Decyzja 2020/2233 w sprawie zobowiązania dotyczącego środków powracających w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP z operacji w ramach 9., 10. i 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju

DECYZJA RADY (UE) 2020/2233
z dnia 23 grudnia 2020 r.
w sprawie zobowiązania dotyczącego środków powracających w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP z operacji w ramach 9., 10. i 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1  ("umowa wewnętrzna w sprawie 11. EFR"), w szczególności jej art. 1 ust. 5,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zobowiązania ze środków powracających w ramach instrumentu inwestycyjnego Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP) z operacji w ramach 9., 10. i 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) (zwane dalej "zobowiązaniami ze środków powracających") nie mogą być zaciągane po dniu 31 grudnia 2020 r., o ile Rada, stanowiąc jednomyślnie na wniosek Komisji, nie postanowi inaczej.

(2) Istnieją dowody wyraźnie potwierdzające, że chociaż instrument inwestycyjny AKP przyczynił się do osiągnięcia celów związanych z ograniczeniem ubóstwa, integracją z gospodarką światową i zrównoważonym rozwojem państw AKP, określonych w Umowie o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi z drugiej strony 2  (zwaną dalej "umową o partnerstwie AKP-UE"), nie wykorzystał w pełni swojego potencjału w tym zakresie. Dalsze wykorzystywanie środków powracających w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP w nowych ramach i przy nowym zarządzaniu mogłoby doprowadzić do osiągnięcia lepszych wyników w zakresie rozwoju.

(3) W dniu 14 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła wniosek w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (zwany dalej "wnioskiem w sprawie ISWMR"), które przewiduje ustanowienie Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Plus (EFZR+) oraz gwarancji na działania zewnętrzne, do którego państwa członkowskie mogłyby wnosić wkłady, które mogłyby przeznaczyć na rozpoczęcie działań w konkretnych regionach, państwach, sektorach lub istniejących oknach inwestycyjnych.

(4) W dniu 4 grudnia 2020 r. Komitet Ambasadorów AKP-UE przyjął decyzję nr 2/2020 3  w sprawie zmiany decyzji nr 3/2019 4  w sprawie przyjęcia środków przejściowych zgodnie z art. 95 ust. 4 Umowy o partnerstwie AKP-UE, w celu dalszego przedłużenia stosowania postanowień umowy o partnerstwie AKP-UE do dnia 30 listopada 2021 r. lub do dnia wejścia w życie lub rozpoczęcia tymczasowego stosowania nowej umowy między Unią a państwami AKP (zwanej dalej "nową umową"), w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Okres ustanowiony w art. 1 ust. 5 umowy wewnętrznej w sprawie 11. EFR, podczas którego zobowiązania dotyczące środków powracających w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP z operacji w ramach 9., 10. i 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju mogą być zaciągane do dnia 30 czerwca 2021 r., by umożliwić podejmowanie nowych zobowiązań ze środków powracających w ramach instrumentu Inwestycyjnego AKP oraz zapewnianie państwom AKP stałego wsparcia do czasu, gdy instrument finansowania sąsiedztwa oraz współpracy międzynarodowej i rozwojowej na podstawie wniosku w sprawie ISWMR (zwany dalej "instrumentem finansowania zewnętrznego") zacznie w pełni funkcjonować.

(5) Uważa się, że Europejski Fundusz na rzecz Zrównoważonego Rozwoju ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 5  (EFZR) ma duże znaczenie dla zaspokajania potrzeb inwestycyjnych objętych nim regionów (Afryki Subsaharyjskiej i krajów objętych europejską polityką sąsiedztwa), jak również dla unijnych priorytetów i zobowiązań.

(6) We wspólnym komunikacie z dnia 9 marca 2020 r. zatytułowanym "W kierunku kompleksowej strategii współpracy z Afryką" (zwanym dalej "wspólnym komunikatem") Komisja i Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem") wezwali Unię do wspierania zrównoważonego wzrostu i zatrudnienia na całym kontynencie afrykańskim. Unia chce między innymi współpracować z Afryką w zakresie promowania inwestycji poprzez zwiększenie wykorzystania innowacyjnych mechanizmów finansowania.

