Wytyczne EBC/2021/14 (2021/833) w sprawie informacji statystycznych przekazywanych w odniesieniu do skonsolidowanych danych bankowych

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2021/833
z dnia 26 marca 2021 r.
w sprawie informacji statystycznych przekazywanych w odniesieniu do skonsolidowanych danych bankowych (EBC/2021/14)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 i ust. 5,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zbieranie informacji statystycznych dotyczących skonsolidowanych danych bankowych, w szczególności informacji statystycznych na temat zagregowanej skonsolidowanej rentowności, bilansów, jakości aktywów, płynności i wypłacalności unijnych oraz kontrolowanych przez podmioty zagraniczne instytucji kredytowych i oddziałów we wszystkich państwach członkowskich ma zasadnicze znaczenie dla sprawnego prowadzenia polityk związanych z systemem finansowym Unii.

(2) W szczególności przekazywanie informacji statystycznych na temat skonsolidowanych danych bankowych wspiera analizę stabilności finansowej, politykę makroostrożnościową i analizę strukturalną poprzez opisywanie rentowności, efektywności, jakości aktywów, koncentracji, płynności, struktury finansowania i wypłacalności instytucji kredytowych mających siedzibę w Unii. W związku z tym te informacje statystyczne powinny być przekazywane EBC i dostosowane do wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 680/2014 1 , rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/534 (EBC/2015/13) 2  i powiązanych instrumentach krajowych.

(3) Definicje zawarte w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2533/98 3  są istotne na potrzeby wymogów sprawozdawczych określonych w niniejszych wytycznych, zatem powinny mieć one zastosowanie. Niniejsze wytyczne stosuje się do instytucji kredytowych prowadzących działalność polegającą na przyjmowaniu depozytów pieniężnych lub innych funduszy podlegających zwrotowi od klientów oraz na udzielaniu kredytów na własny rachunek. Ponieważ definicja "instytucji kredytowej" zawarta w art. 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 4  została ostatnio zmieniona, a zmianę tę stosuje się od 26 czerwca 2021 r., konieczne jest uwzględnienie jej skutków przy określaniu zakresu niniejszych wytycznych. W celu zachowania ciągłości statystycznych szeregów czasowych oraz aby odpowiednie informacje statystyczne odnosiły się do zagregowanej skonsolidowanej rentowności, bilansów, jakości aktywów, płynności, finansowania, adekwatności kapitałowej i wypłacalności podmiotów, których głównym rodzajem działalności jest działalność bankowa, do celów niniejszych wytycznych zaktualizowano definicję instytucji kredytowej.

(4) W celu umożliwienia EBC realizacji jego zadań pożądane jest, aby KBC przekazywały mu wymagane informacje statystyczne w określonych terminach.

(5) W celu zapewnienia poprawności i jakości informacji statystycznych zbieranych przez EBC konieczne jest określenie przez EBC zasad dotyczących weryfikacji oraz, w stosownych przypadkach, korygowania informacji statystycznych przekazywanych przez KBC. Z tych samych powodów KBC powinny przedstawiać EBC wyjaśnienia dotyczące korekt znacznie poprawiających jakość przekazywanych informacji.

(6) Pożądane jest ustanowienie wspólnej dla wszystkich KBC metody przekazywania informacji statystycznych EBC. W związku z powyższym w ramach Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) powinien zostać uzgodniony i określony zharmonizowany elektroniczny format transmisji.

(7) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, z zastrzeżeniem, że zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań ani zwiększać obciążeń sprawozdawczych. Przy stosowaniu tej procedury powinno się uwzględniać opinię Komitetu ds. Statystyki ESBC. Projekty takich zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych powinny być zgłaszane przez KBC za pośrednictwem Komitetu ds. Statystyki.

(8) Mając na uwadze postulat pewności prawa KBC powinny stosować się do niniejszych wytycznych od dnia, o którym mowa w art. 2 wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/835 (EBC/2021/16) 5 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze wytyczne ustanawiają wymogi sprawozdawcze dla krajowych banków centralnych (KBC) w zakresie informacji statystycznych przekazywanych EBC w odniesieniu do skonsolidowanych danych bankowych. W szczególności niniejsze wytyczne określają informacje statystyczne podlegające przekazywaniu EBC, sposób, częstotliwość i termin ich przekazywania oraz standardy mające zastosowanie do takiego przekazywania.

Artykuł  2

Definicje

Na potrzeby niniejszych wytycznych stosuje się definicje określone w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 2533/98.

