Rozporządzenie delegowane 2021/1342 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi służące zapewnieniu, by rozwiązania administratora w zakresie zarządzania były wystarczająco solidne

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1342
z dnia 6 maja 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi służące zapewnieniu, by rozwiązania administratora w zakresie zarządzania były wystarczająco solidne *
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania były solidne, powinny one przewidywać strukturę organizacyjną, która w jasny i udokumentowany sposób określa procedury podejmowania decyzji w zakresie zarządzania, zasady dotyczące sprawozdawczości wewnętrznej oraz podział funkcji i obowiązków między osoby biorące udział w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego.

(2) Solidne rozwiązania w zakresie zarządzania powinny umożliwiać identyfikację ewentualnych konfliktów interesów, które mogą powstać w ramach struktury organizacyjnej administratorów wskaźników referencyjnych, oraz zarządzanie tymi konfliktami. W związku z tym rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania powinny w szczególności określać strukturę organu zarządzającego oraz jego role i obowiązki.

(3) Okoliczność, która może prowadzić do konfliktu interesów, nie wyklucza automatycznie udziału osoby uwikłanej w taki konflikt interesów w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego. Administratorzy wskaźników referencyjnych powinni jednak zidentyfikować wszystkie okoliczności, które mogą prowadzić do potencjalnego lub faktycznego konfliktu interesów, ocenić je i w stosownych przypadkach zdecydować o środkach łagodzących taki konflikt.

(4) Administratorzy wskaźników referencyjnych należący do grupy powinni należycie ocenić wszelkie implikacje wynikające ze struktury grupy dla ich własnych rozwiązań w zakresie zarządzania. W ramach takiej oceny administratorzy powinni przeanalizować, czy wynikające z tego konflikty interesów mogą zagrozić ich zdolności do wywiązywania się z obowiązków regulacyjnych. Należy również ocenić, czy niezależność administratorów mogłaby być zagrożona przez strukturę grupy lub fakt, że członek organu zarządzającego administratorów jest również członkiem zarządu innych jednostek z tej samej grupy. Ci administratorzy wskaźników referencyjnych powinni przyjąć szczegółowe procedury zapobiegania konfliktom interesów, które mogą wynikać z tej struktury grupy, oraz zarządzania tymi konfliktami.

(5) Administratorzy działający jako część grupy powinni mieć możliwość poszukiwania synergii na poziomie grupy. Jednakże funkcje zlecane na zasadzie outsourcingu w ramach grupy powinny być zgodne z art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/1011 oraz ze wszystkimi innymi stosownymi przepisami tego rozporządzenia.

(6) Zgodnie z zasadą proporcjonalności administratorzy pozaistotnych wskaźników referencyjnych nie powinni podlegać nadmiernemu obciążeniu administracyjnemu. W odniesieniu do opracowywanych przez nich pozaistotnych wskaźników referencyjnych administratorzy ci powinni zatem mieć możliwość odstąpienia od niektórych wymogów dotyczących ich struktury organizacyjnej. Ponadto, jeżeli jest to uzasadnione charakterem, skalą i złożonością ich działalności, prawdopodobieństwem wystąpienia konfliktu interesów między opracowywaniem wskaźnika referencyjnego a wszelkimi innymi rodzajami działalności administratora, a także stopniem swobody uznania związanym z procesem opracowywania wskaźnika, niektórzy administratorzy wskaźników referencyjnych powinni mieć możliwość odstąpienia od wymogu określenia w swoich rozwiązaniach w zakresie zarządzania procedury powoływania organu zarządzającego.

(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy ewentualnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(9) W celu zapewnienia spójności z datą rozpoczęcia stosowania art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 3 , na mocy którego do rozporządzenia (UE) 2016/1011 wprowadzono art. 4 ust. 9 tego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Procedury decyzyjne, podział funkcji i obowiązków oraz zasady dotyczące sprawozdawczości wewnętrznej

1. 
Rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania są zatwierdzane przez organ zarządzający, jeżeli taki istnieje, i określają w jasny i dobrze udokumentowany sposób wszystkie następujące elementy:
a)
procedury podejmowania decyzji przez kierownictwo;
b)
schemat organizacyjny administratora wskaźnika referencyjnego, określający, w jaki sposób przydziela się funkcje i obowiązki osobom bezpośrednio biorącym udział w opracowywaniu tego wskaźnika;
c)
zasady dotyczące sprawozdawczości wewnętrznej.
2. 
Procedury, o których mowa w ust. 1 lit. a), obejmują, w stosownych przypadkach, wszystkie następujące elementy:
a)
skład, role i obowiązki organu zarządzającego i wszystkich powiązanych z nim komitetów;
b)
strukturę organu zarządzającego;
c)
powołanie organu zarządzającego.
3. 
Schemat organizacyjny, o którym mowa w ust. 1 lit. b), określa wszelkie funkcje zlecone na zasadzie outsourcingu w ramach grupy administratora i poza nią oraz wspólny personel w ramach grupy administratora. Przy podziale funkcji i obowiązków w zasadach administratorów w zakresie zarządzania zapewnia się, aby w przypadku gdy dane osoby pełnią wiele funkcji lub są zaangażowane w prace różnych komitetów, były one w stanie poświęcić wystarczająco dużo czasu na powierzone im funkcje i obowiązki oraz by nie uniemożliwiano im należytego, uczciwego i profesjonalnego wykonywania swoich funkcji.

