Rozporządzenie delegowane 2022/1988 przedłużające okres przejściowy umożliwiający dalsze świadczenie usług finansowania społecznościowego zgodnie z prawem krajowym, o którym to okresie mowa w art. 48 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/1988
z dnia 12 lipca 2022 r.
przedłużające okres przejściowy umożliwiający dalsze świadczenie usług finansowania społecznościowego zgodnie z prawem krajowym, o którym to okresie mowa w art. 48 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 48 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 48 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503 dostawcy usług finansowania społecznościowego, którzy uzyskali zezwolenie zgodnie z prawem krajowym przed dniem 10 listopada 2021 r., mogą kontynuować świadczenie usług finansowania społecznościowego zgodnie z tym prawem krajowym do dnia 10 listopada 2022 r. Ten okres przejściowy wprowadzono w celu zapewnienia dostawcom usług finansowania społecznościowego, którzy już prowadzą działalność, wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swojej działalności do nowych regulacji oraz na wystąpienie o nowe zezwolenie na podstawie nowych przepisów, a także w celu zagwarantowania właściwym organom wystarczająco dużo czasu na zgromadzenie informacji i zasobów niezbędnych do zapewnienia, by przejście na nowy system odbyło się bez zakłóceń rynkowych.

(2) Art. 48 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2020/1503 zobowiązuje Komisję do oceny stosowania rozporządzenia (UE) 2020/1503 wobec dostawców usług finansowania społecznościowego, którzy świadczą usługi finansowania spo- łecznościowego jedynie w skali krajowej, oraz wpływu tego rozporządzenia na rozwój krajowych rynków finansowania społecznościowego i dostęp do finansowania. Na podstawie tej oceny Komisja może jednokrotnie przedłużyć okres przejściowy, o którym mowa w art. 48 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia, o okres 12 miesięcy.

(3) Na podstawie swojej oceny, która uwzględniała opinię techniczną przygotowaną przez ESMA i przekazaną w dniu 19 maja 2022 r., Komisja stwierdziła, że przedłużenie okresu przejściowego o 12 miesięcy jest konieczne w celu uniknięcia zakłóceń na dużych krajowych rynkach finansowania społecznościowego. Zakłócenia te mogłyby nastąpić w wyniku niezdolności niektórych właściwych organów do zakończenia procedur udzielania zezwoleń do dnia 10 listopada 2022 r., a także w związku z faktem, że platformy finansowania społecznościowego, które działają zgodnie z prawem krajowym, nie będą w stanie terminowo dostosować swojej działalności do bardziej kompleksowych ram regulacyjnych.

(4) Ze względu na znaczne ryzyko zakłóceń rynku należy zatem przedłużyć okres przejściowy, o którym mowa w art. 48 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503, o 12 miesięcy do dnia 10 listopada 2023 r., tak aby zapewnić platformom finansowania społecznościowego działającym zgodnie z prawem krajowym oraz właściwym organom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowego systemu.

(5) Aby istniejący okres przejściowy mógł zostać przedłużony przed jego upływem lub jak najszybciej po jego upływie, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym, a jego stosowanie powinno rozpocząć się najpóźniej w dniu 11 listopada 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Okres przejściowy, o którym mowa w art. 48 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503, przedłuża się do dnia 10 listopada 2023 r.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 11 listopada 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 lipca 2022 r.

1 Dz.U. L 347 z 20.10.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.273.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/1988 przedłużające okres przejściowy umożliwiający dalsze świadczenie usług finansowania społecznościowego zgodnie z prawem krajowym, o którym to okresie mowa w art. 48 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503
Data aktu: 12/07/2022
Data ogłoszenia: 21/10/2022
Data wejścia w życie: 11/11/2022, 22/10/2022