.

(6) Ze względu na korzystną sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do tej choroby Hiszpania wystąpiła z wnioskiem o zmianę niektórych środków określonych w art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333 dotyczących przemieszczania owiec i kóz z obszaru buforowego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza tym obszarem buforowym, aby umożliwić przemieszczanie owiec i kóz z obszaru buforowego do pozostałej części terytorium Hiszpanii w celach innych niż natychmiastowy ubój.

(7) Należy zatem zmienić środki dotyczące przemieszczania owiec i kóz z obszaru buforowego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza tym obszarem buforowym, jak przewidziano w art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333, aby umożliwić przemieszczanie owiec i kóz z obszaru buforowego do pozostałej części terytorium Hiszpanii w celach innych niż natychmiastowy ubój oraz określić warunki i środki bioasekuracji, zgodnie z którymi takie przemieszczanie może mieć miejsce, biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w regionie Kastylia-La Mancha.

(8) Z uwagi na sytuację epidemiologiczną, tj. brak ospy owiec i ospy kóz w innych częściach Unii, oraz określone potrzeby dotyczące przemieszczania owiec i kóz z obszaru buforowego do pozostałej części Hiszpanii, w szczególności w celu uniknięcia problemów związanych z dobrostanem zwierząt w tym obszarze buforowym ze względu na zakres i długi okres obowiązywania środków wdrożonych na tym obszarze, ważne jest, aby zmiany, które mają zostać wprowadzone niniejszą decyzją w art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333, stały się skuteczne jak najszybciej.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2022/2333.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany w decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333

Art. 3. decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Środki, które mają być stosowane na obszarach zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych

1. Przemieszczanie owiec i kóz utrzymywanych na obszarze zapowietrzonym jest dozwolone tylko wtedy, gdy zezwoli na nie właściwy organ i gdy spełnia ono warunki określone w ust. 2, 7 i 8.

2. Właściwy organ może zezwolić na przemieszczanie owiec i kóz utrzymywanych na obszarze zapowietrzonym, jeżeli takie przemieszczanie owiec i kóz ma miejsce bezpośrednio do rzeźni znajdującej się na tym samym obszarze zapowietrzonym co zakład pochodzenia, w celu natychmiastowego uboju.

3. Przemieszczanie owiec i kóz utrzymywanych na obszarze zagrożonym jest dozwolone tylko wtedy, gdy zezwoli na nie właściwy organ i gdy spełnia ono warunki określone w ust. 4, 7 i 8.

4. Właściwy organ może zezwolić na przemieszczanie owiec i kóz utrzymywanych na obszarze zagrożonym, jeżeli takie przemieszczanie owiec i kóz ma miejsce bezpośrednio do rzeźni znajdującej się na tym samym obszarze zagrożonym co zakład pochodzenia, w celu natychmiastowego uboju.

5. Przemieszczanie owiec i kóz z obszaru buforowego do miejsca przeznaczenia poza tym obszarem buforowym jest dozwolone tylko wtedy, gdy zezwoli na nie właściwy organ i gdy spełnia ono warunki określone w ust. 6 i w ust. 8 lit. a)-d). 6. Następujące przemieszczanie owiec i kóz utrzymywanych na obszarze buforowym poza ten obszar w obrębie terytorium Hiszpanii może być dozwolone przez właściwy organ miejsca pochodzenia:

a) przemieszczanie owiec i kóz bezpośrednio do rzeźni w celu natychmiastowego uboju;

b) przemieszczanie owiec i kóz bezpośrednio do zakładu znajdującego się poza obszarem buforowym, pod następującymi warunkami:

(i) zwierzęta przeznaczone do przemieszczenia były utrzymywane w zakładzie pochodzenia przez co najmniej 30 dni przed datą przemieszczenia lub od urodzenia, jeżeli są młodsze niż 30 dni;

(ii) owce i kozy pozostają w zakładzie przeznaczenia przez co najmniej 30 dni od daty przybycia, chyba że są one przemieszczane bezpośrednio do rzeźni w celu natychmiastowego uboju;

(iii) owce i kozy przeznaczone do przemieszczania spełniają jeden z następujących wymogów:

– w ciągu 48 godzin poprzedzających załadunek owce i kozy w zakładzie pochodzenia musiały zostać poddane kontroli klinicznej i nie wykazywały objawów klinicznych ospy owiec i ospy kóz ani zmian wywołanych tą chorobą,

lub

– owce i kozy przeznaczone do przemieszczania spełniają wszelkie inne podobne gwarancje zdrowia zwierząt, oparte na pozytywnym wyniku oceny ryzyka środków zapobiegających rozprzestrzenianiu się ospy owiec i ospy kóz i wymagane przez właściwy organ miejsca pochodzenia.

7. Owce i kozy przeznaczone do transportu podlegają kontroli klinicznej, którą właściwy organ miejsca pochodzenia przeprowadza w okresie nie dłuższym niż 24 godziny przed momentem transportu.

8. Środki transportu wykorzystywane do przemieszczania owiec i kóz z obszarów zapowietrzonych, zagrożonych lub buforowych, o których mowa w ust. 1, 3 i 5:

a) spełniają wymogi dotyczące środków transportu określone w art. 24 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687;

b) są czyszczone i dezynfekowane przed każdym transportem zwierząt pod kontrolą lub nadzorem właściwego organu;

c) są czyszczone i dezynfekowane zgodnie z wymogami dotyczącymi środków transportu określonymi w art. 24 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 pod kontrolą lub nadzorem właściwego organu;

d) transportują wyłącznie owce i kozy o tym samym statusie zdrowotnym utrzymywane w tym samym zakładzie;

e) są plombowane przez właściwy organ zakładu pochodzenia po załadunku zwierząt i odplombowywane przez właściwy organ rzeźni przeznaczenia.".

Artykuł  2

Adresat

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 sierpnia 2023 r.

1 Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/2333 z dnia 23 listopada 2022 r. dotycząca niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/1913 (Dz.U. L 308 z 29.11.2022, s. 22).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 z dnia 17 grudnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zapobiegania niektórym chorobom umieszczonym w wykazie oraz ich zwalczania (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 64).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1145 z dnia 7 czerwca 2023 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/2333 dotyczącą niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii (Dz.U. L 151 z 12.6.2023, s. 28).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.200.36

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/1624 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/2333 dotyczącą niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii
Data aktu: 04/08/2023
Data ogłoszenia: 10/08/2023