uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,
(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2 ustalono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych.
(2) W dniu 8 listopada 2011 r. panel ds. zanieczyszczeń w łańcuchu żywnościowym ("panel CONTAM") Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") opublikował opinię naukową w sprawie zagrożeń dla zdrowia publicznego związanych z obecnością alkaloidów pirolizydynowych w żywności i paszach 3 . Panel CONTAM stwierdził, że 1,2-nienasycone alkaloidy pirolizydynowe mogą stanowić genotoksyczne czynniki rakotwórcze u ludzi. Panel CONTAM stwierdził, że istnieje potencjalne zagrożenie dla zdrowia tych małych dzieci i starszych dzieci, które spożywają duże ilości miodu. Poza miodem istnieją inne możliwe źródła narażenia z dietą na alkaloidy pirolizydynowe, których to źródeł panel CONTAM nie był w stanie określić ilościowo z powodu braku danych. Panel CONTAM doszedł do wniosku, że chociaż nie są dostępne dane dotyczące występowania, narażenie na alkaloidy pirolizydynowe z pyłku, herbaty, herbatek ziołowych i ziołowych suplementów diety może potencjalnie wiązać się z ryzykiem zarówno ostrych, jak i przewlekłych skutków dla konsumenta.
(3) W kwietniu 2013 r. Urząd opublikował zaproszenie do składania wniosków, aby zbadać stężenia alkaloidów piroli- zydynowych w produktach spożywczych pochodzenia zwierzęcego, w tym w mleku i przetworach mlecznych, jajach, mięsie oraz produktach mięsnych, a także w produktach spożywczych pochodzenia roślinnego, w tym w herbatach (ziołowych) i suplementach diety, w różnych regionach Europy. Wyniki badań opublikowano w dniu 3 sierpnia 2015 r. 4
(4) W dniu 26 sierpnia 2016 r. Urząd opublikował sprawozdanie naukowe na temat oceny narażenia z dietą na alkaloidy pirolizydynowe w populacji europejskiej 5 i uwzględnił w nim nowe dane dotyczące występowania. W sprawozdaniu stwierdzono, że w największym stopniu do narażenia ludzi na alkaloidy pirolizydynowe przyczyniają się herbata i herbatki ziołowe, a w znacznej części również suplementy na bazie pyłku. Stwierdzono, że narażenie na alkaloidy pirolizydynowe związane ze spożywaniem miodu jest niższe. Stwierdzono także, że ziołowe suplementy diety mogą w znacznym stopniu przyczynić się do narażenia, ale brakuje wystarczających danych dotyczących występowania.
(5) W dniu 27 lipca 2017 r. Urząd opublikował oświadczenie w sprawie zagrożeń dla zdrowia ludzi związanych z obecnością alkaloidów pirolizydynowych w miodzie, herbacie, herbatkach ziołowych i suplementach diety 6 . Panel CONTAM ustanowił nowy punkt odniesienia wynoszący 237 gg/kg masy ciała dziennie w celu oceny rakotwórczych rodzajów ryzyka związanych z alkaloidami pirolizydynowymi i stwierdził, że narażenie na alkaloidy pirolizy- dynowe stanowi potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzi, zwłaszcza w przypadku osób spożywających często duże ilości herbaty i herbatek ziołowych w populacji ogólnej, ale w szczególności w młodszych grupach populacji.
(6) Obecność alkaloidów pirolizydynowych w tych rodzajach żywności może być zminimalizowana lub można jej zapobiec dzięki zastosowaniu dobrych praktyk rolniczych i dobrych praktyk podczas zbiorów. Ustalenie najwyższych dopuszczalnych poziomów zapewnia stosowanie we wszystkich regionach produkcji dobrych praktyk rolniczych i dobrych praktyk podczas zbiorów, aby zagwarantować wysoki poziom ochrony zdrowia ludzi. W związku z tym należy ustanowić najwyższe dopuszczalne poziomy w środkach spożywczych, które zawierają znaczące poziomy alkaloidów pirolizydynowych i w związku z tym w znacznym stopniu przyczyniają się do narażenia ludzi lub są istotne w kontekście narażenia wrażliwych grup populacji.
(7) W niektórych regionach produkcji dobre praktyki rolnicze i dobre praktyki podczas zbiorów wprowadzono dopiero niedawno lub jeszcze ich nie wdrożono, zatem należy zapewnić rozsądny okres na wprowadzenie takich praktyk we wszystkich regionach produkcji. Pełne wdrożenie dobrych praktyk rolniczych i dobrych praktyk podczas zbiorów wymaga dwóch sezonów wegetacyjnych, żeby zapewnić podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze wystarczające dostawy na potrzeby produkcji środków spożywczych, które będą spełniać nowe wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu.
