Rozporządzenie wykonawcze 2022/918 określające specyfikacje techniczne wymogów dotyczących danych w odniesieniu do tematu "Globalne łańcuchy wartości" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/918
z dnia 13 czerwca 2022 r.
określające specyfikacje techniczne wymogów dotyczących danych w odniesieniu do tematu "Globalne łańcuchy wartości" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie europejskiej statystyki gospodarczej uchylające 10 aktów prawnych w dziedzinie statystyki gospodarczej 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 1 i art. 17 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby, zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia (UE) 2019/2152, co trzy lata opracować porównywalne i zharmonizowane dane na temat globalnych łańcuchów wartości, o których mowa w załączniku I do tego rozporządzenia, oraz aby zapewnić właściwe wdrożenie tematu "globalne łańcuchy wartości" przez państwa członkowskie, Komisja powinna określić zmienne, jednostkę miary, populację statystyczną, klasyfikacje i podziały, terminy przekazywania danych, pierwszy okres referencyjny oraz termin przedstawienia sprawozdania dotyczącego jakości.

(2) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W odniesieniu do tematu "Globalne łańcuchy wartości", o którym mowa w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2152, państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane za okres referencyjny zgodnie z załącznikiem do tego rozporządzenia.

Artykuł  2

Sporządzane co trzy lata sprawozdanie dotyczące jakości w odniesieniu do tematu "Globalne łańcuchy wartości" przekazuje się w ciągu 24 miesięcy od zakończenia ostatniego roku danego okresu referencyjnego.

Artykuł  2a  2  

Środki przejściowe dotyczące prognozowania wstecznego

W odniesieniu do okresu referencyjnego 2021-2023, oprócz danych już dostarczanych na podstawie NACE Rev. 2 określonej w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3  w wersji obowiązującej przed datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/137 4  ("pierw- pierwotna NACE Rev. 2"), państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane dotyczące globalnych łańcuchów wartości, o których mowa w załączniku, na podstawie NACE Rev. 2.1 określonej w załączniku I do zmienionego rozporządzenia (WE) nr 1893/2006. Dane te przekazuje się Komisji (Eurostatowi) najpóźniej do dnia 30 września 2029 r.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN

ZAŁĄCZNIK(5 )

Specyfikacje techniczne wymogów dotyczących danych w odniesieniu do tematu "Globalne łańcuchy wartości"

Zakres (szczegółowe informacje na temat globalnych łańcuchów wartości) Zmienna
(i) Funkcje biznesowe 1. Liczba pracowników oraz osób pracujących na własny rachunek
(ii) Globalne łańcuchy wartości 2. Liczba przedsiębiorstw kupujących towary z zagranicy
3. Liczba przedsiębiorstw dostarczających towary za granicę
4. Liczba przedsiębiorstw kupujących usługi za granicą
5. Liczba przedsiębiorstw świadczących usługi za granicą
(iii) Sourcing międzynarodowy 6. Liczba przedsiębiorstw korzystających z sourcingu międzynarodowego
7. Liczba miejsc pracy utworzonych w przedsiębiorstwie dzięki sour- cingowi międzynarodowemu
8. Liczba miejsc pracy utraconych (lub przeniesionych za granicę) w wyniku sourcingu międzynarodowego
9. Liczba przedsiębiorstw, które korzystały lub rozważały korzystanie z sourcingu międzynarodowego
(iv) Zdarzenia wpływające na rozwiązania w zakresie globalnych łańcuchów wartości 10. Liczba aktywnych przedsiębiorstw
Zmienne 2, 3, 4 i 5 dotyczą wyłącznie przedsiębiorstw, dla których wartość co najmniej jednego rodzaju nabytych za granicą towarów lub usług (zmienne 2 i 4), lub wartość towarów dostarczonych lub usług świadczonych za granicą (zmienne 3 i 5) w ostatnim roku okresu referencyjnego przekroczyła 100 000 EUR. Nie gromadzi się danych dotyczących przedsiębiorstw, dla których wyżej wymieniona wartość odpowiedniej zmiennej jest niższa niż 100 000 EUR.
Jednostka miary Wartość bezwzględna
Populacja statystyczna Dla wszystkich zmiennych: producenci rynkowi sekcji B-O NACE, dla których liczba pracowników oraz osób pracujących na własny rachunek w ostatnim roku okresu referencyjnego była większa lub równa 50.
Podziały Zmienna 1 - Liczba pracowników oraz osób pracujących na własny rachunek:

Dane należy przedstawić jako połączenie wszystkich określonych poniżej podziałów.