Stosuje się także następujące definicje:

1)
"instytucja kredytowa" - do dnia 26 czerwca 2021 r. - "instytucja kredytowa" w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, a po tej dacie - w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. a) tego rozporządzenia;
2)
"oddział" - "oddział" w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 17 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
3)
"na zasadzie skonsolidowanej" - "na zasadzie skonsolidowanej" w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 48 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
4)
"na zasadzie subskonsolidowanej" - "na zasadzie subskonsolidowanej" w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 49 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
5)
"instytucja dominująca" - "dominująca instytucja z państwa członkowskiego" w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 28 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
6)
"unijna instytucja dominująca" - "unijna instytucja dominująca" w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 29 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
7)
"dominująca finansowa spółka holdingowa" - "dominująca finansowa spółka holdingowa z państwa członkowskiego" w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 30 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
8)
"unijna dominująca finansowa spółka holdingowa" - "unijna dominująca finansowa spółka holdingowa" w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 31 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
9)
"dominująca finansowa spółka holdingowa o działalności mieszanej" - "dominująca finansowa spółka holdingowa o działalności mieszanej z państwa członkowskiego" w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 32 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
10)
"unijna dominująca finansowa spółka holdingowa o działalności mieszanej" - "unijna dominująca finansowa spółka holdingowa o działalności mieszanej" w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 33 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
11)
"instytucja finansowa" - przedsiębiorstwo inne niż instytucja oraz inne niż spółka holdingowa działająca wyłącznie w sektorze przemysłowym, którego podstawową działalnością jest nabywanie pakietów akcji lub wykonywanie jednego lub większej liczby rodzajów działalności wymienionych w pkt 2-12 i pkt 15 załącznika I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 6 ; pojęcie to obejmuje finansowe spółki holdingowe, finansowe spółki holdingowe o działalności mieszanej, instytucje płatnicze zdefiniowane w art. 4 pkt 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 7  oraz spółki zarządzania aktywami, lecz nie obejmuje ubezpieczeniowych spółek holdingowych i ubezpieczeniowych spółek holdingowych prowadzących działalność mieszaną zdefiniowanych, odpowiednio, w art. 212 ust. 1 lit. f) i g) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE 8 ;
12)
"kontrola zagraniczna" - kontrola, w znaczeniu opisanym w art. 22 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 9 , sprawowana nad instytucją przez dowolną z poniższych instytucji:
a)
instytucję finansową mającą siedzibę w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie danej instytucji;
b)
instytucję kredytową mającą siedzibę w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie danej instytucji;
c)
instytucję mającą siedzibę w państwie spoza Unii, której działalność jest działalnością instytucji kredytowej lub instytucji finansowej w rozumieniu odpowiednio pkt 1 i 11.
Artykuł  3

Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące skonsolidowanych danych bankowych

1. 
KBC przekazują EBC informacje statystyczne określone w załączniku I i załączniku II do niniejszych wytycznych odrębnie dla grup instytucji określonych w ust. 3, w tym dla wszystkich poniższych:
a)
unijnej instytucji dominującej na zasadzie skonsolidowanej;
b)
unijnej dominującej finansowej spółki holdingowej na zasadzie skonsolidowanej;
c)
unijnej dominującej finansowej spółki holdingowej o działalności mieszanej na zasadzie skonsolidowanej;
d)
instytucji dominującej na zasadzie subskonsolidowanej;
e)
dominującej finansowej spółki holdingowej na zasadzie subskonsolidowanej;
f)
dominującej finansowej spółki holdingowej o działalności mieszanej na zasadzie subskonsolidowanej;
g)
instytucji kredytowej, która nie stanowi części skonsolidowanej lub subskonsolidowanej bazy instytucji, o których mowa w lit. a)-f), w żadnym państwie członkowskim;
h)
instytucji kredytowej, w przypadku której spełnione są oba poniższe kryteria:
(i)
instytucja kredytowa nie stanowi części skonsolidowanej lub subskonsolidowanej bazy instytucji, o których mowa w lit. a)-f), z siedzibą w państwie członkowskim danej instytucji kredytowej;
(ii)
instytucja kredytowa stanowi część skonsolidowanej lub subskonsolidowanej bazy instytucji, o których mowa w lit. a)-f), z siedzibą w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie danej instytucji kredytowej;
i)
oddziału z siedzibą w Unii, którego jednostka macierzysta nie ma siedziby w tym samym państwie członkowskim.
2. 
Informacje statystyczne podlegające przekazywaniu zgodnie z ust. 1 opierają się na informacjach zebranych przez KBC na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 680/2014, rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/534 (EBC/2015/13) oraz powiązanych instrumentów krajowych. KBC agregują te informacje do celów niniejszych wytycznych.
3. 
KBC przekazują informacje statystyczne zgodnie z ust. 1 w odniesieniu do wszystkich następujących podmiotów:
a)
instytucji, o których mowa w ust. 1 lit. a), b), c) i g), jeżeli nie podlegają one kontroli zagranicznej, przy wysokości aktywów każdej z nich poniżej 0,005 % aktywów skonsolidowanych ogółem instytucji kredytowych mających siedzibę w Unii;
b)
instytucji, o których mowa w ust. 1 lit. a), b), c) i g), jeżeli nie podlegają one kontroli zagranicznej, przy wysokości aktywów każdej z nich między 0,5 % a 0,005 % aktywów skonsolidowanych ogółem instytucji kredytowych mających siedzibę w Unii;
c)
instytucji, o których mowa w ust. 1 lit. a), b), c) i g), jeżeli nie podlegają one kontroli zagranicznej, przy wysokości aktywów każdej z nich powyżej 0,5 % aktywów skonsolidowanych ogółem instytucji kredytowych mających siedzibę w Unii;
d)
instytucji kontrolowanych przez podmioty zagraniczne (spoza Unii), o których mowa w ust. 1 lit. a), b), c) i g);
e)
instytucji kontrolowanych przez podmioty zagraniczne (z Unii), o których mowa w ust. 1 lit. d), e), f) i h);
f)
instytucji kontrolowanych przez podmioty zagraniczne (ze strefy euro), o których mowa w ust. 1 lit. d), e), f) i h);
g)
oddziałów kontrolowanych przez podmioty zagraniczne (spoza Unii) ustanowionych w Unii, o których mowa w ust. 1 lit. i);
h)
oddziałów kontrolowanych przez podmioty zagraniczne (z Unii) ustanowionych w Unii, o których mowa w ust. 1 lit. i);
i)
oddziałów kontrolowanych przez podmioty zagraniczne (ze strefy euro) ustanowionych w Unii, o których mowa w ust. 1 lit. i);
j)
każdej z instytucji, o których mowa w ust. 1, jeżeli są one istotnymi nadzorowanymi instytucjami kredytowymi lub istotnymi nadzorowanymi grupami zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 10  i częścią IV rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 11 ;
k)
każdej z instytucji, o których mowa w ust. 1, jeżeli są one mniej istotnymi nadzorowanymi instytucjami kredytowymi lub mniej istotnymi nadzorowanymi grupami zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i częścią IV rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17).
4. 
Do celów ust. 3 lit. a), b) i c) aktywa skonsolidowane ogółem, w odniesieniu do całej Unii, instytucji kredytowych mających siedzibę w Unii określa się poprzez zagregowanie aktywów:
a)
skonsolidowanych unijnych instytucji dominujących;
b)
skonsolidowanych unijnych dominujących finansowych spółek holdingowych;
c)
skonsolidowanych unijnych dominujących finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej na zasadzie skonsolidowanej;
d)
instytucji kredytowych, jeżeli instytucje te nie zostały jeszcze włączone do skonsolidowanej bazy podmiotów, o których mowa w lit. a), b) i c) niniejszego ustępu.
5. 
KBC bezzwłocznie przekazują EBC wyjaśnienia opisujące wszelkie odstępstwa od standardów sprawozdawczych stosowanych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 680/2014, rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/534 (EBC/2015/13) lub powiązanymi krajowymi instrumentami prawnymi, o których mowa w ust. 2.
Artykuł  4

Terminy przekazywania danych

1. 
KBC przekazują informacje statystyczne dotyczące skonsolidowanych danych bankowych na podstawie art. 3 z częstotliwością kwartalną i zgodnie z następującym harmonogramem:
a)
pełen zbiór danych, w odniesieniu do informacji statystycznych na koniec roku, przekazuje się do połowy maja roku następującego po roku, którego informacje dotyczą, przy użyciu formularza rocznego określonego w załączniku I do niniejszych wytycznych;
b)
informacje statystyczne na koniec marca, na koniec czerwca i na koniec września przekazuje się odpowiednio na początku lipca, października i stycznia, z wykorzystaniem formularza kwartalnego określonego w załączniku II do niniejszych wytycznych.

