Rozporządzenie 2021/1317 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów ołowiu w niektórych środkach spożywczych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2021/1317
z dnia 9 sierpnia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów ołowiu w niektórych środkach spożywczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2  ustanowiono najwyższe dopuszczalne poziomy ołowiu (Pb) w szeregu środków spożywczych.

(2) W dniu 18 marca 2010 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przyjął opinię w sprawie ołowiu w żywności 3 . Urząd stwierdził, że ołów może powodować neurotoksyczność rozwojową u małych dzieci oraz problemy z układem krążenia i nefrotoksyczność u dorosłych. Ocena ryzyka w odniesieniu do ołowiu opierała się na tych potencjalnie krytycznych szkodliwych skutkach. Urząd stwierdził, że nie ma dowodów na istnienie progu dla szeregu krytycznych punktów końcowych, w tym neurotoksyczności rozwojowej i nefrotoksyczności u dorosłych. W związku z tym nie należało ustalać tolerowanego tygodniowego pobrania. Urząd wyraził obawę, że obecne poziomy narażenia z dietą na ołów mogą mieć wpływ na rozwój układu nerwowego płodów, niemowląt i dzieci.

(3) Wnioski Urzędu zostały potwierdzone we wnioskach ze sprawozdania Wspólnego Komitetu Ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności i Zanieczyszczeń (FAO/WHO) w 2010 r. 4

(4) Biorąc pod uwagę najnowsze dane dotyczące występowania, Komisja Kodeksu Żywnościowego na swoim 41. posiedzeniu ("CAC41") obniżyła określony w Kodeksie najwyższy dopuszczalny poziom ołowiu w soli (z wyłączeniem soli z bagien) z 2 mg/kg do 1 mg/kg.

(5) Uwzględniając najnowsze dane dotyczące występowania, Komisja Kodeksu Żywnościowego na swoim 42. posiedzeniu ("CAC42") obniżyła określone w Kodeksie najwyższe dopuszczalne poziomy 0,5 mg/kg dla podrobów jadalnych do 0,2 mg/kg w przypadku podrobów jadalnych z bydła, 0,15 mg/kg w przypadku podrobów jadalnych ze świń i 0,1 mg/kg w przypadku podrobów jadalnych z drobiu. Obniżyła ona również najwyższe dopuszczalne poziomy dla "wina wyprodukowanego z winogron" z 0,2 mg/kg do 0,1 mg/kg i ustaliła najwyższy dopuszczalny poziom dla wzbogaconych/likierowych "win wyprodukowanych z winogron" jako 0,15 mg/kg. Oba najwyższe dopuszczalne poziomy mają zastosowanie do wina wyprodukowanego z winogron zebranych po dniu, w którym na posiedzeniu CAC42 przyjęto wymienione najwyższe dopuszczalne poziomy.

(6) W świetle tych zmian i najnowszych danych dotyczących występowania należy ograniczyć w Unii narażenie z dietą na ołów w żywności poprzez obniżenie obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów lub ustalenie dodatkowych najwyższych dopuszczalnych poziomów dla środków spożywczych, w przypadku których niższe poziomy ołowiu są racjonalnie osiągalne, a mianowicie podrobów, niektórych środków spożywczych dla niemowląt i małych dzieci, soli i grzybów dzikich. Z tych samych powodów powinny zostać obniżone najwyższe dopuszczalne poziomy ołowiu w winach, a w odniesieniu do produktów wytwarzanych z przyszłych zbiorów należy ustanowić najwyższy dopuszczalny poziom dla wina likierowego. Ponadto - z tych samych powodów, ale również w celu wsparcia walki z oszukańczymi praktykami, takimi jak dodawanie chromianu ołowiu do kurkumy - należy ustanowić najwyższe dopuszczalne poziomy dla przypraw.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1881/2006.

(8) Biorąc pod uwagę, że ołów jest słabym pośrednim genotoksycznym czynnikiem rakotwórczym i w związku z tym jego obecność powoduje wzrost ryzyka dla zdrowia publicznego, produkty niezgodne z nowymi najwyższymi dopuszczalnymi poziomami w odniesieniu do ołowiu wprowadzone do obrotu przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia powinny móc pozostać na rynku jedynie przez krótki okres.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Środki spożywcze wymienione w załączniku, które zostały zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, mogą pozostać na rynku do dnia 28 lutego 2022 r.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich
Sporządzono w Brukseli dnia 9 sierpnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

