uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 26 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Kryteria, na podstawie których właściwe organy mogą żądać wprowadzenia zmian w oświadczeniu o zgodności, o którym mowa w art. 26 ust. 3 tego rozporządzenia, powinny uwzględniać charakter przepisów rozporządzenia (UE) 2016/1011, co do których administratorzy pozaistotnych wskaźników referencyjnych mogą postanowić, że nie będą ich stosować, zgodnie z art. 26 ust. 1 tego rozporządzenia. Ponieważ niektóre wymogi określone w tych przepisach dotyczą struktury organizacyjnej administratora, natomiast inne dotyczą danego wskaźnika referencyjnego lub danej rodziny wskaźników referencyjnych, to samo rozróżnienie ma zastosowanie do kryteriów, na podstawie których właściwe organy mogą żądać wprowadzenia zmian w oświadczeniu o zgodności.
(2) W odniesieniu do wymogów dotyczących struktury organizacyjnej administratora właściwe organy powinny mieć możliwość żądania wprowadzenia zmian w oświadczeniu o zgodności dotyczącym pozaistotnego wskaźnika referencyjnego, jeżeli uważają, że oświadczenie o zgodności nie wskazuje jasno, dlaczego dany administrator uznaje za stosowne nie przestrzegać wymogów, o których mowa w art. 4, 5 i 6 rozporządzenia (UE) 2016/1011. Powinno to mieć miejsce w szczególności w przypadku braku jasności co do: struktury organizacyjnej danego administratora, identyfikacji potencjalnych konfliktów interesów, które mogą powstać między osobami zaangażowanymi w opracowywanie wskaźnika referencyjnego a innymi pracownikami lub częściami organizacji administratora, procesu nadzoru nad opracowywaniem pozaistotnego wskaźnika referencyjnego bądź też ram kontroli opracowywania, publikowania lub udostępniania pozaistotnego wskaźnika referencyjnego.
(3) W odniesieniu do wymogów dotyczących wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych właściwe organy powinny mieć możliwość żądania wprowadzenia zmian w oświadczeniu o zgodności dotyczącym pozaistotnego wskaźnika referencyjnego, jeżeli uważają, że oświadczenie o zgodności nie wskazuje jasno, dlaczego dany administrator uznaje za stosowne nie przestrzegać wymogów, o których mowa w art. 11 oraz art. 13-16 rozporządzenia (UE) 2016/1011. Powinno to mieć miejsce w szczególności w przypadku braku jasności co do: poziomu kontroli nad przekazywaniem danych wejściowych, przejrzystości procedur konsultacji w sprawie każdej istotnej zmiany w metodzie wyznaczania pozaistotnego wskaźnika referencyjnego, procesu zgłaszania przypadków manipulacji lub prób manipulacji pozaistotnym wskaźnikiem referencyjnym, kodeksu postępowania, w przypadku gdy pozaistotny wskaźnik referencyjny opiera się na danych wejściowych pochodzących od podmiotów przekazujących dane, kompetencji administratora do dokonywania przeglądów i przedstawiania sprawozdań dotyczących przestrzegania przez niego metody wyznaczania wskaźnika referencyjnego oraz przepisów rozporządzenia (UE) 2016/1011, a w przypadku gdy dane wejściowe pochodzą od podmiotu nadzorowanego przekazującego dane - czy odbywa się to przy zastosowaniu odpowiednich środków kontroli zapewniających dokładność, rzetelność i wiarygodność danych wejściowych.
(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(5) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy ewentualnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(6) W celu zapewnienia spójności z datą rozpoczęcia stosowania art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 3 , na mocy którego do rozporządzenia (UE) 2016/1011 wprowadzono art. 26 ust. 6 tego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.291.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1348 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria, na podstawie których właściwe organy mogą żądać wprowadzenia zmian w oświadczeniu o zgodności dotyczącym pozaistotnego wskaźnika referencyjnego |
Data aktu: | 06/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 13/08/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 02/09/2021 |