uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 806/2014 i (UE) 2015/2365 oraz dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2007/36/WE, 2014/59/UE i (UE) 2017/1132 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 9 akapit czwarty,
(1) Sporządzając plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny się upewnić, że uwzględniają wszystkie elementy, o których mowa w art. 12 ust. 7 lit. a)-s) rozporządzenia (UE) 2021/23. Standardy określające treść planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny być wystarczająco szczegółowe, aby zapewnić ukierunkowanie planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i ich przydatność we wdrażaniu strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, zapewniając jednocześnie wystarczającą elastyczność w celu uwzględnienia krajowych ram prawnych w obszarze prawa dotyczącego niewypłacalności, a także w celu uwzględnienia charakteru i złożoności działalności w zakresie rozliczania prowadzonej przez CCP.
(2) Chociaż wszystkie elementy określające treść planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uregulowane w art. 12 rozporządzenia (UE) 2021/23 powinny zostać ujęte w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien zapewnić, aby elementy te zostały odzwierciedlone w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odpowiedni sposób, z uwzględnieniem specyfiki kontrahenta centralnego (CCP), np. charakteru i złożoności prowadzonej przez niego działalności w zakresie rozliczania.
(3) Streszczenie głównych elementów planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o którym mowa w art. 12 ust. 7 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/23, powinno być zwięzłe i dotyczyć konkretnych kwestii, lecz powinno jednocześnie zawierać wystarczające wyjaśnienia, aby uwzględnić najważniejsze elementy planu, które mają zostać ujawnione CCP. Streszczenie to powinno uświadomić CCP, jakie kluczowe działania powinien być w stanie przeprowadzić i jakie dane powinien być w stanie dostarczyć. Streszczenie powinno koncentrować się na kwestiach, w których plan ten może mieć istotny wpływ na planowanie naprawy i zarządzania kryzysowego CCP, i doprecyzować wszelkie oczekiwania ze strony CCP dotyczące współpracy na etapie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz środków, które mogą wpłynąć na funkcje CCP.
(4) W celu zapewnienia ogólnej odpowiedniości i proporcjonalności planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, powinien on zawierać scenariusze i strategie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien dysponować instrumentami w formie różnych rodzajów możliwych scenariuszy, w tym ich kombinacji, aby stworzyć odpowiednie i właściwe scenariusze w odniesieniu do CCP oraz wykazem kluczowych kwestii, które należy uwzględnić przy ustanawianiu strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na potrzeby scenariuszy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(5) Aby uwzględnić specyfikę mających zastosowanie krajowych ram prawnych w obszarze prawa dotyczącego niewypłacalności, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny dysponować elastycznością umożliwiającą staranne rozważenie niektórych aspektów planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, takich jak mechanizm określony w art. 60 rozporządzenia (UE) 2021/23 oraz wszelkich różnic między kolejnością wierzycieli zgodną z krajowymi postępowaniami upadłościowymi a kolejnością pokrywania strat ustanowioną na podstawie tego rozporządzenia. Taką ogólną elastyczność potwierdzono w niniejszym rozporządzeniu, w którym przedstawiono elementy wymagające odzwierciedlenia w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji bez uszczerbku dla przepisów dotyczących elastyczności wymaganej na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/23. Elementy wyszczególnione w niniejszym rozporządzeniu nie stoją również na przeszkodzie ustaleniu przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji innych aspektów wymagających odzwierciedlenia w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(6) W celu ułatwienia i zapewnienia skutecznego wdrożenia planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji istotne jest, aby w przypadku, gdy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji inaczej oceni niektóre aspekty CCP niż CCP dokonał tego we własnej ocenie w ramach planu naprawy, różnice takie uwzględnia się w świetle ich wpływu na szybkie wdrożenie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W związku z tym w przypadku zidentyfikowania jakichkolwiek różnic organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien uwzględnić je w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i dokonać ich oceny, aby zrozumieć, jaki mają wpływ na wdrożenie tego planu, o ile mają taki wpływ.
(7) W celu zapewnienia, aby plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mogły zostać w razie potrzeby w odpowiednim czasie skutecznie wdrożone, istotne jest, by organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przeprowadziły "test kontrolny" zastosowania zamierzonego planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w stopniu, w jakim jest to możliwe, szczegółowo kontrolując procesy i procedury. Kontrola taka powinna obejmować przesłanie e-maili i informacji w celu zapewnienia, aby wszelkie zaplanowane wcześniej działania związane ze sposobem i terminem poczynienia niektórych kroków oraz zgromadzenia niektórych informacji były możliwe do zrealizowania w warunkach skrajnych, oraz aby usunąć wszystkie stwierdzone przeszkody i zapewnić w ten sposób w możliwie największym stopniu prawdopodobieństwo przestrzegania szacunkowych ram czasowych.
(8) W celu zapewnienia, aby kluczowi pracownicy pozostali w CCP podczas etapu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien starać się dokonać oceny i przewidzieć struktury zachęt, które ma zastosować, w miarę możliwości nie tylko związane z przyszłymi zyskami CCP, lecz również bezpośrednie wynagrodzenia, i powinien rozważyć w jaki sposób zapewnić wystarczającą liczbę personelu, uwzględniając w stosownych przypadkach zatrudnienie krótkoterminowe, wymiany, tymczasowe przydziały lub uzgodnienia z pracownikami w ramach doradztwa, tak aby CCP posiadał kompetencje, których potrzebuje.
(9) Aby zapewnić szybką i skuteczną współpracę z organami, na których obszary kompetencji upadłość CCP miałaby wpływ i które mają swoje przedstawicielstwo w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zdefiniowanym w art. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien przygotować uzgodnienia dotyczące powiadamiania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i przekazywania wszelkich istotnych informacji oraz regularnie kontrolować takie uzgodnienia.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) po konsultacji z Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego.
(11) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.158.48 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1193 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji |
| Data aktu: | 14/03/2023 |
| Data ogłoszenia: | 21/06/2023 |
| Data wejścia w życie: | 11/07/2023 |