uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 904/2010 z dnia 7 października 2010 r. w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 2, art. 32 ust. 2, art. 37a ust. 2 i art. 37b ust. 4,
(1) Tytuł XII rozdział 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE 2 , który przewiduje procedurę szczególną dla małych przedsiębiorstw, został zmieniony dyrektywą Rady (UE) 2020/285 3 .
(2) Dyrektywą (UE) 2020/285 zmieniono również rozporządzenie (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej (VAT). Art. 17 ust. 1 lit. g), art. 21 ust. 2b, art. 32 ust. 1 oraz art. 37a i 37b tego rozporządzenia dotyczą w szczególności przechowywania informacji dotyczących tej procedury szczególnej, zautomatyzowanego wniosku o informacje oraz przekazywania tych informacji. Środki niezbędne w celu zastosowania się do tych zmian mają być stosowane od dnia 1 stycznia 2025 r.
(3) W celu ułatwienia korzystania ze zautomatyzowanego wniosku o informacje konieczne jest określenie praktycznych szczegółów i specyfikacji dotyczących dostępu, jaki państwo członkowskie ma przyznać właściwemu organowi każdego innego państwa członkowskiego do informacji, takich jak dane identyfikacyjne i wartość dostaw towarów lub świadczenia usług dokonanych przez podatnika korzystającego z procedury szczególnej stosowanej przez państwo członkowskie, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług.
(4) Aby zapewnić jednolitą wymianę informacji, o których mowa w art. 37a ust. 1 i art. 37b ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 904/2010, Komisja ma za zadanie przyjąć praktyczne ustalenia dotyczące takiej wymiany, w tym wspólnej wiadomości elektronicznej. Pozwoliłoby to na opracowanie jednolitych specyfikacji technicznych i funkcjonalnych, jako że ich podstawę stanowiłyby ramy regulacyjne.
(5) W szczególności te praktyczne ustalenia powinny zapewniać skuteczne przekazywanie i przetwarzanie informacji, które dotyczą rejestracji małych przedsiębiorstw i są niezbędne do tego, by mogły one korzystać z procedury szczególnej poza państwem członkowskim siedziby, ponieważ państwa członkowskie musiałyby zmodyfikować swoje interfejsy elektroniczne, które obecnie są zaprojektowane pod kątem procedury umożliwiającej przyznanie zwolnienia wyłącznie przedsiębiorstwom mającym siedzibę w państwie członkowskim, w którym VAT jest należny, tak aby informacje można było wymieniać w jednolity sposób.
(6) Informacje dotyczące zmian danych identyfikacyjnych, takich jak wykluczenie ze stosowania procedury szczególnej, powinny być również wymieniane w jednolity sposób, aby umożliwić państwom członkowskim monitorowanie prawidłowego stosowania procedury szczególnej na ich terytorium oraz zwalczanie oszustw. W tym celu należy dokonać wspólnych ustaleń dotyczących elektronicznej wymiany wspomnianych wyżej informacji.
(7) W celu ograniczenia do minimum obciążenia administracyjnego spoczywającego na podatnikach, przy jednoczesnym zapewnieniu monitorowania prawidłowego stosowania procedury szczególnej, konieczne jest ustanowienie pewnych minimalnych wymogów dotyczących interfejsu elektronicznego w przypadku składania powiadomień przez podatników. Nie powinno się jednak uniemożliwiać państwom członkowskim wprowadzania dodatkowych funkcji w celu dalszego zmniejszenia obciążeń administracyjnych.
(8) Praktyczne ustalenia należy przyjąć także po to, aby ułatwić przekazywanie szczegółowych informacji na temat środków zatwierdzonych przez każde państwo członkowskie w ramach transpozycji art. 167a, tytułu XI rozdział 3 i tytułu XII rozdział 1 dyrektywy 2006/112/WE.
(9) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia, od którego stosuje się art. 17 ust. 1 lit. g), art. 21 ust. 2b, art. 32 ust. 1 oraz art. 37a i 37b rozporządzenia (UE) nr 904/2010.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu Współpracy Administracyjnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.407.27 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/2007 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (UE) nr 904/2010 w odniesieniu do procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw |
| Data aktu: | 16/11/2021 |
| Data ogłoszenia: | 17/11/2021 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2025, 07/12/2021 |