Zalecenie 1/2023 w odniesieniu do wytycznych dotyczących powiadomień na mocy art. 496 ust. 3 umowy

ZALECENIE nr 1/2023 SPECJALNEGO KOMITETU DS. RYBOŁÓWSTWA, USTANOWIONEGO NA MOCY ART. 8 UST. 1 LIT. Q) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY
z dnia 24 lipca 2023 r.
w odniesieniu do wytycznych dotyczących powiadomień na mocy art. 496 ust. 3 umowy [2023/ 1612]

SPECJALNY KOMITET DS. RYBOŁÓWSTWA,

uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("umowa"), w szczególności jej art. 508 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 496 ust. 1 umowy stanowi, że każda ze Stron podejmuje decyzje dotyczące wszelkich środków mających zastosowanie do jej wód w ramach realizacji celów określonych w art. 494 ust. 1 i 2 oraz z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 494 ust. 3.

(2) Art. 496 ust. 3 umowy stanowi, że Zjednoczone Królestwo i Unia (każde z osobna "Strona", razem "Strony") powiadamiają drugą Stronę o nowych środkach, o których mowa w art. 496 ust. 1, które mogą mieć wpływ na statki drugiej Strony, przed zastosowaniem tych środków, zapewniając drugiej Stronie wystarczająco dużo czasu na przedstawienie uwag lub uzyskanie wyjaśnień.

(3) Na posiedzeniu Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa w środę 27 października 2021 r. Strony uzgodniły, że będą kontynuować dyskusje na temat sposobów usprawnienia procesu wymiany powiadomień w celu opracowania protokołu w sprawie powiadomień. Na posiedzeniu Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa w dniu 21 października 2022 r. Strony zwróciły uwagę na znaczenie uzgodnienia protokołu dotyczącego wymiany powiadomień.

(4) Art. 508 ust. 2 lit. b) umowy stanowi, że Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa może przyjmować zalecenia dotyczące spraw, o których mowa w art. 508 ust. 1 umowy.

