uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 1 ustanowiono przepisy dotyczące monitorowania spożycia dodatków do żywności. Zgodnie z art. 27 tego rozporządzenia państwa członkowskie mają utrzymywać systemy monitorujące spożycie i stosowanie dodatków do żywności wymienionych w załączniku II część B do przedmiotowego rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, stosując podejście oparte na analizie ryzyka, a uzyskane wyniki przedstawiać z odpowiednią częstotliwością Komisji i Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd"). W tym celu Komisja miała przyjąć wspólną metodę gromadzenia przez państwa członkowskie informacji dotyczących pobrania z dietą dodatków do żywności w Unii.
(2) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 2 ustanowiono przepisy dotyczące monitorowania spożycia środków aromatyzujących. Zgodnie z art. 20 tego rozporządzenia państwa członkowskie mają ustanowić systemy monitorowania spożycia i stosowania środków aromatyzujących przedstawionych w wykazie unijnym oraz spożycia substancji wymienionych w załączniku III do przedmiotowego rozporządzenia (WE) nr 1334/2008, stosując podejście oparte na analizie ryzyka, a uzyskane wyniki przekazywać z odpowiednią częstotliwością Komisji i Urzędowi. W tym celu Komisja miała przyjąć wspólną metodę gromadzenia przez państwa członkowskie informacji dotyczących pobrania z dietą środków aromatyzujących w Unii.
(3) Chociaż wspólna metodyka jest niezbędna w celu zapewnienia możliwości porównania spożycia dodatków do żywności i środków aromatyzujących obliczonego przez poszczególne państwa członkowskie oraz możliwości wykorzystania zgromadzonych danych do obliczenia spożycia na poziomie Unii, opracowanie takiej wspólnej metodyki utrudnia ograniczona dostępność metod analizy i wzorców analitycznych, a także brak informacji na temat stosowania środków aromatyzujących.
(4) W dniach 23 czerwca 2010 r. 3 i 23 grudnia 2022 r. 4 Urząd przedstawił jednak wytyczne dotyczące szacowania pobrania z dietą środków aromatyzujących. W odniesieniu do dodatków do żywności w dniu 18 lipca 2012 r. Urząd przedstawił wytyczne dotyczące szacowania pobrania z dietą 5 i jednocześnie uruchomił narzędzie do oceny narażenia na dodatki do żywności, a mianowicie model spożycia dodatków do żywności (FAIM). W dniu 17 października 2017 r. Urząd opublikował oświadczenie dotyczące podejścia stosowanego w udoskonalonej ocenie narażenia w ramach oceny bezpieczeństwa dodatków do żywności podlegających ponownej ocenie 6 . Na podstawie tych wytycznych, a także w celu zdobycia doświadczenia, przezwyciężenia napotykanych trudności oraz ułatwienia przyjęcia wspólnej metodyki w przyszłości Komisja zaleca państwom członkowskim stosowanie metodyki przedstawionej w niniejszym zaleceniu.
(5) Biorąc pod uwagę dużą liczbę dodatków do żywności i środków aromatyzujących, które mogą być obecne w różnych środkach spożywczych dostępnych na rynku, a w związku z tym dużą liczbę potencjalnych połączeń dodatków do żywności i środków aromatyzujących z kategoriami żywności, państwa członkowskie powinny dokonać podziału dodatków do żywności i środków aromatyzujących na kategorie i ustalić dla nich priorytety na podstawie związanego z nimi ryzyka. Aby zapewnić obiektywne ustalenie priorytetów, ryzyko należy oceniać przede wszystkim w oparciu o wynik najnowszej oceny ryzyka przeprowadzonej przez Urząd lub Komitet Naukowy ds. Żywności, innych przesłanek świadczących o tym, że dodatek do żywności lub środek aromatyzujący należy objąć ściślejszym nadzorem, takich jak obecność zanieczyszczeń w przypadku dodatków do żywności, lub przesłanek świadczących o tym, że pobranie z dietą wykorzystane w ocenie bezpieczeństwa jest nieaktualne lub niedoszacowane. Państwa członkowskie nie powinny jednak dokonywać podziału na kategorie ani ustalać priorytetów w odniesieniu do środków aromatyzujących, w przypadku których Komisja zamierza zwrócić się o informacje do producentów i użytkowników, oraz tych, których monitorowanie nie wydaje się konieczne na podstawie wyniku ostatniej oceny przeprowadzonej przez Urząd. Ponadto w celu zapewnienia elastyczności państwa członkowskie mogą dostosowywać priorytety, uwzględniając inne czynniki.
