uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 21 ust. 8 lit. a) i c),
(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono ramy kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych mających na celu weryfikację zgodności z prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego.
(2) W art. 21 rozporządzenia (UE) 2017/625 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące kontroli urzędowych i działań, które mają zostać podjęte przez właściwe organy w odniesieniu do wymogów dotyczących dobrostanu zwierząt, w tym wymogów określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1/2005 2 .
(3) W tym kontekście Komisja przeprowadziła szereg audytów systemów zgodności państw członkowskich dotyczących ochrony dobrostanu zwierząt podczas transportu do państw trzecich, jeżeli część przewozu odbywa się z wykorzystaniem statków do transportu zwierząt. Jednym z kluczowych wniosków z audytów Komisji jest to, że sposób, w jaki państwa członkowskie przeprowadzają kontrole załadunku i rozładunku zwierząt zgodnie z art. 20 tego rozporządzenia, zasadniczo nie jest wystarczający, aby zminimalizować ryzyko dla dobrostanu zwierząt nieodłącznie związane z tym rodzajem transportu.
(4) Audyty Komisji wykazały niedociągnięcia w systemach zgodności państw członkowskich w odniesieniu do planów kryzysowych w nagłych przypadkach. Z tego powodu właściwe organy w miejscu wyjazdu powinny upewnić się, że przewoźnik posiada plan kryzysowy w nagłych przypadkach oraz że plan ten spełnia odpowiednie wymogi.
(5) Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE 3 wszystkie państwa członkowskie posiadające porty morskie mają przeprowadzać inspekcje w ramach kontroli przeprowadzanej przez państwo portu na statkach, które zawijają do ich portów. Wyniki inspekcji w ramach kontroli przeprowadzanej przez państwo portu mogą mieć znaczenie dla kontroli wymaganych na mocy art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005, na przykład w przypadku wykrytych nieprawidłowości dotyczących wodoszczelności, wentylacji, wyporności lub sprzętu przeciwpożarowego. Konieczne jest zatem, aby właściwy organ uwzględniał wyniki tych inspekcji podczas kontroli statków do transportu zwierząt podczas załadunku i rozładunku.
(6) Inspektorami właściwych organów przeprowadzającymi inspekcje statków do transportu zwierząt są głównie urzędowi lekarze weterynarii. W przypadku statków do transportu zwierząt same kompetencje weterynaryjne nie wystarczą, by sprawdzić funkcjonowanie systemów mechanicznych i systemów zarządzania, które mogą mieć wpływ na dobrostan transportowanych zwierząt. Zgodnie z propozycją zawartą w dokumencie sieciowym 4 zespoły przeprowadzające kontrole załadunku przesyłek żywych zwierząt, o których to kontrolach mowa w art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1/2005, powinny składać się z urzędowych lekarzy weterynarii i ekspertów ds. żeglugi morskiej posiadających odpowiednią wiedzę fachową w zakresie wspomnianych systemów mechanicznych i systemów zarządzania oraz praktyczne doświadczenie w eksploatacji statków do transportu zwierząt.
(7) W przypadku gdy zwierzęta są przedstawiane do załadunku i rozładunku na statkach do transportu zwierząt w punktach wyjścia w portach morskich, właściwe organy powinny mieć wystarczająco dużo czasu na ocenę, czy statki do transportu zwierząt spełniają warunki określone w art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1/2005 i w art. 21 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625. Organizator przewozu powinien zatem dostarczyć tym właściwym organom odpowiednią dokumentację co najmniej pięć dni roboczych przed datą kontroli lub datą kontroli urzędowych statku do transportu zwierząt.
(8) Właściwe organy w punktach wyjścia w portach morskich powinny również przeprowadzić kontrolę bezpośrednią po załadunku zwierząt na statek do transportu zwierząt w celu sprawdzenia, czy rozmieszczenie zwierząt w zagrodach jest zgodne z wielkościami powierzchni ładownej określonymi w rozdziale VII załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1/2005.
(9) W celu dokonania wizualnego zapisu stanu statku do transportu zwierząt oraz zwierząt przeznaczonych do załadunku inspektorzy właściwych organów powinni zebrać dowody w postaci zdjęć lub nagrań wideo w odniesieniu do niezgodności stwierdzonych na pokładzie oraz wszelkich innych elementów, które mogą mieć negatywny wpływ na dobrostan zwierząt. Te zdjęcia lub nagrania wideo powinny być przechowywane przez właściwe organy przez okres ważności świadectwa zatwierdzenia statku do transportu zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 lutego 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.109.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/842 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych w celu zweryfikowania zgodności z wymogami w zakresie dobrostanu zwierząt w odniesieniu do transportu zwierząt statkami do transportu zwierząt |
| Data aktu: | 17/02/2023 |
| Data ogłoszenia: | 24/04/2023 |
| Data wejścia w życie: | 11/05/2023 |