Rozporządzenie 2021/1317 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów ołowiu w niektórych środkach spożywczych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2021/1317
z dnia 9 sierpnia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów ołowiu w niektórych środkach spożywczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2  ustanowiono najwyższe dopuszczalne poziomy ołowiu (Pb) w szeregu środków spożywczych.

(2) W dniu 18 marca 2010 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przyjął opinię w sprawie ołowiu w żywności 3 . Urząd stwierdził, że ołów może powodować neurotoksyczność rozwojową u małych dzieci oraz problemy z układem krążenia i nefrotoksyczność u dorosłych. Ocena ryzyka w odniesieniu do ołowiu opierała się na tych potencjalnie krytycznych szkodliwych skutkach. Urząd stwierdził, że nie ma dowodów na istnienie progu dla szeregu krytycznych punktów końcowych, w tym neurotoksyczności rozwojowej i nefrotoksyczności u dorosłych. W związku z tym nie należało ustalać tolerowanego tygodniowego pobrania. Urząd wyraził obawę, że obecne poziomy narażenia z dietą na ołów mogą mieć wpływ na rozwój układu nerwowego płodów, niemowląt i dzieci.

(3) Wnioski Urzędu zostały potwierdzone we wnioskach ze sprawozdania Wspólnego Komitetu Ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności i Zanieczyszczeń (FAO/WHO) w 2010 r. 4

(4) Biorąc pod uwagę najnowsze dane dotyczące występowania, Komisja Kodeksu Żywnościowego na swoim 41. posiedzeniu ("CAC41") obniżyła określony w Kodeksie najwyższy dopuszczalny poziom ołowiu w soli (z wyłączeniem soli z bagien) z 2 mg/kg do 1 mg/kg.

(5) Uwzględniając najnowsze dane dotyczące występowania, Komisja Kodeksu Żywnościowego na swoim 42. posiedzeniu ("CAC42") obniżyła określone w Kodeksie najwyższe dopuszczalne poziomy 0,5 mg/kg dla podrobów jadalnych do 0,2 mg/kg w przypadku podrobów jadalnych z bydła, 0,15 mg/kg w przypadku podrobów jadalnych ze świń i 0,1 mg/kg w przypadku podrobów jadalnych z drobiu. Obniżyła ona również najwyższe dopuszczalne poziomy dla "wina wyprodukowanego z winogron" z 0,2 mg/kg do 0,1 mg/kg i ustaliła najwyższy dopuszczalny poziom dla wzbogaconych/likierowych "win wyprodukowanych z winogron" jako 0,15 mg/kg. Oba najwyższe dopuszczalne poziomy mają zastosowanie do wina wyprodukowanego z winogron zebranych po dniu, w którym na posiedzeniu CAC42 przyjęto wymienione najwyższe dopuszczalne poziomy.

(6) W świetle tych zmian i najnowszych danych dotyczących występowania należy ograniczyć w Unii narażenie z dietą na ołów w żywności poprzez obniżenie obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów lub ustalenie dodatkowych najwyższych dopuszczalnych poziomów dla środków spożywczych, w przypadku których niższe poziomy ołowiu są racjonalnie osiągalne, a mianowicie podrobów, niektórych środków spożywczych dla niemowląt i małych dzieci, soli i grzybów dzikich. Z tych samych powodów powinny zostać obniżone najwyższe dopuszczalne poziomy ołowiu w winach, a w odniesieniu do produktów wytwarzanych z przyszłych zbiorów należy ustanowić najwyższy dopuszczalny poziom dla wina likierowego. Ponadto - z tych samych powodów, ale również w celu wsparcia walki z oszukańczymi praktykami, takimi jak dodawanie chromianu ołowiu do kurkumy - należy ustanowić najwyższe dopuszczalne poziomy dla przypraw.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1881/2006.

(8) Biorąc pod uwagę, że ołów jest słabym pośrednim genotoksycznym czynnikiem rakotwórczym i w związku z tym jego obecność powoduje wzrost ryzyka dla zdrowia publicznego, produkty niezgodne z nowymi najwyższymi dopuszczalnymi poziomami w odniesieniu do ołowiu wprowadzone do obrotu przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia powinny móc pozostać na rynku jedynie przez krótki okres.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Środki spożywcze wymienione w załączniku, które zostały zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, mogą pozostać na rynku do dnia 28 lutego 2022 r.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich
Sporządzono w Brukseli dnia 9 sierpnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

