Decyzja 2022/1201 w sprawie udzielenia wyjątkowej pomocy makrofinansowej Ukrainie

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2022/1201
z dnia 12 lipca 2022 r.
w sprawie udzielenia wyjątkowej pomocy makrofinansowej Ukrainie

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 212,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Układ o stowarzyszeniu między Unią a Ukrainą 2  (zwany dalej "układem o stowarzyszeniu"), obejmujący pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu, wszedł w życie w dniu 1 września 2017 r. Z uwagi na to, że dnia 23 czerwca 2022 r. Rada Europejska uznała europejską perspektywę Ukrainy i postanowiła przyznać Ukrainie status kraju kandydującego, należy uznać Ukrainę za kwalifikującą się do otrzymania pomocy makrofinansowej z Unii.

(2) Wiosną 2014 r. Ukraina rozpoczęła realizację ambitnego programu reform, których celem jest stabilizacja jej gospodarki i poprawa warunków życia jej obywateli. Głównymi priorytetami tego programu są walka z korupcją oraz reformy konstytucyjne, wyborcze i sądownicze. Wdrażanie tych reform wsparto poprzez sześć kolejnych programów pomocy makrofinansowej, w ramach których Ukraina otrzymała pomoc w formie pożyczek na łączną kwotę 6,2 mld EUR. Ostatnio udzielona nadzwyczajna pomoc makrofinansowa, która została udostępniona w kontekście rosnących napięć na granicy z Rosją na podstawie decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/313 3 , zapewniła Ukrainie 1,2 mld EUR w formie pożyczek, wypłacone w dwóch transzach po 600 mln EUR w marcu i maju 2022 r.

(3) Niczym niesprowokowana i nieuzasadniona wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie, która rozpoczęła się dnia 24 lutego 2022 r., spowodowała utratę dostępu do rynku dla Ukrainy i drastyczny spadek przychodów publicznych, natomiast wydatki publiczne na zaradzenie sytuacji humanitarnej i zachowanie ciągłości działania służb państwowych znacznie wzrosły. W obliczu tej wysoce niepewnej i zmiennej sytuacji najlepsze szacunki potrzeb Ukrainy w zakresie finansowania dokonane przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) wskazują na nadzwyczajną lukę w finansowaniu w wysokości około 39 mld USD w 2022 r., z czego około połowa mogłaby zostać zaspokojona, gdyby zadeklarowane dotychczas wsparcie międzynarodowe zostało w pełni wypłacone. Szybkie przyznanie Ukrainie pomocy makrofinansowej przez Unię na podstawie niniejszej decyzji, będące pierwszym etapem wdrażania pełnej wyjątkowej pomocy makrofinansowej do wysokości 9 miliardów EUR, uznaje się w obecnych nadzwyczajnych okolicznościach za właściwą odpowiedź w perspektywie krótkoterminowej na najpilniejsze potrzeby Ukrainy w zakresie finansowania oraz na znaczne ryzyko zagrażające stabilności makrofinansowej tego państwa. Unijna pomoc makrofinansowa ma wesprzeć stabilizację makrofinansową Ukrainy i wzmocnić odporność tego kraju, tym samym przyczyniając się do zachowania przez Ukrainę długookresowej zdolności do obsługi długu publicznego, a ostatecznie - do umożliwienia jej spłaty zobowiązań finansowych.

