Decyzja wykonawcza 2020/2183 dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do zgłaszania zakażenia SARS-CoV-2 u norek i innych zwierząt z rodziny Mustelidae oraz u jenotów

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/2183
z dnia 21 grudnia 2020 r.
dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do zgłaszania zakażenia SARS-CoV-2 u norek i innych zwierząt z rodziny Mustelidae oraz u jenotów

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 9531)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 22 grudnia 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych mających zastosowanie w handlu wewnątrzunijnym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W 2020 r. zgłaszano przypadki zakażenia wirusem SARS-CoV-2 u norek i ustalono, że wirus może przenosić się z ludzi na norki oraz z norek na ludzi. Przypadki zakażenia SARS-CoV-2 u norek odnotowano w niektórych państwach członkowskich i państwach trzecich. Ponadto w jednym państwie członkowskim odnotowano przypadki choroby COVID-19 u ludzi wywołanej przez warianty wirusa SARS-CoV-2 związane z norkami. Badania amerykańskich centrów ds. zapobiegania chorobom i ich kontroli (Centers for Disease Control and Prevention, CDC) z grudnia 2020 r. wskazują, że jenoty (Nyctereutes procyonoides) są również podatne na SARS-CoV-2.

(2) W dniu 12 listopada 2020 r. Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) opublikowało szybką ocenę ryzyka dotyczącą wykrywania nowych wariantów SARS-CoV-2 związanych z norkami.

(3) W ramach szybkiej oceny ryzyka przeprowadzonej przez ECDC stwierdzono, że ogólny poziom ryzyka dla zdrowia ludzi stwarzanego przez warianty SARS-CoV-2 związane z norkami można określić jako oscylujący od niskiego w przypadku ogółu populacji do bardzo wysokiego w przypadku osób należących do grup ryzyka narażonych w trakcie pracy. W ramach szybkiej oceny ryzyka wskazano również, że konieczne są dalsze badania, aby ocenić, czy warianty SARS-CoV-2 związane z norkami mogą mieć jakikolwiek wpływ na ryzyko ponownego zakażenia, ograniczenia skuteczności szczepionki lub mniejszych korzyści płynących z leczenia.

(4) W dniu 12 listopada 2020 r. Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE) wydała oświadczenie w sprawie COVID-19 i norek, w którym wskazała, że na całym świecie rodzą się obawy dotyczące ryzyka, iż zwierzęta podatne, takie jak norki, staną się rezerwuarem SARS-CoV-2, ponieważ wszelkie przeniesienie wirusa na ludzi może mieć wpływ na zdrowie publiczne.

(5) Jenoty uznaje się za podatne na zakażenie SARS-CoV-2, a OIE wezwała państwa do monitorowania zwierząt podatnych na zakażenie SARS-CoV-2, takich jak norki i jenoty, przy zastosowaniu podejścia "Jedno zdrowie".

(6) Zgodnie z dyrektywą 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3  państwa członkowskie zapewniają gromadzenie danych dotyczących występowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych.

(7) Zgodnie z art. 10 ust. 1 dyrektywy 90/425/EWG każde państwo członkowskie niezwłocznie powiadamia pozostałe państwa członkowskie i Komisję o ognisku choroby na jego terytorium, chorób odzwierzęcych, chorób lub innych prawdopodobnych przyczyn powodujących poważne zagrożenie dla zdrowia zwierząt lub ludzi.

(8) Zgodnie z art. 9 ust. 1 dyrektywy 89/662/EWG każde państwo członkowskie niezwłocznie powiadamia pozostałe państwa członkowskie i Komisję o wszelkich epidemiach na swoim terytorium, o zoonozach, chorobach lub innych czynnikach mogących stanowić poważne zagrożenie dla zwierząt lub dla zdrowia ludzkiego.

(9) Aby umożliwić ocenę ryzyka w ramach podejścia "Jedno zdrowie" oraz aby zidentyfikować możliwe opcje zarządzania ryzykiem związanym z obiegiem wariantów SARS-CoV-2 związanych z norkami u zwierząt należących do rodziny Mustelidae oraz u jenotów, oprócz wymogów dotyczących natychmiastowego powiadamiania należy ustanowić skuteczny, zharmonizowany system sprawozdawczości umożliwiający niezwłoczną wymianę wszystkich istotnych informacji.

(10) Ze względu na pilną potrzebę oceny ryzyka, jakie stwarza sytuacja epidemiologiczna w Unii w odniesieniu do występowania SARS-CoV-2 u norek i innych zwierząt z rodziny Mustelidae oraz u jenotów, państwa członkowskie powinny składać Komisji regularne sprawozdania na temat występowania tego zakażenia u zwierząt utrzymywanych lub dzikich z rodziny Mustelidae oraz u jenotów. Aby zapewnić właściwe przekazywanie informacji o ryzyku w Unii, Komisja powinna udostępniać państwom członkowskim podsumowanie zebranych informacji. W niniejszej decyzji należy określić wzór sprawozdania w celu uporządkowania danych w podziale na ogniska choroby i gatunki podatne na wirus SARS-CoV-2. Niniejsza decyzja powinna stać się skuteczna tak szybko, jak jest to możliwe, w ramach prawnych określonych w dyrektywie 90/425/EWG i dyrektywie 89/662/EWG. Gromadzone i przedkładane dane podlegają przepisom rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 4 .

