Dyrektywa 2020/2088 zmieniająca załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE w odniesieniu do oznakowania obecności w zabawkach substancji zapachowych mogących powodować alergie

DYREKTYWA KOMISJI (UE) 2020/2088
z dnia 11 grudnia 2020 r.
zmieniająca załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE w odniesieniu do oznakowania obecności w zabawkach substancji zapachowych mogących powodować alergie
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa zabawek 1 , w szczególności jej art. 46 ust. 1 akapit pierwszy lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 2009/48/WE ustanowiono ogólny wymóg umieszczenia na zabawce, na przytwierdzonej etykiecie, na opakowaniu lub w dołączonej ewentualnie do zabawki ulotce nazw 11 substancji zapachowych mogących powodować alergie, jeżeli stężenia tych substancji zapachowych przekraczają 100 mg/kg wagi zabawki lub jej części składowych. Te substancje zapachowe mogące powodować alergie są wymienione w tabeli w części III pkt 11 akapit trzeci załącznika II do wspomnianej dyrektywy.

(2) Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS), który wspiera Komisję jako organ niezależnej oceny ryzyka w dziedzinie produktów kosmetycznych, stwierdził w swojej opinii z dnia 26 i 27 czerwca 2012 r. 2 , że alergia kontaktowa na substancje zapachowe stanowi w Europie powszechny, znaczący i istotny problem oraz że narażenie na substancje zapachowe pojawia się również przy korzystaniu z produktów konsumpcyjnych takich jak zabawki. SCCS stwierdził również, że w ostatnich latach pojawiła się tendencja do dodawania substancji zapachowych do wielu rodzajów produktów konsumpcyjnych, w tym zabawek dla dzieci, co może się w znacznym stopniu przyczynić do narażenia konsumentów na substancje zapachowe przez kontakt ze skórą. SCCS dodał ponadto, że konsumenci są narażeni na substancje zapachowe pochodzące z wielu różnych produktów kosmetycznych, innych produktów konsumpcyjnych, produktów farmaceutycznych, a także w trakcie pracy, przy czym wszystkie te formy narażenia są istotne w kontekście alergii kontaktowej, gdyż krytyczne znaczenie ma nie źródło narażenia, lecz skumulowana dawka w przeliczeniu na jednostkę powierzchni. W opinii tej w tabeli 13-1 wymieniono szereg substancji uznanych za alergeny kontaktowe u ludzi.

(3) Przeprowadzone przez duńską agencję ds. ochrony środowiska 3  badanie dotyczące substancji alergennych w produktach dla dzieci ujawniło obecność substancji zapachowych mogących powodować alergie w zabawkach, a konkretnie w glinach do modelowania, masach plastycznych "slime", lalce, pluszowym misiu i gumkach recepturkach.

(4) Grupa Ekspertów ds. Bezpieczeństwa Zabawek doradza Komisji w toku prac nad wnioskami ustawodawczymi oraz inicjatywami politycznymi w dziedzinie bezpieczeństwa zabawek. Zadaniem jej podgrupy roboczej ds. chemikaliów w zabawkach (podgrupa ds. chemikaliów) jest doradzanie w kwestii substancji chemicznych, które mogą być stosowane w zabawkach.

(5) Grupa Ekspertów ds. Bezpieczeństwa Zabawek przypomniała na swoim posiedzeniu w dniu 13 września 2019 r. 4 , że substancja alergenna ma zawsze - niezależnie od tego, czy jest obecna w produkcie kosmetycznym czy w zabawce - działanie uczulające. Tak zwana swoista właściwość substancji jest niezależna od zastosowania substancji i w związku z tym występuje niezależnie od tego, czy substancja alergenna jest stosowana w kosmetykach czy w zabawkach. Grupa ekspertów uznała zatem, że substancja alergenna, która stanowi zagrożenie w produktach kosmetycznych, może w równej mierze stanowić zagrożenie w zabawkach. W związku z tym podkreśliła ona wagę, jaką ma staranne uwzględnianie opinii SCCS (oraz komitetów, które przed jego ustanowieniem pełniły analogiczne funkcje) dotyczących substancji zapachowych mogących powodować alergie przy określaniu regulacji dotyczących stosowania tych substancji w zabawkach.