(4) Ustalenie kwoty pomocy makrofinansowej Unii udzielanej na podstawie niniejszej decyzji odbywa się przy uwzględnieniu planowanej pełnej wyjątkowej pomocy makrofinansowej i opiera się na ocenie ilościowej pozostających do zaspokojenia potrzeb Ukrainy w zakresie finansowania zewnętrznego, przeprowadzonej we współpracy z MFW i innymi międzynarodowymi instytucjami finansowymi, oraz uwzględnia zdolność Ukrainy do finansowania się z własnych zasobów. Przy ustalaniu tej kwoty uwzględnia się również spodziewane wkłady finansowe ze strony darczyńców dwustronnych i wielostronnych, potrzebę zapewnienia sprawiedliwego podziału obciążenia między Unią a innymi darczyńcami, a także środki uruchomione wcześniej na Ukrainie w ramach innych unijnych instrumentów finansowania zewnętrznego oraz wartość dodaną ogólnego zaangażowania Unii. Należy uznać zaangażowanie władz Ukrainy w ścisłą współpracę z MFW w zakresie opracowania i wdrożenia krótkoterminowych środków nadzwyczajnych oraz ich chęć do opracowania wraz z MFW odpowiedniego programu gospodarczego, kiedy pozwolą na to okoliczności. Pomoc makrofinansowa Unii powinna służyć utrzymaniu stabilności makrofinansowej i odporności Ukrainy w okolicznościach wojny. Komisja powinna zapewnić zgodność prawną i merytoryczną pomocy makrofinansowej Unii z głównymi zasadami i celami środków podejmowanych w różnych obszarach działań zewnętrznych oraz innych stosownych polityk Unii.

(5) Pomoc makrofinansowa Unii powinna wspierać jej politykę zewnętrzną dotyczącą Ukrainy. Komisja i Europejska Służba Działań Zewnętrznych powinny ściśle współpracować przez cały okres udzielania pomocy makrofinansowej w celu koordynowania zewnętrznej polityki Unii i zapewnienia spójności tej polityki.

(6) Warunkiem wstępnym przyznania pomocy makrofinansowej Unii powinno być przestrzeganie przez Ukrainę skutecznych mechanizmów demokratycznych - w tym wielopartyjnego systemu parlamentarnego - i praworządności oraz gwarantowanie poszanowania praw człowieka. Trwająca wojna, a w szczególności wprowadzony stan wojenny, nie powinny naruszać tych zasad, mimo koncentracji władzy w rękach organów władzy wykonawczej.

(7) W celu zapewnienia skutecznej ochrony interesów finansowych Unii związanych z wyjątkową pomocą makrofinansową Unii Ukraina powinna wprowadzić stosowne środki w zakresie zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i wszelkim innym nieprawidłowościom związanym z tą pomocą oraz w zakresie ich zwalczania. W szczególności należy uwzględnić w umowie pożyczki kontrole przeprowadzane przez Komisję, kontrole przeprowadzane przez Trybunał Obrachunkowy oraz możliwość wykonywania przez Prokuraturę Europejską jej uprawnień, zgodnie z art. 129 i 220 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego (UE, Euratom) 2018/1046 4  (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym").

(8) Pomoc makrofinansowa Unii udzielana na podstawie niniejszej decyzji, będąca pierwszym etapem wdrażania planowanej pełnej, wyjątkowej pomocy makrofinansowej dla Ukrainy, powinna być powiązana z rygorystycznymi wymogami w zakresie sprawozdawczości, które mają zostać określone w protokole ustaleń. Te rygorystyczne wymogi w zakresie sprawozdawczości powinny mieć na celu - w zaistniałych okolicznościach wojny - zapewnienie wykorzystania środków finansowych w skuteczny, przejrzysty i rozliczalny sposób. Przyszłe operacje w ramach pomocy makrofinansowej uzależnione będą od spełnienia warunków dotyczących polityki, które powinny służyć wzmocnieniu natychmiastowej odporności Ukrainy i jego długookresowej zdolności do obsługi długu, ograniczając tym samym ryzyko związane ze spłatą pozostających do spłaty i przyszłych zobowiązań finansowych.

(9) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszej decyzji należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 5 .

(10) Pomoc makrofinansowa w wysokości do 1 mld EUR przyznana na podstawie niniejszej decyzji stanowi zobowiązanie finansowe Unii w ramach ogólnej kwoty gwarancji na działania zewnętrzne na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/947 6 .