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Państwa członkowskie składają Komisji sprawozdanie w ciągu trzech dni od pierwszego potwierdzenia na swoim terytorium zakażenia SARS-CoV-2 u norek i innych zwierząt z rodziny Mustelidae oraz u jenotów (Nyctereutes procyonoides).
2. 
W przypadku wystąpienia kolejnych przypadków zakażenia SARS-CoV-2 lub ogniska nowych zakażeń u zwierząt, o których mowa w ust. 1, po pierwszym potwierdzeniu, o którym mowa w ust. 1, państwa członkowskie składają co tydzień sprawozdanie uzupełniające. Państwa członkowskie składają sprawozdanie uzupełniające również w przypadku pojawienia się odnośnych aktualizacji dotyczących epidemiologii choroby i jej potencjału zoonotycznego.
3. 
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 i 2, zawierają w odniesieniu do każdego przypadku wystąpienia zakażenia lub ogniska zakażenia informacje wskazane w załączniku do niniejszej decyzji.
4. 
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 i 2, są składane w formacie elektronicznym, który zostanie określony przez Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz.
Artykuł  2
1. 
Komisja informuje państwa członkowskie w ramach Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz o sprawozdaniach złożonych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 1.
2. 
Komisja publikuje na swojej stronie internetowej, wyłącznie do celów informacyjnych, zaktualizowane streszczenie informacji zawartych w sprawozdaniach złożonych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 1.
Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 20 kwietnia 2021 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 grudnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Stella KYRIAKIDES
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Informacje, które należy zawrzeć w sprawozdaniach, o których mowa w art. 1, w związku z wystąpieniem zakażenia SARS-CoV-2 u norek i innych zwierząt z rodziny Mustelidae oraz u jenotów ("gatunki podatne")

1.
Data przekazania informacji.
2.
Państwo członkowskie.
3.
Rodzaj sprawozdania (pierwsze sprawozdanie potwierdzające/cotygodniowe sprawozdanie uzupełniające).
4.
Całkowita liczba ognisk/przypadków wystąpienia w państwie członkowskim podanych w sprawozdaniu.
5.
W odniesieniu do każdego ogniska/przypadku wystąpienia należy podać:
a)
numer porządkowy każdego ogniska/przypadku wystąpienia w państwie członkowskim;
b)
region i przybliżone położenie geograficzne zakładu lub innego miejsca, w którym utrzymywano zwierzęta lub w którym się one znajdowały;
c)
datę podejrzenia;
d)
datę potwierdzenia;
e)
metodę(-y) diagnostyczną(-e);
f)
szacowaną datę wprowadzenia wirusa do zakładu lub innego miejsca;
g)
możliwe źródło wirusa;
h)
zastosowane środki kontroli (szczegóły 5 );
i)
liczbę zwierząt podatnych w zakładzie lub innym miejscu (w podziale na gatunki podatne);
j)
liczbę zwierząt z klinicznymi objawami choroby lub zwierząt bezobjawowych w zakładzie lub innym miejscu (w podziale na gatunki podatne; w przypadku gdy dokładna liczba nie jest znana, proszę podać szacunkową liczbę);
k)
współczynnik zachorowalności: liczba zwierząt (w podziale na gatunki podatne) z klinicznymi objawami choroby, z objawami podobnymi do objawów COVID-19, w zakładzie lub innym miejscu w stosunku do liczby zwierząt podatnych, wraz ze skróconym opisem objawów klinicznych (w przypadku gdy dokładna liczba nie jest znana, proszę podać szacunkową liczbę);
l)
współczynnik śmiertelności: liczba zwierząt (w podziale na gatunki podatne), które padły w zakładzie lub innym miejscu (w przypadku gdy dokładna liczba nie jest znana, proszę podać szacunkową liczbę).
6.
Dane dotyczące epidemiologii molekularnej, znaczące mutacje.
7.
Odpowiednie dane dotyczące przypadków u ludzi w danym państwie członkowskim bezpośrednio związanych z ogniskami/przypadkami wystąpienia zakażenia u zwierząt, o których mowa w art. 1 ust. 1 i 2.
8.
Inne istotne informacje.
1 Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 13.
2 Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.
3 Dyrektywa 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, zmieniająca decyzję Rady 90/424/EWG i uchylająca dyrektywę Rady 92/117/EWG (Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 31).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
5 Kontrola przemieszczania w obrębie kraju; nadzór w obrębie obszaru objętego ograniczeniami lub w obrębie obszaru zapowietrzonego; identyfikowalność; kwarantanna; urzędowe unieszkodliwianie tusz, produktów ubocznych i odpadów; likwidacja; kontrola zwierząt dzikich będących rezerwuarami; podział na strefy; odkażanie; dopuszczone szczepienie (jeżeli istnieje szczepionka); niepoddawanie leczeniu zwierząt dotkniętych chorobą ani niestosowanie żadnych innych odpowiednich środków.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.433.76

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/2183 dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do zgłaszania zakażenia SARS-CoV-2 u norek i innych zwierząt z rodziny Mustelidae oraz u jenotów
Data aktu: 21/12/2020
Data ogłoszenia: 22/12/2020
Data wejścia w życie: 20/04/2021