(6) Na posiedzeniu podgrupy ds. chemikaliów w dniu 3 maja 2018 r. 5  większość jej członków stwierdziła, że wymienione w tabeli 13-1 w opinii SCCS z dnia 26 i 27 czerwca 2012 r. substancje uznane za alergeny kontaktowe u ludzi powinny zostać dodane do wykazu substancji zapachowych mogących powodować alergie, których obecność musi zostać wskazana na zabawce, na przytwierdzonej etykiecie, na opakowaniu lub w dołączonej ulotce, zawartego w tabeli w części III pkt 11 akapit trzeci załącznika II do dyrektywy 2009/48/WE.

(7) W dniu 13 września 2019 r. Grupa Ekspertów ds. Bezpieczeństwa Zabawek potwierdziła wnioski podgrupy ds. chemikaliów.

(8) Na swoim posiedzeniu w dniu 13 września 2019 r. Grupa Ekspertów ds. Bezpieczeństwa Zabawek stwierdziła, że pozycja 4 w tabeli w części III pkt 11 akapit trzeci załącznika II do dyrektywy 2009/48/WE, dotycząca cytronellolu (nr CAS 106-22-9), obejmuje wyłącznie mieszaninę dwóch form enancjomeru cytronellolu. Wymogi dotyczące oznakowania powinny jednak, zdaniem tej grupy ekspertów, obejmować również dwie formy indywidualne enancjomeru, w tabeli 13-1 w opinii SCCS z dnia 26 i 27 czerwca 2012 r. oznaczone numerami CAS 1117-61-9 i 7540-51-4.

(9) W świetle opinii SCCS z dnia 26 i 27 czerwca 2012 r. oraz zalecenia Grupy Ekspertów ds. Bezpieczeństwa Zabawek z dnia 13 września 2019 r. substancje zapachowe mogące powodować alergie wymienione w tabeli 13-1 w opinii SCCS z dnia 26 i 27 czerwca 2012 r. powinny podlegać wymogom dotyczącym oznakowania, jeżeli są obecne w zabawkach. Substancje zapachowe, które nie podlegają jeszcze wymogom dotyczącym oznakowania lub zakazowi stosowania, o których mowa w dyrektywie 2009/48/WE, należy zatem włączyć do tabeli w części III pkt 11 akapit trzeci załącznika II do tej dyrektywy.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2009/48/WE.

(11) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na podstawie art. 47 ust. 1 dyrektywy 2009/48/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 2009/48/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1. 
Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia 4 lipca 2022 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 5 lipca 2022 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 grudnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

W załączniku II część III pkt 11 akapit trzeci w tabeli wprowadza się następujące zmiany:
1)
pozycja 4 otrzymuje brzmienie:
Nr Nazwa substancji zapachowej mogącej powodować alergie Numer CAS
"(4) Cytronellol 106-22-9; 1117-61-9; 7540-51-4"
2)
dodaje się pozycje w brzmieniu:
Nr Nazwa substancji zapachowej mogącej powodować alergie Numer CAS
"(12) Acetylocedren 32388-55-9
(13) Salicylan amylu 2050-08-0
(14) Transanetol 4180-23-8
(15) Benzaldehyd 100-52-7
(16) Kamfora 76-22-2; 464-49-3
(17) Karwon 99-49-0; 6485-40-1; 2244-16-8
(18) Beta-kariofylen (ox.) 87-44-5
(19) Rose ketone-4 (damascenon) 23696-85-7
(20) Alfa-Damaskon (TMCHB) 43052-87-5; 23726-94-5
(21) Cis-beta-Damaskon 23726-92-3
(22) Delta-Damaskon 57378-68-4
(23) Octan dimetylobenzylokarbinylu (DMBCA) 151-05-3
(24) Heksadekanolakton 109-29-5
(25) Heksametylindanopyran 1222-05-5
(26) (DL)-Limonen 138-86-3
(27) Octan linalilu 115-95-7
(28) Mentol 1490-04-6; 89-78-1; 2216-51-5
(29) Salicylan metylu 119-36-8
(30) 3-metylo-5-(2,2,3-trimetylo-3-cyklopenten-1-ylo)pent-4- en-2-ol 67801-20-1
(31) Alfa-pinen 80-56-8
(32) Beta-pinen 127-91-3
(33) Ftalid propylidenu 17369-59-4
(34) Aldehyd salicylowy 90-02-8
(35) Alfa-santalol 115-71-9
(36) Beta-santalol 77-42-9
(37) Sklareol 515-03-7
(38) Alfa-terpineol 10482-56-1; 98-55-5
(39) Terpineol (mieszanina izomerów) 8000-41-7
(40) Terpinolen 586-62-9
(41) Acetylooktahydronaftalen tetrametylu 54464-57-2; 54464-59-4; 68155-66-8;

