uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 234 ust. 2, art. 237 ust. 4 i art. 239 ust. 2,
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/692 2 uzupełnia przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt ustanowione w rozporządzeniu (UE) 2016/429 w odniesieniu do wprowadzania do Unii przesyłek niektórych zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego oraz przemieszczania ich i postępowania z nimi po ich wprowadzeniu do Unii. W szczególności w art. 162 i 163 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692 określono wymagania szczególne dotyczące wprowadzania do Unii produktów pochodzenia zwierzęcego zawartych w produktach złożonych. Art. 162 i 163 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692 nie zawierają szczególnych wymagań dotyczących produktów na bazie siary zawartych w produktach złożonych. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem doprecyzować wymagania, które mają zastosowanie do wprowadzania do Unii tych produktów zawartych w produktach złożonych zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie do wprowadzania do Unii produktów na bazie siary przewidzianymi w art. 153 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692.
(2) Żelatyna i kolagen są objęte definicją "produktów mięsnych" przewidzianą w art. 2 pkt 44 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692, a zatem zezwala się na wprowadzanie do Unii wyłącznie przesyłek żelatyny i kolagenu zgodnych z wymaganiami w zakresie wprowadzania do Unii produktów mięsnych. Żelatyna i kolagen zawarte w trwałych w temperaturze pokojowej produktach złożonych stwarzają jednak bardzo niewielkie zagrożenie dla zdrowia zwierząt ze względu na obróbkę, której poddawane są podczas przetwarzania. Z tego powodu produkty złożone zawierające wyłącznie tego rodzaju produkty mięsne należy włączyć do wykazu produktów złożonych objętych odstępstwem przewidzianym w art. 163 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692, a zatem nie należy wymagać, aby towarzyszyło im świadectwo zdrowia zwierząt, lecz należy wymagać, aby zamiast niego towarzyszyła im deklaracja.
(3) Zgodnie z art. 163 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692 trwałym w temperaturze pokojowej produktom złożonym niezawierającym produktów mięsnych musi towarzyszyć deklaracja sporządzona i podpisana przez podmiot. Przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego muszą jednak podlegać rygorystycznej obróbce zmniejszającej ryzyko, która zapewnia ich bezpieczeństwo z punktu widzenia zdrowia zwierząt. Wymaganie takich rygorystycznych procesów obróbki zmniejszających ryzyko w odniesieniu do produktów mleczarskich pochodzących z państw, które są upoważnione do wprowadzania do Unii mleka surowego lub produktów mleczarskich, wydaje się jednak nieproporcjonalne. W przypadku tych państw trzecich wymagania powinny być proporcjonalne do ryzyka stwarzanego przez państwo pochodzenia i należy uwzględnić gwarancje udzielone przez właściwe organy. Należy zatem zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692, aby umożliwić wprowadzanie do Unii trwałych w temperaturze pokojowej produktów złożonych zawierających produkty mleczarskie, które pochodzą z państw trzecich umieszczonych w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii mleka surowego i produktów mleczarskich niepodlegających obróbce zmniejszającej ryzyko, bez poddawania ich konkretnej obróbce zmniejszającej ryzyko. Ponadto należy również zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692, aby umożliwić wprowadzanie do Unii trwałych w temperaturze pokojowej produktów złożonych zawierających produkty mleczarskie, które pochodzą z państw trzecich umieszczonych w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii produktów mleczarskich podlegających obróbce zmniejszającej ryzyko, jeśli poddano je obróbce zmniejszającej ryzyko zgodnie z art. 157 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692.
(4) Produkty mleczarskie poddane rygorystycznej obróbce zmniejszającej ryzyko oraz produkty jajeczne zawarte w trwałych w temperaturze pokojowej produktach złożonych stanowią jedynie ograniczone ryzyko zarówno z punktu widzenia zdrowia zwierząt, jak i zdrowia publicznego. W związku z tym należy zezwolić na wprowadzanie tych towarów do Unii, jeżeli pochodzą one z państwa trzeciego, terytorium lub ich strefy, które nie są umieszczone w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii określonych gatunków i kategorii produktów pochodzenia zwierzęcego, ale są umieszczone w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii produktów mięsnych, produktów mleczarskich albo produktów jajecznych.
(5) Aby uniknąć niepotrzebnych obciążeń administracyjnych związanych z wprowadzaniem do Unii przesyłek produktów złożonych stwarzających niewielkie ryzyko dla zdrowia zwierząt, należy zezwolić podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzanie do Unii przesyłek na podpisywanie deklaracji, o której mowa w art. 163 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692.
(6) Przepisy określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/692 są uzupełnieniem przepisów ustanowionych w rozporządzeniu (UE) 2016/429. Ponieważ przepisy te są ze sobą powiązane, są one ustanowione łącznie w jednym akcie prawnym. W celu zapewnienia jasności i skutecznego stosowania przepisów zmieniających rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692 należy również ustanowić je w jednym akcie delegowanym zawierającym kompleksowy zestaw wymagań dotyczących wprowadzania do Unii produktów pochodzenia zwierzęcego.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692.
(8) Ponieważ rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692 ma zastosowanie od dnia 21 kwietnia 2021 r., w interesie pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.339.29 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1703 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692 w odniesieniu do wymagań w zakresie zdrowia zwierząt dotyczących wprowadzania do Unii produktów pochodzenia zwierzęcego zawartych w produktach złożonych |
| Data aktu: | 13/07/2021 |
| Data ogłoszenia: | 24/09/2021 |
| Data wejścia w życie: | 25/09/2021 |