uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 54 lit. a) oraz e),
(1) Obecna sytuacja gospodarcza charakteryzująca się wysokimi kosztami nakładów w przypadku produkcji rolnej i wzrostem kosztów utrzymania ma znaczący negatywny wpływ na rynek wina w kilku państwach członkowskich. Globalna inflacja i wynikający z niej spadek siły nabywczej konsumentów powodują dalsze pogłębienie ogólnej tendencji spadkowej w zakresie spożycia wina w Unii. Plantatorzy winorośli napotykają zatem coraz większe problemy w związku z nadchodzącymi zbiorami, do których należą: nagromadzenie zapasów wina, ograniczona konsumpcja, straty dochodów i trudności ze sprzedażą. W tym kontekście konieczne stało się przyjęcie przez Komisję kilku wyjątkowych środków rynkowych, które pozwolą zaradzić obecnej niestabilnej sytuacji na rynku wina i zareagować w odpowiednim czasie, zanim ulegnie ona pogorszeniu. Przewidywane środki obejmują m.in. możliwość finansowania destylacji w sytuacji kryzysowej w ramach krajowych programów wsparcia w sektorze wina na zasadzie odstępstwa od przepisów art. 43 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, a także pewne dostosowania dotyczące pozostałych kwalifikujących się środków finansowanych w ramach programów zgodnie z tym artykułem.
(2) Aby umożliwić państwom członkowskim natychmiastowe wdrożenie środków antykryzysowych, o których mowa powyżej, konieczne jest wprowadzenie na rok budżetowy 2023 odstępstwa od kilku przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/1150 2 odnoszących się do realizacji krajowych programów wsparcia w sektorze wina.
(3) Art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 stanowi, że zmiany wprowadzane do stosownych programów wsparcia, o których to zmianach mowa w art. 41 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, przedkłada się najwyżej dwa razy w ciągu roku budżetowego. Pod warunkiem że obecne krajowe programy wsparcia w sektorze wina będą miały zastosowanie tylko do dnia 15 października 2023 r., jak określono w art. 5 ust. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 3 , oraz aby umożliwić państwom członkowskim szybkie dostosowanie swoich krajowych programów wsparcia ze względów związanych z obecną niestabilną sytuacją na rynku wina, należy zezwolić im na przedkładanie zmian do programów częściej niż dwa razy w ciągu roku budżetowego, o ile zmiany te zostaną przedłożone przed dniem 15 października 2023 r. Państwa członkowskie powinny być w stanie szybko reagować na niestabilną sytuację na rynku i przedkładać zmiany do swoich programów tak wcześnie i tak często, jak uznaje się to za konieczne. Taka elastyczność umożliwiłaby państwom członkowskim optymalizację już wprowadzonych środków, zwiększenie liczby interwencji i częstsze wprowadzanie korekt z uwzględnieniem sytuacji rynkowej. Dzięki tej zwiększonej elastyczności podmiotom gospodarczym, w tym przedsiębiorstwom wchodzącym na rynek, udostępniono by więcej możliwości składania wniosków o wsparcie. W związku z tym konieczne jest odstępstwo od art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150, aby umożliwić w roku budżetowym 2023 wprowadzanie zmian do krajowych programów wsparcia, gdy tylko jest to konieczne.
(4) Ponadto w związku z panującą sytuacją rynkową i w celu zmniejszenia ryzyka utrzymywania się jej po nadchodzącym winobraniu Komisja przyjmuje środki wyjątkowe m.in. w celu umożliwienia państwom członkowskim zwiększenia wykorzystania środka dotyczącego zielonych zbiorów w ramach ich programów wsparcia w sektorze wina latem tego roku. W tym celu należy zapewnić państwom członkowskim elastyczność w odniesieniu do terminów wdrożenia środka dotyczącego zielonych zbiorów. Po pierwsze należy przesunąć obowiązujący w roku budżetowym 2023 termin składania wniosków o wsparcie na rzecz zielonych zbiorów, a także termin przeprowadzenia takich operacji, które to terminy określono odpowiednio w art. 8 lit. b) i d) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150, pod warunkiem że dana operacja zostanie zrealizowana przed normalnym czasem zbioru charakterystycznym dla odpowiedniego etapu dojrzałości Baggiolini. Powinno to zapewnić producentom dodatkowy czas na złożenie wniosku i przeprowadzenie takich operacji. Po drugie, w obliczu obecnego rozwoju sytuacji rynkowej i wynikających z tego rosnących nadwyżek wina wymóg przedstawiania przez państwa członkowskie szczegółowego uzasadnienia dla zastosowania zielonych zbiorów wydaje się nieistotny. W związku z tym należy wprowadzić odstępstwo od art. 8 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 i tymczasowo zawiesić na rok budżetowy 2023 wymóg, zgodnie z którym państwa członkowskie określają przewidywaną sytuację rynkową uzasadniającą zastosowanie zielonych zbiorów w celu przywrócenia równowagi rynkowej i niedopuszczenia do kryzysu.
(5) Ponadto w związku z elastycznością przyznaną państwom członkowskim w odniesieniu do terminów realizacji środka dotyczącego zielonych zbiorów konieczne jest wprowadzenie odstępstwa od art. 43 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 w celu dostosowania przewidzianego w tym przepisie terminu przeprowadzania przez właściwe organy kontroli wykonania operacji zielonych zbiorów. W związku z tym w roku budżetowym 2023 takie kontrole powinny odbyć się do dnia 15 września 2023 r., a w każdym razie powinny zostać zakończone przed normalnym czasem zbioru (etap N Baggiolini, etap 89 BBCH).
(6) Wobec konieczności natychmiastowego działania niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 czerwca 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.163.4 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/1317 w sprawie czasowego odstępstwa od przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 w odniesieniu do określonych środków służących przeciwdziałaniu zakłóceniom na rynku w sektorze wina |
| Data aktu: | 28/06/2023 |
| Data ogłoszenia: | 29/06/2023 |
| Data wejścia w życie: | 29/06/2023 |