1. Podział według działalności

- Zagregowane dane sekcji NACE:

- Suma B + C + D + E + F + G + H + I + J + K + L + M + N + O (Przemysł, budownictwo i usługi biznesowe)

- B + C + D + E + F (Przemysł i budownictwo)

- G + H + I + J + K + L + M + N + O (Usługi biznesowe)

2. Podział według funkcji biznesowych:

- Suma - wszystkie funkcje biznesowe

- Podstawowe funkcje biznesowe

- Wspierające funkcje biznesowe

- Produkcja towarów

- Transport, logistyka i magazynowanie

- Marketing, sprzedaż i usługi posprzedażowe

- Technologia informacyjna

- Zarządzanie i administracja

- Inżynieria i związane z nią usługi techniczne

- Badania i rozwój

- Inne funkcje biznesowe

3. Podział na klasy wielkości według liczby pracowników i osób pracujących na własny rachunek:

Podać wyłącznie w odniesieniu do: sumy B + C + D + E + F + G + H + I + J + K + L + M + N + O (Przemysł, budownictwo i usługi biznesowe) i wyłącznie dla: sumy wszystkich funkcji biznesowych, podstawowych funkcji biznesowych i wspierających funkcji biznesowych.

- Suma - 50 i więcej pracowników i osób pracujących na własny rachunek

- Średnie przedsiębiorstwa - 50-249 pracowników i osób pracujących na własny rachunek

- Duże przedsiębiorstwa - 250 i pracowników i osób pracujących na własny rachunek

Zmienna 2 - Liczba przedsiębiorstw kupujących towary z zagranicy:

Dane należy przedstawić jako połączenie wszystkich określonych poniżej podziałów.

1. Podział według działalności

- Taki sam jak w przypadku zmiennej 1

2. Podział według rodzaju kupowanych towarów

- Surowce wykorzystywane we własnym procesie produkcji

- Części składowe własnych produktów

- Maszyny i pozostałe urządzenia techniczne używane przez własne przedsiębiorstwo

- Towary zaprojektowane przez własne przedsiębiorstwo do odsprzedaży na rynku krajowym lub zagranicznym

- Towary zaprojektowane przez inne przedsiębiorstwo do odsprzedaży na rynku krajowym lub zagranicznym

- Inne towary

- Suma

3. Podział według regionów geograficznych

- Państwa członkowskie

- Państwa europejskie inne niż państwa członkowskie

- Państwa pozaeuropejskie

- Państwa pozaunijne (państwa inne niż państwa członkowskie)

- Suma

Zmienna 3 - Liczba przedsiębiorstw dostarczających towary za granicę:

Dane należy przedstawić jako połączenie wszystkich określonych poniżej podziałów.

1. Podział według działalności

- Taki sam jak w przypadku zmiennej 1

2. Podział według rodzaju dostarczanych towarów

- Surowce wykorzystywane przez zagranicznych klientów w ich własnym procesie produkcji

- Części składowe wykorzystywane przez zagranicznych klientów w ich własnych produktach

- Maszyny i pozostałe urządzenia techniczne używane przez zagranicznych klientów

- Towary końcowe zaprojektowane przez własne przedsiębiorstwo w celu odsprzedaży

- Towary końcowe zaprojektowane przez inne przedsiębiorstwo w celu odsprzedaży

- Inne towary

- Suma

3. Podział według regionów geograficznych

- Taki sam jak w przypadku zmiennej 2

Zmienna 4 - Liczba przedsiębiorstw kupujących usługi za granicą oraz Zmienna 5 -

Liczba przedsiębiorstw świadczących usługi za granicą

Dane należy przedstawić jako połączenie wszystkich określonych poniżej podziałów.

1. Podział według działalności

- Taki sam jak w przypadku zmiennej 1

2. Podział według rodzaju usług

- Transport, logistyka i magazynowanie

- Marketing, sprzedaż i usługi posprzedażowe

- Usługi w zakresie technologii informacyjnej

- Zarządzanie i administracja

- Inżynieria i związane z nią usługi techniczne

- Badania i rozwój

- Inne rodzaje usług

- Suma

3. Podział według regionów geograficznych

- Taki sam jak w przypadku zmiennej 2

Zmienna 6 - Liczba przedsiębiorstw korzystających z sourcingu międzynarodowego:

A. Podział według działalności i klas wielkości

Dane należy przedstawić jako połączenie wszystkich określonych poniżej podziałów.

