uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3 i art. 10 ust. 5,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania takich zezwoleń. W szczególności art. 10 ust. 2 w związku z art. 10 ust. 7 tego rozporządzenia przewiduje szczegółowe procedury przeprowadzania ponownej oceny dodatków dopuszczonych na podstawie dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 i dyrektywy Rady 82/471/EWG 3 .
(2) Art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 nakłada na Komisję obowiązek przyjęcia rozporządzenia w sprawie wycofania z obrotu dodatków paszowych, w odniesieniu do których w określonym terminie nie dokonano powiadomienia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia. Ten sam obowiązek ma zastosowanie do dodatków paszowych, w odniesieniu do których nie złożono żadnych wniosków zgodnie z art. 10 ust. 2 i 7 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 przed upływem terminu przewidzianego w tych przepisach lub w odniesieniu do których złożono wniosek, ale następnie go wycofano.
(3) W związku z tym takie dodatki paszowe powinny zostać wycofane z obrotu. Zważywszy, że art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 nie wprowadza rozróżnienia między zezwoleniami wydawanymi na czas określony a zezwoleniami wydawanymi bez ograniczeń czasowych, w celu zachowania przejrzystości należy zapewnić wycofanie z obrotu dodatków paszowych, których ograniczone okresy zezwolenia na podstawie dyrektywy 70/524/EWG już upłynęły.
(4) W przypadku dodatków paszowych, w odniesieniu do których wnioski zostały złożone jedynie dla niektórych gatunków zwierząt lub kategorii zwierząt lub wnioski zostały wycofane jedynie dla niektórych gatunków zwierząt lub kategorii zwierząt, wycofanie z obrotu powinno dotyczyć wyłącznie tych gatunków i kategorii zwierząt, dla których nie złożono wniosku lub wycofano wniosek.
(5) W wyniku wycofania z obrotu dodatków paszowych należy uchylić przepisy dopuszczające te dodatki, w przypadku gdy takie przepisy nadal obowiązują. W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie Komisji (WE) nr 358/2005 4 . Ponadto należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 880/2004 5 , ponieważ obie pozycje w załączniku do tego rozporządzenia należy skreślić w wyniku wycofania z obrotu beta-karotenu stosowanego w odniesieniu do kanarków, jak przewidziano w załączniku I rozdział I.A część 2, oraz w wyniku zezwolenia na stosowanie kantaksantyny w odniesieniu do ptaków ozdobnych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1486 6 . Ponadto w wyniku zarówno zezwolenia na stosowanie kantaksantyny w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/1486, jak i wycofania tego dodatku z obrotu w odniesieniu do niedopuszczonych gatunków i zastosowań rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1145 7 , należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 775/2008 8 , w którym ustanowiono najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości kantaksantyny.
(6) W odniesieniu do dodatków paszowych, na które zezwolenia nadal obowiązują w momencie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, należy ustalić okres przejściowy dla zainteresowanych stron, w którym istniejące zapasy przedmiotowych dodatków oraz premiksów, materiałów paszowych i mieszanek paszowych wyprodukowanych z zastosowaniem tych dodatków będą mogły zostać zużyte, przy czym należy wziąć pod uwagę długość okresu przechowywania niektórych rodzajów paszy zawierających przedmiotowe dodatki.
(7) Wycofanie z obrotu produktów wymienionych w załączniku I nie uniemożliwia udzielenia zezwolenia na ich stosowanie ani objęcia ich środkami dotyczącym ich statusu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(8) W przypadku kilku substancji, drobnoustrojów oraz preparatów (zwanych dalej "produktami") nie ma pewności, czy są one dodatkami paszowymi objętymi zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. Niepewność ta może wynikać z włączenia niektórych produktów zarówno do rejestru dodatków paszowych, o którym mowa w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, jak i do katalogu materiałów paszowych ustanowionego zgodnie z art. 24 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 9 . Niepewność ta może również wynikać z różnych wątpliwości lub pytań dotyczących klasyfikacji niektórych produktów, wyrażonych przez właściwe organy krajowe odpowiedzialne za kontrole urzędowe lub przez podmioty gospodarcze, z uwzględnieniem w szczególności wytycznych ustanowionych w zaleceniu Komisji 2011/25/UE 10 .
(9) Taka niepewność co do statusu niektórych produktów w odniesieniu do dodatków paszowych objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 może zagrozić wprowadzaniu do obrotu produktów paszowych w całej Unii, ponieważ rozróżnienie między dodatkami paszowymi a innymi produktami paszowymi ma wpływ na warunki ich wprowadzania do obrotu, w zależności od mającego zastosowanie prawodawstwa.
(10) Aby rozwiać niepewność co do statusu niektórych produktów jako dodatków paszowych, należy przyjąć odpowiednie środki na mocy rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, wyjaśniając ten status. Takie środki zapewniłyby spójność w traktowaniu przedmiotowych produktów i ułatwiłyby pracę właściwych organów krajowych odpowiedzialnych za kontrole urzędowe, a jednocześnie pomogłyby zainteresowanym podmiotom gospodarczym działać w ramach zapewniających odpowiedni poziom pewności prawa.