(6) W celu zapewnienia dostępności informacji wśród państw członkowskich, Komisji i Urzędu państwa członkowskie powinny uwzględnić wynik ustalenia priorytetów w wieloletnim planie monitorowania i aktualizować wieloletni plan monitorowania.
(7) Ponieważ zgromadzone dane powinny umożliwiać obliczenie spożycia dodatków do żywności i środków aromatyzujących, gromadzenie jedynie danych dotyczących obecności jest niewystarczające i państwa członkowskie powinny gromadzić co najmniej jeden rodzaj danych dotyczących występowania. Można jednak gromadzić również dane dotyczące obecności, ponieważ pozwalają one stwierdzić, czy dany dodatek do żywności lub środek aromatyzujący jest, czy nie jest stosowany w konkretnym środku spożywczym.
(8) W celu zapewnienia, aby zgromadzone dane były reprezentatywne z punktu widzenia stosowania danego dodatku do żywności lub środka aromatyzującego w środkach spożywczych dostępnych na rynku w danym państwie członkowskim oraz z punktu widzenia szacowania spożycia tych dodatków do żywności i środków aromatyzujących, państwa członkowskie powinny zdecydować, w przypadku których środków spożywczych należy monitorować obecność lub występowanie dodatków do żywności i środków aromatyzujących zgodnie z kryteriami uwzględniającymi względny udział środków spożywczych lub marek w pobraniu z dietą. Ponadto, ponieważ niektóre substancje, takie jak kwas askorbinowy, mogą występować w środkach spożywczych na skutek ich naturalnej obecności, na skutek ich dodania jako źródła składnika odżywczego lub na skutek ich dodania jako dodatku do żywności lub środka aromatyzującego, państwa członkowskie powinny uwzględnić również środki spożywcze, które przyczyniają się do pobrania danej substancji z dietą ze źródeł innych niż jej zastosowanie jako dodatek do żywności lub środek aromatyzujący, aby umożliwić obliczenie pobrania z dietą ze źródeł innych niż dodatek do żywności lub środek aromatyzujący oraz obliczenie ogólnego narażenia na przedmiotową substancję.
(9) W celu uzyskania pełniejszego obrazu sytuacji państwa członkowskie mogą uzupełnić dane z monitorowania danymi pochodzącymi z zadań w ramach kontroli urzędowych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 7 , które są reprezentatywne z punktu widzenia stosowania dodatków do żywności lub środków aromatyzujących w żywności dostępnej na rynku.
(10) W celu uzyskania wiarygodnych wyników państwa członkowskie powinny stosować metody analizy wymienione w art. 34 rozporządzenia (UE) 2017/625, w którym zamieszczono wykaz metod stosowanych do analiz laboratoryjnych.
(11) Z uwagi na różnorodność dodatków do żywności i środków aromatyzujących oraz środków spożywczych, w których są one stosowane, a także warunków ich stosowania doświadczenie i wiedza zdobyte przez państwa członkowskie można porównywać i oceniać jedynie wówczas, gdy odnoszą się one do tych samych dodatków do żywności i środków aromatyzujących. W związku z tym państwa członkowskie powinny nie tylko ustalić priorytety dla dodatków do żywności i środków aromatyzujących i poinformować o nich pozostałe państwa członkowskie, Komisję i Urząd, ale - w pierwszej kolejności - powinny zgodzić się również na monitorowanie przynajmniej wspólnego, ograniczonego wykazu dodatków do żywności i środków aromatyzujących,
ZALECA:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.129.17 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie 2023/965 w sprawie metodyki monitorowania spożycia dodatków do żywności i środków aromatyzujących |
| Data aktu: | 12/05/2023 |
| Data ogłoszenia: | 16/05/2023 |
| Data wejścia w życie: | 12/05/2023 |