Decyzja 2021/1026 w sprawie wsparcia Programu Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) na rzecz cyberbezpieczeństwa, cyberodporności i zabezpieczania informacji, w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

DECYZJA RADY (WPZiB) 2021/1026
z dnia 21 czerwca 2021 r.
w sprawie wsparcia Programu Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) na rzecz cyberbezpieczeństwa, cyberodporności i zabezpieczania informacji, w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią UE"), której rozdział III zawiera wykaz środków służących zwalczaniu takiego rozprzestrzeniania.

(2) W strategii UE podkreślono zasadniczą rolę Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów (CWC) oraz Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w tworzeniu świata wolnego od broni chemicznej. Cele strategii UE uzupełniają cele realizowane przez OPCW jako podmiot odpowiedzialny za wdrożenie CWC.

(3) W dniu 22 listopada 2004 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2004/797/WPZiB 1  dotyczące wsparcia działań OPCW. Po jego wygaśnięciu przyjęte zostało wspólne działanie Rady 2005/913/WPZiB 2 , a następnie wspólne działanie Rady 2007/185/WPZiB 3 .

Po wspólnym działaniu 2007/185/WPZiB przyjęte zostały decyzje Rady: 2009/569/WPZiB 4 , 2012/166/WPZiB 5  2013/726/WPZiB 6  (WPZiB) 2015/259 7  (WPZiB) 2017/2302 8  (WPZiB) 2017/2303 9  i (WPZiB) 2019/538 10 .

(4) Kontynuowanie tak intensywnej i ukierunkowanej pomocy Unii na rzecz OPCW jest niezbędne w kontekście aktywnego wdrażania rozdziału III strategii UE.

(5) Konieczne jest dalsze wsparcie Unii dla Programu OPCW na rzecz cyberbezpieczeństwa, cyberodporności i zabezpieczania informacji, który ma na celu zwiększenie zdolności OPCW do zachowania odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa i cyberodporności w odpowiedzi na obecne i pojawiające się wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
W celu natychmiastowego i praktycznego zastosowania niektórych elementów strategii UE Unia wspiera projekt OPCW, mając na uwadze następujące cele:
modernizacja infrastruktury ICT zgodnie z ramami instytucjonalnej ciągłości działania OPCW, ze szczególnym naciskiem na odporność, oraz
zapewnienie zarządzania uprzywilejowanym dostępem, a także zapewnienie fizycznego, logicznego i kryptograficznego zarządzania informacją oraz jej rozdzielenia w przypadku wszystkich wykorzystywanych przez OPCW sieci strategicznych i sieci misji.
2. 
W kontekście ust. 1 Unia wspiera następujące działania w ramach projektu OPCW, które są zgodne ze środkami określonymi w rozdziale III strategii UE:
uruchomienie środowiska sprzyjającego prowadzonym w sposób ciągły wysiłkom na rzecz cyberbezpieczeństwa i cyberodporności w ramach operacji OPCW prowadzonych w wielu miejscach,
zaprojektowanie spersonalizowanych rozwiązań na potrzeby lokalnej i prowadzonej w chmurze integracji i konfiguracji systemów z wykorzystywanymi przez OPCW systemami ICT oraz rozwiązaniami w zakresie zarządzania uprzywilejowanym dostępem, oraz
inicjowanie i testowanie rozwiązań w zakresie zarządzania uprzywilejowanym dostępem.
3. 
Szczegółowy opis działań OPCW wspieranych przez Unię, o których mowa w ust. 2, przedstawiono w załączniku.
Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP).
2. 
Techniczną realizacją projektu, o którym mowa w art. 1, zajmuje się Sekretariat Techniczny OPCW (zwany dalej "Sekretariatem Technicznym"). Sekretariat Techniczny wykonuje to zadanie pod kierownictwem i kontrolą WP. W tym celu WP dokonuje niezbędnych uzgodnień z Sekretariatem Technicznym.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację projektu, o którym mowa w art. 1, wynosi 2 151 823 EUR.
2. 
Wydatkami finansowanymi z kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 2. W tym celu zawiera niezbędną umowę z Sekretariatem Technicznym. Umowa ta musi przewidywać, że Sekretariat Techniczny ma zapewnić wyeksponowanie wkładu Unii, stosownie do jego wielkości, oraz określić środki, które mają ułatwić rozwijanie synergii i unikanie powielania działań.
4. 
Komisja dąży do tego, aby umowa, o której mowa w ust. 3, została zawarta jak najszybciej po wejściu w życie niniejszej decyzji. Informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł  4

WP składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez Sekretariat Techniczny. Na podstawie sprawozdań WP Rada dokonuje oceny. Komisja przekazuje informacje dotyczące finansowych aspektów projektu, o którym mowa w art. 1.

Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2.  11
 Niniejsza decyzja wygasa z dniem 30 sierpnia 2024 r.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 21 czerwca 2021 r.
W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

DOKUMENT PROJEKTOWY

1.
Kontekst

OPCW jest zobowiązana do utrzymywania infrastruktury, która umożliwia suwerenność informacyjną w sposób proporcjonalny do klasyfikacji uprzywilejowanego dostępu, odpowiednich procedur postępowania i istniejących zagrożeń, a jednocześnie pozwala na ochronę przed pojawiającymi się ryzykami. OPCW nadal stoi w obliczu poważnych i pojawiających się ryzyk cyberbezpieczeństwa i cyberodporności. OPCW jest celem zmotywowanych podmiotów dysponujących wysokimi umiejętnościami i zasobami. Podmioty te nadal często przypuszczają atak na poufność i integralność zasobów informacyjnych i infrastruktury OPCW. Oczywiste jest, że aby odpowiedzieć na problemy podkreślone przez niedawne cyberataki, bieżące względy polityczne i kryzys związany z COVID-19, a jednocześnie uwzględnić wyjątkowe wymogi wiążące się z charakterem prac OPCW nad realizacją mandatu CWC, niezbędne są znaczne inwestycje w zdolności techniczne.

W ramach specjalnego funduszu OPCW na rzecz cyberbezpieczeństwa, ciągłości działania i bezpieczeństwa infrastruktury fizycznej, OPCW opracowała Program na rzecz cyberbezpieczeństwa, cyberodporności i zabezpieczania informacji (zwany dalej "programem OPCW") obejmujący 47 działań będących odpowiedzią na wyzwania dotyczące cyberbezpieczeństwa, z którymi zetknięto się w ostatnim czasie. Program OPCW jest dostosowany do najlepszych praktyk propagowanych przez podmioty takie jak Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) lub wykorzystuje koncepcje związane z unijną dyrektywą o bezpieczeństwie sieci i systemów informatycznych (NIS) w zakresie telekomunikacji i obrony. Program OPCW obejmuje łącznie następujące obszary tematyczne: sieci niejawne i jawne; polityka i zarządzanie; wykrywanie i reagowanie; funkcjonowanie i utrzymanie; oraz telekomunikacja. Program OPCW ma przede wszystkim umożliwić OPCW zmniejszenie szans dysponujących znacznymi zasobami lub wspieranych przez państwa napastników na osiągnięcie ich celów, a także ograniczenie ryzyk, których źródłem są zagrożenia zewnętrzne i wewnętrzne, zarówno ze strony ludzi, jak i technologii. Wsparcie Unii ma postać projektu obejmującego trzy działania, które odpowiadają dwóm z 47 działań przewidzianych w programie OPCW.

2.
Cel projektu

Ogólnym celem projektu jest zapewnienie, aby Sekretariat OPCW dysponował zdolnością do utrzymania odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa i cyberodporności w ramach przeciwdziałania powtarzającym się i nowym, dotyczącym obrony wyzwaniom w zakresie cyberbezpieczeństwa w siedzibie głównej OPCW i w obiektach pomocniczych, tak aby umożliwić OPCW realizację jej mandatu oraz skuteczne wdrażanie CWC.

3.
Założenia
modernizacja infrastruktury ICT zgodnie z ramami instytucjonalnej ciągłości działania OPCW, ze szczególnym naciskiem na odporność,
zapewnienie zarządzania uprzywilejowanym dostępem, a także zapewnienie fizycznego, logicznego i kryptograficznego zarządzania informacją oraz jej rozdzieleniem w przypadku wszystkich sieci strategicznych i sieci misji.
4.
Rezultaty

Oczekuje się, że projekt przyczyni się do następujących rezultatów:

sprzęt i usługi ICT zapewniają solidną niezawodność systemu (redundancja hybrydowa/rozproszona geograficznie) oraz ułatwiają zwiększoną dostępność systemów i usług ICT na rzecz ciągłości działania,
ograniczenie do minimum możliwości, aby pojedynczy czynnik lub pojedyncza osoba wywarli niekorzystny wpływ na poufność i integralność informacji lub systemów w ramach OPCW.
5.
Działania
5.1.
Działanie 1 - uruchomienie środowiska sprzyjającego prowadzonym w sposób ciągły wysiłkom na rzecz cyberbez- pieczeństwa i cyberodporności w ramach operacji OPCW prowadzonych w wielu miejscach

Działanie to ma zapewnić warunki sprzyjające sprawnemu wdrożeniu planowania OPCW w zakresie ciągłości działania w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa i cyberodporności. Cel ten zostanie zrealizowany poprzez zajęcie się modernizacją infrastruktury - zmianą architektury lub archiwizacją na rzecz ciągłości działania OPCW w ramach operacji prowadzonych w wielu miejscach. Celem jest również ułatwianie i wspieranie uwzględniania zarządzania uprzywilejowanym dostępem w procesach planowania ciągłości działania oraz procesach reagowania.