(11) Zgodnie z art. 210 ust. 3 rozporządzenia finansowego zobowiązania warunkowe wynikające z gwarancji budżetowych lub pomocy finansowej, obciążające budżet, uznaje się za stabilne, jeżeli ich prognozowane zmiany w perspektywie wieloletniej dokonują się w granicach wyznaczonych w rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) 2020/2093 7  oraz w granicach pułapu rocznych środków na płatności określonego w art. 3 ust. 1 decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 8 . Aby umożliwić Unii zapewnienie znacznego wsparcia dla Ukrainy w formie pomocy makrofinansowej z zachowaniem bezpieczeństwa finansowego, a jednocześnie utrzymać wysoką zdolność kredytową Unii i tym samym zapewnić jej zdolność skutecznego finansowania w kontekście jej polityki wewnętrznej i zewnętrznej, należy zagwarantować odpowiednią ochronę budżetu Unii przed wystąpieniem tych zobowiązań warunkowych oraz zapewnić ich stabilność finansową w rozumieniu art. 210 ust. 3 rozporządzenia finansowego.

(12) Zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami przed przyznaniem dodatkowych pożyczek w ramach wyjątkowej pomocy makrofinansowej dla Ukrainy niezbędne jest wzmocnienie odporności wspólnego funduszu rezerw za pomocą środków współmiernych do ryzyka wynikającego z zobowiązań warunkowych związanych z pomocą makrofinansową Unii dla Ukrainy udzielana na podstawie niniejszej decyzji. Bez takiego wzmocnienia budżet Unii nie będzie w stanie zapewnić, z zachowaniem bezpieczeństwa finansowego, pomocy, jakiej Ukraina potrzebuje w obliczu wojny. Aby chronić budżet Unii, w oparciu o ocenę obecnej sytuacji przewiduje się, że pożyczki w ramach pełnej wyjątkowej pomocy makrofinansowej dla Ukrainy w kwocie do 8,8 mld EUR, w tym obecna transza w wysokości 1 mld EUR, powinny być objęte pokryciem w wysokości 70 % wartości pożyczki.

(13) Na tej podstawie, zamiast stosować ogólną zasadę określoną w art. 31 ust. 5 akapit trzeci rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/947, wskaźnik zasilenia rezerw dla pożyczki w wysokości 1 mld EUR należy ustalić na poziomie 70 %. Odpowiednią kwotę 700 mln EUR należy sfinansować z puli środków przeznaczonych na programy geograficzne na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/947. Na kwotę tę należy zaciągnąć zobowiązania i wnieść ją do odpowiedniego modułu wspólnego funduszu rezerw w okresie do 2027 r.

(14) Ze względu na zwiększenie wskaźnika zasilenia rezerw mającego zastosowanie do tej transzy pomocy makrofinansowej Unii zobowiązaniami finansowymi wynikającymi z pomocy makrofinansowej udzielanej na podstawie niniejszej decyzji należy zarządzać odrębnie od innych zobowiązań finansowych w ramach gwarancji na działania zewnętrzne. Ponadto, proponuje się także wykorzystanie rezerw przeznaczonych we wspólnym funduszu rezerw na pomoc makrofinansową udzielana na podstawie niniejszej decyzji wyłącznie na zobowiązania finansowe wynikające z niniejszej decyzji, zamiast zastosowania ogólnej zasady określonej w art. 31 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/947. Rezerwy przeznaczone na pomoc makrofinansową na podstawie niniejszej decyzji należy następnie wyłączyć z zastosowania efektywnego wskaźnika zasilenia rezerw, wdrażanego zgodnie z art. 213 rozporządzenia finansowego.

(15) Ponieważ cel niniejszej decyzji, a mianowicie zapewnienie Ukrainie pomocy makrofinansowej Unii, aby wesprzeć w szczególności jej odporność i stabilność gospodarczą, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary i skutki możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(16) Z uwagi na pilną potrzebę związaną z wyjątkowymi okolicznościami spowodowanymi niczym niesprowokowaną i nieuzasadnioną wojną napastniczą Rosji należy przewidzieć wyjątek od terminu ośmiu tygodni, o którym mowa w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do TUE, do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.

