Rozporządzenie delegowane 2022/2565 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/444 o przepisy dotyczące ustanowienia ram monitorowania i ewaluacji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2565
z dnia 11 października 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/444 o przepisy dotyczące ustanowienia ram monitorowania i ewaluacji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/444 z dnia 11 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia programu "Cła" na rzecz współpracy w dziedzinie ceł oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1294/2013 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wskaźniki na potrzeby sprawozdawczości dotyczącej postępów w realizacji celów ogólnych i szczegółowych Programu, określonych w art. 3 rozporządzenia (UE) 2021/444 wymieniono w załączniku II do tego rozporządzenia.

(2) W trakcie oceny śródokresowej programu "Cła 2020" 2  Komisja wskazała na potrzebę dostosowania i usprawnienia ram monitorowania i ewaluacji Programu. W związku z tym Komisja dokonała przeglądu podejścia do wyników Programu, aby zapewnić adekwatność wszystkich wskaźników wybranych do celów monitorowania i ewaluacji wyników Programu.

(3) Wskaźniki wymienione w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2021/444, choć są odpowiednie do celów corocznego monitorowania realizacji celów, nie są wystarczające, aby umożliwić kompleksowe monitorowanie i ewaluację działań w ramach programu i wyników realizacji jego celów ogólnych i szczegółowych. W związku z tym należy określić dodatkowe wskaźniki, które będą stanowiły element ram monitorowania i ewaluacji. Wskaźniki te będą służyły do pomiaru realizacji, wyników i oddziaływania Programu.

(4) Aby zapewnić efektywne, skuteczne i terminowe gromadzenie danych na potrzeby monitorowania i ewaluacji Programu, należy nałożyć proporcjonalne wymogi w zakresie sprawozdawczości, które pozwolą uniknąć podwójnej sprawozdawczości i zminimalizować obciążenia administracyjne.

(5) Aby zapewnić dostosowanie do początku okresu sprawozdawczego związanego z ramami monitorowania i ewalua- cji Programu, niniejsze rozporządzenie delegowane powinno mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wskaźniki ram monitorowania i ewaluacji oraz wymogi dotyczące sprawozdawczości

1. 
Podczas monitorowania i ewaluacji Programu zgodnie z art. 13 i 14 rozporządzenia (UE) 2021/444 jako część ram monitorowania i ewaluacji należy stosować następujące wskaźniki:
a)
wskaźniki określone w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2021/444;
b)
wskaźniki określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia, które służą do pomiaru realizacji, wyników i oddziaływania Programu.
2. 
Wskaźniki, o których mowa w ust. 1, mierzy się corocznie, z wyjątkiem wskaźników oddziaływania, o których mowa w pkt 1 lit. a), pkt 1 lit. b), pkt 2 i pkt 3 lit. a) załącznika do niniejszego rozporządzenia, które mierzy się co 2 lata oraz w ramach ewaluacji śródokresowej i końcowej zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2021/444.
3. 
Na żądanie Komisji odbiorcy środków pochodzących z Programu przekazują Komisji dane i informacje dotyczące wskaźników, o których mowa w ust. 1, istotne jako wkład do ram monitorowania i ewaluacji.
Artykuł  2

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 października 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz dodatkowych wskaźników w odniesieniu do ram monitorowania i ewaluacji programu "Cła", o których mowa w art. 13 i 14 rozporządzenia (UE) 2021/444

A.
Wskaźniki realizacji
1)
Rozwój wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych:
a)
liczba projektów w zakresie technologii informacyjnych (IT) na etapie początkowym;
b)
liczba projektów w zakresie IT na etapie wykonawczym;
c)
odsetek projektów w zakresie IT, których rzeczywisty koszt jest zgodny z planowanym;
d)
odsetek projektów w zakresie IT ze statusem "zielony" zgodnych z wymogami określonymi w wieloletnim planie strategicznym w obszarze ceł (MASP-C).
2)
Dostarczenie wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych:
a)
liczba projektów IT skierowanych do realizacji zgodnie z wymogami prawa Unii;
b)
odsetek wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych dostarczonych zgodnie z harmonogramem MASP-C;
c)
liczba zmian terminów dostarczenia wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych.
3)
Niezawodność europejskich systemów elektronicznych (przepustowość wspólnej sieci łączności).
4)
Niezawodność usług wsparcia informatycznego:
a)
odsetek zgłoszeń incydentów rozwiązanych terminowo;
b)
zadowolenie użytkowników ze świadczonych usług wsparcia.
5)
Poziom wsparcia na rzecz budowania zdolności zapewniany w ramach wspólnych działań (jakość wspólnych działań).
6)
Stopień znajomości Programu.
B.
Wskaźniki wyników
1)
Poziom spójności przepisów prawa celnego i polityki celnej oraz ich wdrażania (wkład nowych wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych w ułatwianie spójnego wdrażania prawa i polityki Unii).
2)
Poziom współpracy operacyjnej między organami krajowymi:
a)
wkład nowych wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych w ułatwianie współpracy operacyjnej między organami krajowymi;
b)
liczba aktywnych użytkowników na platformie współpracy online;
c)
liczba interakcji na platformie współpracy;
d)
zadowolenie użytkowników z platformy współpracy online.
3)
Uproszczone procedury elektroniczne dla przedsiębiorców:
a)
liczba zarejestrowanych przedsiębiorców;
b)
liczba wniosków.
4)
Wyniki operacyjne organów krajowych:
a)
wpływ nowych wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych na poprawę wyników operacyjnych organów krajowych;
b)
wpływ realizacji działań wspólnych oraz działań w zakresie kompetencji ludzkich na poprawę wyników operacyjnych organów krajowych.
5)
Cło - innowacje w dziedzinie polityki celnej:
a)
wpływ nowych wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych na innowacje w dziedzinie polityki celnej;
b)
wpływ realizacji działań wspólnych oraz działań w zakresie kompetencji ludzkich na innowacje w dziedzinie polityki celnej.
C.
Wskaźniki oddziaływania
1)
Zmiany w zakresie ochrony interesów finansowych i gospodarczych Unii i państw członkowskich:
a)
kwota niezapłaconych należności celnych do odzyskania, w tym ceł, ceł wyrównawczych i antydumpingowych na produkty i usługi, związanych z wykrytymi nadużyciami i nieprawidłowościami;
b)
wykryte przypadki nadużyć i nieprawidłowości związanych z cłami.
2)
Zmiany w zakresie bezpieczeństwa i ochrony Unii i jej mieszkańców (zajęcia towarów i substancji stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa i ochrony).
3)
Zmiany w ułatwianiu legalnej działalności gospodarczej:
a)
efektywność odprawy celnej i granicznej (pod względem czasu odprawy);
b)
wkład w przejście do unii celnej bez dokumentów papierowych.
1 Dz.U. L 87 z 15.3.2021, s. 1.
2 Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Podatków i Unii Celnej, Ocena śródokresowa programu "Cła 2020": sprawozdanie końcowe, Urząd Publikacji, 2019, https://data.europa.eu/doi/10.2778/923910.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.330.130

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2565 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/444 o przepisy dotyczące ustanowienia ram monitorowania i ewaluacji
Data aktu: 11/10/2022
Data ogłoszenia: 23/12/2022
Data wejścia w życie: 01/01/2022, 25/12/2022