(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 26 lipca 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Komisji (UE) 2021/1870 2 ustanowiono kryteria oznakowania ekologicznego UE oraz związane z nimi wymogi dotyczące oceny i weryfikacji dla grup produktów "produkty kosmetyczne" i "produkty do pielęgnacji zwierząt".
(2) Zainteresowane strony z branży i członkowie Komitetu Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego wskazali, że niektóre przepisy decyzji (UE) 2021/1870 można interpretować w różny sposób, co może prowadzić do niespójności w praktycznym stosowaniu tej decyzji. Aby uniknąć takiego niespójnego stosowania oraz aby zapewnić jasność i pewność prawa, należy doprecyzować brzmienie tych przepisów.
(3) Definicja "aktywnej zawartości" w sekcji "Ramy" załączników I i II do decyzji (UE) 2021/1870 zawiera błąd, który należy sprostować, aby wyjaśnić, że organiczne środki ścierne nie powinny być uwzględniane przy obliczaniu aktywnej zawartości produktu kosmetycznego lub produktów do pielęgnacji zwierząt. Substancje nieorganiczne bowiem, w tym nieorganiczne środki ścierne, już z definicji nie są uwzględniane.
(4) Aby zapewnić prawidłowe stosowanie kryterium 4 lit. a) ppkt (iii) w załączniku I do decyzji (UE) 2021/1870, tj. zwolnienie związków cynku, sklasyfikowanych jako H410 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 3 w maści cynkowej/kremie cynkowym, kryterium 4 lit. a) ppkt (i) należy sprostować w celu sprecyzowania, że substancje, które są zwolnione w ramach kryterium 4 lit. a) ppkt (iii), nie muszą spełniać wymogów określonych w kryterium 4 lit. a) ppkt (i).
(5) Aby zapewnić prawidłowe stosowanie kryterium 4 lit. b) w załączniku I oraz kryterium 3 lit. b) w załączniku II do decyzji (UE) 2021/1870, należy sprostować te kryteria, aby określić, że substancje wymienione w kryteriach mogą być obecne w produkcie końcowym, jeżeli występują w formie zanieczyszczeń. Jest to konieczne, aby wymogi były spójne z informacjami zgłoszonymi w odniesieniu do tych kryteriów w tabeli 1 w załączniku I do decyzji (UE) 2021/1870 i w tabeli 1 w załączniku II do tej decyzji.
(6) Aby zapewnić prawidłowe stosowanie kryterium 4 lit. c) w załączniku I oraz kryterium 3 lit. c) w załączniku II do decyzji (UE) 2021/1870, należy sprostować przypis 12 w załączniku I i przypis 10 w załączniku II, aby podać właściwy link, z którego powinni korzystać wnioskodawcy ubiegający się o oznakowanie ekologiczne UE.
(7) W celu sprecyzowania wykładni formuły wprowadzającej w kryterium 5 w załączniku I i kryterium 4 w załączniku II do decyzji (UE) 2021/1870, należy sprostować tę formułę wprowadzającą, aby uściślić, że jedynie produkty w postaci płynnej muszą spełniać wymóg dotyczący dopuszczalnej minimalnej objętości opakowania, jak już sugeruje to jednostka podana w tej formule wprowadzającej.
(8) Aby zapewnić prawidłowe stosowanie kryterium 5 lit. d) w załączniku I oraz kryterium 4 lit. d) w załączniku II do decyzji (UE) 2021/1870, zgodnie z najnowszymi technologiami recyklingu 4 oraz z wynikami dyskusji prowadzonych z zainteresowanymi stronami w ramach procedury przeglądu kryteriów oznakowania ekologicznego UE 5 , należy zmienić tabelę 8 w załączniku I i tabelę 7 w załączniku II w celu sprecyzowania, że etykiety zwykłe z polipropylenu (PP) i etykiety typu "sleeve" z poliolefin stosowane z opakowaniami PP oraz etykiety z polietylenu (PE) i etykiety typu "sleeve" z PE stosowane z opakowaniami z polietylenu o dużej gęstości (HDPE) są dozwolone w produktach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE.
(9) W celu zapewnienia prawidłowej weryfikacji kryterium 3 w załączniku II do decyzji (UE) 2021/1870 należy sprostować sekcję tego kryterium dotyczącą oceny i weryfikacji, aby wnioskodawcy ubiegający się o oznakowanie ekologiczne UE przedkładali kartę charakterystyki (SDS) produktu końcowego oprócz kart charakterystyki wszelkich substancji i mieszanin w produkcie końcowym celem udowodnienia zgodności z tym kryterium.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować decyzję (UE) 2021/1870. Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010.
(11) Ze względu na pewność prawa należy jednoznacznie określić datę rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 lipca 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.187.76 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2023/1540 w sprawie zmiany i sprostowania decyzji (UE) 2021/1870 ustanawiającej kryteria oznakowania ekologicznego UE dla produktów kosmetycznych i produktów do pielęgnacji zwierząt |
| Data aktu: | 25/07/2023 |
| Data ogłoszenia: | 26/07/2023 |
| Data wejścia w życie: | 26/07/2023 |