W sekcji 3: Metale w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006, podsekcja 3.1 (Ołów) otrzymuje brzmienie:
Środki spożywcze (1) Najwyższe dopuszczalne poziomy (mg/kg świeżej masy)
"3.1 Ołów
3.1.1 Surowe mleko (6), mleko poddane obróbce cieplnej i mleko służące do wytwarzania produktów na bazie mleka 0,020
3.1.2 Preparaty do początkowego żywienia niemowląt, preparaty do dalszego żywienia niemowląt i preparaty do żywienia małych dzieci (57)
wprowadzane do obrotu jako proszek (3)(29) 0,020
wprowadzane do obrotu w postaci płynnej (3) (29) 0,010
3.1.3 Produkty zbożowe przetworzone oraz żywność dla niemowląt i małych dzieci(3) (29) inna niż wymieniona w pkt 3.1.5 0,020
3.1.4 Żywność specjalnego przeznaczenia medycznego przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci
wprowadzana do obrotu jako proszek (3) (29) 0,020
wprowadzana do obrotu w postaci płynnej (3) (29) 0,010
3.1.5 Napoje dla niemowląt i małych dzieci, oznakowane i sprzedawane jako takie, inne niż wymienione w pkt 3.1.2 i 3.1.4
wprowadzane do obrotu w postaci płynnej lub do odtworzenia na podstawie instrukcji producenta, w tym soki owocowe (4) 0,020
do przygotowania przez parzenie lub gotowanie (29) 0,50
3.1.6 Mięso (z wyłączeniem podrobów) wołowe, baranie, wieprzowe i drobiowe (6) 0,10
3.1.7 Podroby (6)
wołowe i baranie 0,20
wieprzowe 0,15
drobiowe 0,10
3.1.8 Mięso ryb (24) (25) 0,30
3.1.9 Głowonogi (52) 0,30
3.1.10 Skorupiaki (26) (44) 0,50
3.1.11 Małże (26) 1,50
3.1.12 Zboża i jadalne nasiona roślin strączkowych 0,20
3.1.13 Warzywa korzeniowe i bulwiaste (z wyłączeniem salsefii, świeżego imbiru i świeżej kurkumy), warzywa cebulowe, kapustne kwiatostanowe, kapustne głowiaste, kalarepy, warzywa strączkowe i warzywa łodygowe (27) (53) 0,10
3.1.14 Kapustne liściowe, salsefia, następujące grzyby: Agaricus bisporus (pieczarka dwuzarodnikowa), Pleurotus ostreatus (boczniak ostrygowaty), Lentinula edodes (grzyb shiitake, twardnik japoński) oraz warzywa liściaste (z wyłączeniem świeżych ziół) (27) 0,30
3.1.15 Grzyby dzikie, świeża kurkuma i świeży imbir 0,80
3.1.16 Warzywa owocowe
kukurydza cukrowa (27) 0,10
inne niż kukurydza cukrowa (27) 0,05
3.1.17 Owoce, z wyłączeniem żurawin, porzeczek, jagód bzu czarnego i owoców chruściny jagodnej (27) 0,10
3.1.18 Żurawiny, porzeczki, jagody bzu czarnego i owoce chruściny jagodnej (27) 0,20
3.1.19 Tłuszcze i oleje, w tym tłuszcz mleczny 0,10
3.1.20 Soki owocowe, koncentraty soków owocowych po rozcieńczeniu wodą oraz nektary owocowe
wyłącznie z jagód i innych drobnych owoców (14) 0,05
z owoców innych niż jagody i inne drobne owoce (14) 0,03
3.1.21 Wino (w tym wino musujące, z wyłączeniem wina likierowego), jabłecznik, wino gruszkowe i wino owocowe (11)
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2001 do 2015 r. 0,20
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2016 do 2021 r. 0,15
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2022 r. 0,10
3.1.22 Wino aromatyzowane, aromatyzowane napoje winopochodne i aromatyzowane koktajle winopochodne (13)
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2001 do 2015 r. 0,20
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2016 do 2021 r. 0,15
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2022 r. 0,10
3.1.23 Wino likierowe wyprodukowane z winogron (*)
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2022 r. 0,15
3.1.24 Suplementy diety (39) 3,0
3.1.25 Miód 0,10
3.1.26 Suszone przyprawy (29)
Przyprawy owocowe 0,60
Przyprawy korzeniowe lub kłączowe 1,50
Przyprawy korowe 2,0
Przyprawy pączkowe i przyprawy ze słupków kwiatowych 1,0
Przyprawy nasienne 0,90
3.1.27 Sól, z wyjątkiem następujących soli nierafinowanych: "fleur de sel" i "sól szara", które są ręcznie zbierane z bagien słonych o gliniastym dnie 1,0
Następujące sole nierafinowane: "fleur de sel" i "sól szara", które są ręcznie zbierane z bagien słonych o gliniastym dnie 2,0
(*) Zgodnie z definicją w części II załącznika VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).".
1 Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych (Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5).
3 Panel EFSA CONTAM (panel EFSA ds. zanieczyszczeń w łańcuchu żywnościowym), 2010. Opinia naukowa na temat występowania ołowiu w żywności. Dziennik EFSA 2010;8(4):1570, https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2010.1570.
4 Ocena niektórych dodatków do żywności i zanieczyszczeń. Siedemdziesiąte trzecie sprawozdanie Wspólnego Komitetu Ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności. Seria sprawozdań technicznych WHO nr 960.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.286.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2021/1317 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów ołowiu w niektórych środkach spożywczych
Data aktu: 09/08/2021
Data ogłoszenia: 10/08/2021
Data wejścia w życie: 30/08/2021