KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1321/2014 2 ustanowiono wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, w tym kwalifikacji i licencji personelu odpowiedzialnego za dopuszczenie produktów do eksploatacji po obsłudze technicznej.
(2) Termin "skomplikowany technicznie statek powietrzny z napędem silnikowym" zdefiniowano w art. 3 lit. j) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 3 i został on uchylony rozporządzeniem (UE) 2018/1139. Zgodnie z art. 140 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/1139 rozporządzenie (UE) nr 1321/2014 należy w odniesieniu do definicji tego terminu dostosować do rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(3) Aby zwiększyć skuteczność systemu wydawania licencji na obsługę techniczną i systemu szkoleń, konieczne jest wprowadzenie zmian w wymaganiach dotyczących licencji na obsługę techniczną i organizacji szkoleniowych określonych w załączniku III (część 66) i załączniku IV (część 147) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.
(4) W szczególności niezbędne jest - przy utrzymaniu tego samego poziomu bezpieczeństwa i równych warunki działania - ułatwienie zatwierdzenia uprawnienia na typ statku powietrznego w licencjach na obsługę techniczną, w przypadku gdy nie ma organizacji zatwierdzonych zgodnie z załącznikiem IV do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 oferujących szkolenie dotyczące danego typu statku powietrznego. Konieczna jest również aktualizacja podstawowego planu tematycznego szkolenia dla personelu poświadczającego zaangażowanego w obsługę techniczną statku powietrznego, zwiększenie skuteczności szkolenia w miejscu pracy wymaganego w odniesieniu do pierwszego zatwierdzenia uprawnienia na typ w danej kategorii licencji na obsługę techniczną oraz wprowadzenie nowych metod szkolenia i technologii nauczania oraz innych ulepszeń w ramach regularnej aktualizacji przepisów zawartych w tym załączniku.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1321/2014.
(6) Podstawą tych zmian jest opinia nr 07/2022 4 Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(7) Należy przewidzieć wystarczający okres przejściowy dla organizacji szkoleniowych z zakresu obsługi technicznej i organów wydających licencje, aby zapewnić przestrzeganie przez nie nowych przepisów i procedur wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem.
(8) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/1360 5 zmieniono rozporządzenie (UE) nr 1321/2014 w celu uwzględnienia odniesień do danych i informacji wykorzystywanych do działań w zakresie ciągłej zdatności do lotu ustanowionych zgodnie z nowym załącznikiem Ib do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 6 .
(9) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2022/1360 w sposób niezamierzony skreślono pkt M.A.302 lit. d) ppkt 3 załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 oraz pkt ML.A.302 lit. c) ppkt 3-9 załącznika Vb (część ML) do tego rozporządzenia, które należało zachować. Ponadto w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/1360 dodano w sposób niezamierzony kolejną lit. e) do pkt M.A.502 załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, zamiast ją zastąpić.
(10) Należy zatem odpowiednio sprostować rozporządzenie (UE) nr 1321/2014.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 22 maja 2023 r.