uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 10,
(1) Dyrektywa 2010/31/UE jest głównym aktem ustawodawczym i wraz z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE 2 oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 3 odnosi się do efektywności energetycznej budynków w kontekście celów w zakresie efektywności energetycznej na 2030 r. W dyrektywie 2010/31/UE wyznaczono dwa cele pomocnicze, a mianowicie: przyspieszenie renowacji istniejących budynków do 2050 r. oraz wsparcie modernizacji wszystkich budynków poprzez wykorzystanie inteligentnych technologii, takich jak te, które wykorzystują sztuczną inteligencję i usługi w chmurze, i wyraźniejsze powiązanie z czystą mobilnością.
(2) Aby wspierać spójną i przejrzystą ocenę gotowości budynków w Unii do obsługi inteligentnych sieci, należy ustanowić wspólną definicję wskaźnika gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci oraz wspólną metodologię obliczania tego wskaźnika.
(3) Aby zapewnić akceptowalność, przydatność i spójność systemu wskaźników gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci, Komisja opracowała, we współpracy z wieloma zainteresowanymi stronami i we współpracy z państwami członkowskimi, metodologię oceny gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci zgodnie z art. 8 ust. 10 dyrektywy 2010/31/UE i załącznikiem IA do tej dyrektywy.
(4) Przedmiotowa metodologia oceny gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci zapewnia poziom spójności i porównywalności przy ocenie gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci w całej UE, pozostawiając wystarczającą elastyczność w dostosowywaniu obliczeń do określonych warunków.
(5) Należy ustanowić odpowiednie mechanizmy kontroli wdrażania systemu wskaźników gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci.
(6) W stosownych przypadkach należy umożliwić samoocenę gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci przez ich właściciela, lub zarządcę obiektu bądź jakąkolwiek inną zainteresowaną osobę związaną z budynkiem, przy wsparciu otwartych wytycznych i narzędzi.
(7) Aby uniknąć powielania wysiłków i kosztów między systemem wskaźników gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci a obowiązującymi obowiązkowymi systemami, metodologia oceny gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci powinna pozwolić państwom członkowskim, jeśli sobie tego życzą, na połączenie lub zintegrowanie systemu wskaźników gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci z krajowymi systemami certyfikacji charakterystyki energetycznej i innymi systemami ustanowionymi na podstawie dyrektywy 2010/31/UE.
(8) Wskaźnik gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci powinien odzwierciedlać gotowość budynków i ich systemów do obsługi inteligentnych sieci i powinien być stosowany w celu uzupełnienia - a nie zastąpienia - narzędzi służących do oceny innych aspektów budynków, na przykład ich charakterystyki energetycznej lub zrównoważonego charakteru.
(9) Wskaźnik gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci nie powinien być wskaźnikiem dotyczącym charakterystyki energetycznej budynków. Należy poinformować właścicieli budynków, że gotowość budynku do obsługi inteligentnych sieci odzwierciedlona we wskaźniku gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci i charakterystyka energetyczna budynków wyrażona w świadectwach charakterystyki energetycznej to różne kwestie, do których należy odnieść różne rodzaje środków, przy czym gotowość budynków do obsługi inteligentnych sieci powinna przyczynić się do poprawy charakterystyki energetycznej.
(10) Korzyści dla konsumentów, użytkowników i właścicieli budynków zostaną zmaksymalizowane, gdy dostępne instrumenty do oceny budynków będą stosowane w powiązaniu, zapewniając konsumentom, użytkownikom i właścicielom budynków możliwość uzyskania kompleksowej wiedzy na temat swoich budynków i sposobów poprawy ich ogólnej charakterystyki.
(11) Wskaźnik gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci powinien być dostępny zarówno dla obecnych budynków, jak i dla nowych projektów budowlanych. Należy zezwolić na stosowanie cyfrowych modeli budynków, w tym modeli informacyjnych budynku lub cyfrowych bliźniaków, aby ułatwić obliczenie punktacji w zakresie gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci.
(12) Należy zezwolić na stosowanie ram do obliczania wskaźnika gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci w odniesieniu do wszystkich rodzajów budynków i modułów budynków objętych dyrektywą 2010/31/UE.
(13) Wskaźnik gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci powinien pozwolić na podkreślenie dodatkowych korzyści wynikających z zaawansowanych inteligentnych technologii dla właścicieli i użytkowników budynków, na przykład pod względem oszczędności energii i gotowości na zmianę klimatu lub pod względem zwiększenia inkluzywności i dostępności, komfortu i dobrostanu.
(14) Ocenę gotowości budynków i modułów budynków do obsługi inteligentnych sieci w ramach systemu wskaźników gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci na potrzeby wydania świadectwa dotyczącego wskaźnika gotowości budynku do obsługi inteligentnych sieci powinni przeprowadzać wykwalifikowani lub akredytowani eksperci.
(15) W przypadku gdy państwa członkowskie uznają to za stosowne, eksperci akredytowani do celów certyfikacji charakterystyki energetycznej budynków lub do celów kontroli systemów ogrzewania, systemów klimatyzacji i połączonych systemów ogrzewania lub klimatyzacji i wentylacji zgodnie z dyrektywą 2010/31/UE lub do przeprowadzania audytów energetycznych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE 4 powinni móc być uznani za kompetentnych również do celów oceny gotowości budynków lub modułów budynków do obsługi inteligentnych sieci.
(16) Wyższy poziom cyfryzacji i połączeń w budynkach skutkuje zwiększeniem ryzyka w zakresie cyberbezpieczeństwa i ochrony danych oraz powoduje, że budynki i ich systemy są bardziej podatne na zagrożenia dla cyberbezpieczeń- stwa i niewłaściwego wykorzystania danych osobowych. Konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych przeprowadzono na podstawie art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725. Wskaźnik gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci powinien pomóc w informowaniu właścicieli i użytkowników budynków o takich zagrożeniach,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.431.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/2155 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE poprzez ustanowienie opcjonalnego wspólnego systemu Unii Europejskiej w zakresie oceny gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci |
| Data aktu: | 14/10/2020 |
| Data ogłoszenia: | 21/12/2020 |
| Data wejścia w życie: | 10/01/2021 |