68155-67-9

(42) Benzenopropanol trimetylu (Majantol) 103694-68-4
(43) Wanilina 121-33-5
(44) Cananga odorata i olejek ylang-ylang 83863-30-3; 8006-81-3
(45) Olejek z kory Cedrus atlantica 92201-55-3; 8000-27-9
(46) Olejek z liści Cinnamomum cassia 8007-80-5
(47) Olejek z kory Cinnamomum zeylanicum 84649-98-9
(48) Olejek z kwiatów Citrus aurantium amara 8016-38-4
(49) Olejek ze skórki Citrus aurantium amara 72968-50-4
(50) Olejek ze skórki Citrus bergamia (wyciśnięty) 89957-91-5
(51) Olejek ze skórki Citrus limonum (wyciśnięty) 84929-31-7
(52) Olejek ze skórki Citrus sinensis (synonim: Aurantium dulcis) (wyciśnięty) 97766-30-8; 8028-48-6
(53) Olejki Cymbopogon citratus/schoenanthus 89998-14-1; 8007-02-01; 89998-16-3
(54) Olejek z liści Eucalyptus spp. 92502-70-0; 8000-48-4
(55) Olejek z kwiatów/liści Eugenia caryophyllus 8000-34-8
(56) Jasminum grandiflorum / officinale 84776-64-7; 90045-94-6; 8022-96-6
(57) Juniperus virginiana 8000-27-9; 85085-41-2
(58) Olejek z owoców Laurus nobilis 8007-48-5
(59) Olejek z liści Laurus nobilis 8002-41-3
(60) Olejek z nasion Laurus nobilis 84603-73-6
(61) Lavandula hybrida 91722-69-9
(62) Lavandula officinalis 84776-65-8
(63) Mentha piperita 8006-90-4; 84082-70-2
(64) Mentha spicata 84696-51-5
(65) Narcissus spp. Różne gatunki, w tym 90064-25-8
(66) Pelargonium graveolens 90082-51-2; 8000-46-2
(67) Pinus mugo 90082-72-7
(68) Pinus pumila 97676-05-6
(69) Pogostemon cablin 8014-09-3; 84238-39-1
(70) Olejek z kwiatów róży (Rosa spp.) Różne gatunki, w tym 8007-01-0, 9333448-6, 84696-47-9, 84604-12-6, 9010638-0, 84604-13-7, 92347-25-6
(71) Santalum album 84787-70-2; 8006-87-9
(72) Terpentyna (olejek) 8006-64-2; 9005-90-7; 8052-14-0"
1 Dz.U. L 170 z 30.6.2009, s. 1.
2 SCCS opinion on fragrance allergens in cosmetic products, 26-27 czerwca 2012 r. (SCCS/1459/11).http://ec.europa.eu/health/scienti-fic_committees/consumer_safety/docs/sccs_o_102.pdf
3 Ministry of Environment and Food of Denmark - Environmental Protection Agency, Survey of allergenic substances in products targeted children - toys and cosmetic products. Survey of Chemical Substances in Consumer Products No. 148, 2016. https://www2.mst.dk/Udgiv/publications/2016/08/978-87-93529-00-7.pdf
4 Protokół posiedzenia Grupy Ekspertów ds. Bezpieczeństwa Zabawek w dniu 13 września 2019 r.https://ec.europa.eu/transparency/regexpert/index.cfm?do=groupDetail.groupMeeting&meetingId=17996
5 Protokół posiedzenia podgrupy ds. chemikaliów Grupy Ekspertów ds. Bezpieczeństwa Zabawek w dniu 3 maja 2018 r.https://ec.europa.eu/transparency/regexpert/index.cfm?do=groupDetail.groupMeetingDoc&docid=19025

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.423.53

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2020/2088 zmieniająca załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE w odniesieniu do oznakowania obecności w zabawkach substancji zapachowych mogących powodować alergie
Data aktu: 11/12/2020
Data ogłoszenia: 15/12/2020
Data wejścia w życie: 04/01/2021