(11) Aby ustalić, czy produkty są dodatkami paszowymi objętymi zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, należy odnieść się do wytycznych dotyczących rozróżnienia między dodatkami paszowymi, materiałami paszowymi i innymi produktami, ustanowionych w zaleceniu 2011/25/UE. W szczególności wytyczne te przewidują jednoczesne uwzględnienie kilku kryteriów w ramach indywidualnej oceny w celu stworzenia profilu każdego konkretnego produktu, z uwzględnieniem wszystkich jego cech. Użyteczne kryteria rozróżnienia między dodatkami paszowymi a materiałami paszowymi obejmują metodę produkcji i przetwarzania, definicję chemiczną i poziom normalizacji lub oczyszczenia, warunki bezpieczeństwa i sposób stosowania oraz funkcjonalność danego produktu. Ponadto dla zachowania spójności produkty o podobnych właściwościach powinny być klasyfikowane podobnie.
(12) Produkty: cytryniany sodu, cytryniany potasu, sorbitol, mannitol i wodorotlenek wapnia są włączone do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty, w odniesieniu do których nie złożono wniosków zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w terminie określonym w tym przepisie. Zostały one również włączone do katalogu materiałów paszowych rozporządzeniem Komisji (UE) nr 575/2011 11 . W wyniku ponownej analizy profilu tych produktów pod kątem kryteriów zaproponowanych w zaleceniu 2011/25/UE stwierdzono jednak, że produkty te należy uznać za dodatki paszowe objęte zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. W szczególności są one określone przez ich szczególne funkcje, o których mowa w rejestrze dodatków paszowych, a ich status dodatków paszowych umożliwia zwiększenie zakresu skutecznego zarządzania nimi pod względem bezpieczeństwa i sposobu stosowania. Ponadto uwzględnia się ich klasyfikację jako dodatków stosowanych w żywności.
(13) Status produktów: cytryniany sodu, cytryniany potasu, sorbitol, mannitol i wodorotlenek wapnia jako dodatków paszowych powoduje konieczność ich wycofania z obrotu zgodnie z art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. Należy jednak przewidzieć dłuższy okres przejściowy na wycofanie z obrotu tych dodatków paszowych i zawierających je pasz, aby uwzględnić niepewność prawa co do ich klasyfikacji i umożliwić zainteresowanym stronom złożenie nowego wniosku o zezwolenie na stosowanie tych dodatków paszowych zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003.
(14) Większość produktów wymienionych w załączniku II znajduje się w katalogu materiałów paszowych ustanowionym rozporządzeniem Komisji (UE) nr 68/2013 12 . Wszystkie te substancje są jednak dodatkowo wymienione w rejestrze dodatków paszowych albo zostały wycofane z obrotu jako dodatki paszowe na mocy art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. W celu zapewnienia pewności prawa co do statusu tych produktów ich odpowiednie profile zostały zbadane w świetle kryteriów zaproponowanych w zaleceniu 2011/25/UE, co doprowadziło do wniosku, że produktów tych nie należy już uznawać za dodatki paszowe objęte zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(15) W odniesieniu do etykietowania produktów wymienionych w załączniku II, które są nadal dopuszczone do obrotu jako dodatki paszowe, oraz etykietowania premiksów, materiałów paszowych i mieszanek paszowych zawierających te produkty, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić dostosowanie się podmiotom działającym na rynku pasz. Co więcej, produkty te należy skreślić z rejestru dodatków paszowych.
(16) Produkty: ksylitol, mleczan amonu i octan amonu znajdują się w katalogu materiałów paszowych ustanowionym rozporządzeniem (UE) nr 68/2013. Właściwe organy krajowe odpowiedzialne za kontrole urzędowe wyraziły jednak pewne wątpliwości co do ich statusu prawnego, w związku z czym zbadano ich odpowiednie profile w oparciu o kryteria zaproponowane w zaleceniu 2011/25/UE. Na podstawie tego badania stwierdzono, że produkty te należy uznać za dodatki paszowe objęte zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. W szczególności właściwości ksyli- tolu są bardzo podobne do właściwości mannitolu i sorbitolu, które uznaje się za dodatki paszowe, a klasyfikacja
ksylitolu jako dodatku paszowego przez analogię zapewniłaby spójność w traktowaniu tych podobnych produktów. Ponadto uwzględnia się klasyfikację ksylitolu jako dodatku stosowanego w żywności. Jeśli chodzi o mleczan amonu i octan amonu, są to substancje dobrze zdefiniowane chemicznie, które są oczyszczane i pełnią szczególną funkcję określoną w art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, a ich status dodatków paszowych umożliwia zwiększenie zakresu skutecznego zarządzania nimi pod względem bezpieczeństwa i sposobu stosowania. Ponadto klasyfikacja mleczanu amonu i octanu amonu jako dodatków paszowych zapewniłaby spójność z innymi podobnymi produktami uznawanymi za dodatki paszowe, takimi jak propionian amonu lub mrówczan amonu.
(17) W wyniku klasyfikacji ksylitolu, mleczanu amonu i octanu amonu jako dodatków paszowych objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 należy przewidzieć okres przejściowy, który umożliwi zainteresowanym stronom dostosowanie się do nowego statusu tych produktów, w tym złożenie wniosku o zezwolenie, oraz jego dalsze przetwarzanie, zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.162.5 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/758 w sprawie statusu niektórych produktów jako dodatków paszowych objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz w sprawie wycofania z obrotu niektórych dodatków paszowych |
| Data aktu: | 07/05/2021 |
| Data ogłoszenia: | 10/05/2021 |
| Data wejścia w życie: | 30/05/2021 |