(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 27 marca 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. ha),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja nr 1313/2013/UE określa ramy prawne rescEU - rezerwy zdolności na szczeblu unijnym, stworzonej w celu zapewnienia pomocy w bardzo trudnych sytuacjach, w których wszystkie dostępne zdolności na szczeblu krajowym oraz zdolności państw członkowskich udostępnione w europejskiej puli ochrony ludności nie umożliwiają skutecznego reagowania na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka.
(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 2 określono skład rescEU pod względem zdolności reagowania i wymogów dotyczących jakości. Rezerwa rescEU obejmuje obecnie zdolność do gaszenia pożarów lasów z powietrza, zdolność do powietrznej ewakuacji medycznej, zdolność zapewnianą przez zespoły ratownictwa medycznego oraz zdolność w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych.
(3) W art. 21 ust. 4 decyzji nr 1313/2013/UE przewidziano możliwość ustanowienia zdolności rescEU w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach. Aby ustanowić tę zdolność, w niniejszej decyzji należy zdefiniować kategorie mało prawdopodobnego ryzyka o poważnych skutkach, przy uwzględnieniu możliwych scenariuszy wystąpienia takiego ryzyka.
(4) Zdolności rescEU ustanowione w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach powinny być w pełni finansowane przez Unię ze względu na ich wysoko wyspecjalizowany charakter, wysokie koszty oraz ich niedobory na szczeblu UE. Zgodnie z art. 21 ust. 4 i art. 23 ust. 4b decyzji nr 1313/2013/UE w przypadku takich zdolności pomoc finansowa Unii powinna obejmować wszystkie koszty niezbędne do zapewnienia dostępności i możliwości rozmieszczenia oraz wszystkie koszty operacyjne, gdy zdolności te są rozmieszczane w ramach unijnego mechanizmu.
(5) Określając zdolność jako zdolność rescEU w drodze aktów wykonawczych, Komisja powinna ocenić, czy można uznać, że dana zdolność reaguje na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach.
(6) Proces określania zdolności ustanowionych w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach powinien opierać się na strategicznym znaczeniu tych zdolności oraz powinien być prowadzony w przejrzysty sposób w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi.
(7) Aby zarządzać mało prawdopodobnym ryzykiem o poważnych skutkach, takim jak np. atak biologiczny na dużą skalę lub epidemia wywołująca wysoce zakaźną chorobę u wielu pacjentów, należy wykorzystać zdolność do ewakuacji medycznej pacjentów z chorobami wysoce zakaźnymi ("Medevac HID"), zdolność do powietrznej ewakuacji medycznej ofiar klęsk i katastrof oraz zdolność zapewnianą przez zespoły ratownictwa medycznego typu 3 ("EMT- 3"). Ponadto należy wykorzystać zdolność w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych, aby reagować na przedłużające się poważne transgraniczne zagrożenia zdrowia, które ze względu na swoją skalę i złożoność mogą zakłócić świadczenie usług socjalnych, środowiskowych, gospodarczych oraz usług publicznej opieki zdrowotnej.
(8) W świetle sytuacji wyjątkowej związanej z epidemią COVID-19, z uwagi na konieczność szybkiego ustanowienia wspólnej europejskiej rezerwy, która mogłaby wspierać państwa członkowskie w podejmowaniu działań, do zdolności w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych w ramach rescEU należy zastosować zasadę mocy wstecznej od daty jej włączenia w skład zdolności rescEU decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2020/414 3 .
(9) Należy zatem zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/570.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Janez LENARČIČ | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.94I.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/452 zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności ustanowionych w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach |
| Data aktu: | 26/03/2020 |
| Data ogłoszenia: | 27/03/2020 |
| Data wejścia w życie: | 19/03/2020, 27/03/2020 |