Decyzja 2021/1026 w sprawie wsparcia Programu Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) na rzecz cyberbezpieczeństwa, cyberodporności i zabezpieczania informacji, w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

DECYZJA RADY (WPZiB) 2021/1026
z dnia 21 czerwca 2021 r.
w sprawie wsparcia Programu Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) na rzecz cyberbezpieczeństwa, cyberodporności i zabezpieczania informacji, w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią UE"), której rozdział III zawiera wykaz środków służących zwalczaniu takiego rozprzestrzeniania.

(2) W strategii UE podkreślono zasadniczą rolę Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów (CWC) oraz Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w tworzeniu świata wolnego od broni chemicznej. Cele strategii UE uzupełniają cele realizowane przez OPCW jako podmiot odpowiedzialny za wdrożenie CWC.

(3) W dniu 22 listopada 2004 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2004/797/WPZiB 1  dotyczące wsparcia działań OPCW. Po jego wygaśnięciu przyjęte zostało wspólne działanie Rady 2005/913/WPZiB 2 , a następnie wspólne działanie Rady 2007/185/WPZiB 3 .

Po wspólnym działaniu 2007/185/WPZiB przyjęte zostały decyzje Rady: 2009/569/WPZiB 4 , 2012/166/WPZiB 5  2013/726/WPZiB 6  (WPZiB) 2015/259 7  (WPZiB) 2017/2302 8  (WPZiB) 2017/2303 9  i (WPZiB) 2019/538 10 .

(4) Kontynuowanie tak intensywnej i ukierunkowanej pomocy Unii na rzecz OPCW jest niezbędne w kontekście aktywnego wdrażania rozdziału III strategii UE.

(5) Konieczne jest dalsze wsparcie Unii dla Programu OPCW na rzecz cyberbezpieczeństwa, cyberodporności i zabezpieczania informacji, który ma na celu zwiększenie zdolności OPCW do zachowania odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa i cyberodporności w odpowiedzi na obecne i pojawiające się wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
W celu natychmiastowego i praktycznego zastosowania niektórych elementów strategii UE Unia wspiera projekt OPCW, mając na uwadze następujące cele:
modernizacja infrastruktury ICT zgodnie z ramami instytucjonalnej ciągłości działania OPCW, ze szczególnym naciskiem na odporność, oraz
zapewnienie zarządzania uprzywilejowanym dostępem, a także zapewnienie fizycznego, logicznego i kryptograficznego zarządzania informacją oraz jej rozdzielenia w przypadku wszystkich wykorzystywanych przez OPCW sieci strategicznych i sieci misji.
2. 
W kontekście ust. 1 Unia wspiera następujące działania w ramach projektu OPCW, które są zgodne ze środkami określonymi w rozdziale III strategii UE:
uruchomienie środowiska sprzyjającego prowadzonym w sposób ciągły wysiłkom na rzecz cyberbezpieczeństwa i cyberodporności w ramach operacji OPCW prowadzonych w wielu miejscach,
zaprojektowanie spersonalizowanych rozwiązań na potrzeby lokalnej i prowadzonej w chmurze integracji i konfiguracji systemów z wykorzystywanymi przez OPCW systemami ICT oraz rozwiązaniami w zakresie zarządzania uprzywilejowanym dostępem, oraz
inicjowanie i testowanie rozwiązań w zakresie zarządzania uprzywilejowanym dostępem.
3. 
Szczegółowy opis działań OPCW wspieranych przez Unię, o których mowa w ust. 2, przedstawiono w załączniku.
Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP).
2. 
Techniczną realizacją projektu, o którym mowa w art. 1, zajmuje się Sekretariat Techniczny OPCW (zwany dalej "Sekretariatem Technicznym"). Sekretariat Techniczny wykonuje to zadanie pod kierownictwem i kontrolą WP. W tym celu WP dokonuje niezbędnych uzgodnień z Sekretariatem Technicznym.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację projektu, o którym mowa w art. 1, wynosi 2 151 823 EUR.
2. 
Wydatkami finansowanymi z kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 2. W tym celu zawiera niezbędną umowę z Sekretariatem Technicznym. Umowa ta musi przewidywać, że Sekretariat Techniczny ma zapewnić wyeksponowanie wkładu Unii, stosownie do jego wielkości, oraz określić środki, które mają ułatwić rozwijanie synergii i unikanie powielania działań.
4. 
Komisja dąży do tego, aby umowa, o której mowa w ust. 3, została zawarta jak najszybciej po wejściu w życie niniejszej decyzji. Informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł  4

WP składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez Sekretariat Techniczny. Na podstawie sprawozdań WP Rada dokonuje oceny. Komisja przekazuje informacje dotyczące finansowych aspektów projektu, o którym mowa w art. 1.

Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2.  11
 Niniejsza decyzja wygasa z dniem 30 sierpnia 2024 r.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 21 czerwca 2021 r.
W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

DOKUMENT PROJEKTOWY

1.
Kontekst

OPCW jest zobowiązana do utrzymywania infrastruktury, która umożliwia suwerenność informacyjną w sposób proporcjonalny do klasyfikacji uprzywilejowanego dostępu, odpowiednich procedur postępowania i istniejących zagrożeń, a jednocześnie pozwala na ochronę przed pojawiającymi się ryzykami. OPCW nadal stoi w obliczu poważnych i pojawiających się ryzyk cyberbezpieczeństwa i cyberodporności. OPCW jest celem zmotywowanych podmiotów dysponujących wysokimi umiejętnościami i zasobami. Podmioty te nadal często przypuszczają atak na poufność i integralność zasobów informacyjnych i infrastruktury OPCW. Oczywiste jest, że aby odpowiedzieć na problemy podkreślone przez niedawne cyberataki, bieżące względy polityczne i kryzys związany z COVID-19, a jednocześnie uwzględnić wyjątkowe wymogi wiążące się z charakterem prac OPCW nad realizacją mandatu CWC, niezbędne są znaczne inwestycje w zdolności techniczne.

W ramach specjalnego funduszu OPCW na rzecz cyberbezpieczeństwa, ciągłości działania i bezpieczeństwa infrastruktury fizycznej, OPCW opracowała Program na rzecz cyberbezpieczeństwa, cyberodporności i zabezpieczania informacji (zwany dalej "programem OPCW") obejmujący 47 działań będących odpowiedzią na wyzwania dotyczące cyberbezpieczeństwa, z którymi zetknięto się w ostatnim czasie. Program OPCW jest dostosowany do najlepszych praktyk propagowanych przez podmioty takie jak Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) lub wykorzystuje koncepcje związane z unijną dyrektywą o bezpieczeństwie sieci i systemów informatycznych (NIS) w zakresie telekomunikacji i obrony. Program OPCW obejmuje łącznie następujące obszary tematyczne: sieci niejawne i jawne; polityka i zarządzanie; wykrywanie i reagowanie; funkcjonowanie i utrzymanie; oraz telekomunikacja. Program OPCW ma przede wszystkim umożliwić OPCW zmniejszenie szans dysponujących znacznymi zasobami lub wspieranych przez państwa napastników na osiągnięcie ich celów, a także ograniczenie ryzyk, których źródłem są zagrożenia zewnętrzne i wewnętrzne, zarówno ze strony ludzi, jak i technologii. Wsparcie Unii ma postać projektu obejmującego trzy działania, które odpowiadają dwóm z 47 działań przewidzianych w programie OPCW.

2.
Cel projektu

Ogólnym celem projektu jest zapewnienie, aby Sekretariat OPCW dysponował zdolnością do utrzymania odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa i cyberodporności w ramach przeciwdziałania powtarzającym się i nowym, dotyczącym obrony wyzwaniom w zakresie cyberbezpieczeństwa w siedzibie głównej OPCW i w obiektach pomocniczych, tak aby umożliwić OPCW realizację jej mandatu oraz skuteczne wdrażanie CWC.

3.
Założenia
modernizacja infrastruktury ICT zgodnie z ramami instytucjonalnej ciągłości działania OPCW, ze szczególnym naciskiem na odporność,
zapewnienie zarządzania uprzywilejowanym dostępem, a także zapewnienie fizycznego, logicznego i kryptograficznego zarządzania informacją oraz jej rozdzieleniem w przypadku wszystkich sieci strategicznych i sieci misji.
4.
Rezultaty

Oczekuje się, że projekt przyczyni się do następujących rezultatów:

sprzęt i usługi ICT zapewniają solidną niezawodność systemu (redundancja hybrydowa/rozproszona geograficznie) oraz ułatwiają zwiększoną dostępność systemów i usług ICT na rzecz ciągłości działania,
ograniczenie do minimum możliwości, aby pojedynczy czynnik lub pojedyncza osoba wywarli niekorzystny wpływ na poufność i integralność informacji lub systemów w ramach OPCW.
5.
Działania
5.1.
Działanie 1 - uruchomienie środowiska sprzyjającego prowadzonym w sposób ciągły wysiłkom na rzecz cyberbez- pieczeństwa i cyberodporności w ramach operacji OPCW prowadzonych w wielu miejscach

Działanie to ma zapewnić warunki sprzyjające sprawnemu wdrożeniu planowania OPCW w zakresie ciągłości działania w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa i cyberodporności. Cel ten zostanie zrealizowany poprzez zajęcie się modernizacją infrastruktury - zmianą architektury lub archiwizacją na rzecz ciągłości działania OPCW w ramach operacji prowadzonych w wielu miejscach. Celem jest również ułatwianie i wspieranie uwzględniania zarządzania uprzywilejowanym dostępem w procesach planowania ciągłości działania oraz procesach reagowania.