(17) Ze względu na trudną sytuację Ukrainy spowodowaną wojną napastniczą Rosji i aby wesprzeć ten kraj w dążeniu do długoterminowej stabilności, należy zastosować odstępstwo od art. 220 ust. 5 lit. e) rozporządzenia finansowego oraz zapewnienia Unii możliwości pokrycia kosztów z tytułu odsetek związanych z pożyczką udzielaną na podstawie niniejszej decyzji oraz zwolnienia Ukrainy z obowiązku poniesienia kosztów administracyjnych. Dotacja na spłatę odsetek powinna być w drodze wyjątku przyznana w formie instrumentu, który uznaje się za odpowiedni do zapewnienia skuteczności wsparcia w rozumieniu art. 220 ust. 1 rozporządzenia finansowego i powinna być pokryta z budżetu Unii. W okresie obowiązywania wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 dotacja na spłatę odsetek powinna być pokryta z puli środków finansowych, o której mowa w art. 6 ust. 2 lit. a) tiret pierwsze rozporządzenia (UE) 2021/947. Ukraina powinna mieć możliwość wystąpić z wnioskiem o dotację na spłatę odsetek i zwolnienie z kosztów administracyjnych w każdym roku do końca marca. Aby zapewnić elastyczność w spłacaniu kwoty głównej, na zasadzie odstępstwa od art. 220 ust. 2 rozporządzenia finansowego, należy także umożliwić przeniesienie odpowiednich pożyczek zaciągniętych w imieniu Unii.