(7) We wspólnym komunikacie Komisja i Wysoki Przedstawiciel podkreślili, że instrumenty finansowe mają zachęcać do inwestycji o dużym wpływie na rozwój, głównie w celu wsparcia sektora prywatnego, zgodnie z kryteriami ustanowionymi w komunikacie Komisji z dnia 13 maja 2014 r. zatytułowanym "Większa rola sektora prywatnego w osiąganiu trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu w krajach rozwijających się", mianowicie mierzalnym wpływem na rozwój, dodatkowością, neutralnością, wspólnym interesem i współfinansowaniem, efektem demonstracyjnym i przestrzeganiem norm społecznych, środowiskowych i fiskalnych.

(8) Należy pozwolić na to, by środki powracające, o których mowa w niniejszej decyzji, stanowiły wkłady na rzecz instrumentu finansowania zewnętrznego (zwanych dalej "zewnętrznymi dochodami przeznaczonymi na określony cel", o których mowa w art. 21 ust. 2 lit. a) ppkt (ii) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 6 ), aby finansować wsparcie dla państw AKP w ramach podejścia polegającego na jednym pakiecie oraz zgodnie z celami i zasadami instrumentu finansowania zewnętrznego i sposobami zarządzania nim za pośrednictwem instrumentów finansowania, działań łączonych, gwarancji budżetowych lub innej bezzwrotnej formy wsparcia, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1046. Umożliwi to płynne przejście od instrumentu inwestycyjnego AKP i zapewni ciągłość, jeśli chodzi o gamę produktów.

(9) Po dniu 31 grudnia 2027 r. instrument finansowania zewnętrznego nie powinien otrzymywać tych środków powracających i kwot zasobów finansowych jako zewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel. Bez uszczerbku dla decyzji, jakie mają być podjęte w odniesieniu do kolejnych wieloletnich ram finansowych, po tym terminie środki te, aż do ich wyczerpania, będą zasilały kolejne mechanizmy finansowania.

(10) Środki powracające w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP, w świetle szacowanej ogólnej kwoty oczekiwanej w okresie 2021-2027, powinny być przekazywane corocznie jako alokacje uzupełniające stosowne linie budżetowe instrumentu finansowania zewnętrznego zgodnie z dokumentami programowymi.

(11) Komisja powinna kierować środkami powracającymi za pośrednictwem Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), w tym poprzez EFZR+, aby zmaksymalizować ich wpływ na rozwój i ich dodatkowość, a także uwzględnić kwestie długookresowej zdolności do obsługi długu. Wszystkie operacje powinny podlegać zarządzaniu EFZR+ oraz zasadzie faworyzowania myślenia strategicznego (ang. policy first).

(12) Zgodnie z wnioskiem w sprawie ISWMR środki powracające powinny być ukierunkowane przede wszystkim na instrumenty na rzecz rozwoju charakteryzujące się wysokim ryzykiem finansowym, w szczególności na finansowanie mające skutki społeczne, fundusze kapitałowe i działania w krajach najsłabiej rozwiniętych. Celem operacji powinna być maksymalizacja wpływu na rozwój.

(13) Zgodnie z art. 152 ust. 4 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 7  Zjednoczonemu Królestwu ma zostać zwrócony jego udział w instrumencie inwestycyjnym AKP w EFR, zgromadzony w ramach kolejnych okresów EFR, w terminie zapadalności inwestycji. O ile nie uzgodniono inaczej, udział kapitałowy Zjednoczonego Królestwa nie powinien być ponownie rozdysponowany po zakończeniu okresu rozliczeniowego 11. EFR ani przeniesiony na kolejne okresy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Dla operacji w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP okres ustanowiony w art. 1 ust. 5 umowy wewnętrznej w sprawie 11. EFR, podczas którego zobowiązania dotyczące środków powracających w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP z operacji w ramach 9., 10. i 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju mogą być zaciągane, przedłuża się do dnia 30 czerwca 2021 r. lub do dnia wejścia w życie rozporządzenia ustanawiającego instrument finansowania zewnętrznego, w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza, a w każdym razie nie później niż do dnia 30 listopada 2021 r., aby umożliwić podejmowanie nowych zobowiązań dotyczących środków powracających w ramach instrumentu Inwestycyjnego AKP.

