uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 1, art. 27 ust. 1 i art. 72 ust. 5,
(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011 2 ustanowiono wymogi w zakresie szkolenia, egzaminowania i kontroli umiejętności na potrzeby licencjonowania pilotów.
(2) W europejskim planie bezpieczeństwa lotniczego przyjętym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") na podstawie art. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139 stwierdzono, że bardzo ważne jest posiadanie przez personel lotniczy odpowiednich kompetencji oraz że metody szkoleniowe należy dostosować, aby zagwarantować zdolność tego personelu do radzenia sobie z nowymi technologiami i rosnącym stopniem złożoności systemu lotnictwa.
(3) W 2013 r. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) opublikowała "Podręcznik szkolenia opartego na dowodach" (Manual of evidence-based training, dok. 9995 AN/497), który zawiera ramy kompetencji ("kompetencje podstawowe") oraz odpowiednie opisy i związane z nimi wskaźniki behawioralne służące ocenie tych kompetencji, obejmujące to, co wcześniej w szkoleniu pilotów określano jako wiedzę, umiejętności oraz postawy w dziedzinie technicznej i nietechnicznej. W ramach tego nowego podejścia treść szkoleń jest dostosowana do realnych kompetencji niezbędnych do bezpiecznego, skutecznego i wydajnego funkcjonowania w środowisku zarobkowego transportu lotniczego.
(4) Celem szkolenia opartego na dowodach (EBT) jest poprawa bezpieczeństwa i rozwój kompetencji załóg lotniczych w zakresie bezpiecznego użytkowania statku powietrznego przy wszystkich typach lotów oraz umiejętności identyfikowania nieprzewidzianych sytuacji i zarządzania nimi. Koncepcja szkolenia opartego na dowodach ma służyć maksymalizacji wyników uczenia się i ograniczeniu kontroli formalnych.
(5) Oczekuje się, że dostosowanie rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 3 w odniesieniu do zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych zwiększy pewność prawa, umożliwi wsparcie inspekcji standaryzacyjnych Agencji w obszarze zgłaszania zdarzeń oraz pomoże wdrażać skuteczne systemy zgłaszania zdarzeń w ramach zarządzania bezpieczeństwem.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1178/2011.
(7) Agencja przygotowała projekt przepisów wykonawczych i przedstawiła go Komisji wraz z opinią nr 08/2019 4 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(8) Nadal trwają negocjacje między Unią a niektórymi państwami trzecimi, dotyczące między innymi konwersji licencji pilotów i towarzyszących orzeczeń lekarskich. Aby zapewnić państwom członkowskim możliwość dalszego uznawania licencji i orzeczeń z państw trzecich w okresie przejściowym z uwagi na toczące się negocjacje, konieczne jest przedłużenie okresu, w którym państwa członkowskie mogą zdecydować o niestosowaniu na ich terytorium przepisów rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 w odniesieniu do pilotów posiadających licencję i towarzyszące orzeczenie lekarskie wydane przez państwo trzecie uczestniczące w operacjach niezarobkowych wykonywanych określonymi statkami powietrznymi.
(9) Ponadto zmiany w dodatku 1 do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, które wprowadzono rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1974 5 i które będą miały zastosowanie od dnia 31 stycznia 2022 r., należy dostosować do zmian wprowadzonych w tym dodatku rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/359 6 .
(10) Rozporządzenie należy również zmienić w celu sprostowania niektórych błędów technicznych zawartych w poprzednich zmianach, a także w celu wyjaśnienia niektórych przepisów.
(11) Zmiany dotyczące podstawowego uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów powinny zacząć obowiązywać od tego samego dnia co powiązane przepisy rozporządzenia (UE) 2020/359, a mianowicie od dnia 8 września 2021 r.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.434.13 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/2193 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1178/2011 w odniesieniu do wymogów dotyczących kompetencji i metod szkolenia załóg lotniczych oraz w odniesieniu do zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych |
| Data aktu: | 16/12/2020 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/2020 |
| Data wejścia w życie: | 12/01/2021, 08/09/2021, 31/01/2022 |