Decyzja 2023/1540 w sprawie zmiany i sprostowania decyzji (UE) 2021/1870 ustanawiającej kryteria oznakowania ekologicznego UE dla produktów kosmetycznych i produktów do pielęgnacji zwierząt

DECYZJA KOMISJI (UE) 2023/1540
z dnia 25 lipca 2023 r.
w sprawie zmiany i sprostowania decyzji (UE) 2021/1870 ustanawiającej kryteria oznakowania ekologicznego UE dla produktów kosmetycznych i produktów do pielęgnacji zwierząt

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 4845)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 lipca 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Komisji (UE) 2021/1870 2  ustanowiono kryteria oznakowania ekologicznego UE oraz związane z nimi wymogi dotyczące oceny i weryfikacji dla grup produktów "produkty kosmetyczne" i "produkty do pielęgnacji zwierząt".

(2) Zainteresowane strony z branży i członkowie Komitetu Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego wskazali, że niektóre przepisy decyzji (UE) 2021/1870 można interpretować w różny sposób, co może prowadzić do niespójności w praktycznym stosowaniu tej decyzji. Aby uniknąć takiego niespójnego stosowania oraz aby zapewnić jasność i pewność prawa, należy doprecyzować brzmienie tych przepisów.

(3) Definicja "aktywnej zawartości" w sekcji "Ramy" załączników I i II do decyzji (UE) 2021/1870 zawiera błąd, który należy sprostować, aby wyjaśnić, że organiczne środki ścierne nie powinny być uwzględniane przy obliczaniu aktywnej zawartości produktu kosmetycznego lub produktów do pielęgnacji zwierząt. Substancje nieorganiczne bowiem, w tym nieorganiczne środki ścierne, już z definicji nie są uwzględniane.

(4) Aby zapewnić prawidłowe stosowanie kryterium 4 lit. a) ppkt (iii) w załączniku I do decyzji (UE) 2021/1870, tj. zwolnienie związków cynku, sklasyfikowanych jako H410 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 3  w maści cynkowej/kremie cynkowym, kryterium 4 lit. a) ppkt (i) należy sprostować w celu sprecyzowania, że substancje, które są zwolnione w ramach kryterium 4 lit. a) ppkt (iii), nie muszą spełniać wymogów określonych w kryterium 4 lit. a) ppkt (i).

(5) Aby zapewnić prawidłowe stosowanie kryterium 4 lit. b) w załączniku I oraz kryterium 3 lit. b) w załączniku II do decyzji (UE) 2021/1870, należy sprostować te kryteria, aby określić, że substancje wymienione w kryteriach mogą być obecne w produkcie końcowym, jeżeli występują w formie zanieczyszczeń. Jest to konieczne, aby wymogi były spójne z informacjami zgłoszonymi w odniesieniu do tych kryteriów w tabeli 1 w załączniku I do decyzji (UE) 2021/1870 i w tabeli 1 w załączniku II do tej decyzji.

(6) Aby zapewnić prawidłowe stosowanie kryterium 4 lit. c) w załączniku I oraz kryterium 3 lit. c) w załączniku II do decyzji (UE) 2021/1870, należy sprostować przypis 12 w załączniku I i przypis 10 w załączniku II, aby podać właściwy link, z którego powinni korzystać wnioskodawcy ubiegający się o oznakowanie ekologiczne UE.

(7) W celu sprecyzowania wykładni formuły wprowadzającej w kryterium 5 w załączniku I i kryterium 4 w załączniku II do decyzji (UE) 2021/1870, należy sprostować tę formułę wprowadzającą, aby uściślić, że jedynie produkty w postaci płynnej muszą spełniać wymóg dotyczący dopuszczalnej minimalnej objętości opakowania, jak już sugeruje to jednostka podana w tej formule wprowadzającej.

(8) Aby zapewnić prawidłowe stosowanie kryterium 5 lit. d) w załączniku I oraz kryterium 4 lit. d) w załączniku II do decyzji (UE) 2021/1870, zgodnie z najnowszymi technologiami recyklingu 4  oraz z wynikami dyskusji prowadzonych z zainteresowanymi stronami w ramach procedury przeglądu kryteriów oznakowania ekologicznego UE 5 , należy zmienić tabelę 8 w załączniku I i tabelę 7 w załączniku II w celu sprecyzowania, że etykiety zwykłe z polipropylenu (PP) i etykiety typu "sleeve" z poliolefin stosowane z opakowaniami PP oraz etykiety z polietylenu (PE) i etykiety typu "sleeve" z PE stosowane z opakowaniami z polietylenu o dużej gęstości (HDPE) są dozwolone w produktach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE.

(9) W celu zapewnienia prawidłowej weryfikacji kryterium 3 w załączniku II do decyzji (UE) 2021/1870 należy sprostować sekcję tego kryterium dotyczącą oceny i weryfikacji, aby wnioskodawcy ubiegający się o oznakowanie ekologiczne UE przedkładali kartę charakterystyki (SDS) produktu końcowego oprócz kart charakterystyki wszelkich substancji i mieszanin w produkcie końcowym celem udowodnienia zgodności z tym kryterium.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować decyzję (UE) 2021/1870. Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010.