Do celów lit. a) KBC przekazują pozycje oznaczone * w załączniku I do niniejszych wytycznych do połowy kwietnia roku następującego po roku, którego informacje dotyczą. Do końca września każdego roku EBC przekazuje KBC dokładne daty przekazania danych w formie kalendarza sprawozdawczego na następny rok.

2. 
Do końca września każdego roku EBC informuje KBC o dokładnych terminach przekazywania danych w formie kalendarza sprawozdawczego na następny rok.
Artykuł  5

Korekty

1. 
KBC mogą korygować informacje statystyczne dotyczące ostatniego i poprzedniego kwartału przed upływem następnego terminu przekazywania danych, w ramach regularnej sprawozdawczości.
2. 
KBC mogą korygować informacje statystyczne dotyczące poprzednich okresów sprawozdawczych w dowolnym momencie, jeżeli znacznie poprawia to jakość tych informacji.
3. 
KBC przekazują wyjaśnienia dotyczące wszelkich korekt informacji statystycznych dokonanych zgodnie z ust. 2 oraz wpływu tych korekt na te informacje
Artykuł  6

Weryfikacja

1. 
Bez uszczerbku dla rozporządzenia (WE) nr 2533/98 KBC monitorują informacje statystyczne przekazywane EBC zgodnie z niniejszymi wytycznymi oraz weryfikują ich jakość i wiarygodność.
2. 
W przypadku stwierdzenia przez KBC rozbieżności w wyniku weryfikacji przeprowadzonej zgodnie z niniejszym artykułem KBC niezwłocznie informują o wynikach takiej weryfikacji EBC.
Artykuł  7

Przesyłanie danych

1. 
KBC przesyłają informacje statystyczne przekazywane zgodnie z niniejszymi wytycznymi w formie elektronicznej, korzystając ze środków określonych przez EBC. Formatem komunikatów statystycznych opracowanym dla potrzeb tej elektronicznej wymiany informacji statystycznych jest format zatwierdzony przez Komitet ds. Statystyki.
2. 
W przypadku gdy ust. 1 nie ma zastosowania, KBC mogą, za uprzednią zgodą EBC, korzystać z innych sposobów przesyłania informacji statystycznych.
Artykuł  8

Uproszczona procedura wprowadzania zmian

Zarząd EBC jest uprawniony, po uwzględnieniu opinii Komitetu ds. Statystyki, do wprowadzania zmian technicznych do załączników, pod warunkiem że zmiany takie nie zmienią podstawowych ram pojęciowych ani obciążenia sprawozdawczego podmiotów sprawozdających w państwach członkowskich. O wszelkich takich zmianach Zarząd bezzwłocznie zawiadamia Radę Prezesów.

Artykuł  9

Pierwsze przekazanie danych

1. 
Pierwsze przekazanie kwartalnych informacji statystycznych na podstawie art. 4 ust. 1 lit. b) rozpoczyna się od danych za pierwszy kwartał 2022 r.
2. 
Pierwsze przekazanie rocznych informacji statystycznych na podstawie art. 4 ust. lit. a) rozpoczyna się od danych za 2021 r.
Artykuł  10

Skuteczność

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.
2. 
Krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, oraz EBC zapewniają zgodność z postanowieniami niniejszych wytycznych od dnia 1 lutego 2022 r.
Artykuł  11

Adresaci

Niniejsze wytyczne skierowane są do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 26 marca 2021 r.
W imieniu Rady
Prezesów EBC
Christine LAGARDE

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Roczne skonsolidowane dane bankowe – Instytucje sprawozdające

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Skonsolidowane dane bankowe (CBD) kwartalne – Instytucje sprawozdające

1 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 680/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące sprawozdawczości nadzorczej instytucji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (Dz.U. L 191 z 28.6.2014, s. 1).
2 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/534 z dnia 17 marca 2015 r. w sprawie sprawozdawczości dotyczącej nadzorczych informacji finansowych (EBC/2015/13) (Dz.U. L 86 z 31.3.2015, s. 13).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
5 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/835 z dnia 26 marca 2021 r. uchylające wytyczne EBC/2014/15 w sprawie statystyki monetarnej i finansowej (EBC/2021/16) (zob. s. 335 niniejszego Dziennika Urzędowego).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 35).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1).
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 76/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19).
10 Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).
11 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.208.109

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2021/14 (2021/833) w sprawie informacji statystycznych przekazywanych w odniesieniu do skonsolidowanych danych bankowych
Data aktu: 26/03/2021
Data ogłoszenia: 11/06/2021
Data wejścia w życie: 01/02/2022