uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 40 i art. 46 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 40 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 stanowi, że wszelkie płatności dokonane przez agencje płatnicze państw członkowskich na rzecz beneficjentów przed najwcześniejszą możliwą datą płatności i po najpóźniejszej możliwej dacie płatności nie kwalifikują się do finansowania unijnego, z wyjątkiem niektórych przypadków.
(2) W art. 5 i 5a rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 2 ustanowiono warunki, na jakich, zgodnie z zasadą proporcjonalności, wydatki zrealizowane po upływie terminów płatności uznaje się za kwalifikujące się do finansowania unijnego.
(3) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/160 3 dodano w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014 ustęp 3a, aby zapewnić pewność prawa i wyjaśnić warunki mające zastosowanie do płatności bezpośrednich dokonanych w roku budżetowym 2015 zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 73/2009 4 . Przepis ten jest nieaktualny i w związku z tym może zostać skreślony.
(4) Kontrole przestrzegania najpóźniejszej daty płatności mają być przeprowadzane zarówno w odniesieniu do płatności w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG), jak i płatności w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). Jednakże kontrole przestrzegania terminów płatności w ramach EFRG są przeprowadzane dwukrotnie w roku budżetowym, mianowicie w odniesieniu do wydatków dokonanych do dnia 31 lipca i pozostałych wydatków dokonanych do dnia 15 października, natomiast przestrzeganie terminów płatności EFRROW jest sprawdzane jednokrotnie w roku budżetowym w odniesieniu do wszystkich płatności dokonanych za ten rok budżetowy.
(5) Na potrzeby uproszczenia i zwiększenia efektywności oraz w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla państw członkowskich i Komisji należy również ustanowić jedną kontrolę przestrzegania terminów płatności na cały rok budżetowy w odniesieniu do wydatków EFRG. Kontrolę tę należy przeprowadzać w odniesieniu do wydatków dokonanych do dnia 15 października. W przypadku stwierdzenia nieprzestrzegania terminów płatności w kontekście miesięcznych deklaracji wydatków należy jednak przewidzieć możliwość przeprowadzenia przez Komisję dodatkowej kontroli wydatków dokonanych do dnia 31 lipca.
(6) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 5 zmieniono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 6 i przedłużono okres obowiązywania programów rozwoju obszarów wiejskich wspieranych z EFRROW do dnia 31 grudnia 2022 r., zapewniając jednocześnie państwom członkowskim możliwość finansowania ich przedłużonych programów z odpowiedniego przydziału środków budżetowych na lata 2021 i 2022. Ponadto rozporządzeniem (UE) 2020/2220 udostępniono - w ramach rozszerzonych programów w latach 2021 i 2022 - dodatkowe zasoby z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy ("EURI") na finansowanie działań na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19 i jego konsekwencjom dla sektora rolnego i obszarów wiejskich w Unii.
(7) Jak określono w motywie 24 rozporządzenia (UE) 2020/2220, dodatkowe zasoby z EURI podlegają szczególnym warunkom. Te dodatkowe zasoby należy zatem planować i monitorować oddzielnie od unijnego wsparcia na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, stosując ogólnie przepisy określone w rozporządzeniu (UE) nr 1305/2013. W związku z tym te dodatkowe zasoby należy wdrażać na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 oraz uznać w kontekście tego rozporządzenia za kwoty przeznaczone na finansowanie działań w ramach EFRROW. Co za tym idzie, odpowiednie zasady dotyczące progów i zmniejszeń, o których mowa w art. 5a rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014, należy obliczać oddzielnie w odniesieniu do przydziałów z EFRROW i w odniesieniu do dodatkowych zasobów, o których mowa w art. 58a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.
(8) Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 907/2014 Komisja ma dokonywać płatności na rzecz państw członkowskich w odstępach miesięcznych lub w innych regularnych odstępach czasu, na podstawie deklaracji wydatków przesłanych przez te państwa członkowskie. Postępując w ten sposób, Komisja powinna jednak uwzględnić dochody otrzymane przez agencje płatnicze na rzecz budżetu unijnego i zadeklarowane przez państwa członkowskie w ich deklaracjach miesięcznych. Obecnie w ramach EFRG Komisja odlicza kwoty wydatków od kwot dochodów przeznaczonych na określony cel bezpośrednio w swojej decyzji o płatności miesięcznej. Ta operacja finansowa stanowi odstępstwo od sposobu zarządzania dochodami przeznaczonymi na określony cel w innych funduszach unijnych, gdzie się ich nie kompensuje, lecz odzyskuje na podstawie nakazu odzyskania środków sporządzonego zgodnie z art. 98 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 7 . W celu zharmonizowania praktyk księgowych Komisji, w szczególności sposobu zarządzania dochodami przeznaczonymi na określony cel, konieczne jest dostosowanie wspomnianego technicznego aspektu zarządzania finansami w EFRG do przepływu środków stosowanego w ramach innych funduszy unijnych. Należy zatem odpowiednio zmienić warunki kompensowania dochodów przeznaczonych na określony cel realizowanych w ramach EFRG, bez narażania na ryzyko terminowej realizacji płatności na rzecz państw członkowskich.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 907/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.289.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1336 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 907/2014 w odniesieniu do zarządzania finansami |
| Data aktu: | 02/06/2021 |
| Data ogłoszenia: | 12/08/2021 |
| Data wejścia w życie: | 15/08/2021 |