1. Podział według działalności

- Taki sam jak w przypadku zmiennej 1

Wyłącznie dla całej klasy wielkości (suma - 50 i więcej pracowników oraz osób pracujących na własny rachunek):

- Sekcje NACE: B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O

2. Podział na klasy wielkości według liczby pracowników i osób pracujących na własny rachunek

- Taki sam jak w przypadku zmiennej 1

B. Podział według funkcji biznesowych i rodzaju partnerów handlowych

Dane należy przedstawić jako połączenie wszystkich określonych poniżej podziałów.

1. Podział według funkcji biznesowych

- Taki sam jak w przypadku zmiennej 1

2. Podział według rodzaju partnerów handlowych

- Suma - wszyscy partnerzy handlowi

- Outsourcing - partner handlowy spoza własnej grupy przedsiębiorstw

- Insourcing - partner handlowy w ramach własnej grupy przedsiębiorstw

C. Podział według funkcji biznesowych i regionów geograficznych

Dane należy przedstawić jako połączenie wszystkich określonych poniżej podziałów.

1. Podział według funkcji biznesowych

- Taki sam jak w przypadku zmiennej 1

2. Podział według regionów geograficznych

- Państwa członkowskie

- Państwa pozaunijne (państwa inne niż państwa członkowskie)

- Zjednoczone Królestwo

- Państwa europejskie inne niż państwa członkowskie

- Chiny

- Indie

- Inne kraje Azji i Oceania

- USA i Kanada

- Ameryka Środkowa i Południowa

- Afryka

- Suma

Zmienna 7 - Liczba miejsc pracy utworzonych w przedsiębiorstwie dzięki sourcin- gowi międzynarodowemu:

A. Podział według działalności

- Taki sam jak w przypadku zmiennej 1

B. Podział według funkcji biznesowych

- Taki sam jak w przypadku zmiennej 1

C. Podział według kwalifikacji wymaganych w miejscu pracy

- Suma

- Miejsca pracy wymagające wysokich kwalifikacji

- Miejsca pracy niewymagające wysokich kwalifikacji

Zmienna 8 - Liczba miejsc pracy utraconych (lub przeniesionych za granicę) w wyniku sourcingu międzynarodowego:

A. Podział według działalności

- Taki sam jak w przypadku zmiennej 1

B. Podział według funkcji biznesowych

- Taki sam jak w przypadku zmiennej 1

C. Podział według kwalifikacji wymaganych w miejscu pracy

- Taki sam jak w przypadku zmiennej 7

Zmienna 9 - Liczba przedsiębiorstw, które korzystały lub rozważały korzystanie z sourcingu międzynarodowego:

A. Podział według motywacji do korzystania z sourcingu międzynarodowego i według znaczenia czynników

Dane należy przedstawić jako połączenie wszystkich określonych poniżej podziałów.

1. Podział według motywacji do korzystania z sourcingu międzynarodowego

- Zmniejszenie kosztów pracy

- Zmniejszenie kosztów innych niż koszty pracy

- Dostęp do nowych rynków

- Niedobór wykwalifikowanych pracowników w kraju rezydencji

- Dostęp do specjalistycznej wiedzy/technologii

- Poprawa jakości lub wprowadzenie nowych produktów

- Koncentracja na głównych obszarach działalności

- Skrócenie czasu dostawy

- Decyzje strategiczne podjęte przez jednostkę dominującą grupy

- Korzystne dla przedsiębiorstwa zagraniczne regulacje prawne (np. mniej restrykcyjne przepisy dotyczące ochrony środowiska, korzystny system podatkowy)

- Czynniki uwzględniające niedawne wydarzenia oraz inne czynniki bieżące (maksymalnie trzy elementy)

2. Podział według znaczenia czynników

- Bardzo ważne

- Umiarkowanie ważne

- Nieważne

- Nie dotyczy/nie wiadomo

B. Podział według barier dla korzystania z sourcingu międzynarodowego i według znaczenia czynników

Dane należy przedstawić jako połączenie wszystkich określonych poniżej podziałów.

