Decyzja EBC/2021/8 (2021/490) w sprawie całkowitej kwoty rocznych opłat nadzorczych za 2020 r.

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2021/490
z dnia 12 marca 2021 r.
w sprawie całkowitej kwoty rocznych opłat nadzorczych za 2020 r. (EBC/2021/8)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 30,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W wyniku wejścia w życie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/2155 (EBC/2019/37) 2 , które zmienia rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) 3 , począwszy od okresu objętego opłatą za rok 2020 r. Europejski Bank Centralny (EBC) nie wymaga zaliczek na poczet rocznych opłat nadzorczych. Opłaty pobierane są dopiero po zakończeniu odpowiedniego okresu objętego opłatą, po ustaleniu rzeczywistych kosztów rocznych.

(2) Zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) roczne opłaty nadzorcze nakładane na nadzorowane podmioty oblicza się na podstawie rocznych kosztów EBC. Kwota kosztów rocznych ustalana jest na podstawie kwoty rocznych wydatków, które obejmują wydatki poniesione przez EBC w danym okresie objętym opłatą, które są bezpośrednio lub pośrednio związane z jego zadaniami nadzorczymi.

(3) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) obliczenie rocznej opłaty nadzorczej dotyczącej istotnych nadzorowanych podmiotów i istotnych nadzorowanych grup oraz mniej istotnych nadzorowanych podmiotów i mniej istotnych nadzorowanych grup wymaga podziału rocznych kosztów według kosztów przydzielonych odpowiednim funkcjom wykonującym bezpośredni nadzór istotnych nadzorowanych podmiotów i istotnych nadzorowanych grup oraz pośredni nadzór mniej istotnych nadzorowanych podmiotów i mniej istotnych nadzorowanych grup.

(4) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) przy ustalaniu rocznych kosztów wykonywania zadań nadzorczych należy również brać pod uwagę ewentualne kwoty opłat związanych z poprzednimi okresami objętymi opłatą, których pobranie nie było możliwe, odsetki otrzymane zgodnie z art. 14 oraz określone inne kwoty otrzymane lub zwrócone zgodnie z art. 7 ust. 3 tego rozporządzenia. Zgodnie z przepisami przejściowymi dotyczącymi okresu objętego opłatą za 2020 r. zawartymi w art. 17a rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) wszelkie nadwyżki lub deficyty z okresu objętego opłatą za 2019 r., określone poprzez odjęcie rzeczywistych kosztów rocznych poniesionych w odniesieniu do tego okresu objętego opłatą od szacunkowych kosztów rocznych pobieranych za ten okres objęty opłatą, uwzględnia się przy określaniu kosztów rocznych za okres objęty opłatą za rok 2020.

(5) Zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) w terminie czterech miesięcy od zakończenia każdego okresu objętego opłatą całkowita kwota rocznych opłat nadzorczych dla każdej kategorii nadzorowanych podmiotów i nadzorowanych grup za ten okres objęty opłatą powinna zostać opublikowana na stronie internetowej EBC,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Na potrzeby niniejszej decyzji stosuje się definicje zawarte w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 4  oraz rozporządzeniu (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41).

Artykuł  2

Całkowita kwota rocznych opłat nadzorczych za 2020 r.

1. 
Całkowita kwota rocznych opłat nadzorczych za 2020 r. wynosi 514 314 706 EUR; kwota ta została obliczona w sposób wskazany w załączniku.
2. 
Poszczególne kategorie nadzorowanych podmiotów i nadzorowanych grup opłacają następujące całkowite kwoty rocznych opłat nadzorczych:
a)
istotne nadzorowane podmioty i istotne nadzorowane grupy: 476 526 421 EUR;
b)
mniej istotne nadzorowane podmioty i mniej istotne nadzorowane grupy: 37 788 285 EUR.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie piątego dnia po dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 12 marca 2021 r.
Christine LAGARDE
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

Obliczenie całkowitej kwoty rocznych opłat nadzorczych za 2020 r.

(EUR)
Istotne nadzorowane podmioty i istotne nadzorowane grupy Mniej istotne nadzorowane podmioty i mniej istotne nadzorowane grupy Ogółem
Rzeczywiste koszty roczne za 2020 r. 499 068 832 36 199 368 535 268 200
Nadwyżka/deficyt z 2019 r. - 23 076 537 1 082 290 - 21 994 246
Kwoty uwzględnione zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1163/2013 (EBC/2014/41)
Kwoty opłat związanych z poprzednimi okresami objętymi opłatą, których pobranie nie było możliwe
Odsetki otrzymane zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1163/2013 (EBC/2014/41) - 42 819 - 22829 - 65 648
Kwoty otrzymane lub zwrócone zgodnie z art. 7 ust. 3. rozporządzenia (UE) nr 1163/2013 (EBC/2014/41) 576 944 529 456 1 106 401
OGÓŁEM 476 526 421 37 788 285 514 314 706
(Poszczególne pozycje mogą nie sumować się do kwot ogółem z uwagi na zaokrąglenia).
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/2155 z dnia 5 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1163/2014 w sprawie opłat nadzorczych (EBC/2019/37) (Dz.U. L 327 z 17.12.2019, s. 70).
3 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1163/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie opłat nadzorczych (EBC/2014/41) (Dz.U. L 311 z 31.10.2014, s. 23).
4 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.101.107

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2021/8 (2021/490) w sprawie całkowitej kwoty rocznych opłat nadzorczych za 2020 r.
Data aktu: 12/03/2021
Data ogłoszenia: 23/03/2021
Data wejścia w życie: 28/03/2021