uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 7,
(1) W następstwie trzech wspólnych rekomendacji przedstawionych Komisji w 2016 r. przez szereg państw członkowskich mających bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w Morzu Śródziemnym (Grecja, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Włochy, Cypr, Malta i Słowenia) rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/86 2 ustanowiono plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych w wodach Morza Śródziemnego, mający zastosowanie od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. Te trzy wspólne rekomendacje dotyczyły odpowiednio zachodniego Morza Śródziemnego, Morza Adriatyckiego i południowowschodniego Morza Śródziemnego.
(2) Aby uniknąć nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, rozporządzeniem delegowanym (UE) 2017/86 wprowadzono wyłączenie de minimis mające zastosowanie do gatunków dennych. Rozporządzenie to traci moc z dniem 31 grudnia 2021 r.
(3) Chorwacja, Włochy i Słowenia ("grupa wysokiego szczebla ADRIATICA") oraz Grecja, Włochy, Cypr i Malta ("grupa wysokiego szczebla SUDESTMED") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami, odpowiednio, w Morzu Adriatyckim i w południowowschodnim Morzu Śródziemnym. W dniach 7 i 14 maja 2021 r. grupa wysokiego szczebla ADRIATICA i grupa wysokiego szczebla SUDESTMED przedłożyły dowody naukowe uzasadniające wniosek o przedłużenie wyłączenia de minimis ustanowionego w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/86.
(4) Wyłączenia de minimis dla małych gatunków pelagicznych w połowach ukierunkowanych na te gatunki określono w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2018/161 3 . W niniejszym rozporządzeniu należy natomiast uwzględnić wyłączenia de minimis dotyczące przyłowów małych gatunków pelagicznych dokonanych w ramach połowów dennych, o które zawnioskowano zgodnie z dowodami naukowymi przedstawionymi przez grupy wysokiego szczebla.
(5) Dowody naukowe zostały ocenione przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) w dniach 17-21 maja 2021 r. 4 W dniach 13 i 21 lipca 2021 r. grupy wysokiego szczebla ADRIATICA i SUDEST- MED przedstawiły odpowiednio zaktualizowane dowody naukowe, które zostały dostosowane do opinii naukowych STECF.
(6) Komisja odnotowuje, że w Morzu Adriatyckim i w południowowschodnim Morzu Śródziemnym gatunki są poławiane jednocześnie, w bardzo różnych ilościach, co sprawia, że stosowanie podejścia opartego na pojedynczym stadzie staje się trudne. Gatunki te są ponadto poławiane w ramach rybołówstwa łodziowego i wyładowywane w wielu miejscach wyładunku rozmieszczonych geograficznie wzdłuż wybrzeża, co powoduje że postępowanie z niezamierzonymi połowami pociąga za sobą nieproporcjonalne koszty.
(7) STECF zauważył, że połączone podejście de minimis uwzględnione w przedstawionych dowodach naukowych obejmuje szeroką grupę gatunków o szerokim zakresie wskaźników odrzutów, ale uznał tak szeroki zakres za właściwe podejście ze względu na złożoność połowów w Morzu Adriatyckim i południowowschodnim Morzu Śródziemnym. Wreszcie STECF uznał, że indywidualne wyłączenia de minimis obejmujące pojedyncze gatunki mogłyby prowadzić do wielu odrębnych wyłączeń, które byłyby równie trudne do monitorowania.
(8) Grupa wysokiego szczebla ADRIATICA przedstawiła zaktualizowane dowody naukowe dotyczące nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami. Chociaż STECF zauważył, że przedstawiono szacunki wzrostu kosztów, podkreślił jednak trudności w ocenie, do jakiego stopnia koszty te są nieproporcjonalne. STECF zauważył, że dostarczone informacje na temat nieproporcjonalnych kosztów mogą zostać uzupełnione i że należy przeprowadzić ocenę skutków wyłączenia. STECF zauważył ponadto, że należy priorytetowo potraktować zmniejszenie poziomu niezamierzonych połowów poprzez stosowanie selektywnych narzędzi połowowych lub morskich obszarów chronionych. Komisja z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie podjęte przez grupę wysokiego szczebla ADRIATICA do dalszych prac nad selektywnością i ograniczeniami przestrzennymi rybołówstwa jako priorytetu w dążeniu do ograniczenia niezamierzonych połowów. Komisja uważa zatem, że należy przedłużyć to wyłączenie z zaproponowanymi poziomami procentowymi.
