uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych i uchylające dyrektywę 2001/82/WE 1 , w szczególności jego art. 55 ust. 3,
(1) Zgodnie z wymogiem określonym w art. 55 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/6 Europejska Agencja Leków ("Agencja") tworzy i, we współpracy z państwami członkowskimi, prowadzi unijną bazę danych dotyczących weterynaryjnych produktów leczniczych ("unijna baza danych produktów").
(2) Na mocy art. 55 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/6 Komisja jest zobowiązana przyjmować, w drodze aktów wykonawczych, niezbędne środki i ustalenia praktyczne w zakresie utworzenia i prowadzenia unijnej bazy danych produktów.
(3) Unijna baza danych produktów ma na celu usprawnienie jednolitego rynku przez dostarczanie informacji dotyczących weterynaryjnych produktów leczniczych dostępnych w państwach członkowskich oraz umożliwianie pracownikom służby zdrowia pozyskiwanie informacji na temat weterynaryjnych produktów leczniczych, które można rozważyć przy opracowywaniu ewentualnych alternatywnych sposobów leczenia, w przypadku gdy w danym państwie członkowskim nie ma odpowiedniego weterynaryjnego produktu leczniczego dopuszczonego do obrotu.
(4) Unijna baza danych produktów powinna przyczynić się do zwiększenia ogólnej przejrzystości przez zapewnienie ogółowi społeczeństwa jak najszerszego dostępu do zawartych w niej informacji - po usunięciu informacji objętych tajemnicą handlową i danych osobowych przez właściwe organy.
(5) Unijna baza danych produktów powinna zawierać zharmonizowane i spójne dane dotyczące jakości, oferować możliwości zapewnienia interoperacyjności z innymi krajowymi i unijnymi systemami informatycznymi, w których wykorzystuje się dane dotyczące weterynaryjnych produktów leczniczych, oraz umożliwić zintegrowanie działań sieci regulacyjnej.
(6) W rozporządzeniu (UE) 2019/6 przewidziano również utworzenie innych baz danych. Aby zapewnić interoperacyj- ność oraz umożliwić połączenie unijnej bazy danych produktów z tymi bazami danych, należy zharmonizować strukturę danych między poszczególnymi systemami z wykorzystaniem tych samych danych referencyjnych.
(7) Unijna baza danych produktów powinna być funkcjonalna i gotowa do użytku od dnia rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2019/6 (28 stycznia 2022 r.) w celu uruchomienia procesów regulacyjnych przewidzianych w tym rozporządzeniu. Powinna również zapewniać możliwość dostosowania jej do zmian zachodzących w ramach sieci regulacyjnej oraz postępu technicznego i naukowego, a także spełniać potrzeby regulacyjnych modeli operacyjnych w miarę ich rozwoju. Wymaga to zastosowania przy jej tworzeniu i prowadzeniu podejścia przyrostowego. Do dnia rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2019/6 Agencja powinna zapewnić, aby unijna baza danych produktów spełniała co najmniej wszystkie wymogi dotyczące funkcjonalności wynikające z tego rozporządzenia. Po tej dacie Agencja powinna w dalszym ciągu opracowywać dodatkowe funkcje, w tym takie, które mogą przyczynić się do dalszego zmniejszenia obciążenia administracyjnego oraz harmonizacji procesów w całej sieci regulacyjnej.
(8) W celu zmniejszenia obciążenia administracyjnego właściwych organów należy zezwolić, aby przekazywanie Agencji przez właściwe organy początkowego wkładu w postaci informacji dotyczących wszystkich weterynaryjnych produktów leczniczych odbywało się etapami.
(9) Unijna baza danych produktów powinna składać się z wzajemnie powiązanych komponentów, co pozwoli na kompleksowe i jednolite zarządzanie informacjami, które będą w niej przechowywane. Należy w niej również zapewnić możliwość otrzymywania aktualnych informacji z istniejących katalogów terminów prowadzonych przez Agencję. W związku z tym należy ją rozumieć jako system baz danych, a nie osobne rozwiązanie informatyczne.
