uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
(1) W art. 38 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przewidziano, że Unia ma określić i realizować wspólną politykę rolną (WPR).
(2) Zgodnie z art. 11 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej instytucje utrzymują otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim.
(3) Decyzja Komisji 2013/767/UE 1 ustanawia ramy konsultacji z zainteresowanymi stronami pozarządowymi w sprawach związanych z rolnictwem i rozwojem obszarów wiejskich. Umożliwia ona Komisji korzystanie z wiedzy fachowej specjalistów w organach doradczych, a mianowicie w grupach dialogu obywatelskiego, których obecny mandat wygasa 31 grudnia 2022 r.
(4) Aby dostosować się do nowych ram prawnych 2 wspólnej polityki rolnej oraz do przepisów horyzontalnych dotyczących tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji ("przepisy horyzontalne") ustanowionych decyzją Komisji C(2016)3301 3 , a także aby zapewnić ciągłość dialogu obywatelskiego w kwestiach związanych z rolnictwem i rozwojem obszarów wiejskich od 2023 r., konieczne jest ustanowienie siedmiu tematycznych grup ekspertów oraz określenie ich zadań i struktury.
(5) Grupy te powinny wspomagać Komisję i wspierać prowadzenie regularnego dialogu we wszelkich sprawach związanych ze wspólną polityką rolną oraz z jej wdrażaniem, a w szczególności ze środkami, które Komisja jest zobowiązana wprowadzać w tym kontekście, również w odniesieniu do międzynarodowych aspektów rolnictwa. Grupy te powinny prowadzić wymianę doświadczeń i dobrych praktyk, służyć radą w kwestiach politycznych, wydawać opinie w konkretnych sprawach na wniosek Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich ("DG AGRI") lub z własnej inicjatywy oraz monitorować rozwój polityki. Członkowie grup mają również rozpowszechniać informacje uzyskane w kontekście posiedzeń grup zainteresowanym wspólnotom interesu.
(6) Aby zwiększyć przejrzystość systemu dialogu obywatelskiego, również w świetle zaleceń Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w tym zakresie, oraz aby zapewnić zrównoważoną reprezentację różnych interesów, obejmujących szeroko rozumiane społeczeństwo obywatelskie, należy ustanowić nowe ramy dla grup dialogu obywatelskiego. Szczególną uwagę należy zwrócić na szeroką reprezentację zainteresowanych stron posiadających odpowiednią wiedzę fachową pozwalającą omówić różne perspektywy i poglądy.
(7) Aby zapewnić wszystkim zainteresowanym stronom takie same możliwości i reprezentację oraz zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami horyzontalnymi i standardową praktyką, każdej organizacji zainteresowanych stron należy przyznać jedno członkostwo bez rozróżnienia miejsc między organizacjami. Niemniej jednak ogólna liczba uczestników każdego posiedzenia może się różnić w poszczególnych przypadkach, w świetle programu prac Komisji i konieczności pozyskania konkretnej wiedzy fachowej.
(8) Aby zapewnić partycypacyjny i sprzyjający włączeniu społecznemu proces konsultacji, przy jednoczesnym kontynuowaniu docierania do obywateli i zainteresowanych stron, należy zwrócić należytą uwagę na cel klimatyczny, jakim jest ograniczenie ogólnych emisji, do którego realizacji Komisja powinna się przyczynić. Oznacza to, że należy organizować mniej osobistych spotkań ekspertów. Pandemia COVID-19 pokazała, że wspólne cele Komisji i zainteresowanych stron można również osiągnąć w drodze wirtualnych spotkań. W związku z tym, uznając znaczenie okazjonalnych posiedzeń fizycznych, należy organizować spotkania przede wszystkim w formie wirtualnej.
(9) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.
(10) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 .
(11) Decyzja 2013/767/UE powinna zostać uchylona wraz z końcem obecnego mandatu grup dialogu obywatelskiego.
(12) W celu zapewnienia okresowego odnawiania ram dialogu obywatelskiego należy określić datę zakończenia stosowania niniejszej decyzji,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
| W imieniu Komisji | |
| Janusz WOJCIECHOWSKI | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.205.278 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2022/1368 ustanawiająca grupę dialogu obywatelskiego w sprawach objętych wspólną polityką rolną i uchylająca decyzję 2013/767/UE |
| Data aktu: | 03/08/2022 |
| Data ogłoszenia: | 05/08/2022 |
| Data wejścia w życie: | 31/12/2027 |