Do celów akapitu pierwszego administratorzy biorą pod uwagę liczbę posiedzeń, w których uczestniczy dana osoba, charakter konkretnego stanowiska i związanych z nimi obowiązków oraz to, czy dana osoba wykonuje jakąkolwiek inną funkcję lub czynność.

4. 
Rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania przewidują jasne ramy wynagradzania wszystkich osób, które bezpośrednio biorą udział w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego, z uwzględnieniem przydzielonych im funkcji i obowiązków.
5. 
Administratorzy wskaźników referencyjnych mogą podjąć decyzję o niestosowaniu ust. 2 lit. c) i ust. 4 w odniesieniu do swoich pozaistotnych wskaźników referencyjnych.
6. 
Administratorzy wskaźników referencyjnych mogą podjąć decyzję o niestosowaniu ust. 2 lit. c) i ust. 4, jeżeli taka decyzja jest właściwa i proporcjonalna, biorąc pod uwagę:
a)
charakter, skalę i złożoność działalności administratora;
b)
prawdopodobieństwo wystąpienia konfliktu interesów między opracowywaniem wskaźnika a wszelką inną działalnością administratora;
c)
stopień swobody uznania związany z procesem opracowywania wskaźnika referencyjnego.
Artykuł  2

Odpowiedzialność

1. 
Rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania określają w jasny i dobrze udokumentowany sposób - w ramach ich struktury organizacyjnej - odpowiedzialność następujących osób:
a)
osób odpowiedzialnych za decyzje, które mogą mieć istotny wpływ na opracowywanie wskaźnika referencyjnego, w szczególności w przypadku gdy podejmowanie takich decyzji jest delegowane;
b)
osób odpowiedzialnych za publikację lub ujawnienie informacji dotyczących istniejących lub potencjalnych konfliktów interesów zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1011;
c)
osób odpowiedzialnych za ustanowienie szczególnych procedur kontroli wewnętrznej w celu zapewnienia rzetelności i wiarygodności pracownika lub osoby wyznaczającej wskaźnik referencyjny, o których mowa w art. 4 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2016/1011;
d)
osób odpowiedzialnych za sprawozdawczość wewnętrzną dotyczącą wszelkich okoliczności, które mogą prowadzić do konfliktu interesów.
2. 
Administratorzy wskaźników referencyjnych mogą podjąć decyzję o niestosowaniu ust. 1 lit. d) w odniesieniu do swoich pozaistotnych wskaźników referencyjnych.
Artykuł  3

Wymagania dotyczące przejrzystości

1. 
W rozwiązaniach administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania zapewnia się, aby wszyscy kierownicy lub pracownicy administratorów oraz wszelkie inne osoby fizyczne, z których usług korzystają administratorzy lub które pozostają pod ich kontrolą i które bezpośrednio biorą udział w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego, byli świadomi swoich obowiązków oraz procedur, których należy przestrzegać w celu właściwego wywiązywania się z tych obowiązków.
2. 
W przypadku gdy administrator wskaźnika referencyjnego jest częścią grupy, rozwiązania tego administratora w zakresie zarządzania wyszczególniają wszystkie funkcje związane z wszelkimi usługami i czynnościami w zakresie opracowywania wskaźnika, które zostały zlecone na zasadzie outsourcingu, również podmiotom powiązanym, zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/1011.
Artykuł  4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
* Rozporządzenie zmienione przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/230 z dnia 25 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.230) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2024 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na bezprzedmiotowość.
1 Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 z dnia 18 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), rozporządzenie (UE) nr 1094/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), rozporządzenie (UE) nr 1095/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych, rozporządzenie (UE) 2016/1011 w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych oraz rozporządzenie (UE) 2015/847 w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych (Dz.U. L 334 z 27.12.2019, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.291.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1342 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi służące zapewnieniu, by rozwiązania administratora w zakresie zarządzania były wystarczająco solidne
Data aktu: 06/05/2021
Data ogłoszenia: 13/08/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2022, 02/09/2021