(10) Unijną bazę danych produktów należy opracować z myślą o uniknięciu powielania danych wprowadzanych do różnych systemów Unii. Takie podejście powinno zapewnić funkcjonowanie jednego źródła dla każdego rodzaju dostarczanych informacji oraz wprowadzanie danych tylko raz w celu zmniejszenia nadmiernego obciążenia administracyjnego i ograniczenia ryzyka braku spójności. Unijna baza danych produktów powinna zawierać najnowsze i prawidłowe zbiory danych. W tym celu w ramach unijnej bazy danych produktów należy publikować najnowsze zbiory danych, aby umożliwić właściwym organom zachowanie spójności i synchronizacji odnośnych systemów krajowych z unijną bazą danych produktów. Należy także umożliwić właściwym organom, Komisji i posiadaczom pozwoleń na dopuszczenie do obrotu korzystanie z ich własnych systemów w celu aktualizowania unijnej bazy danych produktów stosownie do potrzeb.
(11) W możliwie największym stopniu dane i dokumenty zawarte w unijnej bazie danych produktów powinny mieć format nadający się do odczytu maszynowego. Nie wszystkie dokumenty wymagane na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/6 mogą być jednak dostępne w takim formacie, co w szczególności dotyczy dokumentów przedkładanych przez właściwe organy w postaci początkowego wkładu do unijnej bazy danych produktów. W związku z tym należy wprowadzić szczególne ustalenia dotyczące dokumentów, które właściwe organy mają przekazać w ramach początkowego wkładu danych państw członkowskich dotyczącego weterynaryjnych produktów leczniczych.
(12) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/17 2 niektóre zmiany niewymagające oceny będą skutkowały wprowadzeniem zmian w zbiorach danych zawartych w unijnej bazie danych produktów, a niektóre nie. Oba rodzaje zmian mogą także wymagać przedstawienia dokumentacji uzupełniającej. Posiadacze pozwoleń na dopuszczenie do obrotu powinni wprowadzać wszystkie takie zmiany, które powinny być rejestrowane w unijnej bazie danych produktów w celu ich zatwierdzenia lub odrzucenia przez właściwe organy, jak określono w art. 61 rozporządzenia (UE) 2019/6. W unijnej bazie danych produktów należy również zapewnić możliwość rejestrowania kolejnych zmian przez posiadaczy pozwoleń na dopuszczenie do obrotu, zanim uprzednio zarejestrowane zmiany zostaną przetworzone przez właściwe organy. Ponadto proces regulacyjny umożliwia jednoczesne składanie wniosków dotyczących zmian wymagających oceny, przetwarzanie i grupowanie takich zmian, a także podział pracy w odniesieniu do takich zmian. W związku z tym unijna baza danych produktów powinna wspomagać właściwe organy w przyjmowaniu równoległych zmian.
(13) Różne podmioty powinny mieć przyznany różny poziom dostępu do unijnej bazy danych produktów, jak określono w art. 56 rozporządzenia (UE) 2019/6. W związku z powyższym, zanim unijna baza danych produktów zostanie uruchomiona, Agencja, we współpracy z właściwymi organami i Komisją oraz w porozumieniu z posiadaczami pozwoleń na dopuszczenie do obrotu, powinna opracować i stosować szczegółowe zasady dostępu. Powinno to umożliwić podmiotom wypełnianie zobowiązań nałożonych na nie w rozporządzeniu (UE) 2019/6, przy jednoczesnej ochronie informacji objętych tajemnicą handlową i danych osobowych, a tym samym powinno zapewnić różny poziom dostępu do procesów unijnej bazy danych produktów.
(14) Należy zapewnić ciągłość na wypadek utraty dostępności unijnej bazy danych produktów lub któregokolwiek z jej komponentów. W związku z powyższym, zanim unijna baza danych produktów zostanie uruchomiona, Agencja powinna opracować i zastosować odpowiednie ustalenia dotyczące nieprzewidzianych okoliczności.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Weterynaryjnych Produktów Leczniczych, o którym mowa w art. 145 rozporządzenia (UE) 2019/6,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.7.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/16 ustanawiające niezbędne środki i ustalenia praktyczne w zakresie unijnej bazy danych dotyczących weterynaryjnych produktów leczniczych (unijnej bazy danych produktów) |
| Data aktu: | 08/01/2021 |
| Data ogłoszenia: | 11/01/2021 |
| Data wejścia w życie: | 31/01/2021 |