KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W załączniku V do rozporządzenia (UE) 2019/1241 przewidziano środki techniczne ustanowione na szczeblu regionalnym w odniesieniu do Morza Północnego, cieśnin Skagerrak i Kattegat.
(2) W przypadku gdy państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu połowami uznają, że środki alternatywne są zgodne z ochroną osobników młodocianych poprzez stosowanie urządzeń zapewniających selektywność alternatywnych do tych ustanowionych na poziomie regionalnym i określonych w części B załączników V-XI do rozporządzenia (UE) 2019/1241, Komisja może przyjąć takie środki w drodze aktów delegowanych na podstawie wspólnej rekomendacji przedłożonej przez te państwa członkowskie.
(3) Zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) 2019/1241 państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu połowami mogą przedłożyć Komisji wspólną rekomendację w celu przyjęcia środków technicznych, o których mowa w art. 15 ust. 2 tego rozporządzenia, w odniesieniu do właściwości narzędzi połowowych zapewniających selektywność pod względem rozmiarów i gatunków. Państwa członkowskie przedstawiające taką rekomendację mają przedstawić dowody naukowe wykazujące, że środki te skutkują właściwościami w zakresie selektywności w odniesieniu do określonych gatunków lub kombinacji gatunków, które są co najmniej równoważne właściwościom w zakresie selektywności narzędzi określonych w części B załączników V-X i w części A załącznika XI do tego rozporządzenia.
(4) Belgia, Dania, Niemcy, Francja, Niderlandy i Szwecja ("grupa z Scheveningen") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w Morzu Północnym. Po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego grupa z Scheveningen przedłożyła w dniu 26 lutego 2020 r. wspólną rekomendację dla Komisji na podstawie art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/1241, w której zaproponowała akt delegowany w celu zmiany części B załącznika V do tego rozporządzenia, aby umożliwić stosowanie urządzenia zapewniającego selektywność w połowach okowiela w Morzu Północnym jako alternatywy dla kratownicy sortującej o maksymalnym rozstawie prętów wynoszącym 35 mm, jak określono w części B załącznika V do tego rozporządzenia, jako środka podstawowego dla tych ukierunkowanych połowów.
(5) W dniu 30 września 2021 r. przeprowadzono konsultacje w sprawie wspólnej rekomendacji z Grupą Ekspertów ds. Rybołówstwa. Parlament Europejski uczestniczył w posiedzeniu w charakterze obserwatora.
(6) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa ("STECF") stwierdził 2 , że w porównaniu z kratownicą sortującą stosowanie urządzenia odstraszającego prawdopodobnie doprowadzi do zmniejszenia odsetka przyłowów (pod względem masy i liczby) oraz do utrzymania lub poprawy modelu eksploatacji gatunków stanowiących przyłów, które osiągają długość większą niż okowiel (takich jak dorszowate). STECF zauważył, że osobniki mniejsze niż 15 cm stanowią jedynie niewielką część całkowitego przyłowu, i w związku z tym stwierdził, że przy zastosowaniu urządzenia odstraszającego w połowach okowiela przyłowy zostałyby znacznie ograniczone w porównaniu z obowiązkowo stosowaną kratownicą sortującą.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1241.
(8) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. Ponieważ połowy okowiela są prowadzone od września do grudnia, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 września 2021 r. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasady pewności prawa i zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: