a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zbieranie informacji statystycznych dotyczących skonsolidowanych danych bankowych, w szczególności informacji statystycznych na temat zagregowanej skonsolidowanej rentowności, bilansów, jakości aktywów, płynności i wypłacalności unijnych oraz kontrolowanych przez podmioty zagraniczne instytucji kredytowych i oddziałów we wszystkich państwach członkowskich ma zasadnicze znaczenie dla sprawnego prowadzenia polityk związanych z systemem finansowym Unii.
(2) W szczególności przekazywanie informacji statystycznych na temat skonsolidowanych danych bankowych wspiera analizę stabilności finansowej, politykę makroostrożnościową i analizę strukturalną poprzez opisywanie rentowności, efektywności, jakości aktywów, koncentracji, płynności, struktury finansowania i wypłacalności instytucji kredytowych mających siedzibę w Unii. W związku z tym te informacje statystyczne powinny być przekazywane EBC i dostosowane do wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 680/2014 1 , rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/534 (EBC/2015/13) 2 i powiązanych instrumentach krajowych.
(3) Definicje zawarte w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2533/98 3 są istotne na potrzeby wymogów sprawozdawczych określonych w niniejszych wytycznych, zatem powinny mieć one zastosowanie. Niniejsze wytyczne stosuje się do instytucji kredytowych prowadzących działalność polegającą na przyjmowaniu depozytów pieniężnych lub innych funduszy podlegających zwrotowi od klientów oraz na udzielaniu kredytów na własny rachunek. Ponieważ definicja "instytucji kredytowej" zawarta w art. 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 4 została ostatnio zmieniona, a zmianę tę stosuje się od 26 czerwca 2021 r., konieczne jest uwzględnienie jej skutków przy określaniu zakresu niniejszych wytycznych. W celu zachowania ciągłości statystycznych szeregów czasowych oraz aby odpowiednie informacje statystyczne odnosiły się do zagregowanej skonsolidowanej rentowności, bilansów, jakości aktywów, płynności, finansowania, adekwatności kapitałowej i wypłacalności podmiotów, których głównym rodzajem działalności jest działalność bankowa, do celów niniejszych wytycznych zaktualizowano definicję instytucji kredytowej.
(4) W celu umożliwienia EBC realizacji jego zadań pożądane jest, aby KBC przekazywały mu wymagane informacje statystyczne w określonych terminach.
(5) W celu zapewnienia poprawności i jakości informacji statystycznych zbieranych przez EBC konieczne jest określenie przez EBC zasad dotyczących weryfikacji oraz, w stosownych przypadkach, korygowania informacji statystycznych przekazywanych przez KBC. Z tych samych powodów KBC powinny przedstawiać EBC wyjaśnienia dotyczące korekt znacznie poprawiających jakość przekazywanych informacji.
(6) Pożądane jest ustanowienie wspólnej dla wszystkich KBC metody przekazywania informacji statystycznych EBC. W związku z powyższym w ramach Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) powinien zostać uzgodniony i określony zharmonizowany elektroniczny format transmisji.
(7) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, z zastrzeżeniem, że zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań ani zwiększać obciążeń sprawozdawczych. Przy stosowaniu tej procedury powinno się uwzględniać opinię Komitetu ds. Statystyki ESBC. Projekty takich zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych powinny być zgłaszane przez KBC za pośrednictwem Komitetu ds. Statystyki.
(8) Mając na uwadze postulat pewności prawa KBC powinny stosować się do niniejszych wytycznych od dnia, o którym mowa w art. 2 wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/835 (EBC/2021/16) 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE: