uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającą dyrektywę 77/799/EWG 1 , w szczególności jej art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy,
(1) Dyrektywa 2011/16/UE została zmieniona dyrektywą Rady (UE) 2021/514 2 w celu poprawy przepisów, które odnoszą się do wszystkich form wymiany informacji i współpracy administracyjnej, poprzez wprowadzenie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji przekazywanych przez operatorów platform.
(2) Biorąc pod uwagę charakter i elastyczność platform cyfrowych, obowiązek sprawozdawczy rozciąga się na tych operatorów platform zdefiniowanych w sekcji I część A pkt 4 lit. b) załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE, którzy prowadzą działalność komercyjną w Unii, ale nie są ani rezydentami do celów podatkowych w państwie członkowskim, ani nie są zarejestrowani w państwie członkowskim, ani nie mają w państwie członkowskim swojego miejsca zarządu, ani nie posiadają w państwie członkowskim stałego zakładu ("zagraniczni operatorzy platform"). Zapewnia to równe warunki działania dla wszystkich operatorów platform cyfrowych, niezależnie od ich miejsca prowadzenia działalności, oraz zapobiega nieuczciwej konkurencji na obszarze Unii.
(3) Dyrektywą 2011/16/UE ustanowiono środki, które mają na celu zmniejszenie obciążenia administracyjnego dla zagranicznych operatorów platform i organów podatkowych państw członkowskich w przypadkach, gdy istnieją odpowiednie uzgodnienia zapewniające wymianę równoważnych informacji między jurysdykcją spoza Unii a państwem członkowskim.
(4) Art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy dyrektywy 2011/16/UE stanowi, że Komisja, na uzasadniony wniosek państwa członkowskiego lub z własnej inicjatywy, określa, czy automatycznie otrzymywane przez państwo członkowskie informacje są równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do tej dyrektywy. Art. 8ac ust. 7 stanowi również, że ta sama procedura powinna mieć zastosowanie, w razie wystąpienia takiej potrzeby, do stwierdzenia, że dane informacje nie są już równoważne.
(5) Niniejsze rozporządzenie ustanawia kryteria oceny i ustalania zakresu, w jakim prawo krajowe jurysdykcji spoza Unii oraz umowa między właściwymi organami państwa członkowskiego a jurysdykcją spoza Unii zapewniają, aby informacje, które mają być automatycznie otrzymywane przez to państwo członkowskie, dotyczyły czynności objętych zakresem dyrektywy 2011/16/UE i były równoważne z informacjami wymaganymi zgodnie z zasadami sprawozdawczości zawartymi w tej dyrektywie.
(6) Na szczeblu międzynarodowym Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała 3 lipca 2020 r. modelowe zasady sprawozdawczości dla operatorów platform w odniesieniu do sprzedawców w ramach gospodarki współdzielenia i gig ekonomii 3 ("modelowe zasady"), a 22 czerwca 2021 r. nieobowiązkowy moduł rozszerzający modelowe zasady na sprzedaż towarów i najem środków transportu 4 ("moduł nieobowiązkowy"). Modelowe zasady i moduł nieobowiązkowy nie stanowią norm minimalnych i w związku z tym mogą być wdrażane przez jurysdykcje w różny sposób. Konieczne jest zatem, aby Komisja dokonała w poszczególnych przypadkach oceny przepisów prawa krajowego jurysdykcji spoza Unii, którymi transponowane są modelowe zasady i moduł nieobowiązkowy, w celu ustalenia, w jakim stopniu czynności objęte zakresem zasad sprawozdawczości określonych w tych przepisach prawa krajowego i informacje wymagane na ich podstawie są równoważne z czynnościami objętymi zakresem dyrektywy 2011/16/UE i informacjami wymaganymi na jej podstawie. Powinna również nadal istnieć możliwość ustalania równoważności, w stosownych przypadkach, w odniesieniu do instrumentu dwustronnego lub stosunku wymiennego z daną indywidualną jurysdykcją spoza Unii i jej przepisami krajowymi.
(7) Przy ocenie i ustalaniu istnienia równoważności należy zastosować podejście gwarantujące otrzymywanie przez państwa członkowskie niezbędnych informacji i zapobiegające nadmiernemu obciążeniu dla operatorów platform, którzy przekazali już istotne informacje w jurysdykcji spoza Unii. W związku z tym Komisja powinna przeprowadzić ocenę zgodnie z odpowiednimi kryteriami zdefiniowanymi w art. 8ac ust. 7 oraz z należytym uwzględnieniem wyłączeń fakultatywnych zaproponowanych w modelowych zasadach i module nieobowiązkowym.
(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych w sprawie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu 5 .
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Współpracy Administracyjnej w Dziedzinie Opodatkowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 kwietnia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.103.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/823 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów dyrektywy Rady 2011/16/UE w zakresie oceny i ustalania istnienia równoważności informacji w umowie między właściwymi organami państwa członkowskiego a jurysdykcją spoza Unii |
| Data aktu: | 13/04/2023 |
| Data ogłoszenia: | 18/04/2023 |
| Data wejścia w życie: | 08/05/2023 |