a także mając na uwadze, co następuje:(1) Tytuł XII rozdział 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE 2 , który przewiduje procedurę szczególną dla małych przedsiębiorstw, został zmieniony dyrektywą Rady (UE) 2020/285 3 .
(2) Dyrektywą (UE) 2020/285 zmieniono również rozporządzenie (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej (VAT). Art. 17 ust. 1 lit. g), art. 21 ust. 2b, art. 32 ust. 1 oraz art. 37a i 37b tego rozporządzenia dotyczą w szczególności przechowywania informacji dotyczących tej procedury szczególnej, zautomatyzowanego wniosku o informacje oraz przekazywania tych informacji. Środki niezbędne w celu zastosowania się do tych zmian mają być stosowane od dnia 1 stycznia 2025 r.
(3) W celu ułatwienia korzystania ze zautomatyzowanego wniosku o informacje konieczne jest określenie praktycznych szczegółów i specyfikacji dotyczących dostępu, jaki państwo członkowskie ma przyznać właściwemu organowi każdego innego państwa członkowskiego do informacji, takich jak dane identyfikacyjne i wartość dostaw towarów lub świadczenia usług dokonanych przez podatnika korzystającego z procedury szczególnej stosowanej przez państwo członkowskie, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług.
(4) Aby zapewnić jednolitą wymianę informacji, o których mowa w art. 37a ust. 1 i art. 37b ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 904/2010, Komisja ma za zadanie przyjąć praktyczne ustalenia dotyczące takiej wymiany, w tym wspólnej wiadomości elektronicznej. Pozwoliłoby to na opracowanie jednolitych specyfikacji technicznych i funkcjonalnych, jako że ich podstawę stanowiłyby ramy regulacyjne.
(5) W szczególności te praktyczne ustalenia powinny zapewniać skuteczne przekazywanie i przetwarzanie informacji, które dotyczą rejestracji małych przedsiębiorstw i są niezbędne do tego, by mogły one korzystać z procedury szczególnej poza państwem członkowskim siedziby, ponieważ państwa członkowskie musiałyby zmodyfikować swoje interfejsy elektroniczne, które obecnie są zaprojektowane pod kątem procedury umożliwiającej przyznanie zwolnienia wyłącznie przedsiębiorstwom mającym siedzibę w państwie członkowskim, w którym VAT jest należny, tak aby informacje można było wymieniać w jednolity sposób.
(6) Informacje dotyczące zmian danych identyfikacyjnych, takich jak wykluczenie ze stosowania procedury szczególnej, powinny być również wymieniane w jednolity sposób, aby umożliwić państwom członkowskim monitorowanie prawidłowego stosowania procedury szczególnej na ich terytorium oraz zwalczanie oszustw. W tym celu należy dokonać wspólnych ustaleń dotyczących elektronicznej wymiany wspomnianych wyżej informacji.
(7) W celu ograniczenia do minimum obciążenia administracyjnego spoczywającego na podatnikach, przy jednoczesnym zapewnieniu monitorowania prawidłowego stosowania procedury szczególnej, konieczne jest ustanowienie pewnych minimalnych wymogów dotyczących interfejsu elektronicznego w przypadku składania powiadomień przez podatników. Nie powinno się jednak uniemożliwiać państwom członkowskim wprowadzania dodatkowych funkcji w celu dalszego zmniejszenia obciążeń administracyjnych.
(8) Praktyczne ustalenia należy przyjąć także po to, aby ułatwić przekazywanie szczegółowych informacji na temat środków zatwierdzonych przez każde państwo członkowskie w ramach transpozycji art. 167a, tytułu XI rozdział 3 i tytułu XII rozdział 1 dyrektywy 2006/112/WE.
(9) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia, od którego stosuje się art. 17 ust. 1 lit. g), art. 21 ust. 2b, art. 32 ust. 1 oraz art. 37a i 37b rozporządzenia (UE) nr 904/2010.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu Współpracy Administracyjnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 268 z 12.10.2010, s. 1.
2 Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1).
3 Dyrektywa Rady (UE) 2020/285 z dnia 18 lutego 2020 r. zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw oraz rozporządzenie (UE) nr 904/2010 w odniesieniu do współpracy administracyjnej i wymiany informacji do celów monitorowania i prawidłowego stosowania procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw (Dz.U. L 62 z 2.3.2020, s. 13).