uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 1 akapit trzeci,
po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,
(1) Art. 17 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2021/2116 stanowi, że jeżeli prognozy dotyczące finansowania interwencji i środków finansowanych w ramach odpowiedniego podpułapu w danym roku budżetowym wskazują, że mające zastosowanie pułapy roczne zostaną przekroczone, określa się współczynnik korygujący dla interwencji w formie płatności bezpośrednich, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. c) tego rozporządzenia, oraz dla szczególnych środków, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. e) tego rozporządzenia.
(2) Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2116 na początku każdego roku w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) ustanawia się unijną rezerwę rolną. Zgodnie z art. 16 ust. 2 akapit drugi tego rozporządzenia, jeżeli dostępne środki nie są wystarczające do sfinansowania rezerwy do wysokości wymaganej kwoty, w ostateczności można zastosować dyscyplinę finansową zgodnie z art. 17 tego rozporządzenia w celu uzupełnienia rezerwy.
(3) Prognozy dotyczące płatności bezpośrednich i wydatków związanych z rynkiem, określone w projekcie budżetu Komisji na rok 2024 wskazują, że obecnie nie ma potrzeby dalszego stosowania dyscypliny finansowej. Istnieje jednak duża niepewność co do przyszłego zapotrzebowania na wsparcie z rezerwy rolnej ze względu na konsekwencje rosyjskiej inwazji na Ukrainę dla sektora rolno-spożywczego oraz wpływ wyjątkowo wysokiego poziomu inflacji na wydatki związane z rynkiem. Ponadto od 2023 r. wprowadzono nowe i znacznie bardziej elastyczne przepisy dotyczące zarządzania finansami w odniesieniu do płatności bezpośrednich, co zwiększa niepewność związaną z oszacowaniem poziomu wykonania budżetu na rok budżetowy 2024.
(4) Zgodnie z art. 17 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (UE) 2021/2116 współczynnik korygujący należy ustalić do 30 czerwca roku kalendarzowego, do którego dany współczynnik korygujący ma zastosowanie. Zgodnie z art. 17 ust. 2 tego rozporządzenia współczynnik korygujący może zostać dostosowany na podstawie nowych informacji do 1 grudnia tego samego roku kalendarzowego. Dostosowanie współczynnika na podstawie nowych informacji jest jednak możliwe tylko wtedy, gdy współczynnik ustalono do 30 czerwca.
(5) W związku z niepewnością związaną z prognozami budżetowymi oraz aby utrzymać możliwość dostosowania współczynnika korygującego do 1 grudnia 2023 r. w celu zapewnienia przestrzegania pułapów rocznych i możliwość dodatkowego finansowania rezerwy rolnej, na wypadek gdyby skorzystanie z jednej lub obu tych możliwości okazało się konieczne, należy ustalić współczynnik korygujący w wysokości 0 % na rok kalendarzowy 2023.
(6) Art. 17 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/2116 stanowi, że współczynnik korygujący ma zastosowanie, w odniesieniu do odpowiedniego roku kalendarzowego, do płatności przekraczających 2 000 EUR, które mają zostać przyznane rolnikom na z tytułu interwencji w formie płatności bezpośrednich, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. c) tego rozporządzenia, oraz szczególnych środków, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. e) tego rozporządzenia.
(7) Zasadniczo rolnicy składający wnioski o przyznanie pomocy w zakresie płatności bezpośrednich w odniesieniu do jednego roku kalendarzowego (N) otrzymują wypłatę w ustalonym terminie płatności w roku budżetowym (N+1). Państwa członkowskie mogą jednak, z zachowaniem pewnych limitów, realizować zaległe płatności na rzecz rolników po upływie tego terminu płatności. Takie zaległe płatności mogą być dokonywane w następnym roku budżetowym. W przypadku zastosowania dyscypliny finansowej w odniesieniu do danego roku kalendarzowego nie należy stosować współczynnika korygującego do płatności, w odniesieniu do których złożono wnioski o przyznanie pomocy w latach kalendarzowych innych niż rok kalendarzowy, w którym obowiązuje dyscyplina finansowa. W związku z tym, aby zapewnić równe traktowanie rolników, należy ustanowić przepis mówiący, że współczynnik korygujący ma być stosowany wyłącznie do płatności, w odniesieniu do których wnioski o przyznanie pomocy złożono w roku kalendarzowym, w którym obowiązuje dyscyplina finansowa, niezależnie od tego, kiedy dokonywana jest dana płatność na rzecz rolników,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 czerwca 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.143.116 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/1072 ustalające współczynnik korygujący do płatności bezpośrednich przewidziany w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2023 |
| Data aktu: | 01/06/2023 |
| Data ogłoszenia: | 02/06/2023 |
| Data wejścia w życie: | 09/06/2023 |