Rozporządzenie delegowane 2021/1703 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692 w odniesieniu do wymagań w zakresie zdrowia zwierząt dotyczących wprowadzania do Unii produktów pochodzenia zwierzęcego zawartych w produktach złożonych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1703
z dnia 13 lipca 2021 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692 w odniesieniu do wymagań w zakresie zdrowia zwierząt dotyczących wprowadzania do Unii produktów pochodzenia zwierzęcego zawartych w produktach złożonych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 234 ust. 2, art. 237 ust. 4 i art. 239 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/692 2  uzupełnia przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt ustanowione w rozporządzeniu (UE) 2016/429 w odniesieniu do wprowadzania do Unii przesyłek niektórych zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego oraz przemieszczania ich i postępowania z nimi po ich wprowadzeniu do Unii. W szczególności w art. 162 i 163 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692 określono wymagania szczególne dotyczące wprowadzania do Unii produktów pochodzenia zwierzęcego zawartych w produktach złożonych. Art. 162 i 163 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692 nie zawierają szczególnych wymagań dotyczących produktów na bazie siary zawartych w produktach złożonych. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem doprecyzować wymagania, które mają zastosowanie do wprowadzania do Unii tych produktów zawartych w produktach złożonych zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie do wprowadzania do Unii produktów na bazie siary przewidzianymi w art. 153 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692.

(2) Żelatyna i kolagen są objęte definicją "produktów mięsnych" przewidzianą w art. 2 pkt 44 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692, a zatem zezwala się na wprowadzanie do Unii wyłącznie przesyłek żelatyny i kolagenu zgodnych z wymaganiami w zakresie wprowadzania do Unii produktów mięsnych. Żelatyna i kolagen zawarte w trwałych w temperaturze pokojowej produktach złożonych stwarzają jednak bardzo niewielkie zagrożenie dla zdrowia zwierząt ze względu na obróbkę, której poddawane są podczas przetwarzania. Z tego powodu produkty złożone zawierające wyłącznie tego rodzaju produkty mięsne należy włączyć do wykazu produktów złożonych objętych odstępstwem przewidzianym w art. 163 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692, a zatem nie należy wymagać, aby towarzyszyło im świadectwo zdrowia zwierząt, lecz należy wymagać, aby zamiast niego towarzyszyła im deklaracja.

(3) Zgodnie z art. 163 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692 trwałym w temperaturze pokojowej produktom złożonym niezawierającym produktów mięsnych musi towarzyszyć deklaracja sporządzona i podpisana przez podmiot. Przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego muszą jednak podlegać rygorystycznej obróbce zmniejszającej ryzyko, która zapewnia ich bezpieczeństwo z punktu widzenia zdrowia zwierząt. Wymaganie takich rygorystycznych procesów obróbki zmniejszających ryzyko w odniesieniu do produktów mleczarskich pochodzących z państw, które są upoważnione do wprowadzania do Unii mleka surowego lub produktów mleczarskich, wydaje się jednak nieproporcjonalne. W przypadku tych państw trzecich wymagania powinny być proporcjonalne do ryzyka stwarzanego przez państwo pochodzenia i należy uwzględnić gwarancje udzielone przez właściwe organy. Należy zatem zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692, aby umożliwić wprowadzanie do Unii trwałych w temperaturze pokojowej produktów złożonych zawierających produkty mleczarskie, które pochodzą z państw trzecich umieszczonych w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii mleka surowego i produktów mleczarskich niepodlegających obróbce zmniejszającej ryzyko, bez poddawania ich konkretnej obróbce zmniejszającej ryzyko. Ponadto należy również zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692, aby umożliwić wprowadzanie do Unii trwałych w temperaturze pokojowej produktów złożonych zawierających produkty mleczarskie, które pochodzą z państw trzecich umieszczonych w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii produktów mleczarskich podlegających obróbce zmniejszającej ryzyko, jeśli poddano je obróbce zmniejszającej ryzyko zgodnie z art. 157 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692.

(4) Produkty mleczarskie poddane rygorystycznej obróbce zmniejszającej ryzyko oraz produkty jajeczne zawarte w trwałych w temperaturze pokojowej produktach złożonych stanowią jedynie ograniczone ryzyko zarówno z punktu widzenia zdrowia zwierząt, jak i zdrowia publicznego. W związku z tym należy zezwolić na wprowadzanie tych towarów do Unii, jeżeli pochodzą one z państwa trzeciego, terytorium lub ich strefy, które nie są umieszczone w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii określonych gatunków i kategorii produktów pochodzenia zwierzęcego, ale są umieszczone w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii produktów mięsnych, produktów mleczarskich albo produktów jajecznych.

(5) Aby uniknąć niepotrzebnych obciążeń administracyjnych związanych z wprowadzaniem do Unii przesyłek produktów złożonych stwarzających niewielkie ryzyko dla zdrowia zwierząt, należy zezwolić podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzanie do Unii przesyłek na podpisywanie deklaracji, o której mowa w art. 163 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692.

(6) Przepisy określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/692 są uzupełnieniem przepisów ustanowionych w rozporządzeniu (UE) 2016/429. Ponieważ przepisy te są ze sobą powiązane, są one ustanowione łącznie w jednym akcie prawnym. W celu zapewnienia jasności i skutecznego stosowania przepisów zmieniających rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692 należy również ustanowić je w jednym akcie delegowanym zawierającym kompleksowy zestaw wymagań dotyczących wprowadzania do Unii produktów pochodzenia zwierzęcego.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692.