5.2.
Działanie 2 - zaprojektowanie spersonalizowanego rozwiązania na potrzeby lokalnej i prowadzonej w chmurze integracji i konfiguracji systemów z wykorzystywanymi przez OPCW systemami ICT oraz rozwiązaniami w zakresie zarządzania uprzywilejowanym dostępem

Działanie to koncentruje się na przełożeniu sprzyjającego środowiska na spersonalizowane projektowanie w zakresie lokalnej i prowadzonej w chmurze integracji i konfiguracji systemów z wykorzystywanymi przez OPCW systemami ICT oraz rozwiązaniami w zakresie zarządzania uprzywilejowanym dostępem. Ma to zwiększyć efektywność infrastruktury systemów ICT oraz doprowadzić do zaprojektowania zintegrowanego systemu zarządzania uprzywilejowanym dostępem na potrzeby aktywów strategicznych, który może odstraszać, wykrywać i jest zgodny z odnośnymi możliwościami aktywnego poszukiwania zagrożeń.

5.3.
Działanie 3 - inicjowanie i testowanie rozwiązań w zakresie zarządzania uprzywilejowanym dostępem

Działanie to opiera się na wdrożonej infrastrukturze oraz rozwiązaniach w zakresie zarządzania uprzywilejowanym dostępem, opracowanych w celu przejścia w ramach integracji i konfiguracji od teorii do praktyki. Systemy muszą zostać przyporządkowane, muszą zostać określone w nich profile i muszą zostać wbudowane w istniejące systemy, z uwzględnieniem powiązanych czynników politycznych i ludzkich. Po tym jak gruntowne testy zweryfikują i zapewnią stabilność systemu (wszystkie nowe systemy mają mieć silne mechanizmy uwierzytelniania użytkowników i urządzeń, odpowiednią klasyfikację i ochronę informacji oraz zaawansowane zapobieganie utracie danych) na etapie wdrażania i następnie na dalszych etapach, Sekretariat OPCW będzie mógł identyfikować i w miarę możliwości usuwać luki.

6.
Czas trwania

Szacuje się, że całkowity okres w ramach którego za pośrednictwem niniejszego projektu ponosi się wydatki i finalizuje działania wynosi 24 miesiące.

7.
Beneficjenci

Beneficjentami projektu będą: personel Sekretariatu Technicznego OPCW, organy decydujące o polityce, organy pomocnicze oraz interesariusze CWC, w tym państwa-strony.

8.
Wyeksponowanie działań UE

OPCW podejmuje wszelkie niezbędne środki, biorąc pod uwagę uzasadnione względy bezpieczeństwa, aby upublicznić fakt, że projekt ten został sfinansowany przez Unię.

1 Wspólne działanie Rady 2004/797/WPZiB z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 63).
2 Wspólne działanie Rady 2005/913/WPZiB z dnia 12 grudnia 2005 r. wspierające działania OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozpowszechnianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 331 z 17.12.2005, s. 34).
3 Wspólne działanie Rady 2007/185/WPZiB z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 85 z 27.3.2007, s. 10).
4 Decyzja Rady 2009/569/WPZiB z dnia 27 lipca 2009 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 197 z 29.7.2009, s. 96).
5 Decyzja Rady 2012/166/WPZiB z dnia 23 marca 2012 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 87 z 24.3.2012, s. 49).
6 Decyzja Rady 2013/726/WPZiB z dnia 9 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2118 (2013) i decyzji Rady Wykonawczej Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej EC-M-33/Dec 1 w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 329 z 10.12.2013, s. 41).
7 Decyzja Rady (WPZiB) 2015/259 z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 43 z 18.2.2015, s. 14).
8 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/2302 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wsparcia działań OPCW z myślą o udzieleniu pomocy w oczyszczaniu dawnego składu broni chemicznej w Libii w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 329 z 13.12.2017, s. 49).
9 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/2303 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wsparcia stałego wykonywania rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2118 (2013) oraz decyzji Rady Wykonawczej OPCW EC-M-33/DEC.1 dotyczącej zniszczenia broni chemicznej należącej do Syrii, w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 329 z13.12.2017, s. 55).
10 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/538 z dnia 1 kwietnia 2019 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 93 z 2.4.2019, s. 3).
11 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/1515 z dnia 20 lipca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.184.37) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 lipca 2023 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.224.24

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/1026 w sprawie wsparcia Programu Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) na rzecz cyberbezpieczeństwa, cyberodporności i zabezpieczania informacji, w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
Data aktu: 21/06/2021
Data ogłoszenia: 24/06/2021
Data wejścia w życie: 21/06/2021