uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
(1) W załączniku V do rozporządzenia (UE) 2019/1241 przewidziano środki techniczne ustanowione na szczeblu regionalnym w odniesieniu do Morza Północnego, cieśnin Skagerrak i Kattegat.
(2) W przypadku gdy państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu połowami uznają, że środki alternatywne są zgodne z ochroną osobników młodocianych poprzez stosowanie urządzeń zapewniających selektywność alternatywnych do tych ustanowionych na poziomie regionalnym i określonych w części B załączników V-XI do rozporządzenia (UE) 2019/1241, Komisja może przyjąć takie środki w drodze aktów delegowanych na podstawie wspólnej rekomendacji przedłożonej przez te państwa członkowskie.
(3) Zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) 2019/1241 państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu połowami mogą przedłożyć Komisji wspólną rekomendację w celu przyjęcia środków technicznych, o których mowa w art. 15 ust. 2 tego rozporządzenia, w odniesieniu do właściwości narzędzi połowowych zapewniających selektywność pod względem rozmiarów i gatunków. Państwa członkowskie przedstawiające taką rekomendację mają przedstawić dowody naukowe wykazujące, że środki te skutkują właściwościami w zakresie selektywności w odniesieniu do określonych gatunków lub kombinacji gatunków, które są co najmniej równoważne właściwościom w zakresie selektywności narzędzi określonych w części B załączników V-X i w części A załącznika XI do tego rozporządzenia.
(4) Belgia, Dania, Niemcy, Francja, Niderlandy i Szwecja ("grupa z Scheveningen") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w Morzu Północnym. Po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego grupa z Scheveningen przedłożyła w dniu 26 lutego 2020 r. wspólną rekomendację dla Komisji na podstawie art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/1241, w której zaproponowała akt delegowany w celu zmiany części B załącznika V do tego rozporządzenia, aby umożliwić stosowanie urządzenia zapewniającego selektywność w połowach okowiela w Morzu Północnym jako alternatywy dla kratownicy sortującej o maksymalnym rozstawie prętów wynoszącym 35 mm, jak określono w części B załącznika V do tego rozporządzenia, jako środka podstawowego dla tych ukierunkowanych połowów.
(5) W dniu 30 września 2021 r. przeprowadzono konsultacje w sprawie wspólnej rekomendacji z Grupą Ekspertów ds. Rybołówstwa. Parlament Europejski uczestniczył w posiedzeniu w charakterze obserwatora.
(6) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa ("STECF") stwierdził 2 , że w porównaniu z kratownicą sortującą stosowanie urządzenia odstraszającego prawdopodobnie doprowadzi do zmniejszenia odsetka przyłowów (pod względem masy i liczby) oraz do utrzymania lub poprawy modelu eksploatacji gatunków stanowiących przyłów, które osiągają długość większą niż okowiel (takich jak dorszowate). STECF zauważył, że osobniki mniejsze niż 15 cm stanowią jedynie niewielką część całkowitego przyłowu, i w związku z tym stwierdził, że przy zastosowaniu urządzenia odstraszającego w połowach okowiela przyłowy zostałyby znacznie ograniczone w porównaniu z obowiązkowo stosowaną kratownicą sortującą.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1241.
(8) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. Ponieważ połowy okowiela są prowadzone od września do grudnia, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 września 2021 r. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasady pewności prawa i zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.33.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/199 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w odniesieniu do stosowania urządzeń odstraszających w połowach okowiela w Morzu Północnym |
| Data aktu: | 02/12/2021 |
| Data ogłoszenia: | 15/02/2022 |
| Data wejścia w życie: | 16/02/2022, 01/09/2021 |