W sekcji 3: Metale w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006, podsekcja 3.1 (Ołów) otrzymuje brzmienie:
Środki spożywcze (1) Najwyższe dopuszczalne poziomy (mg/kg świeżej masy)
"3.1 Ołów
3.1.1 Surowe mleko (6), mleko poddane obróbce cieplnej i mleko służące do wytwarzania produktów na bazie mleka 0,020
3.1.2 Preparaty do początkowego żywienia niemowląt, preparaty do dalszego żywienia niemowląt i preparaty do żywienia małych dzieci (57)
wprowadzane do obrotu jako proszek (3)(29) 0,020
wprowadzane do obrotu w postaci płynnej (3) (29) 0,010
3.1.3 Produkty zbożowe przetworzone oraz żywność dla niemowląt i małych dzieci(3) (29) inna niż wymieniona w pkt 3.1.5 0,020
3.1.4 Żywność specjalnego przeznaczenia medycznego przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci
wprowadzana do obrotu jako proszek (3) (29) 0,020
wprowadzana do obrotu w postaci płynnej (3) (29) 0,010
3.1.5 Napoje dla niemowląt i małych dzieci, oznakowane i sprzedawane jako takie, inne niż wymienione w pkt 3.1.2 i 3.1.4
wprowadzane do obrotu w postaci płynnej lub do odtworzenia na podstawie instrukcji producenta, w tym soki owocowe (4) 0,020
do przygotowania przez parzenie lub gotowanie (29) 0,50
3.1.6 Mięso (z wyłączeniem podrobów) wołowe, baranie, wieprzowe i drobiowe (6) 0,10
3.1.7 Podroby (6)
wołowe i baranie 0,20
wieprzowe 0,15
drobiowe 0,10
3.1.8 Mięso ryb (24) (25) 0,30
3.1.9 Głowonogi (52) 0,30
3.1.10 Skorupiaki (26) (44) 0,50
3.1.11 Małże (26) 1,50
3.1.12 Zboża i jadalne nasiona roślin strączkowych 0,20
3.1.13 Warzywa korzeniowe i bulwiaste (z wyłączeniem salsefii, świeżego imbiru i świeżej kurkumy), warzywa cebulowe, kapustne kwiatostanowe, kapustne głowiaste, kalarepy, warzywa strączkowe i warzywa łodygowe (27) (53) 0,10
3.1.14 Kapustne liściowe, salsefia, następujące grzyby: Agaricus bisporus (pieczarka dwuzarodnikowa), Pleurotus ostreatus (boczniak ostrygowaty), Lentinula edodes (grzyb shiitake, twardnik japoński) oraz warzywa liściaste (z wyłączeniem świeżych ziół) (27) 0,30
3.1.15 Grzyby dzikie, świeża kurkuma i świeży imbir 0,80
3.1.16 Warzywa owocowe
kukurydza cukrowa (27) 0,10
inne niż kukurydza cukrowa (27) 0,05
3.1.17 Owoce, z wyłączeniem żurawin, porzeczek, jagód bzu czarnego i owoców chruściny jagodnej (27) 0,10
3.1.18 Żurawiny, porzeczki, jagody bzu czarnego i owoce chruściny jagodnej (27) 0,20
3.1.19 Tłuszcze i oleje, w tym tłuszcz mleczny 0,10
3.1.20 Soki owocowe, koncentraty soków owocowych po rozcieńczeniu wodą oraz nektary owocowe
wyłącznie z jagód i innych drobnych owoców (14) 0,05
z owoców innych niż jagody i inne drobne owoce (14) 0,03
3.1.21 Wino (w tym wino musujące, z wyłączeniem wina likierowego), jabłecznik, wino gruszkowe i wino owocowe (11)
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2001 do 2015 r. 0,20
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2016 do 2021 r. 0,15
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2022 r. 0,10
3.1.22 Wino aromatyzowane, aromatyzowane napoje winopochodne i aromatyzowane koktajle winopochodne (13)
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2001 do 2015 r. 0,20
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2016 do 2021 r. 0,15
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2022 r. 0,10
3.1.23 Wino likierowe wyprodukowane z winogron (*)
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2022 r. 0,15
3.1.24 Suplementy diety (39) 3,0
3.1.25 Miód 0,10
3.1.26 Suszone przyprawy (29)
Przyprawy owocowe 0,60
Przyprawy korzeniowe lub kłączowe 1,50
Przyprawy korowe 2,0
Przyprawy pączkowe i przyprawy ze słupków kwiatowych 1,0
Przyprawy nasienne 0,90
3.1.27 Sól, z wyjątkiem następujących soli nierafinowanych: "fleur de sel" i "sól szara", które są ręcznie zbierane z bagien słonych o gliniastym dnie 1,0
Następujące sole nierafinowane: "fleur de sel" i "sól szara", które są ręcznie zbierane z bagien słonych o gliniastym dnie 2,0
(*) Zgodnie z definicją w części II załącznika VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).".
1 Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych (Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5).
3 Panel EFSA CONTAM (panel EFSA ds. zanieczyszczeń w łańcuchu żywnościowym), 2010. Opinia naukowa na temat występowania ołowiu w żywności. Dziennik EFSA 2010;8(4):1570, https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2010.1570.
4 Ocena niektórych dodatków do żywności i zanieczyszczeń. Siedemdziesiąte trzecie sprawozdanie Wspólnego Komitetu Ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności. Seria sprawozdań technicznych WHO nr 960.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.286.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2021/1317 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów ołowiu w niektórych środkach spożywczych
Data aktu: 09/08/2021
Data ogłoszenia: 10/08/2021
Data wejścia w życie: 30/08/2021