(5) Art. 10 umowy stanowi, że zalecenia nie mają mocy wiążącej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.
Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby w normalnych okolicznościach Strony powiadomiły o nowym środku zarządzania rybołówstwem zgodnie z art. 496 ust. 3, zapewniając drugiej Stronie wystarczająco dużo czasu na przedstawienie uwag lub uzyskanie wyjaśnień, i nie później niż 45 dni kalendarzowych przed wejściem w życie tego środka. Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby Strony starały się terminowo odpowiadać na wszelkie wnioski o wyjaśnienia.
2.
Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa uznaje, że Strona może być zmuszona do wprowadzenia środków nadzwyczajnych obejmujących między innymi środki odnoszące się do poważnego zagrożenia dla ochrony żywych zasobów morza lub dla ekosystemu morskiego podlegającego jurysdykcji Stron. Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby w takich wyjątkowych okolicznościach jedna ze Stron możliwie jak najwcześniej powiadomiła drugą Stronę o środku nadzwyczajnym.Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby jedna ze Stron mogła wystąpić z wnioskiem o przeprowadzenie dyskusji, za pośrednictwem Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa, na temat stosowania krótszych okresów powiadomienia ze względu na środki nadzwyczajne, aby zagwarantować, że wyjątek ten będzie stosowany tylko w odpowiednich przypadkach i pozostanie wyjątkowy.
3.
Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby powiadomienie zawierało podane niżej informacje i miało następującą strukturę:
a)
niepowtarzalny numer referencyjny i odniesienie do art. 496 ust. 3 umowy;
b)
projekt tekstu proponowanego środka lub, w przypadku gdy jest on niedostępny, pełny i szczegółowy opis wszystkich przepisów proponowanego środka, w tym odniesienie do instrumentu prawnego, który ma zostać użyty, oraz do środków, które zastąpi lub zmieni, w stosownych przypadkach, wraz z projektem tekstu, który zostanie udostępniony, kiedy będzie gotowy;
c)
opis celu środka oraz, w stosownych przypadkach, odpowiednie kody obszarów ICES/FAO;
d)
pełne i wyczerpujące streszczenie oraz, jeżeli są publicznie dostępne, kopię lub link do najlepszych dostępnych opinii naukowych, na których opiera się dany środek;
e)
wszelkie oceny skutków, jeżeli zostały przeprowadzone i są dostępne w momencie zgłoszenia;
f)
wszelkie wydane wytyczne interpretacyjne, jeżeli są one dostępne w momencie powiadomienia;
g)
proponowaną datę wejścia w życie, jeżeli jest dostępna.
4.
Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby Strony jak najszybciej informowały się wzajemnie o dacie wejścia w życie, jeżeli nie jest ona znana w momencie powiadomienia lub zmieniła się od momentu powiadomienia.
5.
Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby Strony informowały się wzajemnie o ostatecznej wersji środka po podaniu tekstu do wiadomości publicznej.
6.
Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa przyjmuje do wiadomości przypadki, w których Strony wdrażają środki zarządzania rybołówstwem uzgodnione przez obie Strony w ramach regionalnych organizacji ds. zarządzania rybołówstwem (RFMO) lub w pisemnych lub uzgodnionych sprawozdaniach z corocznych konsultacji w sprawie rybołówstwa, i zaleca uproszczone powiadomienie w takich przypadkach, pod warunkiem że środki te nie wykraczają poza zakres porozumienia zawartego w RFMO lub pisemnych lub uzgodnionych sprawozdań, zawierających następującą treść, i które należy wydać co najmniej 30 dni kalendarzowych przed wejściem środka w życie:
a)
niepowtarzalny numer referencyjny i odniesienie do art. 496 ust. 3 umowy;
b)
odniesienie do zobowiązania w ramach rfmo lub pisemnego lub uzgodnionego sprawozdania oraz opis zobowiązania, które jest realizowane.
c)
opis sposobu, w jaki Strona wdraża środek, w tym kopię lub link do instrumentu prawnego, jeżeli są dostępne, oraz datę prawdopodobnego wejścia w życie tego środka.
7.
Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby strony okresowo wymieniały się perspektywami przewidywalnych zmian legislacyjnych lub innych środków na kolejne 6-12 miesięcy, które w przypadku ich przyjęcia będą podlegać wymogowi powiadomienia określonemu w art. 496 ust. 3 umowy.
8.
Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa uznaje, że niektóre środki będą przedmiotem konsultacji publicznych lub wezwania do przedstawienia dowodów przed ich wdrożeniem, i zaleca, aby każda ze Stron informowała drugą Stronę o takich inicjatywach politycznych po ich opublikowaniu, aby umożliwić drugiej Stronie przedstawienie uwag lub uzyskanie wyjaśnień na tym etapie, co pozostaje bez uszczerbku dla wymogów dotyczących powiadamiania na mocy art. 496 ust. 3. Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby Strony mogły uzgodnić włączenie dyskusji na temat proponowanych środków do porządku obrad Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa, w stosownych przypadkach.
9.
Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby powiadomienia były wymieniane za pomocą środków elektronicznych oraz aby Strony przekazywały sobie nawzajem wykaz adresów e-mail, które należy uwzględnić w formalnym przekazywaniu powiadomień, wraz ze wszelkimi zmianami w tym zakresie. Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby Strona otrzymująca skontaktowała się ze Stroną, która je wydała, w celu potwierdzenia otrzymania powiadomień.
10.
Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca przeprowadzenie przeglądu na wniosek jednej ze Stron, jeżeli Strona uzna, że konieczny jest przegląd w celu poprawy funkcjonowania wymiany powiadomień w celu zmiany wytycznych w sposób wzajemnie uzgodniony lub, jeżeli nie będzie to możliwe, ich uchylenia.
Sporządzono w Brukseli i Londynie dnia 24 lipca 2023 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.198.41

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 1/2023 w odniesieniu do wytycznych dotyczących powiadomień na mocy art. 496 ust. 3 umowy
Data aktu: 24/07/2023
Data ogłoszenia: 08/08/2023
Data wejścia w życie: 24/07/2023