(9) W zaktualizowanych dowodach naukowych dotyczących Morza Adriatyckiego proponuje się rozszerzenie stosowania wyłączenia de minimis w odniesieniu do sardeli (Engraulis encrasicolus), sardynki europejskiej (Sardina pilchardus), makreli (Scomber spp.) i ostroboków (Trachurus spp.) w 2022 r. do maksymalnie 5 % całkowitych rocznych przyłowów tych gatunków dokonanych przez statki używające włoków dennych (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TB, OT, PT, TX). STECF uznał, że wskaźnik odrzutu jest wprawdzie bardzo duży dla tych połowów, ale projekty w zakresie selektywności są jeszcze w toku. Komisja uważa zatem, że należy przedłużyć to wyłączenie o jeden rok, z zaproponowanymi poziomami procentowymi. Grupa wysokiego szczebla ADRIATICA powinna przedstawić do dnia 1 maja 2022 r. dodatkowe dane oparte na bieżących badaniach, a także ocenę skutków wyłączenia.
(10) Grupa wysokiego szczebla SUDESTMED przedstawiła zaktualizowane dowody naukowe dotyczące nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami. Chociaż STECF zauważył, że przedstawiono szacunki wzrostu kosztów, podkreślił jednak trudności w ocenie, do jakiego stopnia koszty te są nieproporcjonalne. STECF zauważył, że dostarczone informacje na temat nieproporcjonalnych kosztów mogą zostać uzupełnione i że należy przeprowadzić ocenę skutków wyłączenia. STECF zauważył ponadto, że należy priorytetowo potraktować zmniejszenie poziomu niezamierzonych połowów poprzez stosowanie selektywnych narzędzi połowowych lub morskich obszarów chronionych. Komisja z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie podjęte przez grupę wysokiego szczebla SUDESTMED do dalszych prac nad selektywnością i ograniczeniami przestrzennymi rybołówstwa jako priorytetu w dążeniu do ograniczenia niezamierzonych połowów. Komisja uważa zatem, że należy przedłużyć to wyłączenie z zaproponowanymi poziomami procentowymi.
(11) Z uwagi na dużą liczbę różnych gatunków, które są łowione w tym samym czasie w południowowschodnim Morzu Śródziemnym w ramach operacji połowów dennych prowadzonych przy użyciu haków, lin, sieci skrzelowych i drygawic, grupa wysokiego szczebla SUDESTMED zaproponowała inny próg de minimis dla niektórych gatunków, tak aby w przypadku ich częstszych połowów obowiązywał niższy próg de minimis niż w przypadku rzadszych połowów. Z uwagi na fakt, że propozycja ta odzwierciedla rzeczywistość połowów wielogatunkowych w południowo- wschodnim Morzu Śródziemnym, Komisja uważa, że należy udzielić tego wyłączenia z zaproponowanymi poziomami procentowymi.
(12) W zaktualizowanych dowodach naukowych przedstawionych dla południowowschodniego Morza Śródziemnego proponuje się rozszerzenie stosowania wyłączenia de minimis w odniesieniu do sardeli (Engraulis encrasicolus), sardynki europejskiej (Sardina pilchardus), makreli (Scomber spp.) i ostroboków (Trachurus spp.) w 2022 r. do maksymalnie 5 % całkowitych rocznych przyłowów tych gatunków dokonanych przez statki używające włoków dennych (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TB, OT, PT, TX). STECF uznał, że wskaźnik odrzutu jest wprawdzie bardzo duży dla tych połowów, ale projekty w zakresie selektywności są w toku. Komisja uważa zatem, że należy przedłużyć to wyłączenie o jeden rok, z zaproponowanymi poziomami procentowymi. Grupa wysokiego szczebla SUDESTMED powinna przedstawić do dnia 1 maja 2022 r. dodatkowe dane oparte na bieżących badaniach, a także ocenę skutków wyłączenia.
(13) W zaktualizowanych dowodach naukowych państwa członkowskie ponowiły swoje zobowiązanie do zwiększenia selektywności narzędzi połowowych zgodnie z wynikami obecnych programów badawczych, aby ograniczyć niezamierzone połowy, a w szczególności połowy osobników o rozmiarach poniżej minimalnych rozmiarów odniesienia do celów ochrony.
(14) W zaktualizowanych dowodach naukowych państwa członkowskie zobowiązały się również do wyznaczenia dalszych obszarów zamkniętych w celu zmniejszenia śmiertelności młodych osobników.
(15) Środki będące przedmiotem wniosku są zgodne z art. 15 ust. 4 lit. c).
(16) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. Do celów pewności prawa niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 1 stycznia 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.421.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/2064 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 w zakresie ustanowienia wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych w Morzu Adriatyckim i południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym |
| Data aktu: | 25/08/2021 |
| Data ogłoszenia: | 26/11/2021 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 27/11/2021 |