(8) Biorąc pod uwagę, że okres trwałości środków spożywczych objętych niniejszym rozporządzeniem wynosi nawet trzy lata, należy zapewnić znacząco długi okres przejściowy, aby środki spożywcze, które zostały zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, mogły wystarczająco długo pozostać w obrocie. Okres przejściowy wynoszący 18 miesięcy jest odpowiedni, aby umożliwić sprzedaż konsumentowi końcowemu produktów wyprodukowanych przed datą rozpoczęcia stosowania.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1881/2006.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca | |
zal()ZAŁĄCZNIK
W sekcji 8 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 dodaje się pozycje w brzmieniu:
| "Środki spożywcze (1) | Najwyższe dopuszczalne poziomy (*) (µg/kg) | |
| 8.4. | Alkaloidy pirolizydynowe | |
| 8.4.1. | Herbatki ziołowe (produkt suszony) (**) (***) z wyjątkiem herbatek ziołowych, o których mowa w pkt 8.4.2 i 8.4.4. | 200 |
| 8.4.2. | Herbatki ziołowe z aspalatu prostego, anyżu (Pimpinella anisum), melisy lekarskiej, rumianku, tymianku, mięty pieprzowej, werbeny cytrynowej (produkt suszony) i mieszanek składających się wyłącznie z tych (**) (***), z wyjątkiem herbatek ziołowych, o których mowa w pkt 8.4.4. | 400 |
| 8.4.3. | Herbata (Camellia sinensis) i herbata aromatyzowana (****) (Camellia sinensis) (produkt suszony) (***), z wyjątkiem herbaty i herbaty aromatyzowanej, o których mowa w pkt 8.4.4. | 150 |
| 8.4.4. | Herbata (Camellia sinensis), herbata aromatyzowana (****) (Camellia sinensis) i herbatki ziołowe dla niemowląt i małych dzieci (produkt suszony) | 75 |
| 8.4.5. | Herbata (Camellia sinensis), herbata aromatyzowana (****) (Camellia sinensis) i herbatki ziołowe dla niemowląt i małych dzieci (w płynie) | 1,0 |
| 8.4.6. | Suplementy diety zawierające składniki ziołowe, w tym wyciągi (**), z wyjątkiem suplementów diety, o których mowa w pkt 8.4.7. | 400 |
| 8.4.7. | Suplementy żywnościowe na bazie pyłku (39) Pyłek i produkty z pyłku | 500 |
| 8.4.8. | Liście ogórecznika (świeże, mrożone) wprowadzone do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego (**) | 750 |
| 8.4.9. | Suszone zioła z wyjątkiem suszonych ziół, o których mowa w pkt 8.4.10. (**) | 400 |
| 8.4.10. | Ogórecznik lekarski, lubczyk, majeran i oregano (suszone) oraz mieszanki składające się wyłącznie z tych suszonych ziół (**) | 1 000 |
| 8.4.11. | Kmin rzymski (przyprawa nasienna) | 400 |
(*) Najwyższe dopuszczalne poziomy odnoszą się do dolnej granicy sumy następujących 21 alkaloidów pirolizydynowych:
- intermedyna/likopsamina, N-tlenek intermedyny/N-tlenek likopsaminy,
- senecjonina/senecywernina, N-tlenek senecjoniny/N-tlenek senecywerniny,
- senecyfilina, N-tlenek senecyfiliny,
- retrorzyna, N-tlenek retrorzyny,
- echimidyna, N-tlenek echimidyny,
- lasjokarpina, N-tlenek lasjokarpiny,
- senkirkina,
- europina, N-tlenek europiny,
- heliotryna oraz N-tlenek heliotryny
oraz 14 następujących dodatkowych alkaloidów pirolizydynowych, o których wiadomo, że ulegają koelucji z co najmniej jednym z powyższych zidentyfikowanych 21 alkaloidów pirolizydynowych przy wykorzystaniu niektórych obecnie stosowanych metod analitycznych:
- indycyna, echinatyna, rinderyna (możliwa koelucja z likopsaminą/intermedyną),
- N-tlenek indycyny, N-tlenek echinatyny, N-tlenek rinderyny (możliwa koelucja z N-tlenkiem likopsaminy/N-tlenkiem interme- dyny),
- integerrymina (możliwa koelucja z senecywerniną/senecjoniną),
- N-tlenek integerryminy (możliwa koelucja z N-tlenkiem senecywerniny/N-tlenkiem senecioniny),
- heliosupina (możliwa koelucja z echimidyną),
- N-tlenek heliosupiny (możliwa koelucja z N-tlenkiem echimidyny),
- spartioidyna (możliwa koelucja z senecyfiliną),
- N-tlenek spartioidyny (możliwa koelucja z N-tlenkiem senecyfiliny),
- usaramina (możliwa koelucja z retrorzyną),
- N-tlenek usaraminy (możliwa koelucja z N-tlenkiem retrorzyny).
Alkaloidy pirolizydynowe, które można zidentyfikować indywidualnie i oddzielnie za pomocą zastosowanej metody analizy, muszą być określone ilościowo i włączone do sumy.
(**) Bez uszczerbku dla bardziej restrykcyjnych przepisów krajowych, które obowiązują w niektórych państwach członkowskich i dotyczą wprowadzania do obrotu roślin zawierających alkaloidy pirolizydynowe.
(***) Terminy "herbatki ziołowe (produkt suszony)" i "herbata (Camellia sinensis) (produkt suszony)" odnoszą się do:
- herbatek ziołowych (produkt suszony) z kwiatów, liści i ziół, korzeni i wszelkich innych części rośliny (w saszetkach lub luzem)/herbaty (Camellia sinensis) (produkt suszony) z suszonych liści, łodyg i kwiatów (w saszetkach lub luzem) wykorzystywanych do przygotowania herbatki ziołowej (produkt w płynie)/herbaty (produkt w płynie),
- herbat ziołowych w proszku/herbat w proszku. W przypadku sproszkowanego ekstraktu z herbaty należy zastosować współczynnik zatężenia wynoszący 4.
(****) Herbata aromatyzowana to herbata ze środkami aromatyzującymi i pewnymi składnikami żywności o właściwościach aromatyzu-
jących zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1334/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie
środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach
spożywczych (Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34).
W przypadku herbat zawierających owoce i inne zioła ma zastosowanie art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1881/2006.".
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.420.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2020/2040 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów alkaloidów pirolizydynowych w niektórych środkach spożywczych |
| Data aktu: | 11/12/2020 |
| Data ogłoszenia: | 14/12/2020 |
| Data wejścia w życie: | 01/07/2022, 03/01/2021 |