Artykuł  2
1. 
Środki powracające w ramach instrumentu Inwestycyjnego AKP z operacji w ramach 9., 10. i 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju po dniu 30 czerwca 2021 r. stanowią wkłady na rzecz instrumentu finansowania zewnętrznego w postaci zewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel z myślą o zapewnieniu finansowania za pośrednictwem EBI za pomocą gwarancji budżetowych i działań łączonych w ramach EFZR+, gwarancji na działania zewnętrzne i instrumentów zarządzania finansowego lub wszelkiej innej bezzwrotnej formy wsparcia zgodnie z celami i zasadami EFZR+ oraz sposobami zarządzania nim.
2. 
Bez uszczerbku dla decyzji podjętych w odniesieniu do kolejnych wieloletnich ram finansowych, po dniu 31 grudnia 2027 r. i do czasu wyczerpania środków powracających, środki powracające stanowią wkłady na rzecz kolejnych unijnych instrumentów finansowania zewnętrznego, które zastąpią instrument finansowania zewnętrznego.
3. 
Do celów niniejszej decyzji "środki powracające" oznaczają wszelkie dochody, w tym dywidendy, zyski kapitałowe, koszty gwarancji i odsetki od pożyczek i od kwot złożonych na wszelkich rachunkach otwartych w celu rejestrowania środków pieniężnych przechowywanych na rachunku instrumentu inwestycyjnego AKP. Oznaczają również wynagrodzenia z inwestycji finansowych, a także spłaty, w tym spłaty kapitału, gwarancje zwolnione i spłatę kwoty głównej pożyczek wynikających z operacji w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP. Za środki powracające uznaje się również środki pochodzące z umorzenia środków powracających.
4. 
Środki powracające podlegają mającym zastosowanie zasadom i procedurom instrumentu finansowania zewnętrznego.
Artykuł  3

Wkłady te przeznacza się dla państw AKP.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsza decyzja ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem art. 2, który ma zastosowanie od dnia 1 lipca 2021 r. lub od momentu wejścia w życie rozporządzenia ustanawiającego instrument finansowania zewnętrznego, w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 grudnia 2020 r.
W imieniu Rady
M. ROTH
Przewodniczący
1 Dz.U. L 210 z 6.8.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.
3 Decyzja nr 2/2020 Komitetu Ambasadorów AKP-UE z dnia 4 grudnia 2020 r. zmieniająca decyzję nr 3/2019 Komitetu Ambasadorów AKP-UE w sprawie przyjęcia środków przejściowych zgodnie z art. 95 ust. 4 Umowy o partnerstwie AKP-UE (Dz.U. L 420 z 14.12.2020, s. 32).
4 Decyzja nr 3/2019 Komitetu Ambasadorów AKP-UE z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie przyjęcia środków przejściowych zgodnie z art. 95 ust. 4 Umowy o partnerstwie AKP-UE (Dz.U. L 1 z 3.1.2020, s. 3).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 z dnia 26 września 2017 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (EFZR), gwarancji EFZR i funduszu gwarancyjnego EFZR (Dz.U. L 249 z 27.9.2017, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/ 2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/ UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
7 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.437.188

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/2233 w sprawie zobowiązania dotyczącego środków powracających w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP z operacji w ramach 9., 10. i 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju
Data aktu: 23/12/2020
Data ogłoszenia: 28/12/2020
Data wejścia w życie: 01/01/2021, 29/12/2020, 01/07/2021