(18) W świetle sytuacji na Ukrainie niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Unia udostępnia Ukrainie pomoc makrofinansową w maksymalnej kwocie 1 mld EUR (zwanej dalej "pomocą makrofinansowa Unii") w celu wsparcia stabilności makrofinansowej Ukrainy. Pomoc makrofinansowa Unii jest udzielana Ukrainie w formie pożyczki.
2.  9
 W celu sfinansowania pomocy makrofinansowej Unii Komisja jest upoważniona do pożyczenia w imieniu Unii niezbędnych środków finansowych na rynkach kapitałowych lub od instytucji finansowych i do ich dalszego pożyczenia Ukrainie. Maksymalny wspólny średni okres wymagalności pożyczek udzielanych na podstawie ust. 1 i decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1628 10  wynosi 25 lat.
3. 
Pulę środków finansowych, o której mowa w art. 6 ust. 2 lit. a) tiret pierwsze rozporządzenia (UE) 2021/947, wykorzystuje się do pokrycia kosztów z tytułu spłaty odsetek związanych z pomocą makrofinansową w okresie obowiązywania wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 w postaci dotacji na spłatę odsetek, o której mowa w art. 5 ust. 2 niniejszej decyzji.
4. 
Przekazaniem pomocy makrofinansowej Unii zarządza Komisja w sposób spójny z umowami lub ustaleniami między Komisją a Ukrainą poczynionymi w protokole ustaleń, o którym mowa w art. 3 ust. 1.
5. 
Komisja regularnie informuje Parlament Europejski i Radę o rozwoju sytuacji w zakresie pomocy makrofinansowej Unii, w tym o jej wypłatach, i w stosownym terminie przekazuje tym instytucjom odpowiednie dokumenty.
6. 
Pomoc makrofinansowa Unii udostępniana jest na okres 12 miesięcy począwszy od pierwszego dnia po wejściu w życie protokołu ustaleń, o którym mowa w art. 3 ust. 1.
7. 
Jeżeli w okresie wypłacania pomocy makrofinansowej Unii potrzeby finansowe Ukrainy znacznie się zmniejszą w stosunku do pierwotnych założeń, Komisja obniża wysokość takiej pomocy, zawiesza ją lub ją anuluje.
Artykuł  2
1. 
Warunkiem wstępnym przyznania pomocy makrofinansowej Unii jest respektowanie przez Ukrainę skutecznych mechanizmów demokratycznych - w tym wielopartyjnego systemu parlamentarnego - i praworządności oraz gwarantowanie poszanowania praw człowieka.
2. 
Komisja i Europejska Służba Działań Zewnętrznych monitorują spełnienie warunku wstępnego określonego w ust. 1 przez cały okres udzielania pomocy makrofinansowej Unii, w szczególności przed dokonaniem wypłat, biorąc przy tym również pod uwagę okoliczności panujące w Ukrainie i konsekwencje wprowadzenia stanu wojennego.
3. 
Ust. 1 i 2 niniejszego artykułu stosuje się zgodnie z decyzją Rady 2010/427/UE 11 .
Artykuł  3
1. 
Komisja uzgadnia z Ukrainą jasno określone wymogi w zakresie sprawozdawczości, z którymi ma być powiązana pomoc makrofinansowa Unii. Wymogi w zakresie sprawozdawczości określa się w protokole ustaleń i przyjmuje zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 8 ust. 2.
2. 
Wymogi w zakresie sprawozdawczości mają zapewnić w szczególności wykorzystanie pomocy makrofinansowej Unii w skuteczny, przejrzysty i rozliczalny sposób. Komisja regularnie monitoruje spełnienie tych wymogów w zakresie sprawozdawczości.
3. 
Szczegółowe warunki finansowe pomocy makrofinansowej Unii określa umowa pożyczki, która ma zostać zawarta między Komisją a Ukrainą.
4. 
Komisja w regularnych odstępach czasu weryfikuje wdrażanie pomocy makrofinansowej Unii, a w szczególności spełnienie wymogów w zakresie sprawozdawczości określonych w protokole ustaleń. Komisja informuje Parlament Europejski i Radę o wynikach tej weryfikacji.
Artykuł  4
1. 
Z zastrzeżeniem wymogów, o których mowa w ust. 2, pomoc makrofinansowa Unii jest udostępniana przez Komisję w jednej transzy, w formie pożyczki. Harmonogram wypłaty transzy ustala Komisja. Transza może być wypłacona w jednej bądź kilku częściach.
2. 
O przekazaniu transzy decyduje Komisja, przy czym jest to uzależnione od jej oceny spełnienia następujących wymogów:
a)
warunku wstępnego określonego w art. 2 ust. 1;
b)
wejścia w życie protokołu ustaleń, który przewiduje ustanowienie systemu sprawozdawczości mającego zastosowanie przez cały okres udzielania pożyczki.
3. 
Jeżeli wymogi określone w ust. 2 nie zostały spełnione, Komisja tymczasowo zawiesza lub anuluje wypłatę pomocy makrofinansowej Unii lub wprowadza stosowne środki na podstawie umowy pożyczki. W takich przypadkach Komisja informuje Parlament Europejski i Radę o przyczynach zawieszenia lub anulowania.
4. 
Pomoc makrofinansowa Unii jest co do zasady wypłacana Narodowemu Bankowi Ukrainy. Środki finansowe Unii mogą zostać wypłacone Ministerstwu Finansów Ukrainy jako beneficjentowi końcowemu, z zastrzeżeniem postanowień uzgodnionych w protokole ustaleń, w tym potwierdzenia pozostających do zaspokojenia potrzeb budżetowych w zakresie finansowania.
Artykuł  5
1. 
Operacje zaciągania i udzielania pożyczek przeprowadza się zgodnie z art. 220 rozporządzenia finansowego.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 220 ust. 5 lit. e) rozporządzenia finansowego Unia może pokryć odsetki w drodze udzielenia dotacji na spłatę odsetek i koszty administracyjne zaciągania i udzielania pożyczek, z wyjątkiem kosztów związanych z wcześniejszą spłatą pożyczki, w odniesieniu do pożyczki udzielanej na podstawie niniejszej decyzji.
3. 
Ukraina może wystąpić z wnioskiem o dotację na spłatę odsetek i pokrycie kosztów administracyjnych przez Unię do końca marca każdego roku.
4. 
W stosownych przypadkach, na zasadzie odstępstwa od art. 220 ust. 2 rozporządzenia finansowego, Komisja może przenieść powiązane pożyczki zaciągnięte w imieniu Unii.
5. 
Komisja informuje Parlament Europejski i Radę o rozwoju sytuacji w zakresie operacji, o których mowa w ust. 2 i 3.
Artykuł  6

W okresie wdrażania pomocy makrofinansowej Unii Komisja ocenia ponownie - w drodze oceny operacyjnej - prawidłowość stosowanych przez Ukrainę uregulowań finansowych, procedur administracyjnych oraz wewnętrznych i zewnętrznych mechanizmów kontroli, które są istotne dla tej pomocy.

Artykuł  7 12

 (uchylony).

Artykuł  8
1. 
Komisję wspomaga komitet. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
2. 
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
Artykuł  9
1. 
Do dnia 30 czerwca każdego roku Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w ramach sprawozdania rocznego ocenę wykonania niniejszej decyzji w poprzednim roku, zawierające ocenę takiego wykonania. Sprawozdanie to zawiera:
a)
analizę postępów poczynionych we wdrażaniu pomocy makrofinansowej Unii;
b)
ocenę sytuacji gospodarczej Ukrainy i jej perspektyw gospodarczych, a także ocenę spełnienia wymogów, o których mowa w art. 3 ust. 1;
c)
informacje o związku pomiędzy wymogami i warunkami określonymi w protokole ustaleń, bieżącą sytuacją makrofinansową Ukrainy a decyzją Komisji o wypłacie transzy pomocy makrofinansowej Unii.
2. 
Nie później niż dwa lata po upływie okresu, na jaki została udostępniona pomoc, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z oceny ex post, zawierające ocenę rezultatów i skuteczności udzielonej pomocy makrofinansowej Unii oraz zakresu, w jakim przyczyniła się ona do osiągnięcia celów tej pomocy.
Artykuł  10

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 lipca 2022 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
Przewodnicząca Przewodniczący
R. METSOLA Z. STANJURA
1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2022 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 12 lipca 2022 r.
2 Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony (Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3).
3 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/313 z dnia 24 lutego 2022 r. w sprawie udzielenia pomocy makrofinansowej Ukrainie (Dz.U. L 55 z 28.2.2022, s. 4).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/947 z dnia 9 czerwca 2021 r. ustanawiające Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - Globalny Wymiar Europy, zmieniające i uchylające decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 466/2014/UE oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 i rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 480/2009 (Dz.U. L 209 z 14.6.2021, s. 1).
7 Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11).
8 Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1).
9 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 18 pkt 1 decyzji nr 2022/1628 z dnia 20 września 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.245.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 września 2022 r.
10 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1628 z dnia 20 września 2022 r. w sprawie udzielenia wyjątkowej pomocy makrofinansowej Ukrainie, wzmocnienia wspólnego funduszu rezerw w drodze gwarancji państw członkowskich oraz szczególnego tworzenia rezerw na niektóre zobowiązania finansowe związane z Ukrainą gwarantowane na podstawie decyzji nr 466/2014/UE, oraz w sprawie zmiany (UE) 2022/1201 (Dz.U. L 245 z 21.9.2022 s. 1).
11 Decyzja Rady 2010/427/UE z dnia 26 lipca 2010 r. określająca organizację i zasady funkcjonowania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (Dz.U. L 201 z 3.8.2010, s. 30).
12 Art. 7 uchylony przez art. 18 pkt 2 decyzji nr 2022/1628 z dnia 20 września 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.245.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 września 2022 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024