1. Podział według barier dla korzystania z sourcingu międzynarodowego

- Bariery prawne lub administracyjne

- Kwestie podatkowe

- Taryfy i bariery handlowe

- Dostęp do finansowania lub inne ograniczenia finansowe

- Bariery językowe lub kulturowe

- Potrzeba nieoddalania się od istniejących klientów w [kraju rezydencji]

- Trudności ze znalezieniem potencjalnych/odpowiednich usługodawców za granicą

- Wątpliwości co do jakości produktów/usług, które miałyby być oferowane za granicą

- Niedobór wykwalifikowanych pracowników za granicą

- Obawy pracowników (w tym związków zawodowych)

- Ogólne obawy związane z sourcingiem przekraczają oczekiwane korzyści

- Bariery i czynniki uwzględniające niedawne wydarzenia oraz inne bariery i czynniki bieżące (maksymalnie trzy elementy)

2. Podział według znaczenia czynników

- Taki sam jak w przypadku zmiennej 9, podziału A

Zmienna 10 - Liczba aktywnych przedsiębiorstw:

Dane należy przedstawić jako połączenie wszystkich określonych poniżej podziałów.

1. Podział według zdarzeń lub kwestii wpływających na rozwiązania w zakresie globalnych łańcuchów wartości przedsiębiorstwa:

- Aktualne zdarzenia lub kwestie wpływające na nabywanie towarów lub dostęp do usług

- Aktualne zdarzenia lub kwestie wpływające na przemieszczanie towarów i personelu za granicę

- Aktualne zdarzenia lub kwestie wpływające na międzynarodową działalność w zakresie sourcingu i back-sourcingu

- Inne aktualne zdarzenia lub kwestie wpływające na rozwiązania w zakresie globalnych łańcuchów wartości

Podział ten koncentruje się na aktualnych zdarzeniach lub kwestiach, które mogą mieć wpływ na rozwiązania w zakresie globalnych łańcuchów wartości, i nie może zawierać więcej niż 15 elementów.

2. Podział według znaczenia czynników

- Taki sam jak w przypadku zmiennej 9, podziału A

Termin przekazania danych T + 21 miesięcy
Pierwszy okres referencyjny, w odniesieniu do którego obowiązują specyfikacje zawarte w niniejszej tabeli 2024-2026
Uproszczenia Zasada 1 %
i inne specyfikacje Zasada 1 % może być stosowana. Kompilowanie zmiennych na podstawie niniejszego rozporządzenia nie jest konieczne, jeżeli wkład państwa członkowskiego - w odniesieniu do liczby przedsiębiorstw, w których liczba pracowników i osób pracujących na własny rachunek wynosi co najmniej 50 - na zagregowanym poziomie B-O NACE, za ostatni rok referencyjny, dla którego dostępne są dane w momencie T-18 miesięcy, wynosi mniej niż 1 % wartości całkowitej dla UE.

Gromadzenie danych

Następujące dane dotyczące przedsiębiorstw gromadzi się lub pozyskuje z rejestrów albo z innych statystycznych lub administracyjnych źródeł danych:

- określenie głównej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa na koniec ostatniego roku okresu referencyjnego (roku T),

- liczba pracowników i osób pracujących na własny rachunek w ostatnim roku okresu referencyjnego (roku T) oraz

- informacje na temat uczestnictwa w grupie przedsiębiorstw.

Inne dane (takie jak podstawowa funkcja biznesowa przedsiębiorstwa) także można gromadzić lub pozyskiwać z rejestrów albo innych statystycznych lub administracyjnych źródeł danych, zamiast z badania dotyczącego globalnych łańcuchów wartości.

Dalsze definicje zmiennych, podziały oraz zalecenia metodologiczne znajdują się w instrukcji dla kompilatorów danych w temacie globalnych łańcuchów wartości (1)

(1)https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-manuals-and-guidelines/w/ks-gq-23-017.
1 Dz.U. L 327 z 17.12.2019, s. 1.
2 Art. 2a dodany przez art. 2 pkt 1 rozporządzenia nr 2024/1840 z dnia 27 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1840) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2024 r.
3 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1893/oj).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/137 z dnia 10 października 2022 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 (Dz.U. L 19 z 20.1.2023, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/137/ oj).";
5 Załącznik zmieniony przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 2024/1840 z dnia 27 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1840) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2024 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.159.43

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/918 określające specyfikacje techniczne wymogów dotyczących danych w odniesieniu do tematu "Globalne łańcuchy wartości" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152
Data aktu: 13/06/2022
Data ogłoszenia: 14/06/2022
Data wejścia w życie: 04/07/2022