(8) Ponieważ rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692 ma zastosowanie od dnia 21 kwietnia 2021 r., w interesie pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/692 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 162 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 162

Produkty złożone zawierające produkty mięsne, produkty mleczarskie, produkty na bazie siary lub produkty jajeczne";

b)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zezwala się na wprowadzanie do Unii przesyłek wymienionych poniżej produktów złożonych wyłącznie wówczas, gdy produkty złożone wchodzące w skład przesyłek pochodzą z państwa trzeciego lub terytorium, lub ich strefy, które są umieszczone w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii konkretnych produktów pochodzenia zwierzęcego zawartych w tych produktach złożonych:

a) produktów złożonych zawierających produkty mięsne;

b) nietrwałych w temperaturze pokojowej produktów złożonych zawierających produkty mleczarskie lub produkty jajeczne;

c) produktów złożonych zawierających produkty na bazie siary.";

2)
art. 163 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 163

Wymagania szczególne dotyczące trwałych w temperaturze pokojowej produktów złożonych

1. Na zasadzie odstępstwa od art. 3 lit. c) ppkt (i) zezwala się na wprowadzanie do Unii wraz z deklaracją, jak przewidziano w ust. 2, przesyłek produktów złożonych, które nie zawierają produktów mięsnych, z wyjątkiem żelatyny i kolagenu, ani produktów na bazie siary, i które poddano obróbce w sposób zapewniający ich trwałość w temperaturze otoczenia, jeżeli zawierają:

a) produkty mleczarskie spełniające jeden z następujących warunków:

(i) nie zostały poddane obróbce zmniejszającej ryzyko przewidzianej w załączniku XXVII, pod warunkiem że produkty mleczarskie otrzymano:

– w Unii, albo

– w państwie trzecim lub na terytorium, lub w ich strefie, które są umieszczone w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii produktów mleczarskich niepoddawanych konkretnej obróbce zmniejszającej ryzyko zgodnie z art. 156, a jeśli produkt złożony wyprodukowano w innym państwie trzecim lub na innym terytorium, lub w ich strefie, są one również umieszczone w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii tych produktów bez konieczności stosowania konkretnej obróbki zmniejszającej ryzyko.

(ii) zostały poddane obróbce zmniejszającej ryzyko przewidzianej w kolumnie A lub B załącznika XXVII, istotnej w przypadku gatunku pochodzenia mleka, pod warunkiem że otrzymano je w państwie trzecim lub na terytorium, lub w ich strefie, które są umieszczone w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii produktów mleczarskich poddanych konkretnej obróbce zmniejszającej ryzyko zgodnie z art. 157, a jeśli produkt złożony wyprodukowano w innym państwie trzecim lub na innym terytorium, lub w ich strefie, są one również umieszczone w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii tych produktów, jeżeli poddano je konkretnej obróbce zmniejszającej ryzyko;

(iii) zostały poddane obróbce zmniejszającej ryzyko co najmniej równoważnej obróbkom, o których mowa w kolumnie B załącznika XXVII, niezależnie od gatunku pochodzenia mleka, jeżeli produkty mleczarskie nie spełniają wszystkich wymagań przewidzianych w ppkt (i) lub (ii) lub otrzymano je w państwie trzecim, na terytorium lub w ich strefie, które nie są upoważnione do wprowadzania do Unii produktów mleczarskich, ale są upoważnione do wprowadzania do Unii innych produktów pochodzenia zwierzęcego zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;

b) produkty jajeczne, które poddano obróbce zmniejszającej ryzyko równoważnej obróbkom, o których mowa w załączniku XXVIII.

2. Deklaracja, o której mowa w ust. 1:

a) towarzyszy przesyłkom produktów złożonych wyłącznie w przypadkach, gdy miejsce ostatecznego przeznaczenia produktów złożonych znajduje się w Unii;

b) jest wydawana przez podmiot odpowiedzialny za wprowadzanie do Unii produktów złożonych, który potwierdza, że produkty złożone w przesyłce spełniają wymagania przewidziane w ust. 1.

3. Na zasadzie odstępstwa od art. 3 lit. a) ppkt (i) zezwala się na wprowadzanie do Unii produktów mleczarskich, o których mowa w ust. 1 lit. a) ppkt (iii) niniejszego artykułu, oraz produktów jajecznych zawartych w produktach złożonych, które poddano obróbce w sposób zapewniający ich trwałość w temperaturze otoczenia, jeżeli pochodzą z państwa trzeciego, terytorium lub ich strefy, które nie są wyraźnie umieszczone w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii tych produktów pochodzenia zwierzęcego, ale zostały umieszczone w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii:

a) produktów mięsnych, produktów mleczarskich lub produktów jajecznych;

albo

b) produktów rybołówstwa zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/625.".

Artykuł  2

Odesłania do dawnego art. 163 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692 traktuje się jako odesłania do art. 163 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/692 z dnia 30 stycznia 2020 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących wprowadzania do Unii przesyłek niektórych zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego oraz przemieszczania ich i postępowania z nimi po ich wprowadzeniu (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 379).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.339.29

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1703 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692 w odniesieniu do wymagań w zakresie zdrowia zwierząt dotyczących wprowadzania do Unii produktów pochodzenia zwierzęcego zawartych w produktach złożonych
Data aktu: 13/07/2021
Data ogłoszenia: 24/09/2021
Data wejścia w życie: 25/09/2021