5.2.
Działanie 2 - zaprojektowanie spersonalizowanego rozwiązania na potrzeby lokalnej i prowadzonej w chmurze integracji i konfiguracji systemów z wykorzystywanymi przez OPCW systemami ICT oraz rozwiązaniami w zakresie zarządzania uprzywilejowanym dostępem

Działanie to koncentruje się na przełożeniu sprzyjającego środowiska na spersonalizowane projektowanie w zakresie lokalnej i prowadzonej w chmurze integracji i konfiguracji systemów z wykorzystywanymi przez OPCW systemami ICT oraz rozwiązaniami w zakresie zarządzania uprzywilejowanym dostępem. Ma to zwiększyć efektywność infrastruktury systemów ICT oraz doprowadzić do zaprojektowania zintegrowanego systemu zarządzania uprzywilejowanym dostępem na potrzeby aktywów strategicznych, który może odstraszać, wykrywać i jest zgodny z odnośnymi możliwościami aktywnego poszukiwania zagrożeń.

5.3.
Działanie 3 - inicjowanie i testowanie rozwiązań w zakresie zarządzania uprzywilejowanym dostępem

Działanie to opiera się na wdrożonej infrastrukturze oraz rozwiązaniach w zakresie zarządzania uprzywilejowanym dostępem, opracowanych w celu przejścia w ramach integracji i konfiguracji od teorii do praktyki. Systemy muszą zostać przyporządkowane, muszą zostać określone w nich profile i muszą zostać wbudowane w istniejące systemy, z uwzględnieniem powiązanych czynników politycznych i ludzkich. Po tym jak gruntowne testy zweryfikują i zapewnią stabilność systemu (wszystkie nowe systemy mają mieć silne mechanizmy uwierzytelniania użytkowników i urządzeń, odpowiednią klasyfikację i ochronę informacji oraz zaawansowane zapobieganie utracie danych) na etapie wdrażania i następnie na dalszych etapach, Sekretariat OPCW będzie mógł identyfikować i w miarę możliwości usuwać luki.

6.
Czas trwania

Szacuje się, że całkowity okres w ramach którego za pośrednictwem niniejszego projektu ponosi się wydatki i finalizuje działania wynosi 24 miesiące.

7.
Beneficjenci

Beneficjentami projektu będą: personel Sekretariatu Technicznego OPCW, organy decydujące o polityce, organy pomocnicze oraz interesariusze CWC, w tym państwa-strony.

8.
Wyeksponowanie działań UE

OPCW podejmuje wszelkie niezbędne środki, biorąc pod uwagę uzasadnione względy bezpieczeństwa, aby upublicznić fakt, że projekt ten został sfinansowany przez Unię.

1 Wspólne działanie Rady 2004/797/WPZiB z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 63).
2 Wspólne działanie Rady 2005/913/WPZiB z dnia 12 grudnia 2005 r. wspierające działania OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozpowszechnianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 331 z 17.12.2005, s. 34).
3 Wspólne działanie Rady 2007/185/WPZiB z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 85 z 27.3.2007, s. 10).
4 Decyzja Rady 2009/569/WPZiB z dnia 27 lipca 2009 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 197 z 29.7.2009, s. 96).
5 Decyzja Rady 2012/166/WPZiB z dnia 23 marca 2012 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 87 z 24.3.2012, s. 49).
6 Decyzja Rady 2013/726/WPZiB z dnia 9 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2118 (2013) i decyzji Rady Wykonawczej Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej EC-M-33/Dec 1 w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 329 z 10.12.2013, s. 41).
7 Decyzja Rady (WPZiB) 2015/259 z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 43 z 18.2.2015, s. 14).
8 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/2302 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wsparcia działań OPCW z myślą o udzieleniu pomocy w oczyszczaniu dawnego składu broni chemicznej w Libii w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 329 z 13.12.2017, s. 49).
9 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/2303 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wsparcia stałego wykonywania rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2118 (2013) oraz decyzji Rady Wykonawczej OPCW EC-M-33/DEC.1 dotyczącej zniszczenia broni chemicznej należącej do Syrii, w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 329 z13.12.2017, s. 55).
10 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/538 z dnia 1 kwietnia 2019 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 93 z 2.4.2019, s. 3).
11 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/1515 z dnia 20 lipca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.184.37) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 lipca 2023 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.224.24

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/1026 w sprawie wsparcia Programu Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) na rzecz cyberbezpieczeństwa, cyberodporności i zabezpieczania informacji, w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
Data aktu: 21/06/2021
Data ogłoszenia: 24/06/2021
Data wejścia w życie: 21/06/2021