a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 38 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przewidziano, że Unia ma określić i realizować wspólną politykę rolną (WPR).
(2) Zgodnie z art. 11 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej instytucje utrzymują otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim.
(3) Decyzja Komisji 2013/767/UE 1 ustanawia ramy konsultacji z zainteresowanymi stronami pozarządowymi w sprawach związanych z rolnictwem i rozwojem obszarów wiejskich. Umożliwia ona Komisji korzystanie z wiedzy fachowej specjalistów w organach doradczych, a mianowicie w grupach dialogu obywatelskiego, których obecny mandat wygasa 31 grudnia 2022 r.
(4) Aby dostosować się do nowych ram prawnych 2 wspólnej polityki rolnej oraz do przepisów horyzontalnych dotyczących tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji ("przepisy horyzontalne") ustanowionych decyzją Komisji C(2016)3301 3 , a także aby zapewnić ciągłość dialogu obywatelskiego w kwestiach związanych z rolnictwem i rozwojem obszarów wiejskich od 2023 r., konieczne jest ustanowienie siedmiu tematycznych grup ekspertów oraz określenie ich zadań i struktury.
(5) Grupy te powinny wspomagać Komisję i wspierać prowadzenie regularnego dialogu we wszelkich sprawach związanych ze wspólną polityką rolną oraz z jej wdrażaniem, a w szczególności ze środkami, które Komisja jest zobowiązana wprowadzać w tym kontekście, również w odniesieniu do międzynarodowych aspektów rolnictwa. Grupy te powinny prowadzić wymianę doświadczeń i dobrych praktyk, służyć radą w kwestiach politycznych, wydawać opinie w konkretnych sprawach na wniosek Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich ("DG AGRI") lub z własnej inicjatywy oraz monitorować rozwój polityki. Członkowie grup mają również rozpowszechniać informacje uzyskane w kontekście posiedzeń grup zainteresowanym wspólnotom interesu.
(6) Aby zwiększyć przejrzystość systemu dialogu obywatelskiego, również w świetle zaleceń Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w tym zakresie, oraz aby zapewnić zrównoważoną reprezentację różnych interesów, obejmujących szeroko rozumiane społeczeństwo obywatelskie, należy ustanowić nowe ramy dla grup dialogu obywatelskiego. Szczególną uwagę należy zwrócić na szeroką reprezentację zainteresowanych stron posiadających odpowiednią wiedzę fachową pozwalającą omówić różne perspektywy i poglądy.
(7) Aby zapewnić wszystkim zainteresowanym stronom takie same możliwości i reprezentację oraz zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami horyzontalnymi i standardową praktyką, każdej organizacji zainteresowanych stron należy przyznać jedno członkostwo bez rozróżnienia miejsc między organizacjami. Niemniej jednak ogólna liczba uczestników każdego posiedzenia może się różnić w poszczególnych przypadkach, w świetle programu prac Komisji i konieczności pozyskania konkretnej wiedzy fachowej.
(8) Aby zapewnić partycypacyjny i sprzyjający włączeniu społecznemu proces konsultacji, przy jednoczesnym kontynuowaniu docierania do obywateli i zainteresowanych stron, należy zwrócić należytą uwagę na cel klimatyczny, jakim jest ograniczenie ogólnych emisji, do którego realizacji Komisja powinna się przyczynić. Oznacza to, że należy organizować mniej osobistych spotkań ekspertów. Pandemia COVID-19 pokazała, że wspólne cele Komisji i zainteresowanych stron można również osiągnąć w drodze wirtualnych spotkań. W związku z tym, uznając znaczenie okazjonalnych posiedzeń fizycznych, należy organizować spotkania przede wszystkim w formie wirtualnej.
(9) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.
(10) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 .
(11) Decyzja 2013/767/UE powinna zostać uchylona wraz z końcem obecnego mandatu grup dialogu obywatelskiego.
(12) W celu zapewnienia okresowego odnawiania ram dialogu obywatelskiego należy określić datę zakończenia stosowania niniejszej decyzji,
STANOWI, CO NASTĘPUJE: