a także mając na uwadze, co następuje:(1) Transeuropejski zautomatyzowany błyskawiczny system rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET2) podlega wytycznym Europejskiego Banku Centralnego 2013/47/UE (EBC/2012/27) 2 .
(2) W dniu 20 marca 2018 r. weszła w życie "umowa zbiorowa" podpisana między bankami centralnymi prowadzącymi systemy będące komponentami TARGET2 a centralnymi depozytami papierów wartościowych prowadzącymi działalność na platformie TARGET2-Securities. Umowa ta określa zasady dotyczące przekazywania informacji i zasady dotyczące odpowiedzialności w przypadku niewypłacalności uczestnika tych systemów oraz definiuje wspólny moment wprowadzenia płatności i zleceń przekazania papierów wartościowych, których rozrachunek jest realizowany w tych systemach.
(3) W dniu 6 grudnia 2017 r. Rada Prezesów zatwierdziła projekt konsolidacji T2-T2S, którego celem jest konsolidacja i optymalizacja TARGET2 i TARGET2-Securities (T2S), wykorzystanie najnowocześniejszych metod i innowacji technologicznych, umożliwienie obniżenia łącznych kosztów operacyjnych oraz usprawnienie zarządzania płynnością w ramach różnych usług. Rezultatem projektu konsolidacji T2-T2S jest transeuropejski zautomatyzowany błyskawiczny system rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym nowej generacji (TARGET), umożliwiający rozrachunek transakcji w euro w pieniądzu banku centralnego.
(4) Z dniem 21 listopada 2022 r. TARGET2 powinien zostać zastąpiony przez TARGET. Należy zatem uchylić wytyczne 2013/47/UE (EBC/2012/27).
(5) Podobnie jak w przypadku TARGET2, TARGET powinien być zorganizowany pod względem prawnym jako zbiór systemów płatności, przy czym wszystkie systemy będące komponentami TARGET powinny być w największym możliwym zakresie zharmonizowane.
(6) Podobnie jak w przypadku TARGET2, w TARGET powinny być wyodrębnione trzy oddzielne poziomy zarządzania. Poziomowi 1 (Radzie Prezesów) powinny przysługiwać kompetencje do podejmowania ostatecznych rozstrzygnięć w odniesieniu do TARGET, jak również zadanie ochrony jego funkcji publicznej. Poziomowi 2 (organowi właściwemu w sprawach technicznych i zarządzania operacyjnego) powinny przysługiwać kompetencje pomocnicze w zakresie zarządzania i kierowania TARGET, natomiast poziom 3 (dostarczające krajowe banki centralne) powinien być odpowiedzialny za budowę i prowadzenie systemów TARGET na rzecz Eurosystemu.
(7) TARGET powinien zapewniać centralne zarządzanie płynnością, w tym rozrachunek operacji banku centralnego za pośrednictwem głównych rachunków pieniężnych (rachunków MCA), rozrachunek brutto w czasie rzeczywistym (RTGS) płatności wysokokwotowych za pośrednictwem dedykowanych rachunków pieniężnych (rachunków DCA), rozliczenia pieniężne związane z rozrachunkiem transakcji, kórych przedmiotem są papiery wartościowe za pośrednictwem dedykowanych rachunków pieniężnych T2S (rachunków T2S DCA), rozrachunek płatności natychmiastowych (TIPS) za pośrednictwem dedykowanych rachunków pieniężnych TIPS (rachunków TIPS DCA) oraz rozrachunek systemów zewnętrznych (AS) za pośrednictwem subkont, rachunków technicznych RTGS AS, rachunków funduszu gwarancyjnego AS i rachunków technicznych TIPS AS.
(8) W celu zapewnienia przejrzystości i równego traktowania świadczenie tych usług powinno podlegać zharmonizowanym warunkom uczestnictwa w TARGET, które powinny być zawierane między każdym uczestnikiem TARGET a krajowym bankiem centralnym (KBC) prowadzącym odpowiedni system będący komponentem TARGET.
(9) W celu zwiększenia konkurencyjności TARGET powinien dopuszczać wielu dostawców usług sieciowych odpowiedzialnych za ustanowienie połączenia technicznego z TARGET. Uczestnik TARGET powinien mieć możliwość nawiązania stosunku umownego z wybranym przez siebie dostawcą usług sieciowych w ramach umowy koncesji zawartej między Banca d'Italia jako agentem Eurosystemu a takim dostawcą usług sieciowych, albo z podwykonawcą takiego dostawcy usług sieciowych.
(10) Systemy będące komponentami TARGET2 prowadzone przez odpowiednie BC Eurosystemu zostały zbiorowo wskazane 3 jako systemy płatności o znaczeniu systemowym (SIPS) podlegające rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) 4 . Odpowiednie systemy będące komponentami TARGET, jako systemy płatności zastępujące wspomniane systemy będące komponentami TARGET2, również powinny podlegać postanowieniom rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) i spełniać wymogi dotyczące nadzoru systemowego określone w tym rozporządzeniu.
(11) TARGET ma kluczowe znaczenie dla realizacji określonych podstawowych zadań Eurosystemu, tj. prowadzenia polityki pieniężnej Unii oraz wspierania sprawnego funkcjonowania systemów płatności.
(12) Systemy będące komponentami TARGET są następcami prawnymi odpowiednich systemów będących komponentami TARGET2,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
1 Tytuł wytycznych zmieniony przez sprostowanie z dnia 3 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.195.54).
2 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego 2013/47/UE z dnia 5 grudnia 2012 r. w sprawie transeuropejskiego zautomatyzowanego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET2) (EBC/2012/27) (Dz.U. L 30 z 30.1.2013, s. 1).
3 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego 2014/533/UE z dnia 13 sierpnia 2014 r. w sprawie identyfikacji TARGET2 jako systemu płatności o znaczeniu systemowym zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 795/2014 w sprawie wymogów nadzorczych w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym (EBC/2014/35) (Dz.U. L 245 z 20.8.2014, s. 5).
4 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 795/2014 z dnia 3 lipca 2014 r. w sprawie wymogów nadzorczych w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym (EBC/2014/28) (Dz.U. L 217 z 23.7.2014, s. 16).
5 Art. 2 pkt 28) zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a wytycznych nr EBC/2023/22 (2023/2415) z dnia 7 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2415) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.
6 Art. 2 pkt 43) zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b wytycznych nr EBC/2023/22 (2023/2415) z dnia 7 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2415) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.
7 Dyrektywa 98/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 maja 1998 r. w sprawie zamknięcia rozliczeń w systemach płatności i rozrachunku papierów wartościowych (Dz.U. L 166 z 11.6.1998, s. 45).
8 Art. 3 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2023/22 (2023/2415) z dnia 7 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2415) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.
9 Art. 9 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 wytycznych nr EBC/2023/22 (2023/2415) z dnia 7 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2415) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.
10 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 z dnia 22 stycznia 2021 r. w sprawie stosowania wymogów dotyczących utrzymywania rezerwy obowiązkowej (EBC/2021/1) (Dz.U. L 73 z 3.3.2021, s. 1).
11 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
12 Art. 19 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 4 wytycznych nr EBC/2023/22 (2023/2415) z dnia 7 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2415) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.
13 Art. 24 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2022/39 (2022/2250) z dnia 9 listopada 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.295.50) zmieniających nin. wytyczne z dniem 16 listopada 2022 r.
14 Art. 25 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a wytycznych nr EBC/2022/39 (2022/2250) z dnia 9 listopada 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.295.50) zmieniających nin. wytyczne z dniem 16 listopada 2022 r.
15 Art. 25 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b wytycznych nr EBC/2022/39 (2022/2250) z dnia 9 listopada 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.295.50) zmieniających nin. wytyczne z dniem 16 listopada 2022 r.
16 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 5 wytycznych nr EBC/2023/22 (2023/2415) z dnia 7 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2415) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.
17 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).
18 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/671 z dnia 9 kwietnia 2019 r. w sprawie krajowych operacji zarządzania aktywami i pasywami przez krajowe banki centralne (EBC/2019/7) (Dz.U. L 113 z 29.04.2019, s. 11).
19 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2531/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące stosowania stóp rezerw obowiązkowych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 1).
20 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 z dnia 15 października 2019 r. w sprawie oprocentowania nadwyżek rezerw oraz niektórych depozytów (EBC/2019/31) (Dz.U. L 267 z 21.10.2019, s. 12).
21 Zgodnie z kalendarzem mającym zastosowanie w miejscu siedziby EBC.
22 Zgodnie z kalendarzem mającym zastosowanie w miejscu siedziby EBC.
23 Zgodnie z kalendarzem mającym zastosowanie w miejscu siedziby EBC.
24 Zgodnie z kalendarzem mającym zastosowanie w miejscu siedziby EBC.
25 Stosuje się również do rachunków technicznych RTGS AS, subkont i rachunków funduszu gwarancyjnego AS.
26 Stosuje się również do rachunków technicznych TIPS AS.
27 Bez względu na to, czy jest to rachunek RTGS DCA, rachunek techniczny RTGS AS, czy rachunek funduszu gwarancyjnego AS.
28 Bez względu na to, czy jest to rachunek RTGS DCA, rachunek techniczny RTGS AS, czy rachunek funduszu gwarancyjnego AS.
29 Zasada wiedzy koniecznej (need-to-know principle) odnosi się do identyfikacji zbioru informacji, do których dana osoba potrzebuje mieć dostęp w celu wykonywania swoich obowiązków.
30 Zasada najmniejszego uprzywilejowania odnosi się do dostosowania profilu dostępu danego podmiotu do systemu informatycznego do jego roli biznesowej.
31 W bieżącym kontekście przez dostawcę należy rozumieć każdą osobę trzecią (i jej personel), którą łączy z instytucją umowa o świadczenie usług, na mocy której osobie trzeciej (i jej personelowi) przyznaje się dostęp, zdalny lub na terenie obiektu, do informacji, systemów informatycznych lub infrastruktury służącej przetwarzaniu informacji instytucji w zakresie lub w związku z zakresem wynikającym z dokonywania samocertyfikacji dotyczącej TARGET.
32 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 6 wytycznych nr EBC/2023/22 (2023/2415) z dnia 7 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2415) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.
33 Załącznik III zmieniony przez art. 1 pkt 7 wytycznych nr EBC/2023/22 (2023/2415) z dnia 7 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2415) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.
34 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1126/2008 z dnia 3 listopada 2008 r. przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 320 z 29.11.2008, s. 1).
35 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
36 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).
37 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
38 Rozporządzenie Rady (WE) nr 3603/93 z dnia 13 grudnia 1993 r. określające definicje w celu zastosowania zakazów określonych w art. 104 i 104b ust. 1 Traktatu (Dz.U. L 332 z 31.12.1993, s. 1).