(11) Ze względu na pewność prawa należy jednoznacznie określić datę rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji (UE) 2021/1870 wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:

w załączniku I wprowadza się zmiany i sprostowania zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji;

w załączniku II wprowadza się zmiany i sprostowania zgodnie z załącznikiem II do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 26 lipca 2023 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 lipca 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku I do decyzji (UE) 2021/1870 wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:
1)
w sekcji "Ramy" definicja 1 otrzymuje brzmienie:

"1) »aktywna zawartość« (ang. active content, AC) oznacza sumę organicznych substancji obecnych w składzie produktu, wyrażoną w gramach, obliczoną na podstawie całkowitego składu produktu końcowego, ale bez wody zawartej w składnikach ani organicznych środków ściernych;";

2)
w kryterium 4 "Substancje objęte wyłączeniami i ograniczeniami" wprowadza się następujące sprostowania:
a)
pkt 4 lit. a) ppkt (i) akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"O ile nie podano inaczej w tabeli 5 lub nie wprowadzono wyłączenia w pkt 4 lit. a) ppkt (iii), produkt nie może zawierać substancji w stężeniu równym lub wyższym niż 0,0100 % m/m w przypadku produktów spłukiwanych i 0,0010 % m/m w przypadku produktów niespłukiwanych, które to substancje spełniają kryteria klasyfikacji do klas i kategorii zagrożenia oraz powiązanych zwrotów wskazujących rodzaj zagrożenia wymienionych w tabeli 4, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008.";

b)
w pkt 4 lit. b) akapit pierwszy skreśla się wyrazy ", ani jako zanieczyszczenia";
c)
w sekcji "Ocena i weryfikacja" treść przypisu 12 otrzymuje brzmienie:

"https://www.echa.europa.eu/candidate-list-table";

3)
w kryterium 5 "Opakowanie" wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:
a)
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Minimalna objętość produktu spłukiwanego w płynie, innego niż pasta do zębów, który ma być certyfikowany, wynosi 150 ml.";

b)
w tabeli 8 wiersz drugi kolumna druga tiret szóste otrzymuje brzmienie:

"– Wszelkie inne materiały z tworzyw sztucznych na etykiety zwykłe lub typu »sleeve« o gęstości < 1 g/cm3 stosowane z opakowaniem z PP lub HDPE (z wyjątkiem etykiet z PP i etykiet typu »sleeve« z poliolefin, stosowanych z opakowaniem z PP, lub etykiet z PE i etykiet typu »sleeve« z PE stosowanych z opakowaniem z HDPE)".

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku II do decyzji (UE) 2021/1870 wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:
1)
w sekcji "Ramy" definicja 1 otrzymuje brzmienie:

"1) »aktywna zawartość« (ang. active content, AC) oznacza sumę organicznych substancji obecnych w składzie produktu, wyrażoną w gramach, obliczoną na podstawie całkowitego składu produktu końcowego, ale bez wody zawartej w składnikach ani organicznych środków ściernych;";

2)
w kryterium 3 "Substancje objęte wyłączeniami i ograniczeniami" wprowadza się następujące sprostowania:
a)
w pkt 3 lit. b) akapit pierwszy wprowadza się następujące sprostowania:
(i)
w zdaniu pierwszym skreśla się wyrazy ", ani jako zanieczyszczenia";
(ii)
w zdaniu drugim skreśla się wyrazy ", ani jako zanieczyszczenia";
b)
w sekcji "Ocena i weryfikacja" wprowadza się następujące sprostowania:
(i)
akapit drugi ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) SDS produktu końcowego i każdej substancji/mieszaniny oraz ich stężenia w produkcie końcowym";

(ii)
treść przypisu 10 otrzymuje brzmienie:

"https://www.echa.europa.eu/candidate-list-table";

3)
w kryterium 4 "Opakowanie" wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:
a)
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Minimalna objętość produktu do pielęgnacji zwierząt w płynie, który ma być certyfikowany, wynosi 150 ml.";

b)
w tabeli 7 wiersz drugi kolumna druga tiret szóste otrzymuje brzmienie:

"– Wszelkie inne materiały z tworzyw sztucznych na etykiety zwykłe lub typu »sleeve« o gęstości < 1 g/cm3 stosowane z opakowaniem z PP lub HDPE (z wyjątkiem etykiet z PP i etykiet typu »sleeve« z poliolefin, stosowanych z opakowaniem z PP, lub etykiet z PE i etykiet typu »sleeve« z PE stosowanych z opakowaniem z HDPE)".

1 Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.
2 Decyzja Komisji (UE) 2021/1870 z dnia 22 października 2021 r. ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla produktów kosmetycznych oraz produktów do pielęgnacji zwierząt (Dz.U. L 379 z 26.10.2021, s. 8).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).
5 Zob. Faraca, G., Vidal Abarca Garrido, C., Kaps, R.B., Fernandez Carretero, A. i Wolf, O., Revision of EU Ecolabel Criteria for Cosmetic Products and Animal Care Products (previously Rinse-off Cosmetic Products) [Przegląd kryteriów oznakowania ekologicznego UE produktów kosmetycznych i produktów do pielęgnacji zwierząt], EUR 30724 EN, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2021, ISBN 978-92-76-38088-7 (online), doi:10.2760/014175 (online), JRC125388.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.187.76

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/1540 w sprawie zmiany i sprostowania decyzji (UE) 2021/1870 ustanawiającej kryteria oznakowania ekologicznego UE dla produktów kosmetycznych i produktów do pielęgnacji zwierząt
Data aktu: 25/07/2023
Data ogłoszenia: 26/07/2023
Data wejścia w życie: 26/07/2023