uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności 1 , w szczególności jego art. 29 ust. 4 lit. a) i art. 30 ust. 2,
(1) Celem Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności ("Instrument") jest zapewnienie skutecznego i znaczącego wsparcia finansowego na rzecz szybszej realizacji zrównoważonych reform i związanych z nimi inwestycji publicznych w państwach członkowskich. Instrument jest specjalnym narzędziem opracowanym w celu złagodzenia negatywnych skutków i konsekwencji kryzysu związanego z COVID-19 w Unii.
(2) Zgodnie z art. 29 rozporządzenia (UE) 2021/241 wdrażanie Instrumentu należy monitorować i oceniać za pomocą wspólnych wskaźników. Wskaźniki te mają być stosowane do celów sprawozdawczości dotyczącej postępów oraz do celów monitorowania i oceny Instrumentu pod kątem osiągania celów ogólnych i szczegółowych, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2021/241. Państwa członkowskie mają składać Komisji sprawozdania dotyczące wspólnych wskaźników.
(3) Zgodnie z art. 30 rozporządzenia (UE) 2021/241 system sprawozdawczości dotyczącej osiągnięcia celów Instrumentu ma przybrać formę tabeli wyników w zakresie odbudowy i zwiększania odporności ("tabela wyników"). Tabela wyników ma przedstawiać postępy w realizacji planów odbudowy i zwiększania odporności państw członkowskich w każdym z sześciu filarów zakresu stosowania Instrumentu określonych w art. 3 rozporządzenia oraz w odniesieniu do wspólnych wskaźników. Tabela wyników ma być publicznie dostępna na stronie internetowej lub na portalu internetowym i powinna być aktualizowana dwa razy w roku.
(4) Artykuły 29 i 30 rozporządzenia (UE) 2021/241 są ściśle powiązane, ponieważ wspólne wskaźniki będą stanowić znaczną część treści tabeli wyników, zgodnie z art. 30 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/241. W celu zapewnienia spójności między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, ułatwienia państwom członkowskim uzyskania pełnego obrazu wymogów sprawozdawczych oraz ułatwienia stosowania tego rozporządzenia konieczne jest zawarcie przepisów uzupełniających te artykuły w jednym rozporządzeniu delegowanym.
(5) Tabela wyników ma na celu przejrzyste dostarczanie syntetycznych informacji na temat postępów we wdrażaniu Instrumentu oraz krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności zatwierdzonych w drodze odpowiednich decyzji wykonawczych Rady. Ma służyć jako podstawa dialogu z Parlamentem Europejskim w sprawie odbudowy i zwiększania odporności, o którym to dialogu mowa w art. 26 rozporządzenia (UE) 2021/241.
(6) Zgodnie z art. 27 rozporządzenia (UE) 2021/241 państwa członkowskie mają dwa razy w roku składać sprawozdania w ramach europejskiego semestru na temat postępów w realizacji ich planów odbudowy i zwiększania odporności oraz na temat wspólnych wskaźników. Aby tabela wyników była aktualizowana o najnowsze dostępne dane i według tego samego harmonogramu dla wszystkich państw członkowskich, co zapewni tym samym równe traktowanie, takie sprawozdania powinny być składane w tym samym czasie przez wszystkie państwa członkowskie, zgodnie z harmonogramem europejskiego semestru.
(7) Wykaz wspólnych wskaźników w załączniku w założeniu odnosi się do wszystkich planów odbudowy i zwiększania odporności, ale sprawozdawczość państwa członkowskiego dotycząca konkretnego wspólnego wskaźnika jest adekwatna tylko w zakresie, w jakim w jego planie istnieją odpowiednie środki. Komisja i zainteresowane państwo członkowskie powinny omówić brak związku wspólnego wskaźnika z danym planem odbudowy i zwiększania odporności. Biorąc pod uwagę, że każdy wspólny wskaźnik jest ogólnie adekwatny dla znacznej większości państw członkowskich, oczekuje się, że każde państwo członkowskie powinno składać sprawozdania na temat większości wskaźników.
(8) Wspólne wskaźniki powinny być określone wystarczająco szczegółowo, aby zapewnić porównywalność danych gromadzonych przez państwa członkowskie i możliwość ich agregacji w celu przedstawienia wdrażania Instrumentu na poziomie Unii. Jeżeli wspólne wskaźniki one przedstawiane na poziomie poszczególnych państw członkowskich, powinny one być prezentowane w ujęciu względnym i w oparciu również o dane z Eurostatu, aby uniknąć mylących porównań między państwami członkowskimi ze względu na różną wielkość lub charakter planów odbudowy i zwiększania odporności.
(9) Zgodnie z art. 28 rozporządzenia (UE) 2021/241 Komisja i zainteresowane państwa członkowskie mają sprzyjać powstawaniu synergii i zapewnić skuteczną koordynację między Instrumentem a innymi programami i instrumentami unijnymi. Z tego względu wskaźniki zawarte w tabeli wyników powinny być możliwie najbardziej spójne ze wskaźnikami stosowanymi w przypadku innych funduszy unijnych.
(10) Zgodnie z art. 29 rozporządzenia (UE) 2021/241 monitorowanie wdrażania ma być ukierunkowane i proporcjonalne do działań prowadzonych w ramach Instrumentu. System sprawozdawczości dotyczącej osiągnięcia celów, wprowadzony przez Komisję, powinien zatem zapewniać wydajne, skuteczne i terminowe gromadzenie danych na potrzeby monitorowania wdrażania działań i ich rezultatów. W tym celu na odbiorców środków unijnych należy nałożyć proporcjonalne wymogi dotyczące sprawozdawczości.
(11) Pozostałe elementy tabeli wyników powinny zostać opracowane przez Komisję na podstawie informacji zebranych podczas procesu monitorowania wdrażania planów odbudowy i zwiększania odporności oraz Instrumentu. Powinno to zapewnić porównywalność danych.
(12) Ze względu na fakt, że tabela wyników powinna zacząć funkcjonować do dnia 31 grudnia 2021 r., oraz aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.429.83 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/2106 w sprawie uzupełnienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności przez określenie wspólnych wskaźników oraz szczegółowych elementów tabeli wyników w zakresie odbudowy i zwiększania odporności |
| Data aktu: | 28/09/2021 |
| Data ogłoszenia: | 01/12/2021 |
| Data wejścia w życie: | 02/12/2021 |