uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 7,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 ma na celu stopniowe wyeliminowanie odrzutów we wszystkich rodzajach połowów w Unii poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów gatunków podlegających limitom połowowym. W Morzu Śródziemnym ma ono również zastosowanie do połowów gatunków podlegających minimalnym rozmiarom odniesienia do celów ochrony, wymienionym w załączniku IX do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 2 .
(2) Zgodnie z art. 15 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 obowiązek wyładunku ma zastosowanie do połowów małych gatunków pelagicznych od dnia 1 stycznia 2015 r.
(3) Aby uniknąć nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2018/161 3 zezwolono na odrzucanie niewielkiego odsetka złowionych gatunków podlegających minimalnemu rozmiarowi odniesienia do celów ochrony. Przewiduje się w nim łączne wyłączenie de minimis, które ma zastosowanie do połowów małych gatunków pelagicznych przy użyciu włoka pelagicznego lub okrężnicy oraz do połowów sardeli europejskiej, sardynki europejskiej, makreli i ostroboka w podobszarach geograficznych Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11.1, 11.2 i 12 (zachodnia część Morza Śródziemnego); 17 i 18 (Morze Adriatyckie); oraz 15, 16, 19, 20, 22, 23 i 25 (południowo-wschodnia część Morza Śródziemnego).
(4) Rozporządzenie delegowane (UE) 2018/161 ma obowiązywać do dnia 31 grudnia 2020 r.
(5) W maju 2020 r. państwa członkowskie należące do PESCAMED - grupy wysokiego szczebla w zachodniej części Morza Śródziemnego (Hiszpania, Francja i Włochy), ADRIATICA - grupy wysokiego szczebla w regionie Morza Adriatyckiego (Chorwacja, Włochy i Słowenia) oraz SUDESTMED - grupy wysokiego szczebla w południowo- wschodniej części Morza Śródziemnego (Grecja, Włochy, Cypr i Malta), mające bezpośredni interes w zarządzaniu połowami małych gatunków pelagicznych w Morzu Śródziemnym, przedstawiły dowody naukowe na poparcie wniosku o przedłużenie wyłączenia de minimis ustanowionego w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/161.
(6) W maju 2020 r. grupa robocza ekspertów Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (STECF) dokonała przeglądu przedłożonych dowodów naukowych i stwierdziła, że przedłużenie wyłączenia de minimis wymagałoby dodatkowych dowodów, w szczególności dotyczących poziomu odrzutów zgłaszanych w przedmiotowych połowach.
(7) W odpowiedzi na uwagi grupy roboczej ekspertów STECF w czerwcu 2020 r. trzy państwa członkowskie należące do grup wysokiego szczebla przedstawiły dodatkowe dowody. W świetle przedstawionych dodatkowych dowodów STECF 4 stwierdził, że kryteria naukowe uzasadniające przedłużenie wyłączenia de minimis przyznanego na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/161 zostały spełnione.
(8) Wyłączenie de minimis przewidziane w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/161 ma zastosowanie do kilku gatunków poławianych przez statki rybackie w tym samym czasie, na niewielką skalę i w bardzo różnych ilościach, których wyładunek odbywa się w wielu różnych miejscach wyładunku rozmieszczonych geograficznie wzdłuż wybrzeża, co utrudnia stosowanie jednego podejścia do stad[?]. Gatunki te podlegają minimalnym rozmiarom do celów ochrony, zgodnie z załącznikiem IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(9) Informacje przekazane w odniesieniu do nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami i ich poziomu uległy poprawie. STECF zauważa jednak, że nadal potrzebna jest poprawa w zakresie gromadzenia danych dotyczących odrzutów. W tym kontekście oraz aby uniknąć nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami oraz przerwania odnośnych połowów i związanej z nimi działalności gospodarczej, Komisja uznaje za stosowne przedłużenie okresu stosowania wyłączenia de minimis ustanowionego w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/161.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2018/161.
(11) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. W celu zapewnienia pewności prawa oraz ze względu na to, że rozporządzenie delegowane (UE) 2018/161 wygasa z dniem 31 grudnia 2020 r., niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2021 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.415.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/2012 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2018/161 ustanawiające wyłączenie de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków pelagicznych w Morzu Śródziemnym, jeśli chodzi o okres jego stosowania |
| Data aktu: | 05/08/2020 |
| Data ogłoszenia: | 10/12/2020 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2021, 11/12/2020 |